Gyurkity Péter
Három tankot is elbír egy új kétéltű behemót
Az amerikaiak egy óriással váltanák le a meglévő partraszálló egységeket, amely három tankot is elbír.
Az Office of Naval Research (ONR) évek óta dolgozik egy olyan új kétéltű behemót kidolgozásán, amelynek segítségével megoldhatónak tűnik a tengerészgyalogság partraszálló manővereinek felgyorsítása, mégpedig a támogató egységek szinte a gyalogsággal egy időben történő partra tételével. Erre a feladatra a jelenleg alkalmazott légpárnás eszközök nem alkalmasak, így egy jóval nagyobb, mi több, hatalmas méretű utóddal váltanák le azokat.
A Landing Craft Air Cushion (LCAC) elnevezésű légpárnás kétéltűek évek óta főszerepet játszanak az amerikai haditengerészet partraszálló műveleteinek lebonyolításában és azok támogatásában, esetükben azonban problémát jelent a hasznos teher viszonylag kicsiny mivolta, az illetékesek ezért is dolgoznak az alternatív elképzeléseken. Ezek egyike az Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector (UHAC), amely egy helyett egyszerre akár három M1 Abrams tankot is a partra tudna szállítani, kiegészítve ezt a megfelelő számú gyalogsággal, de egyben a leszállított eszközök és személyzet előrehaladását is nagyban megkönnyítené, leküzdve a partmenti talaj által képzett akadályokat.
Az ígéretek szerint az UHAC a levegővel feltöltött, könnyű, és egymástól elkülönülő hernyótalpak révén még mocsaras tájakon is könnyen haladna előre, az egységnyi felületre jutó kicsiny súly miatt pedig még olyan szakaszokon sem süppedne el, ahol az egyes gyalogosok is megküzdenének az előrejutással. Ezen hernyótalpaknak azonban egy 72 tonnás járművet kellene megmozgatniuk, míg a meghajtásról a dízel- és gázturbinás motorok kombinációja gondoskodna, akár 12 ezer lóerőt szolgáltatva. Maga a jármű csaknem 30 méter hosszú, 15 méter széles, és majdnem 8 méter magas lenne, sebessége maximum 37 km/h, a hatótáv pedig mintegy 370 km lenne.
A haditengerészet júliusban már kipróbált egy feleekkora méretű prototípust, ez egy rövidebb videóban is megtekinthető, ám azt még nem árulták el, hogy a soron következő tesztekre mikor kerül majd sor.
Az Office of Naval Research (ONR) évek óta dolgozik egy olyan új kétéltű behemót kidolgozásán, amelynek segítségével megoldhatónak tűnik a tengerészgyalogság partraszálló manővereinek felgyorsítása, mégpedig a támogató egységek szinte a gyalogsággal egy időben történő partra tételével. Erre a feladatra a jelenleg alkalmazott légpárnás eszközök nem alkalmasak, így egy jóval nagyobb, mi több, hatalmas méretű utóddal váltanák le azokat.
A Landing Craft Air Cushion (LCAC) elnevezésű légpárnás kétéltűek évek óta főszerepet játszanak az amerikai haditengerészet partraszálló műveleteinek lebonyolításában és azok támogatásában, esetükben azonban problémát jelent a hasznos teher viszonylag kicsiny mivolta, az illetékesek ezért is dolgoznak az alternatív elképzeléseken. Ezek egyike az Ultra Heavy-Lift Amphibious Connector (UHAC), amely egy helyett egyszerre akár három M1 Abrams tankot is a partra tudna szállítani, kiegészítve ezt a megfelelő számú gyalogsággal, de egyben a leszállított eszközök és személyzet előrehaladását is nagyban megkönnyítené, leküzdve a partmenti talaj által képzett akadályokat.
Az ígéretek szerint az UHAC a levegővel feltöltött, könnyű, és egymástól elkülönülő hernyótalpak révén még mocsaras tájakon is könnyen haladna előre, az egységnyi felületre jutó kicsiny súly miatt pedig még olyan szakaszokon sem süppedne el, ahol az egyes gyalogosok is megküzdenének az előrejutással. Ezen hernyótalpaknak azonban egy 72 tonnás járművet kellene megmozgatniuk, míg a meghajtásról a dízel- és gázturbinás motorok kombinációja gondoskodna, akár 12 ezer lóerőt szolgáltatva. Maga a jármű csaknem 30 méter hosszú, 15 méter széles, és majdnem 8 méter magas lenne, sebessége maximum 37 km/h, a hatótáv pedig mintegy 370 km lenne.
A haditengerészet júliusban már kipróbált egy feleekkora méretű prototípust, ez egy rövidebb videóban is megtekinthető, ám azt még nem árulták el, hogy a soron következő tesztekre mikor kerül majd sor.