Gyurkity Péter

Az élet hozzávalói vannak a 67P üstökösön

A Rosetta aminosavat és foszfort talált az üstökös gázaiban, ami igazolja a korábbi elméleteket.

Az Európai Űrügynökség közleményben jelentette be, hogy a Rosetta űrszonda által elvégzett mérésekkel, pontosabban azok eredményével kapcsolatos újabb tanulmány jelent meg a napokban, ebből pedig kiderül, hogy az élethez szükséges hozzávalók találhatók meg az üstökösön. Most először sikerült kétséget kizáró módon igazolni ezen eredményeket.

Az anyag két fontos felfedezésre koncentrál, amelyek a 67P gázainak összetételével kapcsolatosak. A Rosetta ugyanis itt a legegyszerűbb szerkezetű aminosav, a glicin jelenlétét mutatta ki, amely fehérjékben fordul gyakran elő, ehhez pedig foszfor társul, amely viszont a DNS és a sejtmembrán fontos összetevője. Azt eddig is tudtuk, hogy víz (illetve jég) megtalálható az üstökösön, a most közzétett tanulmány szerint viszont a 67P valóban elhozhatta a Földre az élet alkotóelemeit, amely szükséges lehetett a bolygó benépesítéséhez.

Glicint először 2006-ban, a NASA Stardust küldetésében mutattak ki egy üstökösön, akkor azonban felmerült, hogy a szonda által okozott szennyeződés eredményezte a pozitív adatot, az ezzel kapcsolatos kérdéseket pedig nem sikerült megnyugtató módon megválaszolni. A Rosetta most több pontos mérést is végrehajtott, ezzel pedig minden kétséget eloszlatott, hiszen a 2014 októberi első eredményt 2015 márciusában és augusztusában követte az újabb mérés - ez utóbbi egyébként éppen megelőzte a periheliont, amikor az üstökös a legközelebb helyezkedik el a Naphoz. A szonda és az üstökös magja közötti távolság 10 és 30 kilométer között mozgott, de a periheliont megelőző hónapban ez egészen 200 kilométerre nőtt, ekkor ugyanis nagy porfelhő vette körül az üstököst, ami a szondára némi veszélyt jelentett, viszont egyben kiváló alkalmat nyújtott az újabb megfigyelésre.

A glicin kimutatása egyébként azért körülményes, mert ez csak 150 Celsius-fok körül válik gőzzé, vagyis az itt uralkodó alacsonyabb hőmérsékletek miatt általában csak kis mennyiség hagyja el az üstökös felszínét (vagy a felszín alatti rétegeket).

Úgy tudtam, hogy igazolták már néhányszor (egyszer 14 éve a Nature-ben), hogy (vákuum+UV+jég+bizonyos szervetlen vegyületek)-ből létrejönnek bizonyos aminosavak.
  • SaGa #6
    Ácsi!
    Egy aminosav nem az "élet", csak az egyik igen fontos alapanyaga. Egy baromi gyonyolult vegyület. Ahhoz, hogy ebből élet legyen kell még jónéhány hasonlóan bonyolult vegyület. Az üstökösön már hogyne változna semmi. Van víz, napközelben felmelegszik, naptávolban lehül, közben bombázza a kozmikus sugárzás, összeütközik ezzel-azzal. Azaz évmilliárdok alatt még egy bonyolult szervesmolekula is ki tud rajta alakulni. A Földön, a tenger mélyén, vízalatti vulkánok közelében ennek sokkal nagyobb az esélye, jóval rövidebb idő alatt létrejöhet és hamarabb találkozhat olyan más molekulával, amivel kapcsolatbalépve további, még bonyolultabb molekulák jöhetnek létre, és a körülmények megfelelő együttállása idején akár egyszerű élet is születhet belőlük.
    Szóval az, hogy üstökösökön találnak néhány aminosavat, meg olyan anyagokat, amik kellenek a DNS-hez , még nem "pánspermia" (ez ugyanis azt állítja, hogy minden az élet kialakulásához összetevő, sőt akár már élő "anyag" is, az üstökösökkel került a Földre, itt csak megfelelő élettérre talált), csupán bizonyíték arra, hogy a bonyolult vegyületek gyakorlatilag báhol, akár még az űrben is létrejöhetnek, mesterséges beavatkozás, tudatos tervező nélkül.
    Utoljára szerkesztette: SaGa, 2016.06.03. 13:25:43
  • kgpro #5
    Leszámítva a teremtéstörténeteket, ma két főcsoport alakult ki, hogy mitől van élet a Földön.
    Az egyik, a cikkben is „igazolt” elmélet, a pánspermia, (XX. Század eleje), mely szerint az élet üstökösökön érkezett a Földre, csíra formájában, és aztán itt elterjedt. Sajnos ez elég népszerű „gondolkodás” hisz megoldottnak tekinti a kérdést, és nem kell tovább agyalni.
    Nekem, ennek követői is csak hívők, akiknek polcra kell tenni az instant „tudást” és utána lehet szajkózni ostobán, de hittel.
    Nem teszik fel a kérdést ugyanis, hogy akkor az üstökösökre hogy került az élet, arról már nem is beszélve, hogy néhányuk szerint egyenesen ott keletkezett! Vagyis egy olyan objektumon, ahol évmilliárdokig változatlan minden, kialakul az élet, de a Földön, aminek a története igen mozgalmas volt, ott nem.
    Csak gondolkodni ne kéne…
    Iszonyúúúúúú.....
    Nem az oldal, hanem a tartalma a kamu, beleolvastam 1-2 bejegyzésbe és dugig van tárgyi tévedésekkel és olyan kijelentésekkel, hogy márpedig az nem úgy van. Ezeket az értemeseket be kellene zárni tankönyvekkel pár évre egy ketrecbe. Hátha akkor ragadna rájuk valami.
    Off.: Az oldal nem kamu. Ez a vita a Szkeptikus Társaság és az Értem intelligens tervezettség hívő társaság között zajlott, a SZT részéről evolúció-biológusok részvételével. Érdemes végigolvasni, és azt is érdemes megnézni, hogy milyen mocskos trükközés miatt lett vége - az ÉRTEM részéről természetesen. Persze, hogy ezt miért linkelte nem tudom, témához köze sincs.
    Dejó hogy van még egy kamu oldalakat hirdető ember :S