Berta Sándor
Robotok vizsgálnák át az alagutakat
A jövőben torlódások nélkül lehet majd elvégezni az alagutak falainak vizsgálatát. A robotkarra szerelt kamera alkalmazása esetén az elemzés idejére nem kell lezárni az adott autópályaszakaszt vagy metróvonalat. Mindez a Robotic System with Intelligent Vision and Control for Tunnel Structural Inspection and Evaluation (Robinspect) nevű új rendszernek köszönhető.
A projekt célja az egyes alagutak falainak robotokkal való átvizsgálása, azokkal figyelnék meg vannak-e új repedések rajtuk. A Robinspectet európai tudósok fejlesztették ki. Három alkatóeleme van, egy daru, az arra rögzített robotkar és a darut hordozó jármű), ezekkel a munkáját a forgalom akadályozása nélkül képes elvégezni. A rendszer fő eleme a robotkar, amit különböző eszközökkel (kamerák, ultrahangos és érintésalapú szenzorok) szerelnek fel. Ezek segítségével hajtja végre az egység az alagútfal tüzetes vizsgálatát. A darut hordozó jármű hasonlít egy személyautóra, de annál kisebb és robusztusabb.
Juan Victores, a Madridi III. Károly Egyetem munkatársa közölte: a robotkar biztosítja azt a pontosságot és intelligens mozgási mechanizmust, amire az alagutak vizsgálatához szükség van. A rendszer szkenneli a falakat, többek között elváltozásokat, repedéseket és más hibákat keres. Amennyiben talál valamit, azt milliméter pontossággal térképezi fel, amennyiben pedig egymással párhuzamos repedések vannak, akkor a robot megméri az azok közötti pontos távolságot. A Robinspect lehetővé teszi az alagút strukturális értékelésének elvégzését is. Mindez automatikusan, megbízhatóan és gyorsan történik. Az első prototípus várhatóan 2014-ben készül el és a jövő év végén az első teszteket a londoni metróban, egy görögországi autópálya föld alatti részein, valamint egy svájci kísérleti alagútban végzik majd el. Ezután további tesztek lesznek autópálya-alagutakban. A 2016-ig tartó projektben német, francia, görög, brit, olasz és svájci cégek és kutatóintézetek vesznek részt.
A projekt célja az egyes alagutak falainak robotokkal való átvizsgálása, azokkal figyelnék meg vannak-e új repedések rajtuk. A Robinspectet európai tudósok fejlesztették ki. Három alkatóeleme van, egy daru, az arra rögzített robotkar és a darut hordozó jármű), ezekkel a munkáját a forgalom akadályozása nélkül képes elvégezni. A rendszer fő eleme a robotkar, amit különböző eszközökkel (kamerák, ultrahangos és érintésalapú szenzorok) szerelnek fel. Ezek segítségével hajtja végre az egység az alagútfal tüzetes vizsgálatát. A darut hordozó jármű hasonlít egy személyautóra, de annál kisebb és robusztusabb.
Juan Victores, a Madridi III. Károly Egyetem munkatársa közölte: a robotkar biztosítja azt a pontosságot és intelligens mozgási mechanizmust, amire az alagutak vizsgálatához szükség van. A rendszer szkenneli a falakat, többek között elváltozásokat, repedéseket és más hibákat keres. Amennyiben talál valamit, azt milliméter pontossággal térképezi fel, amennyiben pedig egymással párhuzamos repedések vannak, akkor a robot megméri az azok közötti pontos távolságot. A Robinspect lehetővé teszi az alagút strukturális értékelésének elvégzését is. Mindez automatikusan, megbízhatóan és gyorsan történik. Az első prototípus várhatóan 2014-ben készül el és a jövő év végén az első teszteket a londoni metróban, egy görögországi autópálya föld alatti részein, valamint egy svájci kísérleti alagútban végzik majd el. Ezután további tesztek lesznek autópálya-alagutakban. A 2016-ig tartó projektben német, francia, görög, brit, olasz és svájci cégek és kutatóintézetek vesznek részt.