Gyurkity Péter

Csökkenőben a lég­szennyezettség

Műholdképek a nitrogén-dioxid jelenlétének csökkenését mutatják, amely az újabb autóknak köszönhető. A NASA egy új űrszondával vizsgálja a légköri szén-dioxid eredetét.

A klímaváltozással foglalkozó szakemberek jó ideje vitatkoznak arról, hogy a légkörben megtalálható szén-dioxid szintje, illetve annak fokozatos, szünet nélküli emelkedése mennyiben írható a természetes folyamatok, illetve az emberi tevékenység számlájára. Eddig az egyik vagy másik oldalon elhangzó érveket nem igazán tudták megbízható adatokkal alátámasztani, ezen azonban a NASA most változtatna.

Közzétették az Aura műhold által készített legújabb képeket, amelyeket korábbi hasonló felvételekkel vetnek össze, ebből állapítva meg a légszennyezettségi adatok alakulását. Kiderült, hogy az elmúlt évtizedben jelentős mértékben csökkent a nitrogén-dioxid szintje az Egyesült Államokban, ám bőven van még mit tenni a levegő minőségének javulásáért.


A nitrogén-dioxid a légszennyezettségi mutatók között kiemelt szerepet kapott, hiszen ennek jelenléte (a megengedettnél magasabb szinteken) akár már 30 percet követően is negatív hatást gyakorolhat, légzési problémákat idézve elő az emberekben. A légkörben megfigyelhető magas szint már önmagában veszélyes lehet, ám az ammóniával, illetve csapadékkal reakcióba lépve apró részecskéket alkothat, ezzel pedig megalapozhatja a különböző tüdőproblémák kialakulását, azok romlását. A mostani felvételeken az látható, hogy a különösen súlyos szennyezettséget mutató területeken, így például a keleti parton és Los Angeles környékén, csökkenőben van a nitrogén-dioxid jelenléte.

A NASA szerint ez elsősorban az újabb autók elterjedésének köszönhető, amelyek az üzemanyag elégetésénél nagyobb hatékonyságot mutatnak fel, legalább ilyen fontos azonban a meglévő és újonnan felépített szénerőművek esetében alkalmazott új technológia, amely a nitrogén-dioxid, valamint a kén-dioxid kibocsátás szintjét hivatott mérsékelni. Az EPA oldalán a hosszú távú folyamatokat is szemügyre vehetjük, ebből pedig kiderül, hogy az 1980 és 2012 közötti időszakban minden fontosabb mutató javult, a nitrogén-dioxid szintje például (1990 óta) a felére esett vissza. A javulás ellenére a probléma még mindig jelentős, különösen a talaj menti ózon és a levegőben található apró részecskék tekintetében, amire jellemző adat, hogy egyedül az USA-ban 142 millió ember él a nagy szennyezettséget mutató régiókban.

A pontos CO2 forrás megállapítása lesz a most elrajtolt Orbiting Carbon Observatory 2 (OCO-2) névre keresztelt űrszonda célja, mely az ügynökség közleménye szerint sikerrel rajtolt el. Ez utóbbi fontos fejleménynek tekinthető, hiszen a család eddigi története nem bővelkedett a gondmentes fellövésekben: mind az OCO-1 2009-es, mind pedig a Glory 2011-es rajtja során komoly problémák merültek fel, a fellövést követő szétválás nem valósult meg, így a NASA kénytelen volt mindkét eszközről lemondani. Az OCO-2 esetében ugyanígy sor került néhány kisebb malőrre, a kitűzött rajtot el kellett elhalasztani, azonban valamivel később a Delta II rakéta felemelte a szondát a Vandenberg légibázisról, ezt követően pedig a szétválás is gond nélkül zajlott le.


Ez utóbbi nemcsak a manőver szükségessége, hanem a rövid időablak miatt is fontos volt, a szakembereknek ugyanis mindössze 30 másodpercük volt arra, hogy még időben lezárják a kilövés ezen szakaszát, hogy azután az OCO-2 időben csatlakozzon az öt másik nemzetközi űreszközből álló, A-Train néven emlegetett vonathoz, elkerülve a kellemetlen találkozásokat. A fő feladat most már a légköri CO2-szint megfigyelése lesz, amiben az új szonda komoly előrelépést jelent, hiszen naponta 100 ezer mérési eredményt közöl majd a felszíni állomással - eddig a legjobb eszköz is csak napi 500 olyan adatot küldött vissza, amelyet egyáltalán nem befolyásolt a felhőtakaró.

A beérkező adatok révén a szakemberek szerint megállapítható lesz, hogy az emelkedő szint mennyiben írható az emberi tevékenység számlájára, mint ahogy azt is felmérhetjük majd, hogy a bolygó miként reagál ezen emelkedésre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • DontKillMe #3
    A nitrogén-dioxid csak egy dolog.
  • who am I 7 #2
    inkább csak ennyit akarnak.....persze, véletlenül sem akarnék belemászni semmiféle konteoba... :D
  • halgatyó #1
    Szép dolog, hogy itt vizsgálgatnak.... vizsgálgatnak.... ezredszer is megmérik, amit előtte már sokan sokszor.
    Csak az intézkedések késnek. A fúziós reaktor már a 4-es metró versenytársa lehetne, sőt!
    A hulladékok újrafeldolgozása sem halad, pedig a robotizálás fejlődik, nomeg rengeteg munkáskéz lenne, pl. Magyarországon is egyre növekvő tömeg él (segélyből), amely a használt anyagok (sínek, kábelek) reciklálásában nagy gyakorlattal rendelkezik:-)))

    Lassan kifutunk az időből, de azért csak méricskélnek meg az autókon nyögdécselnek.
    Nem tudom elhinni, hogy ez nem szándékos. Olyan emberek szervezik, akik elvileg rengeteg nagy okos iskolával és sok információval rendelkeznek, és ennyit tudnak összehozni. Vagy inkább akarnak