Gyurkity Péter
Olcsó MMO-játékokat ígér egy újonc
A hollywoodi producerekkel erősítő Multiverse olyan technológián dolgozik, amely állításuk szerint lehetővé teszi a fejlesztési költségek drasztikus csökkentését.
A Multiverse természetesen elsősorban a játékfejlesztőknek ajánlja megoldását, amely azonban még meglehetősen korai stádiumnál tart. Erre utal, hogy a cég weboldalán folyamatosan lehet jelentkezni fejlesztőnek, és az eddigi egyetlen bejelentett játék, amely a cég motorjára épül, a Kothuria, jelenleg még béta stádiumban leledzik. Az újonc azonban - amelynek nevét eddig nem sokan ismerték a szakmában - komoly sikerekre számíthat, miután nem kisebb nevek csatlakoztak az igazgatótanácshoz, mint James Cameron és Jon Landau. Előbbi állítólag saját filmjének megjelenését szeretné megelőzni egy azonos témájú játékkal.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A cég jelszava, miszerint megoldásukkal a költségek drasztikus lefaragását érhetjük el, minden bizonnyal vonzó lesz a játékfejlesztők körében. Bár a piacot még mindig az olyan nagyvállalatok uralják, mint a Sony és a Blizzard, egyre bővül a beszállók köre, és nincs mindenkinek felesleges erőforrása egy teljesen saját, egyéni megoldás kikísérletezésére. A Multiverse tehát nem játékot, hanem a mögötte meghúzódó motort fejleszti, és már kész terméket kínál megvételre. Erre is van bőven példa, elég, ha csak a BigWorld technológiára gondolunk, amelyet az idén bemtatkozó Dark and Light játékban próbálhatunk ki.
Egy többjátékos online, azaz Massive Multiplayer Online (MMO) játék kifejlesztése nem olcsó mulatság. Az érdeklődő vállalatok által készített felmérések ennek költségét 20-55 millió dollárra teszik, és az előkészítési munka legalább három-négy évig eltart. Több cég nem is éri el célját, ennek is köszönhető, hogy számtalan meg nem valósult projekt maradt parlagon az elmúlt években. A Multiverse ezzel szemben mindössze 10 ezer dolláros költséget és feleannyi gyártási időt ígér, és rendelkezésre bocsájtja saját előfizetési, számlázási rendszerét. Az egyedüli kérdés, hogy motorjuk valóban megéri a fáradozást.
Az MMO-fejlesztés tehát divattá vált, ami nem csoda hisz a tét óriási. A Blizzard egymaga 5,5 millió vásárlót vonzott játékával, ami a számítások szerint havi 50 millió dollár (10 milliárd forint) bevételhez juttatja a céget.
A Multiverse természetesen elsősorban a játékfejlesztőknek ajánlja megoldását, amely azonban még meglehetősen korai stádiumnál tart. Erre utal, hogy a cég weboldalán folyamatosan lehet jelentkezni fejlesztőnek, és az eddigi egyetlen bejelentett játék, amely a cég motorjára épül, a Kothuria, jelenleg még béta stádiumban leledzik. Az újonc azonban - amelynek nevét eddig nem sokan ismerték a szakmában - komoly sikerekre számíthat, miután nem kisebb nevek csatlakoztak az igazgatótanácshoz, mint James Cameron és Jon Landau. Előbbi állítólag saját filmjének megjelenését szeretné megelőzni egy azonos témájú játékkal.
Klikk a képre a nagyobb változathoz
A cég jelszava, miszerint megoldásukkal a költségek drasztikus lefaragását érhetjük el, minden bizonnyal vonzó lesz a játékfejlesztők körében. Bár a piacot még mindig az olyan nagyvállalatok uralják, mint a Sony és a Blizzard, egyre bővül a beszállók köre, és nincs mindenkinek felesleges erőforrása egy teljesen saját, egyéni megoldás kikísérletezésére. A Multiverse tehát nem játékot, hanem a mögötte meghúzódó motort fejleszti, és már kész terméket kínál megvételre. Erre is van bőven példa, elég, ha csak a BigWorld technológiára gondolunk, amelyet az idén bemtatkozó Dark and Light játékban próbálhatunk ki.
Egy többjátékos online, azaz Massive Multiplayer Online (MMO) játék kifejlesztése nem olcsó mulatság. Az érdeklődő vállalatok által készített felmérések ennek költségét 20-55 millió dollárra teszik, és az előkészítési munka legalább három-négy évig eltart. Több cég nem is éri el célját, ennek is köszönhető, hogy számtalan meg nem valósult projekt maradt parlagon az elmúlt években. A Multiverse ezzel szemben mindössze 10 ezer dolláros költséget és feleannyi gyártási időt ígér, és rendelkezésre bocsájtja saját előfizetési, számlázási rendszerét. Az egyedüli kérdés, hogy motorjuk valóban megéri a fáradozást.
Az MMO-fejlesztés tehát divattá vált, ami nem csoda hisz a tét óriási. A Blizzard egymaga 5,5 millió vásárlót vonzott játékával, ami a számítások szerint havi 50 millió dollár (10 milliárd forint) bevételhez juttatja a céget.