Ötvös Tibor
Mozgásban az Arcania: Gothic IV
A Gothic sorozat az elmúlt pár évben nagy változáson esett át. Az első három, Piranha Bytes által készített rész egy nyitott világban játszódó fantasy akció-RPG volt, melyet csak és kizárólag a PC-s közönség élvezhetett.
Azon belül is csak azok, akik nem szerették, ha vezetik őket, hanem inkább szerettek saját döntéseket hozni és a maguk útját bejárni. A Gothic 3 utáni negatív visszhangok miatt a fejlesztő Piranha Bytes végül elhagyta a franchiset és elkészítette az anyagilag nem túl sikeres Risen című RPG-t, míg a Gothic a Spellbound csapatához került.
Az új fejlesztők rögtön meg is lepték a rajongókat, mikor bejelentették, hogy az első körben Arcania: A Gothic Tale címet kapott negyedik rész multiplatform lesz és ezzel egy szépesebb közönséget szeretnének megszólítani. A játék aztán megkapta a végleges, Arcania: Gothic IV címet és kiderült pár részlet is a programról.
A történet csak lazán kapcsolódik a trilógiához, hiszen ezúttal nem a Névtelen Hős karakterét öltjük magunkra (belőle Arcania zsarnok uralkodója vált), hanem egy szegény pásztorét, aki a csendes kis faluban él Feshyr szigetén. A bevezető küldetésben is itt gyakorolhatjuk be az irányítást, melyben leendő apósunknak kell különféle dolgokat összegyűjteni.
A Spellbound elmondása szerint a nyitott világ marad, ám a bejárható terület kevesebb lesz, mint a Gothic 3-ban volt. Ám ezúttal valóban mindenhova elmehetünk: ha látunk a távolban egy hófödte hegycsúcsot, akkor fel is mehetünk rá. A területek közötti közlekedés is egyszerűsödött. A játékban továbbra is a teleportáló köveket használjuk, de ezúttal ésszerűbben vannak elhelyezve (a nagyobb városok és fontosabb területek mellett) és elég egyszer aktiválni őket és onnantól fogva mindig használhatjuk.
A kijelzőnk is sokkal inkább felhasználóbarát lesz, mint elődjében, hiszen a térkép ikonja vagy a küldetések irányát mutató nyíl jobb elhelyezése miatt sokkal könnyebb lesz tájékozódni Arcania világában. De aki akarja, az szinte teljesen lecsupaszíthatja a HUD-ot és így semmi nem zavarja majd a "kilátásban".
A harcok természetesen valós időben zajlanak és minden sikeres csata után tapasztalati pontot kapunk. Az így szerzett pontokat a karakter különböző képzettségei, tulajdonságai között oszthatjuk szét és érdemes egyszerre csak egy "vonalra" rágyúrni. Rengeteg fegyver és páncél található az Arcania: Gothic IV-ben és ezek mindegyike teljesen egyedi darab lesz. Az sem mindegy, hogy hol találunk rá például egy páncélra, mert mondjuk egy havas fennsíkon nem fogunk rövid bőrnadrágot találni.
A fegyverek között is lesznek különbségek és ez nem csak a sebzésben nyilvánul majd meg. Ha például egy kétkezes karddal indulunk harcba, akkor karakterünk szinte húzza maga után a nehéz pallost, sokkal lassabban suhint vele és a kombók is lassabban indulnak be - de jóval pusztítóbbak lesznek.
A támadások elől el is tudunk gurulni és nem kell majd különböző tereptárgyak mögé bújván megvárni egy hosszabb "megiszom a gyógyitalt" animációt megvárni, mivel a karakter sokkal nagyobb kortyokat képes lenyelni és így hamarabb issza meg az adott italt.
Ezen felül gyorsan lehet fegyvert is váltani, így ha egy kicsit távolabb kerülünk az ellenféltől, pár pillanat alatt már lőhetjük is ki a nyílvesszőket. A mágusok három típusú varázslat közül választhatnak majd. Ezek a villám, a tűz és a jég mágiák.
Bár az Arcania: Gothic IV világa is teljesen nyitott lesz, de egyes területeket csak a történet előrehaladtával tudunk majd elérni (lásd GTA-sorozat). Ennek ellenére a napszakok váltakozása miatt akkor is láthatunk, találhatunk új dolgokat, ha ugyanazon területen sokadszor haladunk át. Szerencsére az időjárás is a területnek (és az évszakoknak) megfelelően változik és így hóban, szélben, esőben vagy szikrázó napsütésben is kalandozhatunk.
Természetesen a fent leírtakon kívül még számos dolog vár ránk a játékban, ám valamit a későbbi kritikára is tartogatni kell. A végén még íme a 2010. szeptemberében megjelenő Arcania: Gothic IV gépigénye:
Intel Pentium 4 3.2 GHz, AMD Athlon 3500+
1 GB RAM(Windows XP), 1.5 GB RAM(Windows Vista)
Ati Radeon 1800XT vagy Nvidia Geforce 6800
Azon belül is csak azok, akik nem szerették, ha vezetik őket, hanem inkább szerettek saját döntéseket hozni és a maguk útját bejárni. A Gothic 3 utáni negatív visszhangok miatt a fejlesztő Piranha Bytes végül elhagyta a franchiset és elkészítette az anyagilag nem túl sikeres Risen című RPG-t, míg a Gothic a Spellbound csapatához került.
Az új fejlesztők rögtön meg is lepték a rajongókat, mikor bejelentették, hogy az első körben Arcania: A Gothic Tale címet kapott negyedik rész multiplatform lesz és ezzel egy szépesebb közönséget szeretnének megszólítani. A játék aztán megkapta a végleges, Arcania: Gothic IV címet és kiderült pár részlet is a programról.
A történet csak lazán kapcsolódik a trilógiához, hiszen ezúttal nem a Névtelen Hős karakterét öltjük magunkra (belőle Arcania zsarnok uralkodója vált), hanem egy szegény pásztorét, aki a csendes kis faluban él Feshyr szigetén. A bevezető küldetésben is itt gyakorolhatjuk be az irányítást, melyben leendő apósunknak kell különféle dolgokat összegyűjteni.
A Spellbound elmondása szerint a nyitott világ marad, ám a bejárható terület kevesebb lesz, mint a Gothic 3-ban volt. Ám ezúttal valóban mindenhova elmehetünk: ha látunk a távolban egy hófödte hegycsúcsot, akkor fel is mehetünk rá. A területek közötti közlekedés is egyszerűsödött. A játékban továbbra is a teleportáló köveket használjuk, de ezúttal ésszerűbben vannak elhelyezve (a nagyobb városok és fontosabb területek mellett) és elég egyszer aktiválni őket és onnantól fogva mindig használhatjuk.
A kijelzőnk is sokkal inkább felhasználóbarát lesz, mint elődjében, hiszen a térkép ikonja vagy a küldetések irányát mutató nyíl jobb elhelyezése miatt sokkal könnyebb lesz tájékozódni Arcania világában. De aki akarja, az szinte teljesen lecsupaszíthatja a HUD-ot és így semmi nem zavarja majd a "kilátásban".
A harcok természetesen valós időben zajlanak és minden sikeres csata után tapasztalati pontot kapunk. Az így szerzett pontokat a karakter különböző képzettségei, tulajdonságai között oszthatjuk szét és érdemes egyszerre csak egy "vonalra" rágyúrni. Rengeteg fegyver és páncél található az Arcania: Gothic IV-ben és ezek mindegyike teljesen egyedi darab lesz. Az sem mindegy, hogy hol találunk rá például egy páncélra, mert mondjuk egy havas fennsíkon nem fogunk rövid bőrnadrágot találni.
A fegyverek között is lesznek különbségek és ez nem csak a sebzésben nyilvánul majd meg. Ha például egy kétkezes karddal indulunk harcba, akkor karakterünk szinte húzza maga után a nehéz pallost, sokkal lassabban suhint vele és a kombók is lassabban indulnak be - de jóval pusztítóbbak lesznek.
A támadások elől el is tudunk gurulni és nem kell majd különböző tereptárgyak mögé bújván megvárni egy hosszabb "megiszom a gyógyitalt" animációt megvárni, mivel a karakter sokkal nagyobb kortyokat képes lenyelni és így hamarabb issza meg az adott italt.
Ezen felül gyorsan lehet fegyvert is váltani, így ha egy kicsit távolabb kerülünk az ellenféltől, pár pillanat alatt már lőhetjük is ki a nyílvesszőket. A mágusok három típusú varázslat közül választhatnak majd. Ezek a villám, a tűz és a jég mágiák.
Bár az Arcania: Gothic IV világa is teljesen nyitott lesz, de egyes területeket csak a történet előrehaladtával tudunk majd elérni (lásd GTA-sorozat). Ennek ellenére a napszakok váltakozása miatt akkor is láthatunk, találhatunk új dolgokat, ha ugyanazon területen sokadszor haladunk át. Szerencsére az időjárás is a területnek (és az évszakoknak) megfelelően változik és így hóban, szélben, esőben vagy szikrázó napsütésben is kalandozhatunk.
Természetesen a fent leírtakon kívül még számos dolog vár ránk a játékban, ám valamit a későbbi kritikára is tartogatni kell. A végén még íme a 2010. szeptemberében megjelenő Arcania: Gothic IV gépigénye:
Intel Pentium 4 3.2 GHz, AMD Athlon 3500+
1 GB RAM(Windows XP), 1.5 GB RAM(Windows Vista)
Ati Radeon 1800XT vagy Nvidia Geforce 6800