Gyurkity Péter

Mindenkit lemosott a játékoknál az Apple

Több nagy név együttes eredményét is meghaladta a cég profitja 2019 során.

Az Apple és az Epic Games között kirobbant pereskedés nemrég felemás döntéssel ért véget, ám utóbbi cég ezt követően azonnal fellebbezett, így az ügy várhatóan folytatódni fog. Az időközben közzétett bírósági anyagokban érdekes adatokat találunk, ezek többek között arra világítanak rá, hogy a saját játékokkal nem rendelkező Apple gyakorlatilag mindenkit lemosott a pályáról.

A Wall Street Journal számolt be arról, hogy a cég hatalmas profitra tesz szert ezen a területen, ahogy azt egyéb szegmensekben már megszokhattuk. Az illetékes bíróság által közzétett anyagokból ugyanis kiderült, hogy a vizsgálatok alapján csak 2019-ben 8,5 milliárd dolláros profitra tettek szert a játékok forgalmazásából, ami nyilván az App Store kínálatában elérhető címekre, azok terjesztésére vonatkozik, hiszen ennek során az Apple általában 30 százalékos jutalékot szed be – éppen ez volt az Epic Games kifogása, ők ennek jelentős mértékű csökkentését, illetve az alternatív bevételi csatornák engedélyezését szeretnék elérni.

A fenti szám azért nagyon jelentős adat, mert a hatalmas profit révén a feltüntetett évben ezzel meghaladták a Nintendo, a Microsoft, a Sony, valamint az Activision-Blizzard együttes eredményét. Ez jól rávilágít az online szoftverboltok befolyására és erejére, bár az is fontos szempontnak számít, hogy a széles tömegek az egyszerűbb, szerényebb játékokat részesítik előnyben, amelyek nem igényelnek komoly erőfeszítést részükről. Az App Store garantálja ezen alkotások könnyű és kényelmes beszerzését, a fent említett 30 százalékos jutalék pedig hatalmas bevételi forrást jelent az Apple számára, amely úgy tarolja le a piacot, hogy azon nincs is jelen saját fejlesztéssel – a helyzet némileg emlékeztet az iTunes elterjedésére, amely a nagy zenekiadók számára volt mindig is fájó pont, hiszen ők úgy egyeztek bele a Steve Jobs által megkövetelt feltételekbe, hogy nem látták előre a digitális alternatíva gyors felfutását.

Ezen játékokat egészíti ki az Xbox Game Pass riválisaként elérhető Apple Arcade, amely havi 5 dollárért elérhető a felhasználók számára – az előfizetések jelentősége ezen a téren is elvitathatatlan.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • asgh #9
    Ez miben cáfolja azt, hogy a nagyobb piac miatt több a mobil platformok szoftvereladásokból befolyó nyeresége?
  • zola2000 #8
    Akkor vajon mennyi lehet a genshin impact összbevétele, ami csak iOS/andoridon 2 milliárd dollár egy év alatt, ebben nincs benne Kína, és PS/PC verzió bevétele.

    https://sensortower.com/blog/genshin-impact-mobile-two-billion-revenue

  • zola2000 #7
    "mert ott sokkal egyszerűbb volt mint más platformokon. Nem ios-en használták el"

    Akkor lehet hogy ezért dobatta ki magát az epic az appstoreból, lehet hogy így még jobban is jöttek ki.
  • grobs #6
    Erre némi cáfolat a Fortnite per irataiból, hogy PS-en 8x annyi volt a fortnite bevétele mint IOS-en, és xbox-on is 3,5x annyi. Ez a kitiltás előtti bevétel. Azóta nyilván majdnem nulla az IOS.
    És az IOS-es bevétel egy számottevő része olyan vbuck vásárlás amit csak azért ios-en vettek, mert ott sokkal egyszerűbb volt mint más platformokon. Nem ios-en használták el.
    Utoljára szerkesztette: grobs, 2021.10.14. 10:10:04
  • M2 #5
    Mobilja mindenkinek van. Ebből a halmazból is közel 1 milliárd ember, akinek iOS eszköze van. Játékkonzolok csak álmodozhatnak ilyen számokról.
  • asgh #4
    Mivel a jutalék mindenhol ugyanannyi, így ez csak annyit jelent, hogy a mobil platformok nagyobb piacot jelentenek a játékkiadóknak, mint a konzolok együttvéve.
  • grobs #3
    Ez azért lehet mert ázsiában sokaknak a telefon mellett nincs pc-je, konzolja. Ezért is vesznek (akarnak) egyre nagyobb telefont. Ázsián kívül aki "gamer" az pc-n, vagy esetleg konzolon nyomja az időigényes játékokat.
  • zola2000 #2
    Mondjuk az is érdekes hogyha a sensor toweren keresek rá, akkor például usában első helyeken tényleg olyan egyszerűbb játékok állnak mint a roblox, candy crush, pokemon go európában is hasonló a helyzet:
    https://sensortower.com/ios/rankings/top/iphone/us/games?date=2021-10-12

    Míg ázsiai országokban vannak elől olyan címek amik játékmenete közelebb áll a pc/konzolos címekhez például
    https://sensortower.com/ios/rankings/top/iphone/philippines/games?date=2021-10-12
    A többi ázsiai országban is hasonló a helyzet.
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2021.10.13. 01:35:37
  • zola2000 #1
    "széles tömegek az egyszerűbb, szerényebb játékokat részesítik előnyben"

    Ez már változott kicsit, mivel az egymilliárd dollárt meghaladó címek listáján olyan címek szerepelnek manapság elől mobilon mint a PUBG mobile, call of duty mobile vagy épp a genshin impact, egyik sem könnyed/túl egyszerű cím.
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2021.10.12. 21:52:13