Berta Sándor
Megnyílt az első számítógépes játékiskola
Az intézményben a szülők és a tanárok a gyerekekkel közösen ismerkedhetnek meg a virtuális világokkal, azok hatásait vizsgálhatják.
"Az iskolák alapvető feladata, hogy megismertessék az emberekkel azokat a dolgokat, amikről fogalmuk sincs. A számítógépes játékoknál a hozzá nem értők csoportjába leginkább a felnőttek, elsősorban a szülők tartoznak" - hangsúlyozta Hartmut Warkus, a Lipcsei Egyetem médiapedagógusa és a program egyik atyja.
A szakember Kai-Thorsten Buchelével, a Lipcsei Gazdasági, Műszaki és Kulturális Főiskola médiarészlegének munkatársával közösen 3 évvel ezelőtt jutott arra az elhatározásra, hogy Németországban is szükség lenne egy játékiskolára. A két kutató számára fontos volt, hogy az oktatás többcélú legyen. Egyrészt a felnőttek megismerhessék a számukra idegen programok világát, másrészt a gyerekek és a fiatalok megmutathassák a szüleiknek, hogy miként lehet a számítógépekkel játszani.
"Elsőként arra vagyunk kíváncsiak, hogy a játékoknak köszönhetően a résztvevők milyen új képességek birtokába jutnak, milyen területeken miként fejlődnek. Ez lehet a 3D-s világokban való kalandozás, a szem-kéz koordináció és a szociális és kommunikatív képesség fejlesztése" - tette hozzá Kai-Thorsten Buchele. A két szakember szerette volna a mesterséges akadályokat kiiktatni, így az iskolát nem egy megszokott tanítási környezetben, hanem egy lakásban hozták létre.
"Így esett a választásunk a Humboldt Gimnázium Médiapedagógiai Központjára. Egyszerűbb volt, mint egy új intézmény kiépítése" - nyilatkozta Steffi Seifert részlegvezető. Az új iskolát a gimnázium egyik épületében üresen álló házmesteri lakásban helyezték el, amit a hallgatók - cserébe a vezetők nagylelkű segítségért - önként felújítottak. A számítógépeket és a konzolokat a lipcsei kiállításokat szervező cég biztosította. Az intézmény célja nem csak a felnőttek játékokkal való megismertetése, hanem kutatások végzése és a helyi játékfejlesztések támogatása.
"Így lehetőség nyílik arra, hogy a felhasználók, a szülők, a játékfejlesztők, a grafikusok, a pedagógusok és a pszichológusok találkozhassanak egymással, megoszthassák gondolataikat, tapasztalataikat" - mondta Buchele. "Vannak szabályaink. Senki sem játszhat például egyszerre két óránál többet és a diákoknak 2 eurót kell fizetniük, ha a szüleik nélkül jönnek el hozzánk. Szeretnénk kompromisszumos megoldásokat találni. Mondjuk a fiatalok egy órával tovább játszhatnának, ha magukkal hozzák és itt oldják meg a másnapi házi feladataikat" - szögezte le végül Hartmut Warkus.
"Az iskolák alapvető feladata, hogy megismertessék az emberekkel azokat a dolgokat, amikről fogalmuk sincs. A számítógépes játékoknál a hozzá nem értők csoportjába leginkább a felnőttek, elsősorban a szülők tartoznak" - hangsúlyozta Hartmut Warkus, a Lipcsei Egyetem médiapedagógusa és a program egyik atyja.
A szakember Kai-Thorsten Buchelével, a Lipcsei Gazdasági, Műszaki és Kulturális Főiskola médiarészlegének munkatársával közösen 3 évvel ezelőtt jutott arra az elhatározásra, hogy Németországban is szükség lenne egy játékiskolára. A két kutató számára fontos volt, hogy az oktatás többcélú legyen. Egyrészt a felnőttek megismerhessék a számukra idegen programok világát, másrészt a gyerekek és a fiatalok megmutathassák a szüleiknek, hogy miként lehet a számítógépekkel játszani.
"Elsőként arra vagyunk kíváncsiak, hogy a játékoknak köszönhetően a résztvevők milyen új képességek birtokába jutnak, milyen területeken miként fejlődnek. Ez lehet a 3D-s világokban való kalandozás, a szem-kéz koordináció és a szociális és kommunikatív képesség fejlesztése" - tette hozzá Kai-Thorsten Buchele. A két szakember szerette volna a mesterséges akadályokat kiiktatni, így az iskolát nem egy megszokott tanítási környezetben, hanem egy lakásban hozták létre.
"Így esett a választásunk a Humboldt Gimnázium Médiapedagógiai Központjára. Egyszerűbb volt, mint egy új intézmény kiépítése" - nyilatkozta Steffi Seifert részlegvezető. Az új iskolát a gimnázium egyik épületében üresen álló házmesteri lakásban helyezték el, amit a hallgatók - cserébe a vezetők nagylelkű segítségért - önként felújítottak. A számítógépeket és a konzolokat a lipcsei kiállításokat szervező cég biztosította. Az intézmény célja nem csak a felnőttek játékokkal való megismertetése, hanem kutatások végzése és a helyi játékfejlesztések támogatása.
"Így lehetőség nyílik arra, hogy a felhasználók, a szülők, a játékfejlesztők, a grafikusok, a pedagógusok és a pszichológusok találkozhassanak egymással, megoszthassák gondolataikat, tapasztalataikat" - mondta Buchele. "Vannak szabályaink. Senki sem játszhat például egyszerre két óránál többet és a diákoknak 2 eurót kell fizetniük, ha a szüleik nélkül jönnek el hozzánk. Szeretnénk kompromisszumos megoldásokat találni. Mondjuk a fiatalok egy órával tovább játszhatnának, ha magukkal hozzák és itt oldják meg a másnapi házi feladataikat" - szögezte le végül Hartmut Warkus.