SG.hu·

A Vivendi felfalja az Activisiont

Hatalmas gondban az Electronic Arts, újra feléledhet a játékipar. Nagyjából így lehet annak a 19 milliárd dolláros üzlet lényegét összefoglalni, amely a Vivendi és az Activision között köttetett.

A szerződés azért kötettett meg, mert az Activision és a Vivendi is képtelen egymaga felvenni a versenyt az ágazatra mammutként rátelepedő EA-val szemben. Viszont az összeolvadás után létrejön a világ legnagyobb játékpiacra orientálódott vállalata, az Activision Blizzard. A francia vállalat 52 százalékos tulajdonrészt vesz az Activisionben, részben 1,73 milliárd dollár készpénzt adva, részben egyesítve a céget saját videojáték-részlegével, az internetes játékokat kínáló Blizzarddal, amelyet 8,12 milliárd dolláros értéken számítanának be. Emellett a tranzakció lezárása után az Activision Blizzard névre átkeresztelt új társaság tendert hirdet 4 milliárd dollár értékű saját részvénye visszavásárlására.

A Blizzard igazgatója a nagy horderejű bejelentés után azonnal sietett megnyugtatni a játékosokat, akik a változásban nem látják biztosítottnak a vállalat berkein belül futó programok életét. Mike Morhaime egyértelművé tette interjújában, hogy bár a két cég valóban egyesül, az összeborulás kizárólag üzleti jellegű, tehát mind az Activision márkanév alatt futó, mind a Blizzard nevével fémjelzett programok a már megszokott stratégiával készülnek el, és a már ismert menetrend szerint kerülnek a boltok polcaira. Azaz az Activision konzolra fejleszt, a Blizzard pedig tőle már jól megszokott módon a PC-s platformot erősíti tovább.

Az újdonsült Activision Blizzard első portékái között találjuk majd a Call of Duty 5-öt, valamint a Guitar Hero IV-et is, de nem hiányozhat a felsorolásból az új James Bond játék, valamint a Tony Hawk és Marvel sem. A most bejelentett változás alapjaiban rengetheti meg a játékpiacot, hiszen az eddig a felhők közül a többiekre tekintő szoftveróriás (EA) komoly ellenállásba ütközhet a jövőben, hiszen minden jel arra mutat, hogy már nem ők a legnagyobbak. A rossznyelvek szerint az EA a hír hallatán azonnal intenzív tárgyalásokba kezdett az Ubisofttal, hiszen számukra a franciák jelenthetik a magabiztos hátteret.

Kapcsolódó cikkek és linkek

Hozzászólások

Jelentkezz be a hozzászóláshoz.

© Komolytalan2007. 12. 07.. 10:47||#25
Arról órákat lehetne filozofálni, hogy a normál, bevállt szabványokat (pl VESA 1.2, VESA 2.0) miért is vetette el a játékipar, és ment bele abba, hogy minden hardwareeszközre külön kelljen fejleszteni, meg miért is választották az elbonyolított, hulladék D3D-t az akkori konkurensekkel szemben (Glide-ot gondolom nem kell bemutatni, de S3Metal is kb dupla framerátát produkált, sokkal szebb képpel).
A lényeg az, hogy a Programozók semmivel sem rosszabb felhasználók, mint a közgazdászok, sõt valószínûleg jobban tudják mi kell a népnek, mitõl döglik a légy. Blizzardnál a fejlesztõknek mindig is kiemelkedõen magas szabadságot adtak, ha egy project nem bírta el azt költségileg, hogy rendesen megcsinálják, akkor azt leállították (pl Starcraft Ghost). EAnál meg kiadnak mindenféle hulladékot, elég pl az NFS2-re visszaemlékezni: fejlesztõ csapatot váltottak, mert a másik olcsóbb volt, csak éppen programozni nem tudtak, de ez EA-t nem zavarta abban, hogy kiadja a "játékot". Na ilyen pl Blizzardnál nem igazán fordulhat elõ. Meg mellékesen a marketingjük is jó, de a minõség pl fontosabb mint a határidõk (ugyebár BC is karácsony utáni holtidõszakban jelent meg).
© Zocsi2007. 12. 07.. 02:50||#24
Látod pont ez a baj. Hogy mindenütt csak ez a faszkodós profitorientáltság megy. Mindenki verseng a pénzért, ami egy bizonyos szint felett teljesen felesleges mennyiségekbe csap át. Persze ha elvont pszichológiai fejtegetésekbe bocsátkoznánk, akkor kilyukadnánk a hatalom kérdéséhez. Az ember hatalomhoz való vágyódását ugye nem kell elmagyaráznom. Most a '60-as évek elején kitalálták neves önjelölt közgazdászok, hogy teremtsük meg az új éra hatalmi játékának alapjait, imígyen új fényben tûntve fel az addig sem tisztátalan pénz fogalmát. Mára ez odáig fajult, hogy az emberek mindenben ezt látják. Szemükben nem a való élet és embertársaik értékei tükrözõdnek, hanem minden dolog anyagi haszna, a pénz. Az idõt is ebbe mérjük. Egy bizonyos szintig ezzel nincs baj, ihsz kétségtelen, hogy kell az élethez, de van ennek normális formái is. A mai játékpiac és gazdaság is kezd igencsak kétpólusuvá válni. Fejlesztõ és kiadó multik jelennek meg. Itt is nyomják a "mai" trendet. Egységesen simává gyalulják az egyébként fincsi értékeket. Divatot csinálnak mindenbõl. A Randal által említett célközönség meg zombiként veszi a "tucatkacatot" habzó szájjal. Az okfejtésem fõ kérdése, hogy vajh mi marad ebbõl az egész "mûvészetbõl" mondjuk 10 év múlva, ha változatlan hozzáállást feltételezünk?
Szerintem eljutunk minden marketinges és közgazdász álmához, a gyors-rövid határidõs profithoz (3-5 év igencsak jó nyereség). Csakhogy az embertömegek hajlamosak egy idõ után érdektelenné válni a szürke dolgok iránt, persze csak ha még önmaguk nem szürkültek be. Ergo, kihal a mai (elmúlt 20 év) értelemben vett játékpiac.
<#kuss>
© Randal2007. 12. 06.. 22:07||#23
Na igen, csak abban az idõben más volt egy játék megítélése és megírásának folyamata. Nem volt ezernyi féle hardver és 3D-s programozás, plusz a többi cukiság.
Manapság pedig az emberek a pénzükért elvárnak egy bizonyos vizuális minõséget amit nem egy ember tud megcsinálni.
Ezekhez a projektekhez több ember kell, viszonylag sok idõ és bele kell kalkulálni a piacon megjelenõ konkurens játékokat.
Szóval kell a marketing oda hidd el.
Sajnos azt kell mondjam, hogy a Bethesda csinálja jól, mert õk azt fejlesztenek amit akarnak. Csak sajnos a rajongókkal nem mindig foglalkozak. Õk a trendet követik, amit az átlagember figyel és nem mi akik tudjuk, hogy mi a helyzet.
Be kell látni, hogy mi vagyunk bizonyos szinten a rétegvásárló és a sok lenézett ember a célközönség.
© opeca2007. 12. 06.. 15:31||#22
Az Ubi?
Szerintem olvadjon, amennyire hálátlan a PC-sekkel, akik miatt ma ott tart, ahol, át azt mondom, olvadjon csak bele az EA impériumba.
© Komolytalan2007. 12. 06.. 10:08||#21
Hát igen, le lehet ülni egy Warcraft 1, 2, majd 3 elé, és nem lehet azt mondani, hogy ez ugyanaz a játék felturbózva. Egyszerûen kitaláltak egy lore-t, azt folytatják, emiatt a karaktere átkerülnek egyik játékból a másikba, de maga a kezelõfelület, játékmenet, stb mind annyi újdonságot tartalmaz, amivel más cégek kategóriateremtõnek szánt játékai sem rendelkeznek általában.
© Komolytalan2007. 12. 06.. 10:05||#20
""Az egyetlen baj az EA-val, hogy nem programozói-felhasználói szemlélettel végzik a dolgukat, hanem közgaszdáz-managerek ülnek a székekben."
Mint az összes kiadónál. Szép is lenne ha programozókból állna a vezetés bárhol is."
Hát igen, szép volna. El kell hogy mondjam, hogy pl az elsõ 1 millió példányban elkelt PCs játék a Pinball Dreams volt, amit ha jól emlékszem 3 programozó, 2 grafikus meg egy zenész csinált. 0 közgazdász. Azért 15USD/db áron nem volt az akkoriban sz.r profit. Ma közgazdász se csinál ennyit, 6 ember 1 évi munkájából.

""Lövésük sincs mivel lehet kult-ot teremteni. "
Az összes kiadó leszarja mibõl lesz kult és mibõl nem. Profitot kell termelni. Egyébként mehetnek a programozók kapálni."
Na látod, pl a Blizz - és általa a Vivendi - nem sz.rja le. Felépítették a Warcraft kultot, könyvekkel, történetekkel, legújabban 3D nyomtatón kinyomtatható játékbeli karakterekkel, és van közel 10M rajongójuk. Akibõl szerintem 5M kapásból megveszi a Starcraft 2-õt is, mivel Blizzard termék, és ez garantálja a minõséget. Szóval õk pont a Kult miatt tartanak olyan iszonyat profitnál, amibõl kb 1 percnyiért leszopnál egy yetit is.

""amikor 1 év múlva nem lesz hitelük a felhasználókkal szemben."
Ea már kb egy-másfél évtizede ezt csinálja. Még mindig veszik a játékaikat."
Mert a konkurenciának nem volt pénze hasonló szintû (ellen) marketingre. Most lesz rá csak WoW elõfizetésekbõl - ha az üzemeltetést levonjuk - úgy 100MUSD/hó.
© Komolytalan2007. 12. 06.. 09:59||#19
Ja, Starcraft 2 az semmi. Egyébként ha utánaolvasnál láthatnád, hogy a WoW nem az "eredeti", WoW elõtti Blizzardból von el erõforrásokat, mivel jelenleg kb 5x annyian dolgoznak a WoWon, mint amennyi a Bliz teljes létszáma volt WoW elõtt. És kb 2-2.5x annyian dolgoznak egyéb projecteken, mint megelõzõen. A blizz fejlesztõi létszáma 7-8x nõt a WoW-val.
© Komolytalan2007. 12. 06.. 09:56||#18
Blizzard mindig is a tömegek felé kacsingatott. Pl Starcraft jelenleg is a legjátszottabb RTS - ezt azért nevezhetjük a tömegek kiszolgálásának, mondjuk a Warcraft-Starcraft sorozatot megelõzõ Warlords, vagy Heroes of Might and Magic sorozattal szemben. Akkoriban igencsak nagy szó volt az RTS, mindenki körökre osztott stratégiát nyomott, és az RTS enyhén szólva több játékost vonzott. Ezzel, hogy olyan játékokat alkotnak, amely széles közönséget szolgál ki nem csak a saját és a kiadó zsebét tömték meg, hanem biztosították azt, hogy A Blizzard játékai akkor jelennek meg, amikor kész vannak. Ami azért nagy szó manapság.
A WoWnál megincsak az volt, hogy egy marginális ki sz.r piacra (WoW elõtti MMO játékok piaca, néhány tíz-százezres elõfizetõszámokkal) nem érdemes 100 milliókat költeni, ezért õk úgy alkották meg a játékot, hogy jóval szélesebb közönséget kiszolgáljon, milliókat. Ezért tudnak hozzá egész normális supportot, és folyamatos fejlesztést adni. WoWban egy negyedévente megjelenõ x.1-es patch kb annyi plusz contentet tartalmaz, mint más MMO játékokban egy kiegészítõ.
Szóval valami azért mert a tömegeknek készült és sok embernek tetszik, még nem lesz automatikusan sz.r.
Az EA-ra az lesz majd veszélyes, ha a Bliz filozófiájával megfertõzõdik az Activison is. Jelenleg az EAnak nem konkurenciája a Blizz, mert alapvetõen más piacra termelnek. Viszont ha a Blizz felhúzza az Activision termékeit is a saját szintjére, akkor az EAnak meszeltek.
© Su0my2007. 12. 05.. 21:12||#17
egyetértek. kár, hogy (és ez most globálisan is igaz) egyre kevesebb ilyen törekvés van (minõség a mennyiség és a minél elõbbi, minél biztosabb profit felett)
© QuippeR2007. 12. 05.. 16:15||#16
megzavart a rossz helyre beillesztett zárójeles félmondat. 😛

egyébként nem, a Blizzard nem igazán eredeti (warcraft pl warhammer lenyúlásaként kezdte), de igényes. nem egy olyan projektrõl tudunk, ami biztos hozott volna valamennyit a konyhára, mégis leállították a fejlesztését, mert nem találták elég jónak a játékot. azért ez ritkán esik meg a játékiparban.