Berta Sándor
Hiányosságok vannak a mobil alkalmazásboltokban
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetségének (VZBV) álláspontja szerint a szoftverboltok használati feltételeinek többsége jogsértő és számos hiányosság tapasztalható.
A szervezet azt vizsgálta, hogy mennyire felelnek meg a hatályos előírásoknak a különböző mobil alkalmazásboltok. A VZBV öt cég (Google, Apple, Microsoft, Nokia, Samsung) platformjait vette górcső alá és gyakorlatilag mindegyiknél találtak hiányosságokat. Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége megállapította, hogy a portálokon gyakran nem tüntetik fel az impresszumot, az általános szerződési feltételek túl hosszúak és ezért szinte átláthatatlanok, továbbá számos pontjuk hátrányosan érinti a felhasználókat. A VZBV ezért tíz figyelmeztetést küldött ki, a címzettek között volt a Google, az iTunes, a Microsoft, a Nokia és a Samsung.
"A Google és az iTunes világszerte elérhető, azonban túl gyakran veszik semmibe a német fogyasztóvédelmi előírásokat" - jelentette ki Helke Heidemann-Peuser, a VZBV részlegvezetője. A szervezet leginkább azt találta aggályosnak, hogy rendkívül hosszúak az általános szerződési feltételek. Ezeket a dokumentumokat általában nem olvassák el a felhasználók, de ezen nem is lehet csodálkozni. Az iTunes esetében ugyanis az általános szerződési feltételeket felsoroló dokumentum 21 oldalas volt kilences betűmérettel.
Voltak azonban más problémák is. A német fogyasztóvédők szerint az iTunes és a Nokia platformjai kifejezetten gyűjtik a személyes adatokat, azokat elemzik, majd feldolgozzák. A két vállalat mindezt úgy teszi, hogy erről az internetezők nem is tudnak semmit. További gondot okoz, hogy a társaságok a különböző dokumentumokban gyakran nem pontosan fogalmaznak, a leírt dolgok egy része az emberek többsége számára értelmezhetetlen.
A Microsoft, a Google és a Nokia szoftverboltjában egyáltalán nem volt impresszum, így a felhasználók nem is juttathatták el a panaszaikat, észrevételeiket a cégeknek. A hiányosságokat a vállalatok többsége csak azután orvosolta, hogy megkapták a figyelmeztetést a német szervezettől. Azonban a változtatások nem bizonyultak elegendőnek, ezért a VZBV a Google és az iTunes ellen is jogi eljárást kezdeményezett a fogyasztóvédelmi törvény megsértése miatt.
A szervezet azt vizsgálta, hogy mennyire felelnek meg a hatályos előírásoknak a különböző mobil alkalmazásboltok. A VZBV öt cég (Google, Apple, Microsoft, Nokia, Samsung) platformjait vette górcső alá és gyakorlatilag mindegyiknél találtak hiányosságokat. Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége megállapította, hogy a portálokon gyakran nem tüntetik fel az impresszumot, az általános szerződési feltételek túl hosszúak és ezért szinte átláthatatlanok, továbbá számos pontjuk hátrányosan érinti a felhasználókat. A VZBV ezért tíz figyelmeztetést küldött ki, a címzettek között volt a Google, az iTunes, a Microsoft, a Nokia és a Samsung.
"A Google és az iTunes világszerte elérhető, azonban túl gyakran veszik semmibe a német fogyasztóvédelmi előírásokat" - jelentette ki Helke Heidemann-Peuser, a VZBV részlegvezetője. A szervezet leginkább azt találta aggályosnak, hogy rendkívül hosszúak az általános szerződési feltételek. Ezeket a dokumentumokat általában nem olvassák el a felhasználók, de ezen nem is lehet csodálkozni. Az iTunes esetében ugyanis az általános szerződési feltételeket felsoroló dokumentum 21 oldalas volt kilences betűmérettel.
Voltak azonban más problémák is. A német fogyasztóvédők szerint az iTunes és a Nokia platformjai kifejezetten gyűjtik a személyes adatokat, azokat elemzik, majd feldolgozzák. A két vállalat mindezt úgy teszi, hogy erről az internetezők nem is tudnak semmit. További gondot okoz, hogy a társaságok a különböző dokumentumokban gyakran nem pontosan fogalmaznak, a leírt dolgok egy része az emberek többsége számára értelmezhetetlen.
A Microsoft, a Google és a Nokia szoftverboltjában egyáltalán nem volt impresszum, így a felhasználók nem is juttathatták el a panaszaikat, észrevételeiket a cégeknek. A hiányosságokat a vállalatok többsége csak azután orvosolta, hogy megkapták a figyelmeztetést a német szervezettől. Azonban a változtatások nem bizonyultak elegendőnek, ezért a VZBV a Google és az iTunes ellen is jogi eljárást kezdeményezett a fogyasztóvédelmi törvény megsértése miatt.