Ötvös Tibor
Megvalósult ötletek, melyeket fiatalok találtak ki
Mindig is érdekes volt megfigyelni, hogy egy játék hogyan alakul ki, mennyi változtatás történik az eredeti koncepcióhoz képest és hogy végül is mi valósul meg ezekből. A '90-es évek végén létezett egy magazin, a Computer & Video Games Magazine (CVG), melyben volt egy érdekes rovat.
A Melting Pot nevet viselő részben az olvasók küldhették be játékterveiket és részletesen is bemutathatták azokat. Ahogy az a mellékelt képeken is látszik majd, a legtöbben még vázlatterveket is küldtek, mellyel próbálták prezentálni, hogy az általuk leírtak hogyan is mutatnának a valóságban.
Érdekesség, hogy ezek az ötletek többnyire fiatal gyerekek és tinédzserek fejéből pattantak ki és azt is érdemes megnézni, hogy ezekből manapság mennyi meg is valósult. Az egyik internetes magazin ugyanis elővette ezeket a terveket és megnézte, hogy mi valósult meg ezekből. És meglepetésre kiderült, hogy szinte az összes, manapság újítónak mondott cím már több mint 10 évvel ezelőtt be lett mutatva ezen oldalakon.
Eredeti koncepció: Sim Allotment
Sokban hasonlít rá: Farmville
Létrejött: 1998
"A játék célja az lenne, hogy az idősebb korosztályt is bevonjuk a játékvilágba" - áll az eredeti elképzelésben. "Induláskor egy kis területnyi üres földünk illetve rendszeres jövedelemként a nyugdíjunk állna rendelkezésünkre. Lehetne vásárolni különböző magokat és ezekből lehetne termelni répát, burgonyát stb. Öntözni kellene a terményt és a végén le kellene aratni a termést."
A fent leírtak szinte egy az egyben lefedik a Facebook legsikeresebb játékát, a FarmVillet valamint a klasszikus Sim Farmot. Mindössze annyi a különbség, hogy a '98-as tervezetben csak nyugdíjas karakterrel indulhattunk volna. És ahogy látjuk a FarmVille fogadtatásából ha a Jonathan Magnet nevet viselő ötletgazda kitartóbb, akkor mára multimilliomos is lehetett volna.
Eredeti koncepció: Inter-Time Death Bandit Smasher
Sokban hasonlít rá: TimeShift és Singularity
Létrejött: 1997
"Egy Quake-szerű FPS-t látnék szívesen, melyben lehetőség lenne az időutazásra" - áll az ötletgazda, Ed Lomas tervezetében. "Mindig is kedveltem a Sonic CD időutazós részeit, ahol minden szint négy különböző idősíkban készült el és ezek között válthattunk és szerintem ez 3D-ben nagyon jól mutatna. A kiváló portálos technológia, melyeket a Prey és az Unreal használnak tökéletes lenne a síkváltásra és rengeteg változata lehetne egy-egy pályának."
"A technológia lehetővé tenné, hogy átnézhessünk egy időkapun a szomszédos síkra és láthatnánk pár részletét, elemét. Aztán ahogy átsétálunk rajta, minden megváltozik. Ha pár igazán jó programozó készítené el a játékot, akkor még azt is láthatnánk, ahogy korábban épp mi teszünk meg valamit a múltban. Ha megrongálunk épületeket a múltban, akkor az a jelenben is romos lenne és ha teljesen leromboljuk őket, akkor a jelenben teljesen más formában látnánk viszont őket."
Eredeti koncepció: School Yard Scraps
Sokban hasonlít rá: Bully/Canis Canem Edit
Létrejött: 1998
"A School Yard Scraps egy 3D-s verekedős játék lenne" - áll a tervezetben. "A játékban kiválaszthatnánk egy karaktert és azzal kellene átjutni a pályákon. Számos, mindenki által ismert karakter közül választhatnánk: az iskola bunkója, a visszahúzódó szüze vagy akár a különböző tanárok. A harcok különböző hátterek előtt zajlanak, melyek kötődnek valamely harcoló félhez. Minden karakternek lenne valamilyen speciális mozgása: a kémia tanár például különböző vegyszereket dobálna ránk."
"Az utolsó, főellenfél pedig egy démon fejű szörny lenne, akinek speciális mozgása a hipnotizálás lenne. A végső összecsapás az igazgatói irodában zajlana. De lennének beépített játékok is a történetben. Ehhez azonban zsinórban három ellenfelet kellene legyőzni. Egy ilyen feladatban például körbe kellene futni az iskola területén és annyi kárt okozni, amennyit csak tudunk. És ha veretlenül visszük végig a programot, akkor titkos karakterek nyílnának meg: a gondnok, a kertész, a portás."
Úgy tűnik, hogy a kritikusok által ünnepelt Rockstar termék, a Bully is már eszébe jutott valakinek. Ráadásul ez a tervezet annyira tetszett a magazin szerkesztőinek, hogy ők tovább is gondolták a játékot. "Talán a főszereplő lehetne egy paranoid skizofrén, aki azt hiszi, hogy minden más gyerek őt üldözi - ez valóban érdekes lenne."
Eredeti koncepció: Super Wars: The Battle of The Hypermen
Sokban hasonlít rá: City of Heroes/Villians, Champions Online, DC Universe Online
Létrejött: 1996
"Van egy - szerintem - remek ötletem. Ez lenne az abszolút szuperhősös harci játék, mellyel konkurenciát állíthatnánk Stan Leenek. A játék a QuakeWorld fejlesztett motorját használná és minden egyes Deathmatch szerver egy-egy várost jelentene. Ha regisztrálunk a karakterünkkel (névvel és bőrszínnel) kapunk egy bizonyos számú Szuperképesség pontot, melyeket a különböző erők között oszthatnánk el (például repülés, röntgenlátás, teleportálás stb). Természetesen a kezdetek kezdetén még minden erőnk csak alapfokozaton működne, de más játékosok megölésével további pontokat kapnánk, melyekkel fejleszthetnénk eme képességeinket."
"Így lehetne egy olyan hősünk, aki szupererővel rendelkezik és mondjuk képes villámgyorsan futni is. De a pontokkal fejleszthetnénk a Szuperagyunkat is, melynek köszönhetően különböző eszközöket tudnánk létrehozni. És amikor a Szuperagy szintünk eléri a maximumot (1000 pont), akkor képesek lennénk saját erődöt megépíteni, ahol tökéletes biztonságban lennénk - egészen addig, míg valaki át nem jut a kihelyezett csapdákon. Jól hangzik, nem?"
Az, hogy mennyire életképes egy ilyen cím, azt jól példázza, hogy napjainkban már több ilyen szuperhősös MMO is elérhető és még további megjelenések várhatók. Érdekes lenne megtudni, hogy vajon a Super Wars: The Battle of The Hypermen kitalálója játszik-e bármelyikkel ezek közül és ha igen, akkor mit szól hozzá.
Eredeti koncepció: Assassination
Sokban hasonlít rá: Assassin's Creed, Hitman Létrejött: 1997
"Ebben a játékban egy bérgyilkost alakítanánk, akit a Pentagon bíz meg különböző személyek likvidálásával. A játék a GoldenEye stílusát követné. Minden egyes célszemélyt kétféleképpen ölhetnénk meg. Sniper módban meg kellene várni, míg a célpont a látószögünkbe ér és akkor kellene megölni. De ezután a testőrökkel is le kellene számolnunk vagy észrevétlenül eltűnni a helyszínről. A Bomba módban egy adott épületbe kellene betörnünk és ott megtalálni az áldozatunkat - például a Fehér Házba."
"Bent az épületben el kellene kerülnünk a testőröket és a biztonsági őröket és aztán találni egy megfelelő helyet, ahol elhelyezhetnénk az időzített bombát. Miután letettük a szerkezetet, adott idő alatt ki kell jutnunk az épületből és bepattanni egy autóba és elhajtani a robbanás helyszínéről. A történet elején csak helyi képviselőket, gengsztereket kellene kiiktatni, de a végén már Bill Clinton vagy Szaddám Huszein lenne a célpont."
Érdekes így visszatekinteni a dolgokra és az emberben felmerülhet a kérdés: volt valakinek már hasonló élménye? Volt, hogy kitalált valamit, amit napokkal-hetekkel később már a gépén látott viszont? Ha igen, akkor várjuk a hozzászólásokban a történeteket. De ugyanígy a koncepciókat is (például egy "Nézzünk farkasszemet" játék Kinecttel - hopp, ezt le is védtem), hogy ki milyen programot látna szívesen viszont.
A Melting Pot nevet viselő részben az olvasók küldhették be játékterveiket és részletesen is bemutathatták azokat. Ahogy az a mellékelt képeken is látszik majd, a legtöbben még vázlatterveket is küldtek, mellyel próbálták prezentálni, hogy az általuk leírtak hogyan is mutatnának a valóságban.
Érdekesség, hogy ezek az ötletek többnyire fiatal gyerekek és tinédzserek fejéből pattantak ki és azt is érdemes megnézni, hogy ezekből manapság mennyi meg is valósult. Az egyik internetes magazin ugyanis elővette ezeket a terveket és megnézte, hogy mi valósult meg ezekből. És meglepetésre kiderült, hogy szinte az összes, manapság újítónak mondott cím már több mint 10 évvel ezelőtt be lett mutatva ezen oldalakon.
Eredeti koncepció: Sim Allotment
Sokban hasonlít rá: Farmville
Létrejött: 1998
"A játék célja az lenne, hogy az idősebb korosztályt is bevonjuk a játékvilágba" - áll az eredeti elképzelésben. "Induláskor egy kis területnyi üres földünk illetve rendszeres jövedelemként a nyugdíjunk állna rendelkezésünkre. Lehetne vásárolni különböző magokat és ezekből lehetne termelni répát, burgonyát stb. Öntözni kellene a terményt és a végén le kellene aratni a termést."
A fent leírtak szinte egy az egyben lefedik a Facebook legsikeresebb játékát, a FarmVillet valamint a klasszikus Sim Farmot. Mindössze annyi a különbség, hogy a '98-as tervezetben csak nyugdíjas karakterrel indulhattunk volna. És ahogy látjuk a FarmVille fogadtatásából ha a Jonathan Magnet nevet viselő ötletgazda kitartóbb, akkor mára multimilliomos is lehetett volna.
Eredeti koncepció: Inter-Time Death Bandit Smasher
Sokban hasonlít rá: TimeShift és Singularity
Létrejött: 1997
"Egy Quake-szerű FPS-t látnék szívesen, melyben lehetőség lenne az időutazásra" - áll az ötletgazda, Ed Lomas tervezetében. "Mindig is kedveltem a Sonic CD időutazós részeit, ahol minden szint négy különböző idősíkban készült el és ezek között válthattunk és szerintem ez 3D-ben nagyon jól mutatna. A kiváló portálos technológia, melyeket a Prey és az Unreal használnak tökéletes lenne a síkváltásra és rengeteg változata lehetne egy-egy pályának."
"A technológia lehetővé tenné, hogy átnézhessünk egy időkapun a szomszédos síkra és láthatnánk pár részletét, elemét. Aztán ahogy átsétálunk rajta, minden megváltozik. Ha pár igazán jó programozó készítené el a játékot, akkor még azt is láthatnánk, ahogy korábban épp mi teszünk meg valamit a múltban. Ha megrongálunk épületeket a múltban, akkor az a jelenben is romos lenne és ha teljesen leromboljuk őket, akkor a jelenben teljesen más formában látnánk viszont őket."
Eredeti koncepció: School Yard Scraps
Sokban hasonlít rá: Bully/Canis Canem Edit
Létrejött: 1998
"A School Yard Scraps egy 3D-s verekedős játék lenne" - áll a tervezetben. "A játékban kiválaszthatnánk egy karaktert és azzal kellene átjutni a pályákon. Számos, mindenki által ismert karakter közül választhatnánk: az iskola bunkója, a visszahúzódó szüze vagy akár a különböző tanárok. A harcok különböző hátterek előtt zajlanak, melyek kötődnek valamely harcoló félhez. Minden karakternek lenne valamilyen speciális mozgása: a kémia tanár például különböző vegyszereket dobálna ránk."
"Az utolsó, főellenfél pedig egy démon fejű szörny lenne, akinek speciális mozgása a hipnotizálás lenne. A végső összecsapás az igazgatói irodában zajlana. De lennének beépített játékok is a történetben. Ehhez azonban zsinórban három ellenfelet kellene legyőzni. Egy ilyen feladatban például körbe kellene futni az iskola területén és annyi kárt okozni, amennyit csak tudunk. És ha veretlenül visszük végig a programot, akkor titkos karakterek nyílnának meg: a gondnok, a kertész, a portás."
Úgy tűnik, hogy a kritikusok által ünnepelt Rockstar termék, a Bully is már eszébe jutott valakinek. Ráadásul ez a tervezet annyira tetszett a magazin szerkesztőinek, hogy ők tovább is gondolták a játékot. "Talán a főszereplő lehetne egy paranoid skizofrén, aki azt hiszi, hogy minden más gyerek őt üldözi - ez valóban érdekes lenne."
Eredeti koncepció: Super Wars: The Battle of The Hypermen
Sokban hasonlít rá: City of Heroes/Villians, Champions Online, DC Universe Online
Létrejött: 1996
"Van egy - szerintem - remek ötletem. Ez lenne az abszolút szuperhősös harci játék, mellyel konkurenciát állíthatnánk Stan Leenek. A játék a QuakeWorld fejlesztett motorját használná és minden egyes Deathmatch szerver egy-egy várost jelentene. Ha regisztrálunk a karakterünkkel (névvel és bőrszínnel) kapunk egy bizonyos számú Szuperképesség pontot, melyeket a különböző erők között oszthatnánk el (például repülés, röntgenlátás, teleportálás stb). Természetesen a kezdetek kezdetén még minden erőnk csak alapfokozaton működne, de más játékosok megölésével további pontokat kapnánk, melyekkel fejleszthetnénk eme képességeinket."
"Így lehetne egy olyan hősünk, aki szupererővel rendelkezik és mondjuk képes villámgyorsan futni is. De a pontokkal fejleszthetnénk a Szuperagyunkat is, melynek köszönhetően különböző eszközöket tudnánk létrehozni. És amikor a Szuperagy szintünk eléri a maximumot (1000 pont), akkor képesek lennénk saját erődöt megépíteni, ahol tökéletes biztonságban lennénk - egészen addig, míg valaki át nem jut a kihelyezett csapdákon. Jól hangzik, nem?"
Az, hogy mennyire életképes egy ilyen cím, azt jól példázza, hogy napjainkban már több ilyen szuperhősös MMO is elérhető és még további megjelenések várhatók. Érdekes lenne megtudni, hogy vajon a Super Wars: The Battle of The Hypermen kitalálója játszik-e bármelyikkel ezek közül és ha igen, akkor mit szól hozzá.
Eredeti koncepció: Assassination
Sokban hasonlít rá: Assassin's Creed, Hitman Létrejött: 1997
"Ebben a játékban egy bérgyilkost alakítanánk, akit a Pentagon bíz meg különböző személyek likvidálásával. A játék a GoldenEye stílusát követné. Minden egyes célszemélyt kétféleképpen ölhetnénk meg. Sniper módban meg kellene várni, míg a célpont a látószögünkbe ér és akkor kellene megölni. De ezután a testőrökkel is le kellene számolnunk vagy észrevétlenül eltűnni a helyszínről. A Bomba módban egy adott épületbe kellene betörnünk és ott megtalálni az áldozatunkat - például a Fehér Házba."
"Bent az épületben el kellene kerülnünk a testőröket és a biztonsági őröket és aztán találni egy megfelelő helyet, ahol elhelyezhetnénk az időzített bombát. Miután letettük a szerkezetet, adott idő alatt ki kell jutnunk az épületből és bepattanni egy autóba és elhajtani a robbanás helyszínéről. A történet elején csak helyi képviselőket, gengsztereket kellene kiiktatni, de a végén már Bill Clinton vagy Szaddám Huszein lenne a célpont."
Érdekes így visszatekinteni a dolgokra és az emberben felmerülhet a kérdés: volt valakinek már hasonló élménye? Volt, hogy kitalált valamit, amit napokkal-hetekkel később már a gépén látott viszont? Ha igen, akkor várjuk a hozzászólásokban a történeteket. De ugyanígy a koncepciókat is (például egy "Nézzünk farkasszemet" játék Kinecttel - hopp, ezt le is védtem), hogy ki milyen programot látna szívesen viszont.