SG.hu
Miért ekkora szenzáció egy Tetrist legyőző kisgyerek?
Sokan hinni akarják, hogy a mesterséges intelligencia legyőzhető és csodálatos eredmények még mindig lehetségesek.
Egy 13 éves gyerek legyőzte a Tetrist. A sokáig lehetetlennek vagy mítosznak hitt varázslatos teljesítmény december 21-én történt, és a jelek szerint még a játékost, Willis Gibsont is sokkolta: elérte a 157. szintet, és ezzel egy eddig nem látott "kill screen" jelent meg, a játék összeomlott. "Ó, Istenem" - mondja Willis többször is a sikeréről a héten közzétett videóban. "Mindjárt elájulok." Más korszakban ez csak egy "remek, király vagy" választ váltott volna ki az emberekből, de valamiért ezen a héten Gibson története irreálisan felkapott lett. A CNN, az NPR és a The New York Times is foglalkozott vele. Maya Rogers, a Tetris vezérigazgatója az Associated Pressnek adott nyilatkozatában gratulált a "Blue Scuti" néven ismert kölyöknek, mondván, hogy "monumentális teljesítménye" szembeszállt "e legendás játék minden előre elképzelt korlátjával".
Ebben a kérdésben igaza van. Amióta a Nintendo Oroszországból elhozta a Tetrist a világ többi részébe, a játék egyfajta kulturális megszállottságot váltott ki. Az Apple 2023-as Tetris-filmje nem lett nagy siker, de a rajongók álmaikban leeső kockákat láttak. Az immár négy évtizedes játék iránti érdeklődésnek valószínűleg nem a Gibson győzelme iránti rajongás az oka, hanem inkább egy mély vágy valamiféle csoda után.
Sok ember számára 2023 szörnyű volt. Háború Ukrajnában és a Közel-Keleten, a magas infláció és a Covid-19 variánsainak újabb fellendülése már szinte rutinszerű dolog - manapság nem sok jó hír van, amibe belekapaszkodhatnánk. Az emberek, akik abban reménykednek, hogy "új év, új én" vitalitással térnek vissza a munkába, nem találják magukat. Ebben a helyzetben azt látni, hogy egy kisgyerek legyőzi egy olyan játék programozását, ami számtalan embernek okozott örömet és frusztrációt, balzsamnak tűnik.
Gibson 40 perc alatt teljesítette legendássá vált menetét. Körülbelül 38 perc után azt mondja elkeseredetten, hogy "kérlek, fagyj le!". Ez szinte az elmúlt év mottójának tűnik. Bár senki sem akarja, hogy a dolgok összeomoljanak, mégis nyomasztó az az érzés, hogy a dolgok túl gyorsan történnek, és megkönnyebbülés lenne, ha véget érne - nem azért, mert a legrosszabb eredmény bekövetkezett, hanem mert a küzdelem véget ért. A Gibson teljesítményére adott reakció nem különbözik attól, mintha egy kosárlabda csapat egy hárompontos dobásnak köszönhetően nyerné meg a döntőt, vagy ha egy műkorcsolyázó egy szinte lehetetlen ugrással nyerné meg az olimpiai aranyat. De 2023-ban ez egyedülállónak tűnik.
Túlságosan leegyszerűsítve, a Tetrist úgy tervezték, hogy örökké játszható legyen. Gibson képernyőn látható pontszáma 999 999-nél ragadt, de becslése szerint közelebb volt a 7 millióhoz. A Tetris összeomlásával Gibson lényegében legyőzte a programozását. Az elmúlt 12 hónapban, amióta a mesterséges intelligencia a kreatív munkahelyeket veszélyezteti, a gépek felemelkedése soha nem tűnt még ennyire valóságosnak. Ebben a korban azt látni, ahogy egy 13 éves gyerek egy kontrollerrel a kezében nagy elszántsággal legyőzi a számítógépet, mindenki számára katarzis.
Egy 13 éves gyerek legyőzte a Tetrist. A sokáig lehetetlennek vagy mítosznak hitt varázslatos teljesítmény december 21-én történt, és a jelek szerint még a játékost, Willis Gibsont is sokkolta: elérte a 157. szintet, és ezzel egy eddig nem látott "kill screen" jelent meg, a játék összeomlott. "Ó, Istenem" - mondja Willis többször is a sikeréről a héten közzétett videóban. "Mindjárt elájulok." Más korszakban ez csak egy "remek, király vagy" választ váltott volna ki az emberekből, de valamiért ezen a héten Gibson története irreálisan felkapott lett. A CNN, az NPR és a The New York Times is foglalkozott vele. Maya Rogers, a Tetris vezérigazgatója az Associated Pressnek adott nyilatkozatában gratulált a "Blue Scuti" néven ismert kölyöknek, mondván, hogy "monumentális teljesítménye" szembeszállt "e legendás játék minden előre elképzelt korlátjával".
Ebben a kérdésben igaza van. Amióta a Nintendo Oroszországból elhozta a Tetrist a világ többi részébe, a játék egyfajta kulturális megszállottságot váltott ki. Az Apple 2023-as Tetris-filmje nem lett nagy siker, de a rajongók álmaikban leeső kockákat láttak. Az immár négy évtizedes játék iránti érdeklődésnek valószínűleg nem a Gibson győzelme iránti rajongás az oka, hanem inkább egy mély vágy valamiféle csoda után.
Sok ember számára 2023 szörnyű volt. Háború Ukrajnában és a Közel-Keleten, a magas infláció és a Covid-19 variánsainak újabb fellendülése már szinte rutinszerű dolog - manapság nem sok jó hír van, amibe belekapaszkodhatnánk. Az emberek, akik abban reménykednek, hogy "új év, új én" vitalitással térnek vissza a munkába, nem találják magukat. Ebben a helyzetben azt látni, hogy egy kisgyerek legyőzi egy olyan játék programozását, ami számtalan embernek okozott örömet és frusztrációt, balzsamnak tűnik.
Gibson 40 perc alatt teljesítette legendássá vált menetét. Körülbelül 38 perc után azt mondja elkeseredetten, hogy "kérlek, fagyj le!". Ez szinte az elmúlt év mottójának tűnik. Bár senki sem akarja, hogy a dolgok összeomoljanak, mégis nyomasztó az az érzés, hogy a dolgok túl gyorsan történnek, és megkönnyebbülés lenne, ha véget érne - nem azért, mert a legrosszabb eredmény bekövetkezett, hanem mert a küzdelem véget ért. A Gibson teljesítményére adott reakció nem különbözik attól, mintha egy kosárlabda csapat egy hárompontos dobásnak köszönhetően nyerné meg a döntőt, vagy ha egy műkorcsolyázó egy szinte lehetetlen ugrással nyerné meg az olimpiai aranyat. De 2023-ban ez egyedülállónak tűnik.
Túlságosan leegyszerűsítve, a Tetrist úgy tervezték, hogy örökké játszható legyen. Gibson képernyőn látható pontszáma 999 999-nél ragadt, de becslése szerint közelebb volt a 7 millióhoz. A Tetris összeomlásával Gibson lényegében legyőzte a programozását. Az elmúlt 12 hónapban, amióta a mesterséges intelligencia a kreatív munkahelyeket veszélyezteti, a gépek felemelkedése soha nem tűnt még ennyire valóságosnak. Ebben a korban azt látni, ahogy egy 13 éves gyerek egy kontrollerrel a kezében nagy elszántsággal legyőzi a számítógépet, mindenki számára katarzis.