Rónai György

Ideje benézni a dobozba: Doom 3 rendszerkövetelmények

Bizony nem kis esemény a játékosok világában, hogy az anno kategóriát teremtő Doom-nak végre elkészült a harmadik része. A készítők, tehát az id Software, az élén John Carmackkal múlt hét szerdán jelentették be, hogy a Doom 3 augusztus 3-án megjelenik az amerikai boltokban, majd pár napra rá világszerte.

Az id utolsó korszakalkotó motorja a Quake 3 volt, amely még 1999-ben jelent meg. Ez a motor egészen máig szolgál játékok alapjaként, igaz, azóta több ráncfelvarráson is átesett már. A Doom 3 azonban jóval nagyobb előrelépést jelent majd, főleg ami a grafikát illeti. Carmack 4 éve dolgozik rajta, a legnagyobb hardver gyártók támogatásával. Mindig a legjobb videokártyákon folyt a fejlesztés, kezdve a GeForce 3-tól, a RADEON 9700-on át egészen az NV40-ig.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Carmack munkásságáról ódákat zengtek közben, ami alapján talán el is várható, hogy egy új generációt teremtsen meg a játék. Önmagában ez rengeteg más játékfejlesztőt fog ösztönözni, hiszen lemaradni senki sem akar. Nem beszélve arról, hogy a rendkívül nagyot fejlődött grafika miatt valóságos erőművet igényel a játék, ha maximális részletességgel akarjuk játszani, tehát igen komoly húzóerőt fog képviselni a hardverpiacon is. Az előrejelzések szerint rengeteg embernek ez a játék jelenti majd a fordulópontot, ahol is eldönti, hogy itt az ideje új hardverbe befektetni. Ez pedig minden támogatást megér a gyártóknak is.

Így most nézzük is végig, hogy minimálisan milyen gépet ajánl Todd Hollenshead (id Software) a játékhoz:

Mindenek előtt, szükségünk lesz legalább egy 1,5 GHz-es Pentium 4, vagy egy 1500+ jelölésű Athlon XP processzorra. Ez ma már igen könnyen teljesíthető követelmény, hiszen eleve a legolcsóbb processzor, amit ma még be lehet szerezni is gyorsabb ennél. Optimálisként már egy 3 GHz-es, vagy annak megfelelő processzort jelölnek meg.

384MB rendszermemória. Ez mint olyan, eleve egy jól működő Windows XP alapgép követelménye is lehetne. Ma már az 512MB memória sem ritkaság az emberek gépeiben, és bizony a fejlesztők szerint a Doom 3-hoz minél több, annál jobb. A legsimábban feltehetően azoknál fog futni a játék, akik 1 GB memóriát bepakoltak már a gépükbe. Aki viszont még 512MB alatt jár, annak ideje elgondolkodnia a bővítésen, hiszen elég kellemetlen lesz, amikor egy ocsmány szörny azért kajálja le a fejünket, mert a gépünknek éppen swappelnie kellett a winchesterről, és elkezdett akadozni a játék.

4 GB üres hely a merevlemezen, kettő a játéknak, kettő pedig a biztonság kedvéért. Valószínűleg ez sem lesz különösebb probléma, a 40-160GB-os merevlemezek korában, azonban mindenképpen ajánlott egy-egy gyorsabb példányt birtokolni, ami már 7200RPM-es, és esetleg SATA interfészre csatlakozik, és/vagy 8MB integrált puffer van benne. A gyors winchester lerövidíti a töltési időket, illetve szerényebb mennyiségű RAM esetén a swappelés sem jelent túl nagy fennakadásokat.

El is érkeztünk az utolsó kritériumhoz, amely egyben a legfontosabb is, vagyis a videokártya. A Doom 3-nak DirectX 8.0 az alapkövetelménye, tehát a GeForce 3, és RADEON 8500 alatti kártyákon nem fog megfelelően futni. Ennek megfelelően a videokártya az a pont, amit a legjobban megéri fejleszteni a Doom 3 kedvéért. Manapság tényleg nem mondhatja senki, hogy nincs kellően nagy választék videokártyákból, mégis nem árt néhány dolgot megjegyezni. Az nVIDIA részéről a DirectX 8.0 vonalat, tehát a minimális követelményeket tekintve a GeForce 3, illetve a GeForce 4 sorozat jöhet számításba. Aki előbbivel rendelkezik csak, annak itt az ideje, hogy leváltsa, azonban egy izmosabb, és minimum 128MB-os GeForce 4 már várhatóan megbirkózik a játék elvárásaival, még ha nem is maximális grafikai élményt nyújtva. Ugyanígy, az ATI részéről a 8500 ugyan elég lehet a DirectX 8-as élményhez, mindenféle extra grafikai csicsák nélkül, azonban annak deriváltjai, vagyis a 9000-9200-9250 sorozat már igencsak harmatos.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A DirectX 9-es felhozatalt illetően, egy 9600Pro, vagy egy 5900XT kártya már kezdetnek elég lehet, 1024-es felbontáshoz, extra szűrők nélkül. Ez alattiakat, tehát a 9600 butított változatait, illetve sokkal inkább az 5200-5600-5700 szériát egyszerűen el kell felejteni, ugyanis DirectX 9-es beállításokkal nem tudnak elegendő teljesítményt felmutatni. Aki jobban el van eresztve anyagilag, annak a legjobb választás egy 9800-as, vagy egy újfajta X800 sorozatú ATI kártya lehet. Persze amennyiben a négylevelű lóhere, és a lottó ötös is rendelkezésre áll, akkor egy 6800 Ultra is számításba jöhet, már ha valaki talál egy megvásárolható példányt a boltokban. Ez utóbbi kártyákkal, egy jó alapgép mellett kétség kívül problémamentesen fog futni a Doom 3, még akár a legszebb grafikai beállítások mellett is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Wing Rockling #127
    Egyébként szerintem amelyik csávó pofázik hogy verekedni akar az általában 20 év körüli, ragyás fej, pattanás-szeplő kombináció, szódásüvegtalpa szemüveg, 45 kg gizda, a környezetében mindenütt visszautasítják(na jó azért ezeket a jelzőket amiket eddig írtam nem kell komolyan venni), és úgy gondolják hogy majd be fogsz szarni tőlük, ezért nem mered majd elmondi a címed, ha meg elmondod akkor beparáznak, és inkább elszaladnak - Pakura rá egy példa. Ja, és érdekes hogy mindegyik ilyen kölyök kisebbségi komplexus-t emleget, legalábbis akikkel én "beszélgettem", szerintem ez azért van mert nekik van kisebbségi komplexusuk, az olyanok akikbe belekötnek és ilyen dolgokat automatikuson magukra vesznek, azoknak egyrészt nem lehet egy szép élete, másrészt kis kölyökként beleolvadnak a nagyvilág mindennapjaiba, és úgy halnak meg hogy az sem tűnik fel nekik hogy éltek. Ezek az emberek tudatukban még ébrenléti idejük alatt is alszanak, és nem tudnak megbékélni azokkal az emberekkel, akik a világban tudatosan élnek - Szerintem a Mátrix-ban is több igazság van mint a lelkükben - és lefogadom, hogy ha egy Pakurához hasonló ember olvassa ezt amit írok, akkor hátradől a székében és ásít egyet, vagy a homlokát a tenyerébe teszi és csóválja a fejét: a szűk látókör amit nem is engednek kiszélesedni. Kíváncsi vagyok hogy mennyit értettél abból amit írtam, és hogyan is kapcsolódik ide.

    Dömsödi: Kíváncsi vagyok arra hogy a 300-as cerka hogyan tudna real-time árnyékokat renderelni.
  • Wing Rockling #122
    Megnyugodhatsz, elolvastam mindet.
  • sghu #121
    Ez a cikk úgy hülyeség ahogy van. DX8 alapkövetelmény? Meg DirectX 8-as élmény meg DirectX 9-es beállítások a Doom 3-ban? Kár hogy a megjelenítést tekintve semmi köze a Doom 3 motorjának a DirectX-hez, mivel OpenGL-t használ.
  • N.E.O.!!! #120
    Úgy látszik nem olvastad el azt a 11 kitrölöt hozzászólást. Nagyon cifrák voltak

    Amúgy én 8-10 FPS-el viszem a thief 3-at, így én már 20 FPS körül folyamatos képet látok
  • Wing Rockling #119
    Pakura, akkor én most elmondom neked, hogy világ életembe minden játékot úgy vittem végig hogy elég volt nekem 30 fps, azon a szinten én jobban célzok mint sokan mások 60, esetleg 100 fps-nél, tehát nekem 30 fölötti értékeken már teljesen mindegy hogy milyen gyorsan frissít képet, szívesebben játszok így: 1024X768, Very Hih Detail, 8X anisotropy=32 fps, mint így: 800X600, High Detail, 4X anisotropy: 70 fps
  • N.E.O.!!! #107
    Áhh nem értek én az ilyesmihez. Az egész fórumból ennyit vettem ki: minél több az FPS annál jobb a játszhatóság, és minél jobb a géped, annál több az FPS.
  • Dömsödi #103
    NEO:
    "Nemtom hogy celeron 300 mikor volt, de akkor kb. a directx 6-os verziója lehetett. Hát ha az képes ilyesmire, akkor nem 9-es kártyák kénének a doom 3-hoz."

    Nagyon gyerek lehetsz még. Softwaresen irták meg az árnyék és gfx kezelőt.
    Amugy ez érdekes. Annak idején AMIGÁN volt egy IMAGINE nevű ray tracer progi. Ez jó esetben fél-1 óra alatt csinált egy Scanline képet. PC-re áttérve, (P133) már lement ez az idő 15 MP környékére. Most 3GHZ környékén kiváncsi vagyok mennyi idő kellene neki. Főleg ha optimalizálnánk is a progit.
    Szerintem előbb utobb bealkonyul a videokártyák 3D-s gyorsítójának, mert a procik elérik azt a sebességet, amivel Realtime olyan grafikát csinálsz amilyet csak akarsz. Ez max 4-5 év múlva bekövetkezhet.
  • Herkulles #102
    Mi ez a poszszter, valami fake? Bizonyára átváltott az utolsó hetekben atira, nem számítva az elmúlt 4 évet valószinűleg...
  • Wing Rockling #101
  • Wing Rockling #100
    Ez azért érdekes.