SG.hu

Megduplázta bevételét a XAPT szoftverfejlesztő

Hatalmas sikert könyvelhetett el egy magyar szoftverfejlesztő cég: munkagépekhez kifejlesztett speciális ügyviteli rendszere egy jelentős tendert nyert meg az SAP-t megelőzve.

Nagy megrendelésnek örülhet az XAPT, egy teljesen magyar tulajdonban lévő középvállalat, mivel Microsoft Dynamics alapokon dolgozó vállalatirányítási megoldásukkal egy több tízmillió dolláros tenderen lettek győztesek. A cégnek öt országban van leányvállalata, kettőben, az USA-ban és Kanadában régóta jelen vannak, idén pedig nemrég alapítottak egy ausztrál és egy román leányvállalatot. Létszámuk 170 fő, ennek túlnyomó része Magyarországon van, a többi USA-ban, a maradék három hely pedig csak egy-két emberből áll. Magyarországon régóta piacvezetők, bizonyos iparági területeken ők számítanak a legnagyobb Microsoft partnernek a világon. Dolgoztak már egyébként Vietnámban és Szudánban, idén Libanonban és Jordániában vannak projektjeik. Fő profiljuk a Caterpillar kereskedők rendszereinek kiszolgálása, most 8500 körüli egyidejű felhasználójuk van.

A most megnyert tender a Microsoft történetének legnagyobb ERP üzlete. Közbeszerzési eljárás keretében bonyolította le egy malajziai állami tulajdonban lévő cég, a Hastings Deering, amelynek hat üzletága közül az egyik, egy 3 milliárd dolláros éves forgalmú Caterpillar kereskedő szerette volna megújítani ügyviteli rendszerét. A helyzet bonyolultságát az adta, hogy az 1921 óta létező ausztrál leánycég a Brisbane-ben lévő központon túl még 10 országban van jelen a térségben (Kína, Malajzia, Szingapúr, illetve több óceániai szigetország). A három évre tervezett projekt tízezer felhasználót szolgál majd ki.

A Hastings Deering most több száz rendszert használ, ezek lesznek kiváltva egyetleneggyel, a Dynamics AX szoftverrel, illetve a cég vertikális iparági megoldásával. Eredetileg három céget hívtak meg a közbeszerzésre, melyek közül a legnagyobb konkurens SAP-t azért tudták megverni mert az XAPT megoldása nagyon erre a területre van specializálva. 2004 óta foglalkoznak ilyen megoldásokkal, kiválóan ismerik a Caterpillar működését a kisebb cégektől a nagyvállalatokig bezárólag. Olyan interfészekkel tudnak kapcsolódni a munkagép gyártó központi szervereire, amelyekkel mások nem rendelkeznek.


A rendszer másik nagy előnye egyben a hátránya is: akkor lehet kihasználni, ha egy cég a vállalatirányítási rendszerét, a logisztikai rendszerét és a raktárkezelését egyszerre akarja megújítani, mert így egységes, kompakt megoldást tudnak kínálni. Ugyan próbálták korábban szétválasztani ezeket a részeket, és csak önmagában egyesével értékesíteni azokat de ezzel pont a legfőbb versenyelőnyüket veszítették el, és olyan konkurensekkel kellett volna felvenniük a küzdelmet akik csak azt az adott részt csinálják, ilyenből pedig mindegyik szegmensben nagyon sok van.

Mindezek ellenére Ambrus Zsolt, az XAPT Hungary ügyvezető igazgatójának elmondása szerint a projekt megnyerése nem volt egyszerű: a munkatársak többszöri utazásán, kinti ügyvédi irodák megbízásán és jogi tanácsadáson túl bemutatókat is kellett tartaniuk az ügyfél különböző helyekről meghívott csapatainak külön szekciókban. Szerzői jogi kérdések is bonyolították a dolgot, mert ugyan az alaprendszer a cég tulajdona, de a később létrejövő új alkotásokról is meg kellett egyezni, azok felhasználási jogait tisztázni.

Ráadásul a Microsoftnak is volt befolyása arra, hogy egyáltalán ki indulhatott a tenderen, de egyértelmű volt, hogy őket választják, hiszen meglévő 2000 partnerükből nincs más olyan szereplő, akinek erre a célra specializált fejlesztése lenne. A vezetők azt is kiemelték, hogy a Microsoftnak az XAPT nem egy távoli magyar valaki, hanem egy erős amerikai jelenléttel bíró cég, amely 2006-ban kapta meg először a globális év partnere díjat, majd utána 2011-ben ismét örülhettek ennek. A cég magyarországi tudás- és fejlesztési központtal működik, alkalmazottaik 65 százaléka idén csatlakozott hozzájuk, sokat a külföldi projektek miatt vettek fel. Éppen ezért a hazai iroda az elmúlt fél évben oktatóközponttá is alakult, ahol az újoncok képzése 6 hetes turnusokban zajlik. Magyarországon kb. 130 fejlesztőjük van, de részben az új projektek (pl. mobilos fejlesztés) miatt tovább kell bővíteniük.

A cég tavalyi éves árbevételét idén megduplázták, ami esetleg még több is lehet, ha az év hátralévő részében még lezárnak egy nagyobb ügyletet, de várhatóan minimum 25 millió euró lesz a csoport árbevétele. Nyereséghányaduk 18-20% között mozog, a jövőre várható eredményükre pedig 38 millió eurót, azaz mostani árfolyamon 11 milliárd forintot említettek. A sajtótájékoztató témája, a három éves projekt nagy eredménye még csak ezután jön.

Dr. Schvarcz Zoltán elmondta, hogy a Microsoft vállalatirányítási információs rendszere elért egy olyan szintre, amivel már bele lehet vágni ekkora projektekbe, és mostantól már komoly kihívói lehetnek az SAP-nak. A cég a középvállalati piacon mozog, amit stabilabbnak tartanak a nagyvállalatokénál. Kilátásaikat ellentmondásosnak tartják a magyar piacon, nehezebben adnak el mint 5-10 évvel ezelőtt, de úgy látják vannak sikeres cégek, van stabil kereslet, és a válságnak "köszönhetően" korábbi versenytársaik jelentős része eltűnt a piacról, elsősorban azok, melyek nem fő foglalkozásként tekintettek arra, hogy ERP rendszerekkel foglalkozzanak. A CRM piacon nagyon erős érdeklődést látnak, mivel a cégek előre menekülnek, új értékesítés irányítási rendszereket vezetnek be, és meglepően sokszor sikerül egyszerre ERP + CRM rendszert is értékesíteniük.

Egyébként az ő rendszerük szolgálja ki Románia piacvezető autóalkatrész csoportját, az Autonetet, ahol félmillió terméket kezelnek. Ennél a nagy fegyvertény az, hogy integrálva van a vállalatirányítási és logisztikai rendszer van a hozzá kapcsolt mobilalkalmazásokkal együtt (500 egyidejű felhasználó 200 mobil eszközzel). Terveik szerint bővítik a román leányvállalatot és megkezdik az onnan való működést is, mert ugyan van már ott 8-10 partnerük, de azokat most Magyarországról szolgálják ki. Nemzetközi viszonylatban nem zárják ki a terjeszkedést, akár felvásárláslások útján. Három fő ok miatt akarnak bővülni, egyrészt a kapacitás növelése miatt, másrészt a porfolió bővítése céljából, harmadrészt bővíteni akarják a földrajzi lefedettséget, és Ázsiában erősítenék a jelenlétüket. Szándékukban áll a felgyűlt tapasztalatokat átvinni más területekre, más márkákra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pasi29uk #1
    Szép teljesítmény! Csak így tovább