Gyurkity Péter
Stratégiai játék segíthet az időseknek
Első alkalommal javasolták kutatók a stratégiai játékok alkalmazását idősek esetében, egy friss kutatás szerint ugyanis a játékok segíthetnek a kognitív funkciók szinten tartásában.
Az amerikai Psychology and Aging magazin decemberi számában az Illinois Egyetemen lefolytatott kutatásról írnak, amelyben mintegy 40 idős személy esetében figyelték meg a szellemi tréning hatásait. A résztvevőket külön csoportokra osztották, a vizsgálatot követően pedig kiderült, hogy a számítógépes játékban magukat képező idősek jobban teljesítenek a szellemi állapotot felmérő teszteken.
A szóban forgó játék a Rise of Nations, amelyben a végcél a világuralom megszerzése. A kutatók azt találták, hogy az egy hónap alatt "kiutalt" 23 órányi játék jótékonyan hatott a résztvevőkre, segített szellemileg fitt állapotban tartani őket, ami különösen a játékot nélkülöző csoportok tagjaival összehasonlítva volt egyértelmű. A végkövetkeztetés szerint a stratégiai játék javított a memórián, az érvelésen, valamint egyéb kognitív képességeken, amelyek többnyire romlanak az idő előrehaladtával. A világuralom megszerzése tehát összetett feladat, amely a jelek szerint nemcsak véres háborúkkal, de szellemi frissességgel is jár.
A tanulmány készítői azonban arra figyelmeztetnek, hogy további kutatásokra lesz szükség a területen, az első vizsgálatból ugyanis számos kérdésre nem kaptunk választ. Nem lehet tudni például, hogy vajon minden stratégiai (és talán egyéb műfajba tartozó) számítógépes játék hasonlóan kedvező hatást gyakorol-e az idősekre, illetve hogy a szellemi képességeknél mért javulás mennyire bizonyul tartósnak az idő múlásával.
Nem lenne túl meglepő, ha mindez folyamatos tréninget igényelne, hiszen azt már régóta tudjuk, hogy a fizikai gyakorlatok mellett az olvasás, illetve a szociális interakció is jótékonyan hathat a fenti képességekre - amennyiben nem hanyagoljuk el ezen gyakorlatokat.
Az amerikai Psychology and Aging magazin decemberi számában az Illinois Egyetemen lefolytatott kutatásról írnak, amelyben mintegy 40 idős személy esetében figyelték meg a szellemi tréning hatásait. A résztvevőket külön csoportokra osztották, a vizsgálatot követően pedig kiderült, hogy a számítógépes játékban magukat képező idősek jobban teljesítenek a szellemi állapotot felmérő teszteken.
A szóban forgó játék a Rise of Nations, amelyben a végcél a világuralom megszerzése. A kutatók azt találták, hogy az egy hónap alatt "kiutalt" 23 órányi játék jótékonyan hatott a résztvevőkre, segített szellemileg fitt állapotban tartani őket, ami különösen a játékot nélkülöző csoportok tagjaival összehasonlítva volt egyértelmű. A végkövetkeztetés szerint a stratégiai játék javított a memórián, az érvelésen, valamint egyéb kognitív képességeken, amelyek többnyire romlanak az idő előrehaladtával. A világuralom megszerzése tehát összetett feladat, amely a jelek szerint nemcsak véres háborúkkal, de szellemi frissességgel is jár.
A tanulmány készítői azonban arra figyelmeztetnek, hogy további kutatásokra lesz szükség a területen, az első vizsgálatból ugyanis számos kérdésre nem kaptunk választ. Nem lehet tudni például, hogy vajon minden stratégiai (és talán egyéb műfajba tartozó) számítógépes játék hasonlóan kedvező hatást gyakorol-e az idősekre, illetve hogy a szellemi képességeknél mért javulás mennyire bizonyul tartósnak az idő múlásával.
Nem lenne túl meglepő, ha mindez folyamatos tréninget igényelne, hiszen azt már régóta tudjuk, hogy a fizikai gyakorlatok mellett az olvasás, illetve a szociális interakció is jótékonyan hathat a fenti képességekre - amennyiben nem hanyagoljuk el ezen gyakorlatokat.