Gyurkity Péter

30 ezer éves vírus kelt életre

Francia kutatók kísérleteik során egy Szibériában talált ősi óriásvírus életre kelését igazolták vissza.

Az Aix-Marseille Egyetem francia kutatói a napokban közleményben jelentették be, hogy a Szibéria állandóan fagyott régiójában talált, mintegy 30 ezer évesre taksált óriásvírus kísérleteik során újból működésbe lendült, ez pedig azt jelenti, hogy további veszélyek leselkedhetnek ránk az eddig nem kihasznált, lakatlan területek hasznosítása során.

A Pithovírus az északkelet-szibériai Csukotka régiójában került elő, mintegy 35 méteres mélységben, ahol a szakemberek a fagyott talajban elvégzett fúrásokkal akadtak rá. A kísérlet során azt igyekeztek bizonyítani, hogy ezek az ősi óriásvírusok bármikor életre kelhetnek, az eredmény pedig pozitív lett, miután a munka során felhasznált amőbák tömegesen pusztultak el. Kiderült, hogy a vírus ezen amőbák sejtjein belül ismét osztódni kezdett, vagyis a 30 ezer éves fagyott állapot sem akadályozta meg, hogy a folyamat újból beinduljon.

Az említett példány az óriásvírusok közül is kimagaslik, hossza ugyanis 1,5 mikrométer (a méter egymilliomodik része). A kategória természetesen a méret után kapta nevét, ezen vírusokat a mikroszkóp alatt is nagyon könnyen ki lehet venni, de érdemes azt is leszögezni, hogy a Pithovírus nem sok közös tulajdonságot mutat a korábban felfedezett változatokkal, ezzel akár egy új családot is meghatározhat majd. Ugyanígy említésre méltó, hogy amőbákat, egyetlen sejtre épülő organizmusokat fertőzhet meg, emberre tehát nem veszélyes, ám nem tudjuk, hogy milyen egyéb kórokozók rejtőznek még a jég alatt, hasonló felfedezésre várva.

A kutatók szerint a globális felmelegedés kapcsán számítanunk kell ősi vírusok újbóli megjelenésére, ahogy az eddig lakatlan és kihasználatlan régiókat elkezdjük gazdaságilag hasznosítani, netán benépesíteni. Ezek akár egy globális járványt is elindíthatnak, ám ennek esélyét jelenleg senki nem tudja megbecsülni.