Alex
Ahol Amerika az ellenség
Egy amerikai egyetemen tanító arab professzor elgondolkodtatásra szánt számítógépjátéka politikai viták keresztüzébe került.
A "Night of Bush Capturing", azaz Bush elrablásának éjjele egy ingyen letölthető FPS játék, melynek hat küldetése bármely a stílusban járatos játékos számára ismerős lehet. Feladatunk behatolni az ellenséges területre, semlegesíteni az ellenséges katonákat még mielőtt azok lőnének le minket, és végezni a vezetőjükkel. Az egyetlen, ám jelentős különbség, hogy ez alkalommal a helyszín az Egyesült Államok, az ellenség amerikai katonákból áll, és a vezető George W. Bush. A játék kifejlesztője természetesen egy iszlám szervezet.
A Global Islamic Media Front játéka egy régebbi amerikai játék, a 2003-ban a Petrilla Entertainment által készített Quest for Saddam módosítása. Ebben az arab programozók kicserélték a textúrákat és a karaktereket, az arab katonákat és az iszlámellenes propagandát egy hasonló szintű amerikaellenes verzióra. Ezáltal a korábban az iraki háborút támogató harci játék egy fordított szemléletű, de mégis sok tekintetben hasonló, csak Bush külpolitikáját és a mögötte álló nemzetet támadó szoftver lett.
B-kategóriás termékekről lévén szó, egyik sem vonzott nagy médiaérdeklődést, utóbbi is csak a tipikus amerikai arabellenességet figurázta ki. Ez alapvetően megváltozott Wafaa Bilaal, egy Chicagoi Képzőművészeti Iskolában tanító iraki-amerikai professzor lépése után, ráirányítva a figyelmet a számítógépjátékok alkotóinak művészi szabadságára és a véleménynyilvánítás kérdésére. Wafaa ezt azáltal érte el, hogy beleprogramozta magát a játékba, narrátorként saját véleményét fűzte bele a történetbe. A "Virtual Jihadi"-ra átnevezett játékkal szándékosan vitákat akart generálni, és fel kívánta hívni a figyelmet a különböző nézőpontokból fakadó problémákra.
A való életben Wafaa 21 éves iraki öccsét egy repesz ölte meg Najafban egy tűzharc során. A játékban a főszereplő hasonlóképp veszíti el testvérét, és ennek hatására az Al-Kaida soraiban köt ki. Munkájával az iraki lakosság sebezhetőségére akarta felhívni a figyelmet, és megmutatni a kapcsolatot, hogyan taszítja szerinte a brit és amerikai külpolitika az iraki embereket az olyan erőszakszervezetek, mint az Al-Kaida karjaiba. Wafaa február végén meghívást kapott a Rensselaer Politechnikai Intézetől, hogy mutassa be munkáját és tartson egy előadást. Azonban a megnyitó után egy órával a helyi republikánus vezetők berekesztették azt, "terroristafészeknek" nevezve a helyet, és az FBI látókörébe is belekerült.
Az intézetben kiállított és eltávolítattott videóinstalláció
Az Eurogamer ennek kapcsán készített interjút vele, melyben bemutatja a helyzet ellentmondásos voltát. "Az eredeti játék, a Quest for Saddam nem kapott nagy médiafigyelmet, mivel a benne lévő üzenet - miszerint minden arab és muszlim terrorista - volt a norma. Ezután a játékot módosították Night of Bush Capturingra, melyet a Külügyminisztérium terrorista propagandaként bélyegzett meg. Véleményem szerint ez furcsa, tekintve, hogy csupán az irakiakat cserélték ki amerikai katonákra, és Szaddamot Bushra. Mi tette propagandává, ami eddig nem volt benne?" - kérdezi a cikkben álnaívan a professzor.
Másik példaként a Drivert, a Grand Theft Auto sorozat '98-as elődjét hozza fel, melyben egy beépített zsaru, Maverick Tanner autókat lop és egyéb bűntényeket követ el. Azonban a játék sztorija nem így indult, hívja fel a figyelmet Wafaa. A fejlesztő Reflections csupán a várható 18+ besorolástól megijedve változtatta meg az eredeti erőszakos játék háttértörténetét, mivel az jelentős negatív kihatással lett volna a forgalomra. Azáltal, hogy egy beépített rendőrt helyeztek a középpontba, lecsendesítették a közvélemény aggodalmát, és máris 15 éveseknek is eladhatóvá vált a termék, annak ellenére, hogy a játék egyetlenegy egyéb részlete sem változott meg.
A bezárás kapcsán tüntetők és ellen-tüntetők is összegyűltek az intézet előtt
A Virtual Jihadi cselekménye alapvetően semmiben nem különbözik a Call of Duty vagy Medal of Honorban lévőktől, ugyanúgy le kell lőni az ellenfeleket, mielőtt azok lelőnének minket. Csak a háttértörténet teszi elfogadhatóvá az egészet, ami Wafaa szerint álszentség. "A játékom felcserélte a szerepeket, a számtalan FPS-ben jelenlévő konfliktus másik oldalát mutatva meg. És az amerikaiaknak nem tetszik amit látnak (illetve ebben az esetben, hallanak, tektintve hogy egy óra után véget ért az előadásom). Ez a reakció megerősíti azt a nézetemet, hogy a felsőbbrendű kultúra rákényszeríti a nézőpontját a világ többi részére. És ha valaki ennek ellentmond, azt megbélyegzik. Ez azt mutatja, hogy a kultúra bajban van, mert nem tud elfogadni egy eltérő nézőpontot."
A kérdésre, miszerint az amerikai hadsereg által pénzelt FPS, az America's Army vagy a Night of Bush Capturing hatékony toborzó eszköz vagy csak szórakozás-e, Wafaa így válaszolt: "A hadsereg visszautasítja, hogy előbbi propaganda lenne, de utóbbit az Al-Kaida eszközének tartják. Én úgy vélem, hogy amit az Egyesült Államok Irakban tesz az a legjobb toborzóeszköz az Al-Kaida számára. Mindkét esetben aggódom a fiatalok miatt, mivel a háború és az erőszak csak egy idealizált formáját látják."
"A Night of Bush Capturingban csupán néhány textúra kicserélése kellett az eredeti üzenet megfordításához, ami megmutatta az anti-Szaddam és anti-Bush álláspont közötti logikai szimmetriát. Mivel mindkét országban éltem, rengeteg hasonlóságot látok a két rezsim között. Remélem, nem jutunk el ugyanoda itt is, amit Szaddam alatt Irakban elértünk."
"Nem ezt a lépést vártam egy oktatási intézménytől. Úgy néz ki, hogy a katonaság és a kormányzat kiterjesztésévé vált - tény az is, hogy az iskola jelentős állami támogatást kap. Tekintélyelvű döntést hoztak, ami ha a nép nem tiltakozik, a jövőben is megismétlődhet. Ez szomorú, mivel ebben az esetben az Al-Kaida elérte célját, és megváltoztatta az amerikaiak életmódját. A játékomra adott reakció megmutatta, hogy a terroristák már most győztek." - zárta szavait Wafaa Bilaal.
A "Night of Bush Capturing", azaz Bush elrablásának éjjele egy ingyen letölthető FPS játék, melynek hat küldetése bármely a stílusban járatos játékos számára ismerős lehet. Feladatunk behatolni az ellenséges területre, semlegesíteni az ellenséges katonákat még mielőtt azok lőnének le minket, és végezni a vezetőjükkel. Az egyetlen, ám jelentős különbség, hogy ez alkalommal a helyszín az Egyesült Államok, az ellenség amerikai katonákból áll, és a vezető George W. Bush. A játék kifejlesztője természetesen egy iszlám szervezet.
A Global Islamic Media Front játéka egy régebbi amerikai játék, a 2003-ban a Petrilla Entertainment által készített Quest for Saddam módosítása. Ebben az arab programozók kicserélték a textúrákat és a karaktereket, az arab katonákat és az iszlámellenes propagandát egy hasonló szintű amerikaellenes verzióra. Ezáltal a korábban az iraki háborút támogató harci játék egy fordított szemléletű, de mégis sok tekintetben hasonló, csak Bush külpolitikáját és a mögötte álló nemzetet támadó szoftver lett.
B-kategóriás termékekről lévén szó, egyik sem vonzott nagy médiaérdeklődést, utóbbi is csak a tipikus amerikai arabellenességet figurázta ki. Ez alapvetően megváltozott Wafaa Bilaal, egy Chicagoi Képzőművészeti Iskolában tanító iraki-amerikai professzor lépése után, ráirányítva a figyelmet a számítógépjátékok alkotóinak művészi szabadságára és a véleménynyilvánítás kérdésére. Wafaa ezt azáltal érte el, hogy beleprogramozta magát a játékba, narrátorként saját véleményét fűzte bele a történetbe. A "Virtual Jihadi"-ra átnevezett játékkal szándékosan vitákat akart generálni, és fel kívánta hívni a figyelmet a különböző nézőpontokból fakadó problémákra.
A való életben Wafaa 21 éves iraki öccsét egy repesz ölte meg Najafban egy tűzharc során. A játékban a főszereplő hasonlóképp veszíti el testvérét, és ennek hatására az Al-Kaida soraiban köt ki. Munkájával az iraki lakosság sebezhetőségére akarta felhívni a figyelmet, és megmutatni a kapcsolatot, hogyan taszítja szerinte a brit és amerikai külpolitika az iraki embereket az olyan erőszakszervezetek, mint az Al-Kaida karjaiba. Wafaa február végén meghívást kapott a Rensselaer Politechnikai Intézetől, hogy mutassa be munkáját és tartson egy előadást. Azonban a megnyitó után egy órával a helyi republikánus vezetők berekesztették azt, "terroristafészeknek" nevezve a helyet, és az FBI látókörébe is belekerült.
Az intézetben kiállított és eltávolítattott videóinstalláció
Az Eurogamer ennek kapcsán készített interjút vele, melyben bemutatja a helyzet ellentmondásos voltát. "Az eredeti játék, a Quest for Saddam nem kapott nagy médiafigyelmet, mivel a benne lévő üzenet - miszerint minden arab és muszlim terrorista - volt a norma. Ezután a játékot módosították Night of Bush Capturingra, melyet a Külügyminisztérium terrorista propagandaként bélyegzett meg. Véleményem szerint ez furcsa, tekintve, hogy csupán az irakiakat cserélték ki amerikai katonákra, és Szaddamot Bushra. Mi tette propagandává, ami eddig nem volt benne?" - kérdezi a cikkben álnaívan a professzor.
Másik példaként a Drivert, a Grand Theft Auto sorozat '98-as elődjét hozza fel, melyben egy beépített zsaru, Maverick Tanner autókat lop és egyéb bűntényeket követ el. Azonban a játék sztorija nem így indult, hívja fel a figyelmet Wafaa. A fejlesztő Reflections csupán a várható 18+ besorolástól megijedve változtatta meg az eredeti erőszakos játék háttértörténetét, mivel az jelentős negatív kihatással lett volna a forgalomra. Azáltal, hogy egy beépített rendőrt helyeztek a középpontba, lecsendesítették a közvélemény aggodalmát, és máris 15 éveseknek is eladhatóvá vált a termék, annak ellenére, hogy a játék egyetlenegy egyéb részlete sem változott meg.
A bezárás kapcsán tüntetők és ellen-tüntetők is összegyűltek az intézet előtt
A Virtual Jihadi cselekménye alapvetően semmiben nem különbözik a Call of Duty vagy Medal of Honorban lévőktől, ugyanúgy le kell lőni az ellenfeleket, mielőtt azok lelőnének minket. Csak a háttértörténet teszi elfogadhatóvá az egészet, ami Wafaa szerint álszentség. "A játékom felcserélte a szerepeket, a számtalan FPS-ben jelenlévő konfliktus másik oldalát mutatva meg. És az amerikaiaknak nem tetszik amit látnak (illetve ebben az esetben, hallanak, tektintve hogy egy óra után véget ért az előadásom). Ez a reakció megerősíti azt a nézetemet, hogy a felsőbbrendű kultúra rákényszeríti a nézőpontját a világ többi részére. És ha valaki ennek ellentmond, azt megbélyegzik. Ez azt mutatja, hogy a kultúra bajban van, mert nem tud elfogadni egy eltérő nézőpontot."
A kérdésre, miszerint az amerikai hadsereg által pénzelt FPS, az America's Army vagy a Night of Bush Capturing hatékony toborzó eszköz vagy csak szórakozás-e, Wafaa így válaszolt: "A hadsereg visszautasítja, hogy előbbi propaganda lenne, de utóbbit az Al-Kaida eszközének tartják. Én úgy vélem, hogy amit az Egyesült Államok Irakban tesz az a legjobb toborzóeszköz az Al-Kaida számára. Mindkét esetben aggódom a fiatalok miatt, mivel a háború és az erőszak csak egy idealizált formáját látják."
"A Night of Bush Capturingban csupán néhány textúra kicserélése kellett az eredeti üzenet megfordításához, ami megmutatta az anti-Szaddam és anti-Bush álláspont közötti logikai szimmetriát. Mivel mindkét országban éltem, rengeteg hasonlóságot látok a két rezsim között. Remélem, nem jutunk el ugyanoda itt is, amit Szaddam alatt Irakban elértünk."
"Nem ezt a lépést vártam egy oktatási intézménytől. Úgy néz ki, hogy a katonaság és a kormányzat kiterjesztésévé vált - tény az is, hogy az iskola jelentős állami támogatást kap. Tekintélyelvű döntést hoztak, ami ha a nép nem tiltakozik, a jövőben is megismétlődhet. Ez szomorú, mivel ebben az esetben az Al-Kaida elérte célját, és megváltoztatta az amerikaiak életmódját. A játékomra adott reakció megmutatta, hogy a terroristák már most győztek." - zárta szavait Wafaa Bilaal.