Berta Sándor
Gamescom: kipróbálható volt a Natal
A Microsoft nem járult hozzá, hogy bárki fotókat készítsen a készülékről és pontos technikai adatokat sem volt hajlandó elárulni, de a rendszer ígéretes.
Amikor a Microsoft az E3 kiállításon először mutatta be a Project Natalt, akkor az előadást tartó szakemberek egy teljesen új, intuitív vezérlési módról vízionáltak. A Nintendo és a Sony mindenesetre azonnal letámadta a redmondi konszernt, mondván egy kamerás vezérlés soha sem lehet olyan pontos, mint egy gombokkal ellátott vezérlőeszköz. Nos, a Kölnben rendezett Gamescom kiállításon az érdeklődők választ kaphattak néhány kérdésre. Bár a Microsoft nem járult hozzá, hogy bárki fotókat készítsen a készülékről és pontos technikai adatokat sem volt hajlandó elárulni, a bemutató mindenképpen érdekes és hasznos volt.
Az óriáscég azt akarta bizonyítani, hogy a Natal egy nagyon is valódi eszköz, ami már most működik. Erről a megjelent népes hallgatóságot Kudo Tsunodának, a konszern kreatív igazgatójának és kollégáinak már a 20 perces prezentációval sikerült maradéktalanul meggyőzni. Az újságírók és a látogatók két különböző demóprogramban próbálhatták ki a Natal képességeit. A szoftverek egyaránt bemutatták a rendszer reakciósebességét és az érzékenységét.
Az egyik alkalmazás a Ricochet nevű squash-játék volt, amelyben a játékosoknak a labdákat a falra kellett ütniük, majd kitérniük előlük. A mozgások során szerepet kaptak a lábak, a karok és még a csípő is. A kamera minden résztvevőt anélkül felismert, hogy előzetesen be kellett volna állítani vagy kalibrálni. A képernyőn egy virtuális figura közelített a felhasználókhoz, felemelte a karokat és a lábakat, valamint mozgatta a csípőjét. A második demó a Burnout Paradise nevű program volt, amit úgy módosítottak, hogy a játékos mindkét kezét használhatta a jármű irányítására. A jobb lábbal lehetett gázt adni.
A Microsoft szakemberei végül megmutatták, hogy miként működik a rendszer, a szenzorok és a kezelőszoftver. A Natal-kamera egy hagyományos optikai és egy infraképet is készít a játékosokról, így akár rossz fényviszonyok mellett is fel tudja ismerni őket. A kezelőprogram az optikai és az infraképből, valamint egy csontváz mélységi információiból számítja ki az emberek mozdulatait. Vagyis a rendszer a megszokott markergolyók nélkül végez el egy motion-capturing elemzést, felmérést és valós időben feltérképezi a játékosok testét. A csontváz 48 elemből áll, köztük van a fej, a karok, a lábak, de nincsenek például ujjak.
A Natal a testet még akkor is képes nyomon követni, hogy ha egy bútor vagy személy eltakarja a kamera elől. A rendszer egyszerre legfeljebb négy szereplőt tud ellenőrizni. A terület viszonylag nagy lehet, a kamerák csak 4-5 méter távolság után kezdik elveszíteni a kapcsolatot. A Microsoft az E3 után számos fejlesztői csomagot biztosított a programozóknak. A Natal elsősorban sport- és harci játékok számára lehet ideális. Az akció-, kaland- vagy szerepjátékokban a felhasználók a megjelenített figura mozgását 1:1-ben irányíthatják a saját testükkel és végtagjaikkal.
Az E3 kiállításon Bill Gates közölte, hogy a Natal várhatóan számítógépekre is meg fog jelenni. Az új fajta vezérlőrendszer a jövő év végén debütálhat.
Amikor a Microsoft az E3 kiállításon először mutatta be a Project Natalt, akkor az előadást tartó szakemberek egy teljesen új, intuitív vezérlési módról vízionáltak. A Nintendo és a Sony mindenesetre azonnal letámadta a redmondi konszernt, mondván egy kamerás vezérlés soha sem lehet olyan pontos, mint egy gombokkal ellátott vezérlőeszköz. Nos, a Kölnben rendezett Gamescom kiállításon az érdeklődők választ kaphattak néhány kérdésre. Bár a Microsoft nem járult hozzá, hogy bárki fotókat készítsen a készülékről és pontos technikai adatokat sem volt hajlandó elárulni, a bemutató mindenképpen érdekes és hasznos volt.
Az óriáscég azt akarta bizonyítani, hogy a Natal egy nagyon is valódi eszköz, ami már most működik. Erről a megjelent népes hallgatóságot Kudo Tsunodának, a konszern kreatív igazgatójának és kollégáinak már a 20 perces prezentációval sikerült maradéktalanul meggyőzni. Az újságírók és a látogatók két különböző demóprogramban próbálhatták ki a Natal képességeit. A szoftverek egyaránt bemutatták a rendszer reakciósebességét és az érzékenységét.
Az egyik alkalmazás a Ricochet nevű squash-játék volt, amelyben a játékosoknak a labdákat a falra kellett ütniük, majd kitérniük előlük. A mozgások során szerepet kaptak a lábak, a karok és még a csípő is. A kamera minden résztvevőt anélkül felismert, hogy előzetesen be kellett volna állítani vagy kalibrálni. A képernyőn egy virtuális figura közelített a felhasználókhoz, felemelte a karokat és a lábakat, valamint mozgatta a csípőjét. A második demó a Burnout Paradise nevű program volt, amit úgy módosítottak, hogy a játékos mindkét kezét használhatta a jármű irányítására. A jobb lábbal lehetett gázt adni.
A Microsoft szakemberei végül megmutatták, hogy miként működik a rendszer, a szenzorok és a kezelőszoftver. A Natal-kamera egy hagyományos optikai és egy infraképet is készít a játékosokról, így akár rossz fényviszonyok mellett is fel tudja ismerni őket. A kezelőprogram az optikai és az infraképből, valamint egy csontváz mélységi információiból számítja ki az emberek mozdulatait. Vagyis a rendszer a megszokott markergolyók nélkül végez el egy motion-capturing elemzést, felmérést és valós időben feltérképezi a játékosok testét. A csontváz 48 elemből áll, köztük van a fej, a karok, a lábak, de nincsenek például ujjak.
A Natal a testet még akkor is képes nyomon követni, hogy ha egy bútor vagy személy eltakarja a kamera elől. A rendszer egyszerre legfeljebb négy szereplőt tud ellenőrizni. A terület viszonylag nagy lehet, a kamerák csak 4-5 méter távolság után kezdik elveszíteni a kapcsolatot. A Microsoft az E3 után számos fejlesztői csomagot biztosított a programozóknak. A Natal elsősorban sport- és harci játékok számára lehet ideális. Az akció-, kaland- vagy szerepjátékokban a felhasználók a megjelenített figura mozgását 1:1-ben irányíthatják a saját testükkel és végtagjaikkal.
Az E3 kiállításon Bill Gates közölte, hogy a Natal várhatóan számítógépekre is meg fog jelenni. Az új fajta vezérlőrendszer a jövő év végén debütálhat.