Ötvös Tibor
Tudományos kutatás a játékokról
Folyamatosan megy a vita arról, hogy vajon az erőszakos játékok tehetőek-e felelőssé egyes fiatalok őrült tettei miatt vagy egyszerűen csak az elkövetőkkel már alapból nem volt minden rendben.
Eme harc legfontosabb szereplői Jack Thompson és a Rockstar, akik folyamatosan csatáznak egymással. A GTA IV megjelenése után Mr. Thompson a Take-Two elnök, Strauss Zelnick édesanyjának írt egy levelet, melyben kifejtette véleményét fiacskájáról, amiért ilyen programot ki mert adni.
De most véget érhet az egész civakodás. A Harvard Egyetem kutatói ugyanis egy tanulmányban megállapították, hogy az erőszakos játékoknak semmilyen bizonyítható hatása nincsen a fiatalok felfogására. A 2004 óta zajló, másfél millió dollárt felemésztő Grand Theft Childhood: The Surprising Truth About Violent Video Games címet kapott kutatás legfontosabb elemként a szülői fegyelmet és a felvilágosítást (értsd: "amit látsz, az csak egy játék") emelte ki.
De lássuk, hogyan is zajlott a kísérlet. A professzorok 1200, különböző nemű és származású fiatalkorút ültettek le a GTA és a The Sims valamelyik része elé. Megfigyelésekkel megállapították, hogy egy átlagos fiatal csak és kizárólag az élményért vagy a feszültség levezetésére használja a játékot. Azt is kiderítették, hogy aki nem játszik videójátékokkal, sokkal nehezebben tud beilleszkedni egy társaságba vagy magába a társadalomba is.
Eme harc legfontosabb szereplői Jack Thompson és a Rockstar, akik folyamatosan csatáznak egymással. A GTA IV megjelenése után Mr. Thompson a Take-Two elnök, Strauss Zelnick édesanyjának írt egy levelet, melyben kifejtette véleményét fiacskájáról, amiért ilyen programot ki mert adni.
De most véget érhet az egész civakodás. A Harvard Egyetem kutatói ugyanis egy tanulmányban megállapították, hogy az erőszakos játékoknak semmilyen bizonyítható hatása nincsen a fiatalok felfogására. A 2004 óta zajló, másfél millió dollárt felemésztő Grand Theft Childhood: The Surprising Truth About Violent Video Games címet kapott kutatás legfontosabb elemként a szülői fegyelmet és a felvilágosítást (értsd: "amit látsz, az csak egy játék") emelte ki.
De lássuk, hogyan is zajlott a kísérlet. A professzorok 1200, különböző nemű és származású fiatalkorút ültettek le a GTA és a The Sims valamelyik része elé. Megfigyelésekkel megállapították, hogy egy átlagos fiatal csak és kizárólag az élményért vagy a feszültség levezetésére használja a játékot. Azt is kiderítették, hogy aki nem játszik videójátékokkal, sokkal nehezebben tud beilleszkedni egy társaságba vagy magába a társadalomba is.