Balázs Richárd
Emberfeletti erő exoskeletonnal
A világ legnagyobb hajóit építő munkások hamarosan exoskeletonokkal dobálhatják a mázsás fémdarabokat.
A Deawoo Hajóépítő és Tenger Mérnökség Okpo-dongi létesítményében tavaly már tesztelte a viselhető roboteszközt, hogy új szintre emelhessék a gyártást az emberfeletti erőt adó külső vázak alkalmazásával. A cég kutató és fejlesztő ágazatának főmérnöke, Gilwhoan Chu szerint kísérletük igazolta az exoskeletonok létjogosultságát. Munkatársaival jelenleg a prototípusok tökéletesítésén dolgoznak.
A Daewoo exoskeletonját 160-185 centiméter magas emberek viselhetik, a munkások nem is érzik a 28 kilogrammos szén- alumínium ötvözetből ás acélból készült váz súlyát, mivel az eszköz önmagának viselését is megkönnyíti, követve viselője mozgását. A prototípus háromórás akkumulátor élettartamával normális ütemű mozgást és 30 kilogramm tömeg mozgatását teszi lehetővé.
Az exoskeleton viseléséhez a munkásoknak először a robot alapjául szolgáló talprészt kell magukra szíjazniuk, majd következik a comb, a csípő és a mellkas, melyeket párnázott szíjak rögzítenek a külső vázhoz, a robot pedig együtt mozog a testtel, átvéve viselőjétől a terheket. A rendszert hidraulikus ízületek és elektromos motorok szolgálják ki, amik egy hátizsákból kapják az energiaellátást.
Chu elmondása szerint a tesztelésben részt vett munkások visszajelzései kifejezetten pozitívak voltak, sokakat lenyűgözött a nehéz tárgyak erőlködés nélküli felemelése, ugyanakkor mindenki gyorsabban és nagyobb súlyokkal szeretett volna mozogni. Ezek teljesítésére törekszik a fejlesztői csapat, a cél a 100 kilogramm emelési kapacitás elérése, tette hozzá Chu.
A világ három legnagyobb hajóépítő cége dél-koreai. A Daewoo, a Hyundai és a Samsung nehézipari részlegei az automatizálás magasiskoláját jelentik. Egyes műhelyekben a robotok által végzett munka eléri a 68 százalékot, ezáltal jóval magasabb fejlettségi szinttel büszkélkedhetnek az amerikai hajógyárakkal szemben. Mindez gigantikus járműveket eredményez. A Deawoo 1,9 milliárd dolláros szerződést kötött a Maersk szállítmányozási óriással tíz 55.000 tonnás teherhajó építésére, melyek 400 méteres hosszúságúak és 18.000 konténert tudnak szállítani.
Az ipar növekedésével nő az automatizálódás iránti igény is, beleértve azokat a robotöltözékeket, amivel a Daewoo kísérletezik. A prototípusoknak még számos tökéletesítendő pontjuk van, a teszteken a munkásoknak igencsak meg kellett küzdeniük a csúszós, vagy lejtős felületekkel, valamint a fordulások is elég nehézkésnek bizonyultak. "Több mint egy évtizede fejlesztjük és alkalmazzuk a robotokat és az automatizálást a hajóépítésben" - összegzett Chu, aki mindent megtesz azért, hogy az emberek mielőbb erőfeszítés nélkül mozgassák a saját súlyuknál nehezebb alkatrészeket.
A Deawoo Hajóépítő és Tenger Mérnökség Okpo-dongi létesítményében tavaly már tesztelte a viselhető roboteszközt, hogy új szintre emelhessék a gyártást az emberfeletti erőt adó külső vázak alkalmazásával. A cég kutató és fejlesztő ágazatának főmérnöke, Gilwhoan Chu szerint kísérletük igazolta az exoskeletonok létjogosultságát. Munkatársaival jelenleg a prototípusok tökéletesítésén dolgoznak.
A Daewoo exoskeletonját 160-185 centiméter magas emberek viselhetik, a munkások nem is érzik a 28 kilogrammos szén- alumínium ötvözetből ás acélból készült váz súlyát, mivel az eszköz önmagának viselését is megkönnyíti, követve viselője mozgását. A prototípus háromórás akkumulátor élettartamával normális ütemű mozgást és 30 kilogramm tömeg mozgatását teszi lehetővé.
Az exoskeleton viseléséhez a munkásoknak először a robot alapjául szolgáló talprészt kell magukra szíjazniuk, majd következik a comb, a csípő és a mellkas, melyeket párnázott szíjak rögzítenek a külső vázhoz, a robot pedig együtt mozog a testtel, átvéve viselőjétől a terheket. A rendszert hidraulikus ízületek és elektromos motorok szolgálják ki, amik egy hátizsákból kapják az energiaellátást.
Chu elmondása szerint a tesztelésben részt vett munkások visszajelzései kifejezetten pozitívak voltak, sokakat lenyűgözött a nehéz tárgyak erőlködés nélküli felemelése, ugyanakkor mindenki gyorsabban és nagyobb súlyokkal szeretett volna mozogni. Ezek teljesítésére törekszik a fejlesztői csapat, a cél a 100 kilogramm emelési kapacitás elérése, tette hozzá Chu.
A világ három legnagyobb hajóépítő cége dél-koreai. A Daewoo, a Hyundai és a Samsung nehézipari részlegei az automatizálás magasiskoláját jelentik. Egyes műhelyekben a robotok által végzett munka eléri a 68 százalékot, ezáltal jóval magasabb fejlettségi szinttel büszkélkedhetnek az amerikai hajógyárakkal szemben. Mindez gigantikus járműveket eredményez. A Deawoo 1,9 milliárd dolláros szerződést kötött a Maersk szállítmányozási óriással tíz 55.000 tonnás teherhajó építésére, melyek 400 méteres hosszúságúak és 18.000 konténert tudnak szállítani.
Az ipar növekedésével nő az automatizálódás iránti igény is, beleértve azokat a robotöltözékeket, amivel a Daewoo kísérletezik. A prototípusoknak még számos tökéletesítendő pontjuk van, a teszteken a munkásoknak igencsak meg kellett küzdeniük a csúszós, vagy lejtős felületekkel, valamint a fordulások is elég nehézkésnek bizonyultak. "Több mint egy évtizede fejlesztjük és alkalmazzuk a robotokat és az automatizálást a hajóépítésben" - összegzett Chu, aki mindent megtesz azért, hogy az emberek mielőbb erőfeszítés nélkül mozgassák a saját súlyuknál nehezebb alkatrészeket.