Ötvös Tibor

A warez rövid története - a kezdetek

A játékvilág mindig is küzdött a warezolók, a játékokat illegálisan átmásolók ellen. Eme két részes cikkünkben megpróbáljuk áttekinteni ezt a harcot és megpróbálunk rámutatni, hogy mely korszakban miért is nem vásároltak eredeti játékot a magyar felhasználók.

Hazánkban a '80-as évek közepén tört ki a játékőrület, első körben a Spectrum majd a C-64 felbukkanásával. Ekkoriban a politikai körülmények miatt egy nyugati játékokról szinte csak álmodozhattunk - legalábbis az eredeti kiadásokról - és ezért szinte mindenki "warezolt", de akkoriban ezt nem így hívták. Szinte minden gamer lakásában volt legalább egy kétkazettás magnó, ami a mai dvd-írónak felelt meg és ha valaki épp "másolás" közben lépett be, akkor idegesítő és fülsértő hangokat hallhatott.

Warezoltál ebben az időszakban?
(Összesen 808 szavazat)
  • Igen, C-64-en
    61% (495 szavazat)
  • Igen, Amigán
    6% (47 szavazat)
  • Igen, volt tévéjátékom
    9% (75 szavazat)
  • Nem
    22% (180 szavazat)
Ráadásul egy kazettára több program is ráfért, ezért szinte mindenhol négyzetrácsos füzetben vezették a különböző kazetták tartalmát. Ekkoriban az olyan "szakkifejezések", mint a magnófejállítás, a szünetjel vagy a Syntax Error in line... nem voltak ismeretlenek a fiatalok számára. Sokan ekkor ismerték meg a Basic programozási nyelvet és számos magyar fejlesztésű játék látott napvilágot - épp a szabad áramlásnak köszönhetően. Aztán a rendszerváltás után immáron lehetett hivatalos úton is beszerezni játékokat, ám a legtöbben maradtak a megszokott átmásolós-magnófejállítós megoldásnál, mert még mindig olcsóbb volt.



Az ekkoriban uralkodónak számító kiadók (Ocean, Virgin, Core Design stb) nem nagyon foglalkoztak a másolásvédelemmel, hiszen ez szinte teljesen megoldhatatlan feladat volt a számukra. Üres kazettát bárhol lehetett venni, ahogy két kazettás magnót is, szóval ez az időszak joggal nevezhető a kalózok fénykorának. De tegyük hozzá, hogy ekkoriban ez az ipar még viszonylag aprónak számított és nem voltak több milliós költségvetésű alkotások sem.

Aztán megjelent az Amiga 500, majd 1200 és 2000, melyek már floppyt használtak, de természetesen ennek is megvolt a maga "kerülőútja". Egyszerűen csak átmásolták az egyik lemezt a másikra és már mehetett is a dolog. Közben a konzolok világában is felbukkantak a "kalózok", de itt másképp, mint az előbb megismert módon. Akkoriban még cartridge-ot használt mind a NES - SNES mind a Sega MegaDrive és Master System, így ezeket hamisítani nagyon nehéz volt.

Helyette viszont megjelentek a kalóz Nintendók, melyekhez saját sárga színű kazettákat lehetett beszerezni és általában alapból járt hozzá egy fénypisztoly is. Ezek voltak az úgynevezett tévéjátékok. A baj "mindössze" annyi volt, hogy a lengyelpiaci Nintendo és az eredeti NES illetve SNES között nem volt átjárás, vagyis ha valaki megvett egy kalóz gépet, az onnantól csak a sárga cartridgeokat vásárolhatta hozzá.



Az ipar erre sem tudott reagálni, mivel erre neki nagyon nem is kellett, hiszen őket kár nem érte, a gyereknek pedig szinte teljesen mindegy volt, hogy melyik Marióval játszik. Ekkoriban kezdett felfutni a PC is, mint játékplatform köszönhetően az olyan klasszikusoknak, mint a Prince of Persia és társai. Itt szintén nem okozott különösebb gondot a másolás, hiszen csak átdobtuk floppyra a játékot és már vihettük is haza.

A gépek fejlődésével megjelent egy új adathordozó, a cd lemez, mely az eddigieknél tartalmasabb és szebb játékok elkészítésére biztosított helyet a fejlesztőknek, akik ekkor már nagyon komolyan elkezdtek gondolkozni a különböző védelmi mechanizmusokon. Ugyanez igaz volt a konzolos fronton is, de a játékos itt is megtalálta a "hátsó bejáratot". Jövő héten innen folytatjuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tiggi #74
    Archon, egyik kedvenc játékom volt akoriban :)
  • phare #73
    De sok öreg van itt. :))

    Nekem az első gépem egy cerka 667 MHz 192 MB ram társaságában Win 98 megspékelve 1998-ban.
    Az első játék amin játszottam a Vietnam Back Ops FPS volt. Király játék volt, ketten nyomtuk a haverral, egy pályát én egy pályát ő. Még mindig a fülemben van ahogy a játékban a vietnamiak ahogy mondták olyan vérfagyasztóan: kamenduta akanda (fogalmam sincs mit jelent). Persze ez már full 3D grafika volt, persze a kor színvonalának megfelelő minőségben.
  • Krynn #72
    Volt anno C64-re egy játék (de lehet már az első pc-ken) ami kb. a sakknak felelet meg, mégis más volt. A tábla szintén négyzetrácsos, két oldalon a sereg. a felépítés is azonos elől a 8 paraszt, hátol a táposabb egységek párban, és két egyedül álló karakter. a két oldalnak nem ugyanazok a tipusú egységei voltak ha jól emlékszem. A feladat vagy az ellenfél összes figurájának a megsemmísítése, vagy a pályán lévő 9 "energia" pont elfoglalása. Az egységek nem simán oda lépek a mezőre és leütöm módon írtották egymást, hanem egy külön képernyőn meg kellett küzdeni a két játékosnak egymással, kihasználva az karakterek képeségeit. Ezek pl. a főnix időnként tűzzé válhatott és akkor sebzett, egy autó féle egység begyorsult és úgy tudot sérülést okozni, stb.
    Na a fél oldal írkálása után, ki tudja megmondani mi a játék neve, honnan lehet esetleg leszedni, ill. jóval ez után, de már így is nagyon régen, mintha kiadtak volna belőle már egy full 3d-s változatot is. Annak esetleg a neve és letölthetősége kellene.
    thx!
  • NEXUS6 #71
    Sőt még a kis 500-asnál is hamarabb jött ki!:)
    És persze az első az 1000-es volt, még '85-ben.
  • Caine #70
    Isten áldjon :D:D:D
    Faternál szerintem még mindig megvannak valahol ...
  • Caine #69
    Látom, azért nem csak én vagyok itt régi motoros :D
  • Caine #68
    Ahhh, a régi szép idők

    Bár az Amiga 2000 ('86) sokkal hamarabb volt, mit az 1200 ('92) ...
  • pasi29uk #67
    Jaja! Össze kellene foglalni a kommentek alapján és újraírni a cikket!

    Primo szintén kimaradt az ha jól emlékszem Videoton fejlesztés volt! Érdekessége, hogy az a nagy böszme primo floppy működött C64el is csak parancssorból kellett cseszegetni :)
    Az időrégészt egy esztergomi programozó írta a nevét és a címét belerejtette a játékba egy szoba kandallójába kellett bemászni és ott volt található. Hetedikes v. nyolcadikos voltam amikor addig nyúztam a fatert, hogy programozó akarok lenni, hogy a végén megkerestük a pasit, hogy hol lehet ilyet tanulni... :) És eltelt pár év JATE Progmat lett a vége :)

    +1* KÖSZÖNÖM AZ ÚRIEMBERNEK!

    Giana sisters, Last Ninja, Magic Carpet, Silk Worm, ABC Turbo III.
  • ZeemanX #66
    Cikkírónak a cikkért:
    Egyes. Leülhetsz.
    (Vagy nem is kéne folytatni, vagy újból kéne kezdeni.)
  • osztmivan #65
    huhuhu igen
    last ninja mekkora király volt, meg a load runner