SG.hu

Ingyenes játék a Rákóczi-szabad­ság­harc­ról

A hamar népszerűvé vált, az 1848/49-es szabadságharcot feldolgozó stratégiai játék után az Oktatási Minisztérium egy hasonló fejlesztést finanszírozott és tett mindenki számára ingyenesen elérhetővé.

Tavaly márciustól érhető el ingyenesen az Oktatási Minisztérium támogatásával létrejött program, az 1848/49-es szabadságharc stratégiai játék a www.48.sulinet.hu honlapról. Népszerűsége indokolttá tette, hogy az oktatási tárca támogassa a hasonló céllal fejlesztett, a magyar történelem más korszakait bemutató stratégiai játékok elkészítését is. Ezek közül a legújabb a "Pro Libertate!", amely a Rákóczi-szabadságharcot idézi fel.

A "Pro Libertate!" fejlesztői, a Várhegyi Bulcsú irányításával működő Huszár Games programozó-csoport a következőképpen foglalja össze a játék kereteit: "A "Pro Libertate!" megpróbálja életre kelteni a Rákóczi-szabadságharcot. Mi is áll a történelemkönyvekben a korszakról? Néhány név: a fejedelem II. Rákóczi Ferenc, a hűséges Bercsényi, az áruló Károlyi, a rettenthetetlen Vak Bottyán, a szerencsétlen Ocskay - mindannyian szerepelnek a játékban, amely 200 történelmi személyiséget vonultat fel.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

Országgyűlések Sárospatakon, Szécsényben, Ónodon - mind bekövetkeznek kódolt eseményként, és az itt hozott döntések kihatással lesznek a játékos helyzetére is. Francia segélypénz? Meg kell tanulni jól gazdálkodni vele. Libertás, infláció? Tönkre fogja tenni a kuruc sereg morálját, és megnehezíti az egyéb beszerzéseket. Jobbágykérdés? Rákóczi pátensei kódolt eseményként következnek be, a parasztseregek pedig elolvadnak, ha eljön a mezei munkák ideje. Végül néhány gyászos csata: Nagyszombat, Zsibó, Trencsén, amelyet a XXI. századi felhasználó újravívhat, elkerülhet, és akár meg is nyerhet."

Külön kiemelik, hogy a saját bőrünkön tapasztaljuk meg a Kárpát-medence természetföldrajzi viszonyait (folyók, mocsarak, hegyek, erdőségek stb.), és a korabeli infrastruktúra fejlettségét, illetve fejletlenségét (településszerkezet, úthálózat). A történelmi Magyarország mintegy 120 helysége került be a játékba (kisebb-nagyobb várak, városok, mezővárosok). A fejlesztők hatféle erőforrással modellezték a kuruc hadigazdaságot, a játékos kiépítheti hadseregét (emberanyag, ló, fegyver, ágyú), amelynek fenntartásához jövedelmeit (pénz, ellátmány) használja fel.

Az erőforrásokat a helységek szolgáltatják fejlettségüknek, földrajzi viszonyaiknak megfelelően, így a játék teljes képet nyújt az egyes történelmi régiók korabeli állapotáról. Szembesülnünk kell a járványokkal, az éhínségekkel, a fizetetlen hadak fosztogatásaival, a rémhírek terjedésével, a politikai ellenfelek áskálódásával, vagy tehetségtelen, ám befolyásos tábornokok jelentette problémákkal. Lehetőség van a Habsburg-féllel való játékra is, így értékes tapasztalatokra lehet szert tenni a másik hadviselő szemszögéből is. A "Pro Libertate!" fejlesztőinek munkáját Limpár Péter történész segítette abban, hogy az adott történelmi korszak szereplői és a tárgyi környezet hitelesen legyen bemutatva.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

A program a korszak hadviselésének játszható, de pontos modelljét adja. A hadsereg alapegysége a maximum 500 főből álló ezred, illetve a 6 ágyúból álló üteg. Az ezredlétszámok a korban gyakran meghaladták az 500 főt, ilyenkor természetesen több egységből épülnek fel (pl. a Fejedelem palotásezrede 1-től 5-ig terjedő számozással szerepel, tehát az egyes egységek a történelmi zászlóaljnak megfelelő erőt képviselnek).

Az egységek különböző mutatókkal rendelkeznek, mint a létszám, tapasztalat, készenlét, morál, ellátmány, ezek egyike sem állandó, hanem dinamikusan változnak a helyzetnek megfelelően. A zsoldfizetés szintjét is állítani lehet, de a takarékos hadvezért könnyen faképnél hagyják a csapatai. A katonák szívesen fosztogatnak (ekkor moráljuk és készletük is nő), de a saját városok kifosztása csökkenti az ügy iránti lelkesedést.

A "Pro Libertate!"-vel egy csomagban mód nyílik egy másik kor felidézésére: az amerikai függetlenségi háború újravívására. A szabályok ugyanazok, a környezet egészen más. Természetesen teljesen új pálya és egységek találhatók itt, valamint a stratégiai problémák is különbözőek - éppen ezért új/más játékélményt nyújt, megduplázva a megszerezhető információt, és a szórakozással eltöltött időt.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz

A játék a számítógép ellen játszható (a kuruc vagy Habsburg féllel, illetve az amerikaiakkal vagy a britekkel), vagy két játékos játszhatja egymás ellen: egy számítógépen felváltva, az interneten, illetve helyi hálózaton.

A "Pro Libertate!" főbb jellemzői:

- Körökre osztott stratégia, 1 kör = 1 hét, a csatákban 1 kör kb. 20 perc
- Kezdő és haladó szabályrendszer, 3 féle nehézségi fok
- Hadszíntér: a Kárpát-medence és a Habsburg birodalom Prága-Linz vonaltól keletre eső része, amely több mint 4500 mező (hatszög)
- Várak, várostromok
- Dinamikus időjárás, a térképnek van egy nyári és egy téli verziója
- Gazdasági modell - 6 féle erőforrás
- Hadseregépítés - 16 féle egység
- 100-100 tábornok, egyedi tulajdonságokkal
- Kódolt történelmi események, és számos véletlen történés (baleset, lázadás stb.)
- Több mint 20 perc háttérzene
- 30 féle hangeffektus
- Könnyen megtanulható, egyszerű felhasználói felület

Az Oktatási Minisztérium határozatlan időtartamra szóló, kizárólagos felhasználási jogot szerzett a szoftver magyar nyelvű változatának terjesztésére. A játék fejlesztői vállalták, hogy saját honlapjukon kapnak helyet a stratégiai játékhoz kapcsolódó fórumok, chatszobák, és más szoftvertámogatási szolgáltatások. A jogokat és szolgáltatásokat a tárca 9,8 millió forint + áfa összegért vásárolta meg.

Az Index időközben arról ír, hogy a játék a feltelepítést követően zavaró hibát okoz: a böngészőben megnyitott oldalakon dőlt betűs szöveg jelenik meg, amelyet valószínűleg a játékkal együtt települő betűkészletek okoznak. A jelenségre egyelőre nincs hivatalos javítás.

A játék bárki számára elérhető és ingyenesen letölthető a Sulinet honlapról. A játék hivatalos honlapja a www.prolibertate.hu.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Adikabeat #58
    valaki tudja-e h honnan lehet letolteni a jatekot?mert a sulinetrol mar nem megy.....
    ja es ha mar nem lesz 48-as fps legalabb 1 II-ik vilaghaborus fps quake 3 enginel fasza lenne ahol vegig a magyar oldalon lehetne jatszani es a ruszkikat halomra hanyni:)
  • kissmic #57
    ez tök szar
  • Munkas #56
    Asszem meg kell néznem a játékot, ha az fps fanoknak nem teszik akkor biztos jó.
    Amúgy szerintem egy stratégiánál sokkal áttekinthetőbb a 2D-s nézet. Legalábbis a legjobb stratégiák mind ilyenek.
    Persze ahol nem kell egyszerre több adat összevetésén gondolkozni és állásokat elemezni csak az a cél, hogy minél gyorsabban odarántani az egeret egy adott pontra, ott érthető, hogy a játékosok valamivel el akarják ütni az időt, és inkább a grafika minőségét nézegetik játék közben.
    Ezért nyilván az OM is inkább azokat célozta meg, akik a számítógép előtt a fejüket is használják a csuklójuk mellett.
  • mate123 #55
    ja és mé ne lehetne fps-t 1848-ról, ha jó a hangulat, és ötletes a játék, akkor egy nagyon jó töténelmi fps lehetne belőle
  • mate123 #54
    ja, és ha drága az unreal 2-es motor, akkor vagy fejlesztenek sajátot, vagy ott van az ingyenen quake 3 motor, mert végülis még az sem olyan rossz,
  • mate123 #53
    de én FPS jó magyar játékot akrok, a stratégia nem érdekel
  • Archenemy #52
    Egy 56-os fps telleg jopofa lenne, ki kellene snipelni a ruszki katonakat a tankokbol, molotov koktelt dobalni, barrikadokat epiteni, lopakodni...
  • Satufa #51
    Azért nem csinálnak ilyenekt , mert nagyon fel kéne kötnie annak a készítőnek a gatyáját aki pl.1848-49-as szabadságharcról akar FPS-t csinálni.
    A kor fegyvereivel (kard,utántöltős pusk stb..)nem lehet úgy lekötni a játékost.
    Egy 1956-os FPS-t viszont kipróbálnék.
    (főleg ha a végén merényletet kellene elkövetni a tankokkal bevonuló Kádár ellen!)
  • Roman #50
    nem értem mit kell fikázni... ingyen van és jó... a mai játékok nagy része meg egy nagy rakás xar... még a 2003 előtti játékokban láttam fantáziát, de azóta nagyjából csak azokat dobják ki megint jobb grafikával..

    jah, attól hogy vminek szép a grafikája, nem azt jelenti, hogy szar :D lsd. rtw, bi :D
  • laca103 #49
    vegyük ezt is figyelembe