Dojcsák Dániel
Doom 10. szülinap - id demó áradat
A first person shooter kategória klasszikusa, a műfajban elsőként debütált Doom játék ma ünnepli 10. születésnapját.
A jubileumra a gamershell csapata az előző Need For Speed demógyűjteményhez hasonlóan összeállított egy csokrot az id software eddig megjelent játékainak demóiból. Ezek a programok gyakorlatilag az elmúlt 10 év technológiai fejlődésének kronológiája is lehetnének. Az id lépésről lépésre hajtotta végre a váltásokat. Minden játéka szinte új korszakot nyitott a 3D-s piacon. Lássuk egyesével, hogy mik voltak ezek:
Wolfenstein 3D Demo (700 KB)
A legelső üdvöske, melynek felújított változatát ma már többen ismerik. A játék lényege, hogy a náci korszak alatt szökésben vagyunk a német tisztek egyik fellegvárából, Wolfensteinből, majd ezután további akciókban írthatjuk a gonoszt. A játékban 6 kampány szerepel. Hozzáfűzném azért, hogy Windows XP-s gépeken ne várjunk csodát a játéktól, ennek még túl kicsi a gépigénye. (1992)
Spear of Destiny Demo (700 KB)
Ugyanaz a széria, mondhatni kiegészítő - szinte minden ugyanaz. A célunk bejutni az erősen őrzött náci erődbe, és visszaszerezni egy lándzsát Hitlertől. Szintén 6 kampány, persze sokkal izgalmasabban tálalva.
Doom Demo (2.3 MB)
Az ünnepelt. Az első olyan lövöldözős játék, mely már térben zajlott és voltak magasságok is. Igaz célozni még nem lehetett egérrel, de ha nagyjából az egy emelettel feljebb lévő ellen felé tartottuk fegyverünk csövét, és úgy tüzeltünk, akkor célba ért a lövedék. Ferde felületekről még szó nem volt, liftekkel tudtunk szintek között lépkedni. (IDDQD, IDKFA :) ) A történet lényege, hogy a Földön valaki kinyitotta a pokol kapuját és a szörnyek elkezdtek özönleni. Mindenféle csúnya lény próbálja utunkat állni, de a BFG 9000-es segít rajtuk.
Doom 95 Demo (4.3 MB)
Az előbbi klasszikus windows alatt is jól működő változata (Ugyanis az eddigiek szigorúan DOS alatt futottak, bár ehhez képest egész jól kezelte az USB-s egeret.
Heretic Demo (2.8 MB)
A Heretic már technikailag jóval fejlettebb volt és lassan kezdett közelíteni afelé a tendencia felé, amin a mai napig is mozognak az FPS-ek. Egy misztikus világba kalauzolja a játékost az id csapata, ahol középkori fegyverekkel és némi mágiával gyűrhetjük az ellent.
Quake Demo (8.7 MB)
Ezt a nevet talán már senkinek sem kell bemutatni. A máig futó soroztat első tagja méltán népszerű. Szintén egy kitalált világban vagyunk, ahol különböző genetikai roncsok törnek életünkre. Eredetileg egyjátékos küldetésekre hangolt játék volt, de ez volt az úttörője a hálózati FPS-nek. A mai napig vannak, akik erre esküsznek, illetve sokáig a gépek teljesítménymérésének alapjául szolgált ez a program.
Quake 2 Demo (37.1 MB)
A Quake második része nem aratott olyan osztatlan sikert. Lassabb volt és sötét... sötétzöld. Ami nem is lett volna nagy baj, de multiplayerben nem mutatott fel nagyot.
Quake 3 Demo (46.6 MB)
A Quake 3 pedig a Counterstrike után vagy mellett a legtöbb embert napokra, hetekre, évekre monitor elé szögező igazi multi ágyú. Az egyjátékos üzemmód is multiplayer lett, csak gépek ellen. Itt jelenik meg igazán a gépi ellenfél konfigurálhatósága, számos bot és script született ehhez a játékhoz.
Quake 3 Team Arena Demo (121.2 MB)
A kollégához hasonló, de a hálózatfüggők igényeinek még fejlettebb kiszolgálása.
Összefoglalásként csak annyit jegyeznék meg, hogy akik ezeket a játékokat mind végigjátszották, azok igazat adhatnak nekem abban, hogy mindegyik a maga idejében első osztályú volt. Legendákká vált nagyrészük, de még mindig érdemes elővenni bármelyiket egy kis retro hangulat kedvéért. Meg persze nem egy rossz felkészülés persze a közelgő Doom 3-ra, ami a 2004-es szinten műveli mindazt, mint anno kistestvérei.
A jubileumra a gamershell csapata az előző Need For Speed demógyűjteményhez hasonlóan összeállított egy csokrot az id software eddig megjelent játékainak demóiból. Ezek a programok gyakorlatilag az elmúlt 10 év technológiai fejlődésének kronológiája is lehetnének. Az id lépésről lépésre hajtotta végre a váltásokat. Minden játéka szinte új korszakot nyitott a 3D-s piacon. Lássuk egyesével, hogy mik voltak ezek:
A legelső üdvöske, melynek felújított változatát ma már többen ismerik. A játék lényege, hogy a náci korszak alatt szökésben vagyunk a német tisztek egyik fellegvárából, Wolfensteinből, majd ezután további akciókban írthatjuk a gonoszt. A játékban 6 kampány szerepel. Hozzáfűzném azért, hogy Windows XP-s gépeken ne várjunk csodát a játéktól, ennek még túl kicsi a gépigénye. (1992)
Ugyanaz a széria, mondhatni kiegészítő - szinte minden ugyanaz. A célunk bejutni az erősen őrzött náci erődbe, és visszaszerezni egy lándzsát Hitlertől. Szintén 6 kampány, persze sokkal izgalmasabban tálalva.
Az ünnepelt. Az első olyan lövöldözős játék, mely már térben zajlott és voltak magasságok is. Igaz célozni még nem lehetett egérrel, de ha nagyjából az egy emelettel feljebb lévő ellen felé tartottuk fegyverünk csövét, és úgy tüzeltünk, akkor célba ért a lövedék. Ferde felületekről még szó nem volt, liftekkel tudtunk szintek között lépkedni. (IDDQD, IDKFA :) ) A történet lényege, hogy a Földön valaki kinyitotta a pokol kapuját és a szörnyek elkezdtek özönleni. Mindenféle csúnya lény próbálja utunkat állni, de a BFG 9000-es segít rajtuk.
Az előbbi klasszikus windows alatt is jól működő változata (Ugyanis az eddigiek szigorúan DOS alatt futottak, bár ehhez képest egész jól kezelte az USB-s egeret.
A Heretic már technikailag jóval fejlettebb volt és lassan kezdett közelíteni afelé a tendencia felé, amin a mai napig is mozognak az FPS-ek. Egy misztikus világba kalauzolja a játékost az id csapata, ahol középkori fegyverekkel és némi mágiával gyűrhetjük az ellent.
Ezt a nevet talán már senkinek sem kell bemutatni. A máig futó soroztat első tagja méltán népszerű. Szintén egy kitalált világban vagyunk, ahol különböző genetikai roncsok törnek életünkre. Eredetileg egyjátékos küldetésekre hangolt játék volt, de ez volt az úttörője a hálózati FPS-nek. A mai napig vannak, akik erre esküsznek, illetve sokáig a gépek teljesítménymérésének alapjául szolgált ez a program.
A Quake második része nem aratott olyan osztatlan sikert. Lassabb volt és sötét... sötétzöld. Ami nem is lett volna nagy baj, de multiplayerben nem mutatott fel nagyot.
A kollégához hasonló, de a hálózatfüggők igényeinek még fejlettebb kiszolgálása.
Összefoglalásként csak annyit jegyeznék meg, hogy akik ezeket a játékokat mind végigjátszották, azok igazat adhatnak nekem abban, hogy mindegyik a maga idejében első osztályú volt. Legendákká vált nagyrészük, de még mindig érdemes elővenni bármelyiket egy kis retro hangulat kedvéért. Meg persze nem egy rossz felkészülés persze a közelgő Doom 3-ra, ami a 2004-es szinten műveli mindazt, mint anno kistestvérei.