Balázs Richárd

A pilóták hibája okozta a SpaceShipTwo vesztét?

A Virgin Galactic SpaceShipTwo űrrepülőgépe pénteki balesetét vizsgáló bizottság megállapította, túl korán aktiválta a két pilóta a gép egyik lassító mechanizmusát.

A szakértők továbbra is dolgoznak a halálos baleset körülményeinek és okainak feltérképezésén. "Messze vagyunk még az ok megtalálásától, még több hónapnyi vizsgálat vár ránk" - nyilatkozott Christopher Hart, az Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Tanácsának (NTSB) elnöke hétfői sajtótájékoztatóján, melyben a vizsgálat előzetes eredményeit mutatta be.

A baleset után többen is az első éles bevetésén alkalmazott hibrid rakétahajtóműre gyanakodtak a gépen bekövetkezett robbanás forrásaként, ami az eddig alkalmazottal szemben egy új hajtóanyag keveréket égette. Hart beszámolója szerint azonban a hajtóművön és üzemanyagtartályain nem találták sérülések, vagy átégés nyomat a Mojave-sivatagban szétszóródott roncsok között. Eközben magához tért a SpaceShipTwo pilótája, Peter Siebold és már beszél az őt kezelő orvosokhoz, másodpilótája, Michael Alsbury nem élte túl a katasztrófát.

Az NTSB a gép telemetriai adatait és fedélzeti videofelvételeit vizsgálta, melyekben rábukkant egy lehetséges hibára, az úgynevezett "feathering" mechanizmusát túl korai aktiválására. "Szokatlan mennyiségű adat áll rendelkezésünkre, mivel ez egy próbarepülés volt" - mondta Hart (képünkön).

A SpaceShipTwo hordozógépéről leválva, rakétájának begyújtásával éri el a világűr peremének tekintett 100 kilométeres magasságot. Visszatérésekor a szárnyait 65 fokos szögbe rendezi át, ami kellő ellenállást biztosít, lassítva a gépet az ereszkedés során - ezt a stabilizáló folyamatot nevezik featheringnek, magyarul tollazatnak, mivel a tollaslabda esésére emlékeztet. Ezt a folyamatot két emelőkarral szabályozzák, az egyik kinyitja a szárnyakat, a másik pedig ebbe a speciális 65 fokos pozícióba állítja azokat. A pilótáknak a rakéta égésének befejeztével, 1,4 Mach sebességnél kell eltolniuk a karokat, a pilótafülke képfelvételei szerint azonban az egyik pilóta 1 Mach sebességnél nyitotta ki a szárnyakat, amik önmaguktól kezdték felvenni az úgynevezett feathering állást. Ezt igazolja a telemetria is. "Körülbelül 9 másodperccel a hajtómű begyújtását követően a telemetriai adatok szerint a szárny paraméterek zártról nyitottra változtak" - összegzett Hart, hangsúlyozva, az NTSB csupán egy tényre bukkant, még nem állapította meg, hogy ez volt-e a gép lezuhanásának az oka, és tovább vizsgálják a Virgin Galactic kiképzési és biztonsági eljárásait, a gép tervrajzait, valamint más egyéb tényezőket. A gép a szárnyak kinyitását és elmozdulását követő második másodpercben semmisült meg.

Greg Sadlier, a London Economics konzultációs cég űrelemzője szerint az NTSB eredményei meghatározók lesznek a Virgin Galactic és partnere, a gépet tervező Scaled Composites jövőbeli terveire nézve, ami már dolgozik egy második SpaceShipTwo megépítésén, és elképzelhető, hogy a balesetet követően módosítaniuk kell a gépen. "Amennyiben az ok emberi hibára vezethető vissza, akkor az teljesen más fénybe helyezi a problémát, mintha műszaki hiba történt volna" - nyilatkozott Sadlier a New Scientist-nek, aki szerint ez a repülések folytatásának felgyorsítását is magába foglalja. "A kereskedelmi repülés hőskorát is tragédiák kövezték ki, azonban felülemelkedtek a kihívásokon és egy globális iparág jött létre. Az űrturizmusnak is hasonló eltökéltséget és elkötelezettséget kell tanúsítania a kihívásokkal szemben"

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #9
    Jelen esetben teljes telemetriaval repultek, kamerak elott, ami a civil gepeknel nem megoldhato. Viszont a gond ott van, hogy a gepnek ki kellett volna birnia ha elengedik a farokrogzitest begyujtott raketak mellett. Persze az a szamitas meg az elozo gyengebb hajtomuhoz keszult es a 2 szemelyes valtozatra lett kitalalva. Elofordulhat, hogy a 8 fosre megnovelt spaceship two, az erosebb hajtomuvel mar nem annyira strapabiro mint az elodje. Mondjuk ertheto is, mert ha siman csak megnovelik minden parameteret, akkor 4x akkora kellene, hogy legyen, mig a valosagban csak kicsit tobb mint 2x-esere noveltek, tehat valahol sporolni kellett a tomegen. Ez reszben a hajtomuvon tortent, mivel az uj valtozat konnyebb es erosebb. A maradek tomegcsokkentes ezek szerint a strukturalis integritas terhere tortent.

    Egyebkent ez a gep nem die by wire rendszeru, a tervezoje szerint is a 20-as evek biztonsagi szintjevel rendelkezik, azaz teljesen manualis vezerlesu.
  • inkvisitor #8
    De egy sima repcsi balesetet nem követ több tucat kamera. És egy sima repcsin nincs annyi műszer, mint egy tesztelés alatti kísérleti járművön. Ha valami belső erőhatásra törik szét, (felrobban) az nagyon más nyomot hagy, mintha kívülről tépi szét valami.
  • MasterMason #7
    "Hart beszámolója szerint azonban a hajtóművön és üzemanyagtartályain nem találták sérülések, vagy átégés nyomat a Mojave-sivatagban szétszóródott roncsok között."

    Egy sima repzi balesetnél is hónapokig szokott tartani a vizsgálat, itt meg már három nap után tudják, hogyan akarják a kiábrándult befektetőket megtartani. :D
  • Molnibalage #6
    Ez így önmagában nem igaz. A vadászgépeknél adott erő felett húzva a botot megendegi a limitek ideiglenes túllépését. Így húztak bele az egyik Gripenünkbe 10G felett...
  • kvp #5
    Elvileg teljes g terhelesen is ha elengedik a szarnyrogzitest, akkor is be kellene allnia a szerkezetnek stabilra, azaz amig a hajtomu uzemel, lent kell maradnia, miutan kiegett be kell allnia leszallasi szogbe. Ha ez nem igy tortent, akkor tervezesi vagy epitesi hiba van. A mostani adatok alapjan 9 masodperccel az inditas utan szunt meg a szarnyrogzites es 11 masodperccel a start utan esett szet a gep. Ezt okozhatta strukturalis tulterheles, de hajtomuhiba is. Az utobbi lehet pl. szilard uzemanyag levalas is, tehat a szemcses nejlon ing alapanyag (gyakorlatilag az a granulatum amit az ontogepekbe szornak) akar szet is eshetett, ami okozhat egy hirtelen dugualst a hajtomuben, de hirtelen toloero novekedest vagy csokkenest is. Mindharom osszetorheti a gepet, bar csak a hajtomuvek es a belso videokameras felvetelek vizsgalata utan allapithato meg, hogy mi is tortent pontosan.
  • T0nk #4
    "rakétáinak begyújtásával"
    Csak egy rakétahajtóműve van.
  • NEXUS6 #3
    Igazából mindíg az ember hibázik. Ha a gép szerkezete megadja magát, akkor alul tervezték, vagy az alkatrész ellenőrzését rosszul hajtották végre, mondjuk zárvány maradt az öntvényben. A repülőbaleseteknél több tényező szerencsétlen együttállása kell ahhoz hogy bekövetkezzen, mert olyan szinten szabályozott, túlbiztosított minden. Ha engedélyt akarnak majd az FAA-tól, akkor kb az utasgépekre érvényes biztonsági szintet kell elérni.
  • Ender Wiggin #2
    mikor milliárd dolláros projekt működéséről kell meggyőzni a befektetőket, akkor ki van zárva, hogy a gép hibázott, biztos, hogy az emberre fogják.
  • Lucy in the Sky #1
    Pedig a fly by wire rendszereket évtizedek óta úgy tervezik, hogy megakadályozzák a szerkezeti túlterhelést okozó manővereket, ehhez képest, már ha igaz ami a cikkben olvasható, ebben a konkrét esetben a legdrasztikusabb parancsot teljesítette mindenféle ellenkezés nélkül. Érthetetlen.