MTI

A World of Warcraft az új kokain?

A legveszélyesebb számítógépes játéknak ítélte egy svéd internetes portál a Blizzard közösségi internetes szerepjátékát, a World of Warcraftot (WoW). Állítását alátámasztja egy svéd gyermekvédelmi szervezet is, amely nemrég azt nyilatkozta, hogy a "WoW" az új kokain.

Egy húszéves svéd fiú a közelmúltban azért került kórházba, mert összeesett, miután 20 órán keresztül "wowozott". Az ilyen események nem ritkák: az Egyesült Államokban rendszeresen látnak napvilágot a számítógépes játékkal kapcsolatos igaz rémtörténetek, amelyek során az illető súlyos állapotba került a túlzott játék miatt, vagy akár bele is halt a szünet nélküli "wowozásba". Svédországban rendkívül népszerű ez a játék - különösen a fiatalabb korosztály körében: a World of Warcraft európai szervereinek tekintélyes részét teszik ki tinédzser svéd játékosok - írta a thelocal nevű svéd hírportál..

A svéd gyermekvédelmi szervezet, a Stiftelsen Ungdomsvard már meg is kongatta a vészharangokat. Szerinte a World of Warcraft egész egyszerűen "az új kokain". - "Nincs egyetlen olyan játékfüggéshez köthető eset sem, amelyhez ilyen, vagy olyan formában ne lett volna köthető a World of Warcraft - hangoztatta "Sven Rollenhagen, a szervezet vezetője. A gyermekvédelmi szervezet és a svéd közegészségügyi intézet hadat üzent a játékaddikciónak, amely szerintük egyre vészesebb méreteket ölt az országban, ugyanakkor konkrét diagnózis még nincs erre a betegségre.

A World of Warcraft 11,7 millió előfizetővel bír világszerte, és már a játékos világban is közismert, hogy milyen mértékű függést okozhat. A sajtó, a politikusok és a pszichológusok ezzel mégis ritkán foglalkoznak, miközben mindenhonnan az erőszakos témákkal való példálózásokat lehet hallani. A World of Warcraft-függésről szól a South Park rajzfilmsorozat egyik híres epizódja is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Ny #32
    már látom magam előtt a következő cikket: A kokain az új kokain?
  • azirafael #31
    Az probléma alapja ott keresendő, hogy igenis vannak dolgok amik fiziológiai vagy pszichológiai függőséget okoznak. A legtöbb keménydrogok, a nikotin, a koffein fiziológiailag is képes függést okozni az emberi szervezetben, míg mások csak megmaradnak a pszichológia függésnél, de nem kevésbé károsak.

    Azzal minden WOW használó egyetért és nem is cáfolja, hogy a WOW függőséget okoz. Akkor miért nem lehet ugyanúgy kezelni mint más függőséget okozó dolgokat. Egyértelműen nem olyan káros mint a kemény drogok, de véleményem szerint a cigaretta szintjét simán elérik. Ha már 18 év alatti nem vásárolhat legálisan dohányterméket, a dohányzás reklámozását megtiltották a médiában, egekbe emelik az adóját stb. a függőséget okozó online játékokkal szemben is szükség lenne hasonló jogalkotói eszközökkel fellépni. Pl. 18 év alatti személyek kitiltása az online játékokból. A betartatása már külön probléma, de ha pönalizálnák a megengedését, akkor a szülök is odafigyelnének arra, hogy a gyerek ne üljön a gép előtt...
  • FefeeX #30
    És még mindig nem azt mondom hogy a cégnek kellene tenni valami komolyabbat... Csak azt, hogy a világ nem fekete és fehér, valamint a cég is hibás, meg az egyén is. És főleg az egyén, meg a nevelés. De ettől még nem igaz amit írsz, nem egy kalap ezzel az amit írsz.
  • FefeeX #29
    "Szerintem te a saját problémádra keresel megoldást, csak azt függő gyerekekre vetíted."
    Ezen jót röhögtem. Ki vagy te, hogy ilyeneket ítélj? Megmondjam? Egy függő, aki tagadja erősen hogy az. És ezért belepofázik mindenbe, leoszt mindenkit. Tudod ezzel nekem nincs problémám, mert az hogy ilyen évente, 1-2 napra előfordul velem, messze nem olyan kóros, csak egyszerűen érzem hogy hülyeséget csinálok. De annyi téren csináltam már hülyeséget, és ezzel nem is vagyok egyedül... (És igen, az átlag baromságaitól még igencsak messze vagyok) --> nevelni csak arra lehet hogy legyen önkontrollod, mert amennyiben egy gyerek akar valamit, azt meg fogja csinálni, többnyire úgy, hogy a szülők felé sosem derül ki... (sok dolgot láttam már, egyszerűen kontrollálhatatlan, vagy beleneveled még előtte, hogy ne tegye ezt, vagy így jártál)
    Ebből az is látszik, hogy a fene nagy élettapasztalatod légből kapott, gyereked sosem volt, csak megvan az "egyéni szemléletmódod" és azt próbálod terjeszteni...
  • Komolytalan #28
    Picit módosítok az elképzeléseden: Ejtőernyősök, havi 1 ugrás engedélyezett, többet nem ugorhat senki se. Veszélyes szórakozás, kiszámolható hogy havi 1 ugrásnál még jó esélye van hogy nem hal meg 60 éves kora előtt (utána meg nem termel, tehát ki nem sz.rja le), szóval teljesen jogos a felvetés. Csak próbáld meg letolni a torkukon.
    Egy profitorientált cég nem fogja magát jobban korlátozni, mint amennyire a törvények miatt muszáj. A törvények meg nem lehetnek olyanok épeszű világban, hogy egyik szórakozás fajtát sulytják, egy másik, akár veszélyesebb, károsabb, egyszóval társadalomra negatívabb szórakozásfajtát meg hagynak helyette érvényesülni. Amiről ti beszéltek, a célirányos törvények a korrupció melegágya lenne (aki többet fizet, annak az üzletét nem b.sztatják).
    Ha nagyon kiherélnék az MMO-k lehetőségeit, akkor a Bliz fogná magát, és termelne mondjuk zöldborsót, mert abban több pénz van. Persze nem a programozók, hanem a pénzemberek, akik tulajdona az egész kóceráj. Csak addig csinálják, amíg anyagilag jobban ki lehet jönni belőle, mint mondjuk a zöldborsó termelésből.
  • Besz #27
    Én kitaláltam egy módszert, amely talán mindkét félnek, játékosnak és a szolgáltatónak is megfelelő lenne, és kezelné a függőséget is.

    Lényeg csupán annyi, hogy nem havi előfizetés lenne, hanem játékidőt lehetne vásárolni: 30, 60, 90, 120, … órás feltöltőkártyákat árulnának, amelynek nem egy hónap az elévülési ideje, hanem mondjuk fél év. De lenne egy korlátozása: 1 hónapban egy felhasználó csak egyet regisztrálhat belőle. Vagy ha mégis megteszi, akkor azt a rendszer a következő hónap elején aktiválja. Tehát arra ösztönzi a játékosokat, hogy jól osszák be a rendelkezésre álló időt. Úgy működne, mint a kártyás telefonrendszer, de itt minden megkezdett fél órában vagy órában, illetve minden belépéskor léptet a szerver egy számlálót, ez még nem terhelné le egyáltalán a szervereket. És persze lehetne előfizetni interneten keresztül is különböző méretű csomagokra.

    Lényegében ez úgy védené a gyerkőcöket, hogy apuci előfizet mondjuk egy 120 órás csomagra, és többé nem kell azon aggódnia, hogy a gyereke függővé válik, mert ezután két eset lehetséges: vagy móhon 5 napon keresztül punnyad a gép mellett (először még biztos beleesik ebbe a hibába), vagy megtanulja szépen beosztani a rendelkezésre alló időt. Végülis mindegy, hogyan cselekszik, ha elfogyott a keret, akkor kénytelen más elfoglaltság után nézni. Lehetne jutalmazni is, ha mondjuk jól tanul az iskolában, akkor a szülő áttérhet egy nagyobb csomagra is, vagy mondjuk büntetésből csökkentheti azt. Csalni pedig nem tud majd a gyerek, mert hiába vesz sutyiban újabb feltöltőkártyákat, a rendszer vissza fogja utasítani.

    De ez nemcsak a szülői felügyeletet oldaná meg egyszerűen, hanem azoknak is jó lenne, akik ugyan már felnőttek, de az önkontrol szellemében előre meg szeretnék határozni a játékban eltöltött idejüket havi szinten. Azok számára, akik ennek ellenére végig akarják kockulni a hónapot, a korlátlan csomag megmaradna, de ez szigorúan életkorhoz kötött lenne.

    Végül talán a Blizzard-nak is jól jönne, mert többé nem érnék ilyen téren vádaskodások, az esetleges pereket is könnyebben védhetné ki. És talán nőne a felhasználói tábora is, mert azok is előfizetnének, akik eddig azárt nem tették, mert úgysem tudnák kihasználni az előfizetésüket, mivel mondjuk havonta csak néhány alkalommal, esetleg hétvégenként tudnának időt szakítani rá. De mivel ezúton játékidőt vennének, nem gondolnák kidobott pénznek a fizetendő árat. És természetesen a nagyobb csomagokért a cég több pénzt kaszírozhatna.
  • Komolytalan #26
    "özpontilag megadhatnának egy maximális korlátot, pl: 14 órát, amikor kiléptetné a rendszer a játékost, és utána nem engedné vissza pl: 8 óráig."
    Végülis ez jogos. De ne korlátozzuk le csak játékokra. Kapcsoljon le a TV is. Sőt, álljon le az autók motorja is (van aki autózni is élvezetből autózik, és az k.rva baleset veszélyes is, ha sokat tolja), meg lehetne még sorolni.
    De szerintem ébredjünk már fel. Amíg egy totál részeg vendégnek még töltenek fél decit, illetve az autóba nem raknak alkoholmérő szondát (filléres dolog), addig ne akarjuk már az MMO játékokat korlátozni.
  • Komolytalan #25
    "De ha a szülő adott esetben nincs otthon, akkor kb ennyi volt... Üzleti út, stb, messziről próbáld meg sok munka mellett a gyereked befolyásolni..."
    És ha felgyújtja a házat amíg nincs otthon a szülő akkor mi van? Amelyik gyereket nem lehet még egyedül hagyni otthon, azt nem kell egyedül hagyni. 2 szülőből legalább az egyik ne legyen s.ggnyaló karrierista, hanem maradjon a gyerek mellett.

    "Nálam már van olyan hogy unom mégis tolom, mert kell a reward."
    Hát... Szerintem itt rövidre is lehet zárni a témát. Szerintem te a saját problémádra keresel megoldást, csak azt függő gyerekekre vetíted. Nyugodj meg: nem te, hanem apád meg anyád volt a hibás.
  • sanyimanoo #24
    Szerintem a játékgyártó a hibás. Legalábbis leginkább ő. Központilag megadhatnának egy maximális korlátot, pl: 14 órát, amikor kiléptetné a rendszer a játékost, és utána nem engedné vissza pl: 8 óráig. Vagy vmi hasonló egységes szabállyal korlátozhatnák ezt az időt. Ha anyu vagy apu mondja meg, mennyit lehet játszani, akkor azt könnyen igazságtalanságnak érezhetnék a kiccsávók, míg így fair-ebb lenne. Ha tényleg volna bennük ennyi felelősségtudat, akkor megtennék.
  • Komolytalan #23
    "Épp abbahagyná, de feljön a 25-ik haver, beszélget vele picit, még csinál ezt azt, segít másnak stb, és nincs önkontrollja, játszik kicsit ezzel-kicsit azzal is,"
    Ha nem volna wow, akkor irl mit is csinálna? Ja, hogy le is írod:
    "és míg a többség közben éli az életét is"
    Na igen, éli az életét. Jön a barátja, menjünk le dobjunk be 1 bambit, lesz belőle vodka-narancs, aztán jön a 25. barátja is, berúg mint az albán szamár, és megfullad a saját hányásában. Volt már ilyen ismerősöm. A lényeg, hogy akinek nincs önkontrollja, annak se WoWban, se más játékban, se IRL nincs önkontrolja, és lehet beledöglik. De ezért nem a WoW, nem a másik játék, és nem az IRL a felelős, hanem ő maga, és aki ilyen tajgetosz pozitívnak nevelte (szülei).