Németh Szabolcs

A Vivendi felfalja az Activisiont

Hatalmas gondban az Electronic Arts, újra feléledhet a játékipar. Nagyjából így lehet annak a 19 milliárd dolláros üzlet lényegét összefoglalni, amely a Vivendi és az Activision között köttetett.

A szerződés azért kötettett meg, mert az Activision és a Vivendi is képtelen egymaga felvenni a versenyt az ágazatra mammutként rátelepedő EA-val szemben. Viszont az összeolvadás után létrejön a világ legnagyobb játékpiacra orientálódott vállalata, az Activision Blizzard. A francia vállalat 52 százalékos tulajdonrészt vesz az Activisionben, részben 1,73 milliárd dollár készpénzt adva, részben egyesítve a céget saját videojáték-részlegével, az internetes játékokat kínáló Blizzarddal, amelyet 8,12 milliárd dolláros értéken számítanának be. Emellett a tranzakció lezárása után az Activision Blizzard névre átkeresztelt új társaság tendert hirdet 4 milliárd dollár értékű saját részvénye visszavásárlására.

A Blizzard igazgatója a nagy horderejű bejelentés után azonnal sietett megnyugtatni a játékosokat, akik a változásban nem látják biztosítottnak a vállalat berkein belül futó programok életét. Mike Morhaime egyértelművé tette interjújában, hogy bár a két cég valóban egyesül, az összeborulás kizárólag üzleti jellegű, tehát mind az Activision márkanév alatt futó, mind a Blizzard nevével fémjelzett programok a már megszokott stratégiával készülnek el, és a már ismert menetrend szerint kerülnek a boltok polcaira. Azaz az Activision konzolra fejleszt, a Blizzard pedig tőle már jól megszokott módon a PC-s platformot erősíti tovább.

Az újdonsült Activision Blizzard első portékái között találjuk majd a Call of Duty 5-öt, valamint a Guitar Hero IV-et is, de nem hiányozhat a felsorolásból az új James Bond játék, valamint a Tony Hawk és Marvel sem. A most bejelentett változás alapjaiban rengetheti meg a játékpiacot, hiszen az eddig a felhők közül a többiekre tekintő szoftveróriás (EA) komoly ellenállásba ütközhet a jövőben, hiszen minden jel arra mutat, hogy már nem ők a legnagyobbak. A rossznyelvek szerint az EA a hír hallatán azonnal intenzív tárgyalásokba kezdett az Ubisofttal, hiszen számukra a franciák jelenthetik a magabiztos hátteret.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Komolytalan #25
    Arról órákat lehetne filozofálni, hogy a normál, bevállt szabványokat (pl VESA 1.2, VESA 2.0) miért is vetette el a játékipar, és ment bele abba, hogy minden hardwareeszközre külön kelljen fejleszteni, meg miért is választották az elbonyolított, hulladék D3D-t az akkori konkurensekkel szemben (Glide-ot gondolom nem kell bemutatni, de S3Metal is kb dupla framerátát produkált, sokkal szebb képpel).
    A lényeg az, hogy a Programozók semmivel sem rosszabb felhasználók, mint a közgazdászok, sőt valószínűleg jobban tudják mi kell a népnek, mitől döglik a légy. Blizzardnál a fejlesztőknek mindig is kiemelkedően magas szabadságot adtak, ha egy project nem bírta el azt költségileg, hogy rendesen megcsinálják, akkor azt leállították (pl Starcraft Ghost). EAnál meg kiadnak mindenféle hulladékot, elég pl az NFS2-re visszaemlékezni: fejlesztő csapatot váltottak, mert a másik olcsóbb volt, csak éppen programozni nem tudtak, de ez EA-t nem zavarta abban, hogy kiadja a "játékot". Na ilyen pl Blizzardnál nem igazán fordulhat elő. Meg mellékesen a marketingjük is jó, de a minőség pl fontosabb mint a határidők (ugyebár BC is karácsony utáni holtidőszakban jelent meg).
  • Zocsi #24
    Látod pont ez a baj. Hogy mindenütt csak ez a faszkodós profitorientáltság megy. Mindenki verseng a pénzért, ami egy bizonyos szint felett teljesen felesleges mennyiségekbe csap át. Persze ha elvont pszichológiai fejtegetésekbe bocsátkoznánk, akkor kilyukadnánk a hatalom kérdéséhez. Az ember hatalomhoz való vágyódását ugye nem kell elmagyaráznom. Most a '60-as évek elején kitalálták neves önjelölt közgazdászok, hogy teremtsük meg az új éra hatalmi játékának alapjait, imígyen új fényben tűntve fel az addig sem tisztátalan pénz fogalmát. Mára ez odáig fajult, hogy az emberek mindenben ezt látják. Szemükben nem a való élet és embertársaik értékei tükröződnek, hanem minden dolog anyagi haszna, a pénz. Az időt is ebbe mérjük. Egy bizonyos szintig ezzel nincs baj, ihsz kétségtelen, hogy kell az élethez, de van ennek normális formái is. A mai játékpiac és gazdaság is kezd igencsak kétpólusuvá válni. Fejlesztő és kiadó multik jelennek meg. Itt is nyomják a "mai" trendet. Egységesen simává gyalulják az egyébként fincsi értékeket. Divatot csinálnak mindenből. A Randal által említett célközönség meg zombiként veszi a "tucatkacatot" habzó szájjal. Az okfejtésem fő kérdése, hogy vajh mi marad ebből az egész "művészetből" mondjuk 10 év múlva, ha változatlan hozzáállást feltételezünk?
    Szerintem eljutunk minden marketinges és közgazdász álmához, a gyors-rövid határidős profithoz (3-5 év igencsak jó nyereség). Csakhogy az embertömegek hajlamosak egy idő után érdektelenné válni a szürke dolgok iránt, persze csak ha még önmaguk nem szürkültek be. Ergo, kihal a mai (elmúlt 20 év) értelemben vett játékpiac.
  • Randal #23
    Na igen, csak abban az időben más volt egy játék megítélése és megírásának folyamata. Nem volt ezernyi féle hardver és 3D-s programozás, plusz a többi cukiság.
    Manapság pedig az emberek a pénzükért elvárnak egy bizonyos vizuális minőséget amit nem egy ember tud megcsinálni.
    Ezekhez a projektekhez több ember kell, viszonylag sok idő és bele kell kalkulálni a piacon megjelenő konkurens játékokat.
    Szóval kell a marketing oda hidd el.
    Sajnos azt kell mondjam, hogy a Bethesda csinálja jól, mert ők azt fejlesztenek amit akarnak. Csak sajnos a rajongókkal nem mindig foglalkozak. Ők a trendet követik, amit az átlagember figyel és nem mi akik tudjuk, hogy mi a helyzet.
    Be kell látni, hogy mi vagyunk bizonyos szinten a rétegvásárló és a sok lenézett ember a célközönség.
  • opeca #22
    Az Ubi?
    Szerintem olvadjon, amennyire hálátlan a PC-sekkel, akik miatt ma ott tart, ahol, át azt mondom, olvadjon csak bele az EA impériumba.
  • Komolytalan #21
    Hát igen, le lehet ülni egy Warcraft 1, 2, majd 3 elé, és nem lehet azt mondani, hogy ez ugyanaz a játék felturbózva. Egyszerűen kitaláltak egy lore-t, azt folytatják, emiatt a karaktere átkerülnek egyik játékból a másikba, de maga a kezelőfelület, játékmenet, stb mind annyi újdonságot tartalmaz, amivel más cégek kategóriateremtőnek szánt játékai sem rendelkeznek általában.
  • Komolytalan #20
    ""Az egyetlen baj az EA-val, hogy nem programozói-felhasználói szemlélettel végzik a dolgukat, hanem közgaszdáz-managerek ülnek a székekben."
    Mint az összes kiadónál. Szép is lenne ha programozókból állna a vezetés bárhol is."
    Hát igen, szép volna. El kell hogy mondjam, hogy pl az első 1 millió példányban elkelt PCs játék a Pinball Dreams volt, amit ha jól emlékszem 3 programozó, 2 grafikus meg egy zenész csinált. 0 közgazdász. Azért 15USD/db áron nem volt az akkoriban sz.r profit. Ma közgazdász se csinál ennyit, 6 ember 1 évi munkájából.

    ""Lövésük sincs mivel lehet kult-ot teremteni. "
    Az összes kiadó leszarja miből lesz kult és miből nem. Profitot kell termelni. Egyébként mehetnek a programozók kapálni."
    Na látod, pl a Blizz - és általa a Vivendi - nem sz.rja le. Felépítették a Warcraft kultot, könyvekkel, történetekkel, legújabban 3D nyomtatón kinyomtatható játékbeli karakterekkel, és van közel 10M rajongójuk. Akiből szerintem 5M kapásból megveszi a Starcraft 2-őt is, mivel Blizzard termék, és ez garantálja a minőséget. Szóval ők pont a Kult miatt tartanak olyan iszonyat profitnál, amiből kb 1 percnyiért leszopnál egy yetit is.

    ""amikor 1 év múlva nem lesz hitelük a felhasználókkal szemben."
    Ea már kb egy-másfél évtizede ezt csinálja. Még mindig veszik a játékaikat."
    Mert a konkurenciának nem volt pénze hasonló szintű (ellen) marketingre. Most lesz rá csak WoW előfizetésekből - ha az üzemeltetést levonjuk - úgy 100MUSD/hó.
  • Komolytalan #19
    Ja, Starcraft 2 az semmi. Egyébként ha utánaolvasnál láthatnád, hogy a WoW nem az "eredeti", WoW előtti Blizzardból von el erőforrásokat, mivel jelenleg kb 5x annyian dolgoznak a WoWon, mint amennyi a Bliz teljes létszáma volt WoW előtt. És kb 2-2.5x annyian dolgoznak egyéb projecteken, mint megelőzően. A blizz fejlesztői létszáma 7-8x nőt a WoW-val.
  • Komolytalan #18
    Blizzard mindig is a tömegek felé kacsingatott. Pl Starcraft jelenleg is a legjátszottabb RTS - ezt azért nevezhetjük a tömegek kiszolgálásának, mondjuk a Warcraft-Starcraft sorozatot megelőző Warlords, vagy Heroes of Might and Magic sorozattal szemben. Akkoriban igencsak nagy szó volt az RTS, mindenki körökre osztott stratégiát nyomott, és az RTS enyhén szólva több játékost vonzott. Ezzel, hogy olyan játékokat alkotnak, amely széles közönséget szolgál ki nem csak a saját és a kiadó zsebét tömték meg, hanem biztosították azt, hogy A Blizzard játékai akkor jelennek meg, amikor kész vannak. Ami azért nagy szó manapság.
    A WoWnál megincsak az volt, hogy egy marginális ki sz.r piacra (WoW előtti MMO játékok piaca, néhány tíz-százezres előfizetőszámokkal) nem érdemes 100 milliókat költeni, ezért ők úgy alkották meg a játékot, hogy jóval szélesebb közönséget kiszolgáljon, milliókat. Ezért tudnak hozzá egész normális supportot, és folyamatos fejlesztést adni. WoWban egy negyedévente megjelenő x.1-es patch kb annyi plusz contentet tartalmaz, mint más MMO játékokban egy kiegészítő.
    Szóval valami azért mert a tömegeknek készült és sok embernek tetszik, még nem lesz automatikusan sz.r.
    Az EA-ra az lesz majd veszélyes, ha a Bliz filozófiájával megfertőződik az Activison is. Jelenleg az EAnak nem konkurenciája a Blizz, mert alapvetően más piacra termelnek. Viszont ha a Blizz felhúzza az Activision termékeit is a saját szintjére, akkor az EAnak meszeltek.
  • Su0my #17
    egyetértek. kár, hogy (és ez most globálisan is igaz) egyre kevesebb ilyen törekvés van (minőség a mennyiség és a minél előbbi, minél biztosabb profit felett)
  • QuippeR #16
    megzavart a rossz helyre beillesztett zárójeles félmondat. :P

    egyébként nem, a Blizzard nem igazán eredeti (warcraft pl warhammer lenyúlásaként kezdte), de igényes. nem egy olyan projektről tudunk, ami biztos hozott volna valamennyit a konyhára, mégis leállították a fejlesztését, mert nem találták elég jónak a játékot. azért ez ritkán esik meg a játékiparban.