Ötvös Tibor
A legjobb gonosz döntések
A játékvilágban mindig is lehetőségünk volt arra, hogy ne a tipikus hős szerepében tetszelegjünk és a történet során választhassunk, hogy mi most jók vagy rosszak leszünk. Most a legjobb ilyen jellegű döntéseket vesszük sorba.
Kezdetnek itt van a The Suffering, mely szinte minden ilyen jellegű felsorolásban szerepel és egyben egy méltatlanul elfeledett sorozat első epizódja. A játék főhőse egy, a saját családja lemészárlásáért elítélt gyilkos, aki a börtönből próbál meg kiszabadulni. A kalandunk során találkozunk NPC-kel, akiknek segíthetünk megszökni vagy meg is ölthetjük őket. Ha az utóbbi cselekedetünk uralja a sztorit, akkor a végén kiderül, hogy valóban mi öltük meg a családunkat és örökre elveszünk a gonosz lényünkben.
A második a BioShock első része, melynek szintén három befejezése volt (plusz volt egy titkos is, amit csak igen kevesen láttak). A gonosz végben az összes Little Sisterből szörnyeteget faragtunk, akik aztán a vezetésünkkel ellepték a világot. Ezt úgy érhettük el, hogy minden utunkba kerülő kislányt megöltünk és nem felszabadítottuk őket.
Az inFamous első része is elég meglepő befejezéssel bírt, de a második epizódban is volt egy elég szép csavar - már ha úgy alakítottuk a történetet. Ezúttal Cole a Szörnyeteggel csapott össze, aki a játék bizonyos pontján felajánl egy lehetőséget: segíthetünk neki elérni céljait. Ha segítünk neki, akkor elveszítjük a barátainkat és gonoszként tengetjük tovább életünket a Szörnyeteg oldalán.
A következő a Fallout 3, melyben egy egész nukleáris bombát bekapcsolhatunk és így lerombolhatjuk az éppen "éledező" vidéket. Alistair Tenpenny egyik küldetése ugyanis arról szól, hogy robbantsuk fel Wasteland fővárosát, amit ha megtettünk, akkor kiirthatjuk még a megbízóinkat is. Ez nem egy befejezés, hanem egy rendkívül gonosz cselekedet, ami miatt elérkezhetünk a rossz karma befejezések egyikéhez.
A következő szintén nem befejezés, hanem egy újabb gonosz cselekedet. A Mass Effect 2-ben egy küldetés során meg kell védenünk Tali'Zorah nar Rayyat saját népe bírósága előtt. Tali megkér minket, hogy hazudjunk a bíróság előtt apjáról, amit ha nem teszünk meg, akkor a családi reputációja örökre be lesz sározva és Tali soha nem bocsát meg nekünk.
A Fable első része is szolgál pár ilyen kemény döntéssel és ezek közül is kiemelkedik a Theresaval kapcsolatos választásunk. Itt ugyanis a Pengés Jackkel történt csata után lehetőségünk lesz Aeon Kardjának erejét megnövelni - ehhez azonban meg kell ölnünk a saját nővérünket. Ha ezt megtesszük, az univerzum minden ereje a miénk lesz - kérdés, hogy megér ennyit a dolog.
A Dragon Age: Origins elég kemény döntés elé állít minket. A küldetés szerint Arl Eamon Guerin fia gonosz erőkkel szövetkezett, aki így megnyitotta a Pokol kapuit és a világra szabadította a gonoszt. Hogy ennek véget vessünk többféle döntésünk is van: kiüldözzük a démont vagy egyszerűen kinyírjuk a srácot.
A Maniac Mansion egy igazi klasszikus, melyben lehetünk nagyon szemetek is. A játékban elbújhatunk Fura Ed szekrényébe és ellophatjuk a kedvenc hörcsögét. Az állatot betehetjük a mikróba, megsüthetjük, majd odaadhatjuk Ednek - aki cserébe kicsinál minket.
A legdurvább azonban mindenképpen a Modern Warfare 2 orosz reptéri küldetése, mely sokaknál kiverte a biztosítékot. A misszióban egy terrorista csoport tagjaként tehetünk rendet egy reptéren, majd a végén minket is lelőnek - hiszen tulajdonképpen egy beépített ügynök voltunk.