Berta Sándor
Bottal üti a pénz nyomát az online média
Már egy évtizede zajlik a nyomtatott sajtó haldoklása és az online média erősödése, mégsincs olyan működő üzleti modellt, amiből utóbbit finanszírozni lehet. Eltűnhetnek az igényes, de drága tartalmak.
Az Amerikai Egyesült Államokban és Európában is egyre meghatározóbb platformnak számít az online hírek tekintetében a The Huffington Post. Az egykori blogot Pulitzer-díjjal tüntették ki és napjainkban már több mint 25 millióan olvassák. Jimmy Maymann, aki a The Huffington Post és a TechCrunch ITblog nemzetközi növekedéséért felel bizakodóan nyilatkozott.
"Az újságírás jövője jónak tűnik, de ugyanakkor erősen függ az üzleti modellektől is. A nyomtatott kiadványok egyre több olvasót és hirdetőpartnert veszítenek el, ezek az ügyfelek az online világhoz csatlakoznak. Mindez azt eredményezi, hogy a hagyományos kiadók kénytelenek az online területen is megjelenni. Ki kell találniuk, hogy miként működik az internetes reklám és előfizetőket kell toborozniuk. A gond csak az, hogy a költségstruktúrájuk nem az online világhoz igazodik. Az, aki oknyomozó újságírással foglalkozni, kénytelen bizonyos költségekkel számolni. A The Guardian például hiába nagyon innovatív a világhálón, de erősen veszteséges."
"Én hiszek az ingyenes tartalmakban, de ezek az üzleti modellek nem működnek jelenleg, hosszú távon persze beválhatnak. Kicsit olyan ez az egész, mint a YouTube esetében: amikor elindították, akkor számos videó volt ott teljesen ingyen, míg ma vannak fizetős csatornák, amelyekre az emberek előfizethetnek. Talán valami hasonló történhet majd az újságpiacon is. Szerintem néhány éven belül meg lehet győzni a felhasználókat arról, hogy a minőségi tartalmakért fizetniük kell."
"Az alkalmazások nem jelentenek megoldást a problémára. A The Huffington Post például nem kérhetne semmilyen összeget a programjaiért, ugyanis csak a tartalmaink 25-30 százalékát állítjuk elő saját magunk és ez nem elég. Olyasmire van szükség, amit nem kaphatnak meg az emberek a következő sarkon ingyen. Az ingyenes tartalmakat közel sem lehet mindig könnyen megtalálni a világhálón, elég csak a Premier League vagy az NFL közvetítéseire gondolni. Ezekért a felhasználók készek fizetni. Ingyen biztos, hogy megtekinthetünk egy rövid videót, de ha a teljes mérkőzést látni akarjuk, akkor a pénztárcánkba kell nyúlnunk. Ez lehet a követendő példa a lapkiadóknak is" - jelentette ki Jimmy Maymann.
A szakember elmondta, hogy jelenleg látogatóik tíz százaléka olvassa a cikkeket okostelefonján keresztül, az iPad-tulajdonosok körében ugyanakkor ez a szám nő erősebben nő. A hosszabb anyagokat viszont a jövőben is leginkább PC-n vagy táblagépen olvassák majd el az emberek. A mobil készülékek mellett komoly szerep hárulhat a közösségi hálózatokra is. A Facebook ilyen szempontból fontosabb, mint a Google, mert jóval nagyobb felhasználói interakciót tesz lehetővé. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a látogatók hosszabb ideig maradnak az adott oldalon, több cikket olvasnak el és többet is kommentálnak.
"Fontos lenne, hogy mindenki a saját nevén írjon bejegyzéseket. Nem tartom helyesnek, hogy más embereket ész nélkül szidunk. Teljesen rendben van, hogy valakinek véleménye van, egészen addig, amíg tisztelettel viselkedik másokkal szemben. A The Huffington Postnál az olvasónak azonosítania kell magát, különben nem vehet részt a beszélgetésekben. A fejlődést nagyon nehéz feltartóztatni és a közösségi hálózatok nem fognak eltűnni. A közösségi média nagyon fontos egy-egy történet elterjesztésében, ez is részét képezi napjaink újságírásának. Azok az idők már elmúltak, amikor elég volt, ha valaki otthon ült és leírt egy történetet."
"Kiemelt cél, hogy az újságírók is bizonyos szempontból márkává váljanak. Vegyük például Arianna Huffingtont, aki rendkívül erős márka az Amerikai Egyesült Államokban, de Franciaországban, Spanyolországban vagy éppen Olaszországban is ilyen helyi újságírókat kerestünk. Ezek a személyiségek képezik a sikerünk alapjait" - hangsúlyozta végül Jimmy Maymann.
Az Amerikai Egyesült Államokban és Európában is egyre meghatározóbb platformnak számít az online hírek tekintetében a The Huffington Post. Az egykori blogot Pulitzer-díjjal tüntették ki és napjainkban már több mint 25 millióan olvassák. Jimmy Maymann, aki a The Huffington Post és a TechCrunch ITblog nemzetközi növekedéséért felel bizakodóan nyilatkozott.
"Az újságírás jövője jónak tűnik, de ugyanakkor erősen függ az üzleti modellektől is. A nyomtatott kiadványok egyre több olvasót és hirdetőpartnert veszítenek el, ezek az ügyfelek az online világhoz csatlakoznak. Mindez azt eredményezi, hogy a hagyományos kiadók kénytelenek az online területen is megjelenni. Ki kell találniuk, hogy miként működik az internetes reklám és előfizetőket kell toborozniuk. A gond csak az, hogy a költségstruktúrájuk nem az online világhoz igazodik. Az, aki oknyomozó újságírással foglalkozni, kénytelen bizonyos költségekkel számolni. A The Guardian például hiába nagyon innovatív a világhálón, de erősen veszteséges."
"Én hiszek az ingyenes tartalmakban, de ezek az üzleti modellek nem működnek jelenleg, hosszú távon persze beválhatnak. Kicsit olyan ez az egész, mint a YouTube esetében: amikor elindították, akkor számos videó volt ott teljesen ingyen, míg ma vannak fizetős csatornák, amelyekre az emberek előfizethetnek. Talán valami hasonló történhet majd az újságpiacon is. Szerintem néhány éven belül meg lehet győzni a felhasználókat arról, hogy a minőségi tartalmakért fizetniük kell."
"Az alkalmazások nem jelentenek megoldást a problémára. A The Huffington Post például nem kérhetne semmilyen összeget a programjaiért, ugyanis csak a tartalmaink 25-30 százalékát állítjuk elő saját magunk és ez nem elég. Olyasmire van szükség, amit nem kaphatnak meg az emberek a következő sarkon ingyen. Az ingyenes tartalmakat közel sem lehet mindig könnyen megtalálni a világhálón, elég csak a Premier League vagy az NFL közvetítéseire gondolni. Ezekért a felhasználók készek fizetni. Ingyen biztos, hogy megtekinthetünk egy rövid videót, de ha a teljes mérkőzést látni akarjuk, akkor a pénztárcánkba kell nyúlnunk. Ez lehet a követendő példa a lapkiadóknak is" - jelentette ki Jimmy Maymann.
A szakember elmondta, hogy jelenleg látogatóik tíz százaléka olvassa a cikkeket okostelefonján keresztül, az iPad-tulajdonosok körében ugyanakkor ez a szám nő erősebben nő. A hosszabb anyagokat viszont a jövőben is leginkább PC-n vagy táblagépen olvassák majd el az emberek. A mobil készülékek mellett komoly szerep hárulhat a közösségi hálózatokra is. A Facebook ilyen szempontból fontosabb, mint a Google, mert jóval nagyobb felhasználói interakciót tesz lehetővé. Mindez egyben azt is jelenti, hogy a látogatók hosszabb ideig maradnak az adott oldalon, több cikket olvasnak el és többet is kommentálnak.
"Fontos lenne, hogy mindenki a saját nevén írjon bejegyzéseket. Nem tartom helyesnek, hogy más embereket ész nélkül szidunk. Teljesen rendben van, hogy valakinek véleménye van, egészen addig, amíg tisztelettel viselkedik másokkal szemben. A The Huffington Postnál az olvasónak azonosítania kell magát, különben nem vehet részt a beszélgetésekben. A fejlődést nagyon nehéz feltartóztatni és a közösségi hálózatok nem fognak eltűnni. A közösségi média nagyon fontos egy-egy történet elterjesztésében, ez is részét képezi napjaink újságírásának. Azok az idők már elmúltak, amikor elég volt, ha valaki otthon ült és leírt egy történetet."
"Kiemelt cél, hogy az újságírók is bizonyos szempontból márkává váljanak. Vegyük például Arianna Huffingtont, aki rendkívül erős márka az Amerikai Egyesült Államokban, de Franciaországban, Spanyolországban vagy éppen Olaszországban is ilyen helyi újságírókat kerestünk. Ezek a személyiségek képezik a sikerünk alapjait" - hangsúlyozta végül Jimmy Maymann.