Ötvös Tibor
Kereszthivatkozások, avagy ismerős arcok más környezetben
Számos példa van arra, hogy egy játékban máshonnan ismert szereplők vagy jelenetek bukkannak fel. Így jelenhetett meg Freddy Krueger a Mortal Kombat legújabb részében vagy Darth Vader a Soul Calibur szériában.
Ám arra is akadnak példák, hogy ez a "megjelenés" nem a legpozitívabban ábrázolja a másik szereplőt vagy akár egész sorozatot. Most ezekből csemegézzük ki a legemlékezetesebbeket és legszellemesebbeket. Kezdetnek itt van mindjárt a Grand Theft Auto III egyik küldetése, melyben egy Tanner nevet viselő férfi a célpontunk. A jellemzése szerint "egy igen fura animációval bíró beépített zsaru, aki az autója nélkül semmire nem képes." Így reagált a Rockstar a Driver 2-re, melyben Tanner először hagyta el az autóját és... finoman mondva is furcsán mozgott. A GTA 3-ban is egy női járókelő animációját kapta.
A Grand Theft Auto: Vice City még ennél is messzebb ment. Az Autocide küldetésben egy európai bandát kell kiiktatni, akik bankot akarnak rabolni. Minden egyes célpont egy játék szereplőjéről kapta a nevét. Dick Tanner (Driver sorozat), Mike Griffin (Mace Griffin, Mace Griffin: Bounty Hunter), Nick Kong (Nick Kang, True Crime: Streets of LA), Marcus Hammond, Franco Carter és Charlie Dilson (Mark Hammond, Frank Carter és Charlie Jolson, The Getaway). A San Andreasban pedig mindössze egy beszólás jutott a Reflections számára. A Madd Dogg's Rhymes küldetésben egy biztonsági őr egy videojátékkal szórakozik és közben kiabál: "Ez szxr! Hogy a fenébe ronthatta így el a Refractions? Kxxd be, Tanner!"
Erre már a Reflections csapata sem maradhatott "csendben" és természetesen válaszoltak a dologra, méghozzá nagyon ötletesen. A Driv3rben 30 rejtett karaktert kellett megkeresnünk, mindegyikük a Timmy Vermicelli (a Vice City hősét Tommy Vercetti néven ismerhettük meg) nevet viselte és igen nevetséges módon voltak ábrázolva. Tipikus hawaii ingben, nagyon sárga bőrrel feszítettek és két karúszó is volt rajtuk. Ezzel utaltak arra a tényre, hogy míg Tanner képes volt úszni, addig a GTA sorozat hősei nem. Ráadásul nagyon erőszakosak voltak, ezzel a GTA-széria brutalitására utaltak. Így esélyesebb volt odalopakodni és úgy iktatni ki őket.
A többi már nem annyira a cikizésről szól, hanem bizonyos szinten a tiszteletről. A Hitman: Absolution történetében találkozhatunk más IO Interactive hősökkel. A legemlékezetesebb Kane, aki egy átvezető jelenetben veri szét pár itass keményfiú arcát. Ugyanakkor egy eldugott helyen, a Death Factory küldetésben a Test Facility résznél a garázsban találunk egy döglött malacot. Ha belelövünk, akkor megjelenik egy felkiáltójel, melyet a Metal Gear Solid sorozatban lehet látni. Ezután egy éles nevetés harsan, majd a semmiből érkezik egy lövedék, ami végez is velünk.
A Borderlands 2-ben a Minecraft bukkan fel. Ahhoz, hogy a sikeres címet ábrázoló szintet elérjük először el kell érnünk a küldetésekben addig, hogy a Sanctuary felemelkedjen az égbe. Az így keletkezett gödörbe mászva jutunk el a Caustic Caverns területre. Itt található a Minecraft szint, ahol, akár csak az eredeti játékban szét kell vernünk a téglákat. Ha ezzel végeztünk, kinyílik egy titkos ajtó, ahonnan rengeteg Creeper ugrik elő, akiket szétlőve pixelekre esnek. Ha kész, akkor számos Minecraft témájú extrát kapunk, plusz kettő nagyon erős fegyvert is.
A Metal Gear Solid 4 Altair kosztümje elméletileg csak áprilisi tréfa volt, ám olyan sikernek örvendett, hogy végül a kosztüm megnyitható extraként bekerült a programba. Viszonzásképpen az Assassin's Creed: Brotherhood-ban, ha mind a 23 Animus Virtual Training Program küldetést letudtuk, megnyílik a Raiden kosztüm.
A Capcom is reklámozta saját magát a különböző játékaiban. A Dead Rising első részében például a játékban megtalálható 80 üzlet közül az egyik a Jill's Sandwiches nevet viseli, mely egyértelmű utalás a Resident Evil sorozat egyik emlékezetes, csapdás jelenetére, melyben Jillből majdnem szendvics lett.
A végére pedig ismét csak a Rockstar produktuma maradt. A Red Dead Redemtpion: Undead Nightmares címet kapott kiegészítőben a csapat megragadta a lehetőséget, hogy saját magukon viccelődjenek egy kicsit. A San Andreas megjelenése után évekig tartotta magát egy pletyka, mely szerint a játékban található Chiliad-hegységben él a Nagyláb és ezt számos rajongói kép és trailer próbálta alátámasztani - mint kiderült, mind hamisak voltak.
A Rockstar a kiegészítőben, eme hype hatására számos képzeletbeli lényt vetett be és az egyikük a Sasquatch nevet viselte. Ha felkutattuk és végeztünk vele, akkor megnyílik a "Hat évig készült" trófea, mely a San Andreas és a Red Dead Redemption között eltelt időre utal. A franciáknál a "Nem kell tovább keresned, CJ" nevet kapta a jutalom, mely a főhősre és a Nagyláb kutatását jelenti.