Ötvös Tibor

DRM módszerek a '90-es években

Múltkor a '80-as évek másolásvédelmi rendszereit vettük szemügyre, most pedig haladunk tovább a következő évtizedbe, a '90-es évekbe.

1990. december 1-én a Nintendo megjelentette a StarTropics címet kapott RPG-jét, mely egy nagyon eredeti és ötletes rendszert választott. A játék vége felé hősünk, Mike a következő üzenetet kapja bácsikájától: "Gonosz idegenek egy másik bolygóról... szólj Mikenak, hogy mártsa vízbe a levelem." A játékhoz tartozó levélre gondolt, mely egy különleges, csak vízben megjelenő anyaggal volt átitatva és a nedvesítés után jelent meg a továbbjutáshoz szükséges kód (747).

A dolog azonban eléggé kicsapta a biztosítékot a játékosoknál és a hivatalos Nintendo Magazin annyi levelet kapott a dologgal kapcsolatban, hogy szinte azonnal közölték a kódot a lap hasábjain, így a védelem értelmét vesztette.



A '90-es években nagyon elterjedtté vált, hogy a kalózok leszedték a program elején megjelenő copyright logót és a sajátjukat helyezték el. 1991. december 13-án a Konami ezt használta ki a védelmi rendszeréhez. A NES-en megjelent Teenage Mutant Ninja Turtles: The Manhattan Project kezdéskor ugyanis rögtön vizsgálta, hogy el lett távolítva a logó vagy sem.

Ha igen, a játékos akkor sem vett észre semmit abból, hogy a védelmi rendszer bekapcsolt. Maximum azt érezhette, hogy nagyon nehezen jut tovább még a legkönnyebb szakaszokon is. Ennek oka, hogy a DRM már működött és a játékos sokkal alacsonyabb sebezést vitt be az ellenfeleknek, miközben az életereje gyorsabban fogyott. Ráadásul a játék felénél felbukkant egy főgonosz, akit nem lehetett legyőzni.

A Nintendo folyamatosan próbálta megvédeni az alkotásait és ezért mindig újabb és újabb DRM-eket vezetett be. 1994. augusztus 27-én látott napvilágot a kultikus Earthbound, mely négyszeres védelemmel bírt. Első körben a program ellenőrizte, hogy a helyes régiós változattal játszik a felhasználó. Másodszor megnézte, hogy a cartridge 8KB SRAM-mal bír vagy sem (az illegális másolatok ennél többet tudtak).

Harmadik körben megnézte a játék, hogy az első két védelmet nem piszkálták-e meg. Ha valamelyik körben hibát talált, azonnal aktiválta magát a DRM. Ilyenkor sokkal több és keményebb ellenfél ugrott a nyakunkba, a nehézségi szint pedig már elképzelhetetlen szintre emelkedett. Ha valaki mégis eljutott volna az utolsó ellenfélig, ott lefagyott a játék, letörölte az összes mentést és újraindította magát.



1994. december 3-án jelent meg a PlayStation Japánban. Miközben a Nintendo továbbra is a cartridge technológiát alkalmazta a Nintendo 64 fejlesztésénél, addig a Sony a fekete lemezek mellett döntött. Ezekre az ázsiai cég egy "engedélyező alkalmazást" tett fel, amit a lemez behelyezése után, bootoláskor le is ellenőrzött a gép.

Azonban hamar elterjedtek a boot-lemezek, melyeket a másolt, sima CD_k előtt kellett behelyezni a gépbe és utána már mehetett is a játék. Ám a legelterjedtebb a chippelés volt, amivel egyszerűen kikapcsolták ezt az egész rendszert.

1998. november 27-én a Sega piacra dobta a Dreamcast nevet viselő konzolját, mely hamarosan úgy vonult be a köztudatba, mint a legkönnyebben warezolható gép. A cég azt gondolta, hogy nagyot húz, mikor GD-ROM rendszert vezetett be (ez igazából a kétrétegű CD-lemezt jelentette akkor), mivel az nehezen másolható és szinte lehetetlen megszerezni a kódot hozzá. Ha ez mégis megtörtént, kiírni akkor sem lehet.

Ám a leleményes játékosok rájöttek, hogy az egész védelem egyszerűen kiküszöbölhető, ha a konzolt rácsatlakoztatták egy PC modem slotjára. Így a számítógépbe behelyeztük a sima CD-t, melyen a Dreamcast játék volt és már indulhatott is a játék.

Ennyi lett volna a '90-es évek. Legközelebb a 2000 utáni időszakot nézzük meg, melyben többnyire a regisztrációk és a folyamatos netes kapcsolatot követelő rendszerek uralkodtak/uralkodnak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #7
    Azért NESen és SNESen nem a Warezt jelentette ez, hanem a hamisított kazettákkal lettek gondok, PStől volt direkte warez

    Amikor kicsi voltam és sárga kazettákat vettem, akkor fogalmam sem volt hogy másolt-eredeti meg ilyen dolgokról, csak volt egy nintendo (amit sokan szegának neveztek, de hallottam hogy valaki pegasusnak nevezte talán mert az volt a hamisító kínai cég neve : ) meg hozzá való sárga kazetták, akkor talán nem is lehetett volna venni eredeti nintendot venni zalaegerszegen.

    (vohatovább nemrég kerestem 3DSt zalaegerszegen ami megyeszékhely, és mint valami afrikai országban: nem volt csak rendelésre)
  • FL Zoli #6
    Arra kérdésre akkor is lehetett tudni a választ ha már sokat játszottál, csak épület, egység nevére kérdezett, s 500 credit volt a jutalom, ha jól emlékszem.

    Ami nekem beugrott, hogy a Day of the Tentacle-ban kellett manualból összerakni az időgép alkatrészét, (de ezt sikeresen kiütötték).
    Másik a Flashback, ahol a taxisnak kellett jelszó, külöben nem tudsz továbbmenni.
  • Loverman #5
    "elterjedt, hogy a jatek tul nehez" ez a mai világban jó érv lenne de abban a korban és környezetben amikor a játékot sokkal többen vették meg és sokkal kevesebben warezolták le, inkább röhögésre adott indokot ha valaki arról panaszkodott hogy szétszivatja a játék
  • M0RN1NGST4R #4
    settlers 3 malacok?
  • uv #3
    azért ott volt még a Dune2 is, 4 floppylemezen, a védelem az volt, hogy a kézikönyvben minden jármű-egység képe ott volt alatta pedig a tulajdonságai (súly, sebesség, mifaszom) és minden pálya előtt kaptunk egy kérdést amit ebből lehetett megválaszolni.
  • kvp #2
    Az ilyen szivatos vedelemmel ket gond volt:
    -elterjedt, hogy a jatek tul nehez
    -kijott hozza egy orok eletes valtozat torve

    Az emberek meg mar eleve a tort valtozatot szereztek be, mert ugyebar mindenki azt mondta, hogy a jatek modositas nelkul tul nehez. Na igy lehet megoldani, hogy aki meg akarta venni az se tegye. Hasonlo a trukkos, nemelyik gepre telepitett os-t neha tonkretevo rootkit-es drm-ek hasznalata. Inkabb a "tiszta" drm mentes kaloz verziot szereztek be az emberek, minthogy a gepuket kockaztassak.
  • Renátó1985 #1
    Basszus mekkora már, hogy szét szivatott a játék, ha nem volt eredeti. Nekem a TMNT játék meg volt ilyen sárga kazis verzióban és emlékszem, hogy nagyon nehéz volt, talán azért mert munkálkodott a fent említett védelem.