Gyurkity Péter
Az exkluzív játékokért verseng a Google és az Apple
A konzolok versenye ismétlődik meg a mobil szegmensben, a két nagy a játékok fejlesztőit csábítgatja.
A héten már beszámoltunk arról, miszerint egy külső felmérésben továbbra is az Apple AppStore vezeti az online boltok rangsorát, legalábbis ami a bevételek nagyságát illeti, azonban a Google Play portál a forgalom terén már átvette a vezetést és előnye egyre nagyobb. Akkor kitértünk arra a nem elhanyagolható tényre, miszerint a pénzt kiadni hajlandó felhasználók számára a játékok jelentik a legnagyobb vonzerőt, így nem meglepő, hogy a két nagy rivális mindent megtesz az exkluzív alkotások, illetve azok folytatásainak megszerzéséért.
A Wall Street Journal cikkében most arról ír, hogy mind az Apple, mind pedig a Google kivetette hálóját a legnagyobb érdeklődésre számot tartó játékok fejlesztőire, igyekezve magához láncolni azokat, hogy ezzel közvetett módon segítse saját termékeinek forgalmát. A hűségért cserébe kiemelt pozíciót ígérnek az alkotásoknak saját online boltjukban, amelyek így a felhasználók szélesebb köréhez juthatnak el. Jó példa erre a tavaly nyáron megjelent Plants Vs. Zombies 2, amelynek esetében az Electronic Arts az Apple-lel szerződött a kiemelt promóció érdekében, aminek fejében a cég csak két hónapra rá, októberben tette elérhetővé a fejlesztést az androidos készülékeken.
Ezzel kapcsolatban szakértők megjegyzik, hogy az exkluzivitás elterjedt gyakorlatnak számít a konzolos szférában, a mobil szegmensben azonban még viszonylag új húzás, bár a két cég nem hajlandó kommentálni az ezzel kapcsolatos cikkeket. Világosan látszik azonban, hogy egyre kiélezettebb küzdelem zajlik a hordozható termékek gyorsan szélesedő kategóriájában, és bár a példányszám terén az Android már messze megelőzte riválisát (tavaly az összes leszállított okostelefon 80 százalékán ez a szoftver futott), a bevételek terén korántsem ilyen egyértelmű a helyzet.
Az IHS és az App Annie adatai szerint 2013-ban összesen 16 milliárd dollárt költöttek a vásárlók a mobilalkalmazásokra, ennek 70 százaléka ment el játékokra. Az Apple az ilyen és hasonló szerződésekkel igyekszik ellensúlyozni csökkenő befolyását, ezen a téren pedig már az Amazon is komoly szereplőként jelenik meg, bár ők nyilván saját Kindle eszközeik szoftveres kínálatát igyekeznek bővíteni. Egyes elemzők szerint az exkluzív alkotások nem befolyásolják a piaci folyamatokat, világos választ azonban erre csak később kapunk, amikor kiderül, hogy az Apple meddig tud versenyben maradni a bevételek tekintetében.
A héten már beszámoltunk arról, miszerint egy külső felmérésben továbbra is az Apple AppStore vezeti az online boltok rangsorát, legalábbis ami a bevételek nagyságát illeti, azonban a Google Play portál a forgalom terén már átvette a vezetést és előnye egyre nagyobb. Akkor kitértünk arra a nem elhanyagolható tényre, miszerint a pénzt kiadni hajlandó felhasználók számára a játékok jelentik a legnagyobb vonzerőt, így nem meglepő, hogy a két nagy rivális mindent megtesz az exkluzív alkotások, illetve azok folytatásainak megszerzéséért.
A Wall Street Journal cikkében most arról ír, hogy mind az Apple, mind pedig a Google kivetette hálóját a legnagyobb érdeklődésre számot tartó játékok fejlesztőire, igyekezve magához láncolni azokat, hogy ezzel közvetett módon segítse saját termékeinek forgalmát. A hűségért cserébe kiemelt pozíciót ígérnek az alkotásoknak saját online boltjukban, amelyek így a felhasználók szélesebb köréhez juthatnak el. Jó példa erre a tavaly nyáron megjelent Plants Vs. Zombies 2, amelynek esetében az Electronic Arts az Apple-lel szerződött a kiemelt promóció érdekében, aminek fejében a cég csak két hónapra rá, októberben tette elérhetővé a fejlesztést az androidos készülékeken.
Ezzel kapcsolatban szakértők megjegyzik, hogy az exkluzivitás elterjedt gyakorlatnak számít a konzolos szférában, a mobil szegmensben azonban még viszonylag új húzás, bár a két cég nem hajlandó kommentálni az ezzel kapcsolatos cikkeket. Világosan látszik azonban, hogy egyre kiélezettebb küzdelem zajlik a hordozható termékek gyorsan szélesedő kategóriájában, és bár a példányszám terén az Android már messze megelőzte riválisát (tavaly az összes leszállított okostelefon 80 százalékán ez a szoftver futott), a bevételek terén korántsem ilyen egyértelmű a helyzet.
Az IHS és az App Annie adatai szerint 2013-ban összesen 16 milliárd dollárt költöttek a vásárlók a mobilalkalmazásokra, ennek 70 százaléka ment el játékokra. Az Apple az ilyen és hasonló szerződésekkel igyekszik ellensúlyozni csökkenő befolyását, ezen a téren pedig már az Amazon is komoly szereplőként jelenik meg, bár ők nyilván saját Kindle eszközeik szoftveres kínálatát igyekeznek bővíteni. Egyes elemzők szerint az exkluzív alkotások nem befolyásolják a piaci folyamatokat, világos választ azonban erre csak később kapunk, amikor kiderül, hogy az Apple meddig tud versenyben maradni a bevételek tekintetében.