Ötvös Tibor

A PC-s játékok jövője

Április 5-én fontos esemény történt a PAX East 2010-es rendezvényen, melyen számos újdonság mellett a játékvilág képviselői kifejtették véleményüket a PC-s játékiparról.

A közel egy órás megbeszélésen részt vett John Abercrombie, a BioShockot készítő Irrational Games vezető MI programozója, Joe Kreiner, a Ghostbusterst készítő Terminal Reality engine programozója és Mitchell Shuster, a LanSlide Gaming PC társtulajdonosa. A beszélgetés moderátora a Penny-Arcade marketing menedzsere, Jeff Kalles volt. Lássuk a témákat és a rá adott válaszokat.



A PC előnyei

Joe Kreiner: "Egy nagy kiadó szemszögéből nézve a PC-s eladások miatt egyszerűen nem éri meg a fejlesztés. De ha valaki elkötelezett, akkor egy kisebb, speciális igényekkel rendelkező csoportot kell becélozni. Erre jó példa a Torchlight sikere is."

John Abercrombie: "Őszintén szólva a PC-s játékipar nincs azon a szinten, mint 10 éve és már soha nem is lesz. Ám az olyan címek, amik működnek PC-n (például World of WarCraft és Civilization) valószínű karrierjük végéig visszatérnek eme platformra."

Joe Kreiner: "A PC-s fejlesztések jóval olcsóbbak. Nem kell különböző fejlesztői csomagokat megvásárolni és a konzol gyártói által felállított különleges igényeknek megfelelni. A Steamen például közvetlenül eljuthatunk a vásárlóinkhoz. Ez a PC szépsége. Ezért van, hogy a legtöbb kis csapat itt kezdi meg a tapasztalatgyűjtést."

John Abercrombie: "Azt hiszem, hogy a konzolos licensz kicsit több mint 10 százalékát teszi ki a fejlesztés költségeinek."



PC-s problémák

John Abercrombie: "A kiadók bevételeinek 10-15 százaléka származik a PC-s játékokból. És nem hiszem, hogy ez a szám növekedni fog, mivel valószínűleg az AAA-címek csak konzolokra jönnek majd. Ez érthető, hiszen abban van a pénz. Megveszel egy darab hardwaret és azzal több mint 5 évig kihúzod, míg egy PC-t legjobb esetben is kétévente fejleszteni kell."

Joe Kreiner: "Igazából olyan platform, hogy PC nem létezik, mivel az egy doboz tele hardwarekkel és egy operációs rendszerekkel, mely támogatja a játékokat. A gond, hogy a kalózkodás burjánzik, így miért akarna bárki egy ilyen platformra fejleszteni? Hacsak nincs egy bombabiztos másolásvédelmi rendszer, mely megakadályozza a lopást. De ilyen jelenleg nem létezik."

John Abercrombie: "Szerintem túl sok a legális lehetőség. Túl sok úton lehet beszerezni egy PC-s játékot. Konzolokon csak egy létezik: bemegyek a boltba és megveszem."

Joe Kreiner: "A legtöbb alkalmi, casual játékos nem rendelkezik high-end PC-vel. Kiadóként pedig a lehető legszélesebb közönséghez kell szólni. Hardcore szempontból pedig olyan messze akarsz menni a grafikával, amennyire csak lehet. Legalábbis mi a Terminal Realitynél ezt próbáljuk elérni. A jelenlegi grafikus motorunk képes a maximumot kihozni egy játékból, ám ezt nem használjuk ki, mert sokkal többe kerülne a tesztelése és kevesebb emberhez jutna el."

John Abercrombie: "Ha mindenki leállna a kalózkodással, ha senki nem készítene DRM-eket, akkor ez egy sokkal boldogabb világ lenne, ugye?"



A következő 5 év

John Abercrombie: "Azt hiszem folytatódik az elmúlt 5 év tendenciája, ami a különböző konzolos játékok átportolását jelenti. Továbbá megjelennek majd független programok is, melyek jó vagy rossz irányba viszik a PC-s ipart. Örülök, hogy ez így van, mert nélkülük csak World of WarCraftozni lehetne."

Joe Kreiner: "Öt év múlva a PC-s piac teljesen másként néz majd ki, mint a mostani. Amint a korábban kifogásolt hardwares különbségek eltűnnek, igazán gyilkos alkalmazások bukkannak majd fel PC-n."

John Abercrombie: "A PC-s ipar nem halott, mindössze vegetatív állapotban van. Még van piaca a játékoknak és én is egy vásárló vagyok. Igazából egy FPS-t sokkal szívesebben játszom PC-n, mint konzolon. És ez azért van, mert így nőttem fel. A mai fiatalok, akik belépnek a játékfejlesztésbe már konzolokon nőttek fel, nem PC-n. Szóval ennek a hatását is észre lehet majd venni."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Although #61
    Hm háát :) mindössze egy gond van. lehet több is, de egy azonnal eszembe jut. :) Igazából ez tipikusan a fogyasztói társadalom része, a konzol, veszel egy játékot, elfogyasztod azt kidobod. Nos nekem ennyi pénzem nincs hogy hetente újat vegyek. De ha lenne sem, akarok része lenni ennek. :)
  • Gamecube86 #60
    "konzolban az az előny, hogy a kényelmes kanapéról akármilyen pozicióban lehet bármit játszani a hdtv előtt" Az ágyamon fekszem és a PC-mmel játszom HD TV előtt XD
  • Komolytalan #59
    PCnél majd elfelejtettem, hogy a hardware különbségek eltűntetése is opció lehet: szerveren fut a játék, neten jön a kép és megy a vezérlés. Így lehet az űber grafika gagyi gépen, csak a net legyen gyors. Persze ehhez az is kell, hogy a szerverparkban lévő gépek annyival erősebbek legyenek egy PCnél, hogy a hostolási költségekre elég legyen a havidíj.
  • Komolytalan #58
    Konzolnak 2 előnye van PChez képest:
    - szabvány hardware
    - hardware által támogatott másolásvédelem
    PC mit tud erre lépni:
    - kevésbé hardware igényes játékok (igen, nem a grafika a minden)
    - csak online játszható játékok (ezt legalább olyan nehéz feltörni mint a konzolok másolásvédelmét)
    PCn egy jó példa van, amely mindkettőt megvalósította már, ezzel megelőzte a korát, és gyakorlatilag lefölözte a teljes PC piacot: a WoW. Aki PCre nem ebben az irányban fejleszt (mármint nem online, havidíjas, gyengébb hardware igényű játékot), az nettó hülye.
  • WilliamMcKinley #57
    egy PoP: WW, Black and White 2, Medieval II szintű graf szerintem pont elég lenne mindennek. Az a baj hogy az utóbbi időben mindenki megőrült. Lehet öreg vagyok már de ha játszok jól akarom magam érezni nem érdekel hogy néz ki csak legyen jó.
    Mint a filmeknél is, egy 1960-as alkotást ugyanúgy tudok élvezni mint az Avatart akár.
    Nekem nem játék a Alt+Tab nélkül :D
  • Dark Angel 666 #56
    akkor mond meg hogy mi a jó a mw2-ben , még dedikált szerver támogatás sincs benne
  • pixx #55
    Ezt bírom a pc-sekben: legyen minőségi, 50+x óra játékidő, elfusson a 64 megás videókarimon is csúcs grafikán, és legyen bazi olcsó...
    Nem akarsz kicsit sokat?
    Nekem van két konzolom, nem veszem meg az első héten a játékot, hanem várok 1 hónapot, vagy kettőt, közel fél áron meg lehet venni. És még izgulni se kell, hogy nem megy...
    Ja mondjuk DX11 nincs rajta, de ahogy hallom, a legtöbb játék még elég rendesen szenved vele...
    Egy Mass Effect minőségi játék, pc-n pedig igen halovány siker volt...
    Pc-n a WoW, ami fogy a sims. Ezt veszik a népek.
    Még a MW2-nél is mikor 8 milliónál jártak eladott példányszámban, akkor annak 3% volt pc...240 ezer darab világszerte...ennyiért megérte nekik fejleszteni...
  • zoliapu #54
    Egyszerűen látszik ám a számokból mennyi a warez konzolon és PC -n. Mondjuk igen, optimalizálhatnának kicsit. Rendben van el kell adni valamivel az új VGA kártyákat, de meg lehet oldani sokhelyen lehet váltani pl DX9-10-11 módok között.
  • feamatar #53
    a minőség nincs összefüggésben egy játék sikerességével.
    másrészt optimalizálás plussz idő, a számítógépes hardverek meg gyorsabb ütemben fejlődnek mint ahogy azt megérné optimalizálni. A Blizz spec mindig rondább játékokkal jön ki, mint a versenytársak, ezt nem minden cím engedheti meg. Elég csak megnézni az itteni fórumok, ha valaminek nem a legújabb a grafikája, egyből megy a lehúzás
  • BoneHeart #52
    Cikk: konzolhoz nincs warez? nahát, dejó vicc :D

    Egyébként azt kellene észrevenni a fejlesztőknek, meg a PC-s játékiparnak, hogy a minőségi játékokat igenis nagyon sokan megveszik, legyen az single only, vagy multiplayeres. Lásd dead space, meg avp3. (avp3 vitába kéretik nem belefolyni)
    Azaz: a fejlesztőknek minőségit kellene alkotni folyamatos supportal, és nem csak a 30-40 fontokat elkérni egy kurva játékért, meg ha DLC-t akarsz, azért is fizess 5-10 fontokat, meg nem az egekig kúrni a gépigényt, hanem optimalizálni rendesen, sok idő ráfordításával. Magam is a blizzardot tudom felhozni mint példát. Minőségi játékok, folyamatos patchek,support, és a játékosok véleménye sokat nyom a mérlegen. És tádáám, mégsem mentek csődbe, sőt még éhezni sem éheznek.
    Vajon akkor most tényleg a warezolók miatt haldoklik a Pc játékipar? nem hiszem.