Berta Sándor

Az internetes cégek úgy viselkednek, mint a diktátorok

Tim Wu tíz évvel ezelőtt alkotta meg az internetsemlegesség kifejezést. A szakember jelenleg a Columbia Egyetem professzoraként és médiaszakértőként dolgozik, s az online cégekkel kapcsolatos álláspontjával komoly vitákat váltott ki.

"Korábban a Szilícium-völgyben éltem. Ott gyakorlatilag egyik vállalat sem foglalkozik a történelemmel, mintha úgy gondolnák, hogy a múltbéli folyamatokhoz semmi közük sincs. Olyan volt az egész, mintha úgy ítélték volna meg, hogy az az idő, amiben élnek, az teljesen egyedülálló és egyszeri lenne. Ekkor gondoltam azt, hogy itt valami nem stimmel. Utánaolvastam annak, hogy mit gondoltak az emberek az 1920-as években a rádióról, s ekkor lett világos számomra, hogy ugyanazt gondolták az emberek akkor arról a technológiáról mint az 1990-es években az internetről. Megvizsgáltam a rádió, a telefon, a televízió és a filmipar történetét, és mindegyik esetben a fejlődés hasonló minta alapján ment végbe."

"Kezdetben az amatőrök és a hobbicélból kutatók vitték előre az összes fejlesztést. Ezután következik a konszolidációs szakasz, amely a monopóliumok korszakában végződik. A monopóliumokat vagy az állam szünteti meg vagy tönkre mennek, mert valami új dolog tűnik fel. Ezután a folyamat újraindul. Amennyiben tehát tudni akarjuk, hogy mi történik majd az internettel, akkor meg kell néznünk, hogy mi lett a többi dologgal. A rádiót régen csodának tartották; az, hogy hallhatjuk a szobánkban valakinek a hangját, aki nagyon messze van tőlünk, hihetetlennek tűnt. Akkor olyan vélemények voltak, hogy ezután nem lesznek iskolák, egyetemek sem, hiszen miért kellene elhagyni a lakást, ha mindent otthon is meg lehet tanulni?"


"Az 1920-as években több ezer kis rádió működött az Egyesült Államokban, de jött az AT&T azzal az ötletével, hogy egy adott műsort több adó is leadhatna, így 1930-ra véget ért a változatos rádióműsorok kora. Az AT&T egyébként az emberiség történetének legnagyobb kommunikációs birodalma volt, egy időben több, mint egymillió embert foglalkoztatott és 70 éven keresztül teljes ellenőrzése alatt tartotta az Amerikai Egyesült Államok telefonpiacát. Az övé volt a helyi és a regionális telefonhálózat, minden kábel. Az AT&T ezzel évtizedekre megakadályozta az innovációt, például az üzenetrögzítővel, amit már az 1930-as években kifejlesztett a Bell Labs. Az AT&T attól félt, hogy ha az emberek üzenetrögzítőket fognak használni, akkor utána már kevesebbet akarnak majd telefonálni. Emellett mindent megtett azért, hogy a telefonbeszélgetések ne legyenek olcsóbbak" - jelentette ki Tim Wu.

A szakember szerint ezen viselkedés oka hogy a vállalatok egy bizonyos után nem akarnak lemondani a hatalomról. Ez olyan, mint amikor Afrikában egy új diktátor kerül hatalomra: eleinte mindenki azt hiszi, hogy jobb lesz, kicsit később viszont már azt veszik észre az emberek, hogy nincsenek alternatívái és kihívói. Néha a cégek is úgy viselkednek, mint a diktátorok: eleinte jól dolgoznak, de egy idő után, ha egyedül maradnak egy piacon, már nem feltétlenül kell kiválóan teljesíteniük. Amennyiben egy ágazat stagnál és nem hajlandó elősegíteni az innovációt, akkor az államnak be kell avatkoznia és újra kell indítania a folyamatokat.

"Kérdéses, hogy valaha lesznek-e olyan hatalmas konszernek, mint amilyen egykor az AT&T volt. Az internet minden részletének ellenőrzése közel sem egyszerű, de már most is láthatók a konszolidáció jelei. A Google erős vállalat és az Apple hatalma is nőtt az utóbbi években. Az Apple ugyanazokat a stratégiákat valósítja meg, amiket korábban a telefontársaságok és a hollywoodi stúdiók, némi despota beütéssel. Persze ezekben a vitákban apróságokról van szó és egyik dolog sem jelenti a világvégét."

"A fogyasztó részese a monopolizálási trendnek, hiszen csak normális és jól működő terméket szeretne. Az úttörő korszakok izgalmasak, mert sok mindent akkor találnak fel és próbálnak ki, azonban nem biztos, hogy ilyenkor magas minőségű termékek jönnek létre. Egy idő után elfogy az emberek türelme és valami normális dolgot akarnak a pénzükért. Mi most még a változatos tartalmak aranykorszakában élünk. A blogok szuperek, ahogy a Twitter és a YouTube is. Rajtunk múlik, hogy mindezt megőrizzük" - emelte ki végül Tim Wu.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!