Ötvös Tibor
A demókkal becsapják a vásárlókat?
A régi szép időkben a játszható demó fogalom annyit jelentett, hogy a fejlesztő vagy a kiadó kipécézett egy vagy két pályát a programjából és azt tette elérhetővé. Ezekben általában a játék legérdekesebb részeit láthattuk és így képet kaphattunk arról, mennyire érdekel majd minket a végső változat.
Érzeted már magad átverve?
Mára azonban ez a trend kicsit átalakulni látszik. Az még hagyján, hogy a DiCE konferenciáján Jesse Schell arról értekezett, hogy a fejlesztőknek nem éri meg kiadni játszható demót, mivel abból a vásárlók levonhatják azt a következtetést, hogy nekik még sem kell ez a játék és nem vásárolják azt meg. Ennél sokkal érdekesebb, hogy ha meg is jelenik egy demó, az közel sem a végleges változatot ábrázolja.
Természetesen kivételek mindig akadnak, hiszen a Max Payne 3 vagy a Sleeping Dogs egy az egyben kiemelt egy szakaszt a játékból és azzal próbálták meggyőzni a vásárlókat. Ám a Dead Space 3 vagy az Aliens: Colonial Marines esetében teljesen másról volt már szó.
Nézzük először a Dead Space sorozat harmadik darabját. A bejelentések, a kiadott sajtóanyagok és maga a demó is azt hangoztatta, hogy Isaac és csapata lezuhan a Tau Volantis jeges felszínére és ott kell harcolniuk a Nekromorfok ellen. És mi a végeredmény? Mindössze a sztori 40 százaléka játszódik a bolygón, előtte órákig a megszokott űrhajókon kalandozunk.
Ettől függetlenül természetesen a program remek lett, csak az előzetes hírek alapján teljesen más környezetet vártunk. Az Aliens: Colonial Marines pedig abszolút tévútra vitte a rajongókat. A kiadott demó és a végleges változat között ugyanis szinte semmi egyezés nincs. Ez egyébként a rajongóknál és a kritikusoknál is kiverte a biztosítékot.
Kérdés, hogy mennyire tanultak az esetekből a fejlesztők. Az már biztos, hogy a Tomb Raider nem kap játszható demót és valószínű ez a sors vár az összes nagyobb címre is. Az sem elképzelhetetlen, hogy majd a megjelenés után pár héttel jelenik meg egy demó, hiszen erre láttunk már példát. Remélhetőleg kicsit komolyabban veszik a gyártók a rajongókat és nem akarják szándékosan becsapni őket a továbbiakban.
Természetesen kivételek mindig akadnak, hiszen a Max Payne 3 vagy a Sleeping Dogs egy az egyben kiemelt egy szakaszt a játékból és azzal próbálták meggyőzni a vásárlókat. Ám a Dead Space 3 vagy az Aliens: Colonial Marines esetében teljesen másról volt már szó.
Nézzük először a Dead Space sorozat harmadik darabját. A bejelentések, a kiadott sajtóanyagok és maga a demó is azt hangoztatta, hogy Isaac és csapata lezuhan a Tau Volantis jeges felszínére és ott kell harcolniuk a Nekromorfok ellen. És mi a végeredmény? Mindössze a sztori 40 százaléka játszódik a bolygón, előtte órákig a megszokott űrhajókon kalandozunk.
Ettől függetlenül természetesen a program remek lett, csak az előzetes hírek alapján teljesen más környezetet vártunk. Az Aliens: Colonial Marines pedig abszolút tévútra vitte a rajongókat. A kiadott demó és a végleges változat között ugyanis szinte semmi egyezés nincs. Ez egyébként a rajongóknál és a kritikusoknál is kiverte a biztosítékot.
Kérdés, hogy mennyire tanultak az esetekből a fejlesztők. Az már biztos, hogy a Tomb Raider nem kap játszható demót és valószínű ez a sors vár az összes nagyobb címre is. Az sem elképzelhetetlen, hogy majd a megjelenés után pár héttel jelenik meg egy demó, hiszen erre láttunk már példát. Remélhetőleg kicsit komolyabban veszik a gyártók a rajongókat és nem akarják szándékosan becsapni őket a továbbiakban.