• kvp
    #5
    Bizonyos sebesseg folott mar nem igazan tud semmit se tenni a vezeto. A jelzok jelzeseit a fulkebe mar radion kuldik be (lasd etcs) es akarmit is lat maga elott a vezeto, mar nem nagyon van ideje veszfekezni sem, csak akkor ha a kozpontbol szolnak neki. De a kozpontbol akar meg is tudjak allitani a jarmuveket, a vezeto beavatkozasa nelkul. A sebesseget a palya adja, tehat ott sem kell embernek kozbeavatkoznia.

    Igazabol csak az allomasi tolatgatas es az ajtozarodas ellenorzese az ami emberi feladat es meg nem valtottak ki semmivel. A tolatast jellemzoen most se a vezeto vegzi a nemeteknel az ice-ken, hanem az allomasi szemelyzet, mig az ajtozarodas ellenorzese inkabb a vonatkisero (kalauz) dolga. Tehat egy ICE motorvonat eseten boven eleg ha a vezeto kalauzkent van jelen es minden allomason megnyomja a zold gombot, hogy mehetnek tovabb.

    A vonatvezeto kiiktatasa igazabol reszben formalis, hiszen mar most se nagyon vezet semmit, reszben pedig hatekonysagnovelo, hiszen egy szamitogep pontosabban tudja tartani a menetrend szerinti sebessegeket, igy kisebb menetido es/vagy nagyobb vonatsuruseg erheto el.

    A fenti megallpitasok jellemzoen a zart palyan halado, nagysebessegu vonatokra vonatkoznak, amik nem talalkoznak semmilyen keresztezo forgalommal. Ilyen vasuti palyan Magyarorszagon nincs.

    A DBAG egyebkent egy masik vonaltipust is automatizalna es ezt irtak is az eredeti cikkben, megpedig a kiforgalmu mellekvonalakat. Ezek viszonylag lassu palyak, sok keresztbe jarkaloval, viszont itt pont ugyanolyan jol alkalmazhatoak az automatizalt autok megoldasai mint a kozuton, sot jobban, mert csak egy iranyba kell haladni, kormanyzas nelkul, tehat az utkozes elkerulo muveletek is csak a fekezesbol es a dudalasbol allnak, azaz sokkal konnyebben automatizalhatoak mint egy busz eseten. Tovabba a kormanyzas hianya miatt a nyomvonal megfigyelese is csak a palyara es a kozvetlen kozeleben talalhato ket oldalso csikra korlatozodik. Mivel nincs egyutthalado forgalom sem, ezert csak a keresztben beugralo akadalyokat (ember, vad, kozuti jarmu) kell kezelni, viszont a palyan halado tobbi jarmu elkeruleserol a biztositoberendezes gondoskodik.