Berta Sándor

A jövő az érzésekről szól

A T-Gallery Németország legnagyobb csúcstechnikájú játékszobája. Claudia Seifert, a Deutsche Telekom (DT) kutatólaboratóriumának vezetője és munkatársai itt tesztelik a jövő megoldásait.

Beszédvezérléssel működő világítás. A televízió elárulja, hogy a baráti körünkből éppen ki nézi ugyanazt a filmet, mint mi és hol vásárolható meg a főszereplő által viselt öltöny. A kanapé karfája érintőképernyővé alakul át. Ezek és a hasonló fejlesztések már egyáltalán nem utópisztikusak.

A T-Gallery alapterülete 1600 négyzetméter és gyakorlatilag minden olyan rendszer megtalálható itt, amit az emberi képzelet kigondolhat. Vannak például buszmegállók, amik óriási képernyői azonnal játékkonzolokká változnak át, ha a várakozó utas odatartja az okostelefonját. Hatalmas felületű üvegfalak, amelyek érintőkijelzőkké alakulnak és okostelefonok, amelyek valójában pénztárcák. A fizetéshez elegendő csupán a készüléket az olvasókészülékhez közel tartani.

A DT ezzel a kutatólaboratóriummal igyekszik válaszolni a Google és az Apple fejlesztéseire. A T-Gallery keretében igyekeztek lemodellezni az emberek egy napját. A különböző helyzetekben minden eszköz mindennel össze van kötve és gyakorlatilag mindegyik felület használható képernyőként. A legfontosabb azonban nem a technika vagy az adott rendszer megvalósítása, hanem az, hogy mit érez a felhasználó. A cél az, hogy az emberek soha ne akarjanak visszafordulni, hanem mindig előre menjenek. Ezt azonban csak akkor lehet elérni, ha a különböző rendszerek egyszerűen működnek. Ebben óriási szerepe van a dizájnnak. A mottó: "Function follows emotion".

Seifert 2008-ban létrehozott csapatában összesen 17 országból 100 szakember dolgozik, köztük vannak tervezők, pszichológusok és játékszakértők. Az ő munkájukat további 300 külsős szakértő segíti, az ő fő feladatuk az új fejlesztések feltérképezése és a kutatások végzése. A kutatólaboratóriumba gyakran meghívnak felhasználókat, hogy megkérdezzék őket a véleményükről és megfigyeljék a viselkedésüket. Előfordul, hogy teljes iskolai osztályok keresik fel a T-Gallery-t. Ezek a visszajelzések rendkívül hasznosak. A fejlesztők nem figyeltek korábban eléggé az emberek tapasztalataira vagy egyszerűen figyelmen kívül hagyták azokat.

Voltak érdekességek. Sokszor a nők döntenek az egyes vásárlások során és ők inkább fehér, mint fekete beltéri egységet vesznek például. "Eleinte nagyon csodálkoztunk, hogy néhány nap alatt miért pont a fehér eszközök fogytak el" - jegyezte meg ezzel kapcsolatban a menedzser. Ráadásul a technikailag megvalósítható dolgok közül sem minden nyeri el a felhasználók tetszését. Az emberek ugyanis ragaszkodnak a szokásaikhoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!