Berta Sándor
Nyomtatott formában megszűnik a Newsweek
Hivatalossá vált, hogy a világ egyik legrégebbi és legismertebb újságja eltűnik az újságárusok standjairól és a jövőben kizárólag digitális formában lesz elérhető.
A hírt Tina Brown, a magazin kiadója jelentette be. A lap először 1933-ban jelent meg és az idén decemberig vásárolható majd meg a nyomtatott változat. Az utolsó nyomtatott szám 2012. december 31-én kerül a standokra, 2013. január elseje után azonban már csak fizetős online kiadványként fog létezni, Newsweek Global néven. A döntés hátterében az áll, hogy egyetlen évtized alatt a lapeladás 4 millióról 1,5 millióra csökkent és a nyomtatott újságkészítés-, illetve -terjesztés nehéz gazdasági helyzetben van. A munkahelyek megmentése érdekében a nyomdaköltségen spórol a kiadó. A nyomtatott hetilap kiadásának feladása miatt 1,4 millió előfizetőnek kell lemondania a kézbe fogható Newsweekről.
A Newsweek a Time mellett a legismertebb amerikai magazinnak számít. 4,7 millió példányban jelenik meg hetente, ebből 2,7 milliót egészen 2010-ig az amerikai előfizetők és vásárlók kaptak kézhez. A többi olvasót a lap 12 nemzetközi és négy angol nyelvű kiadása hozta. Két évvel ezelőtt a hazai példányszám 1,5 millióra esett vissza, amiből csak 40 000 került az újságos standokra. A lap számára a 2010-es év különösen nehéznek bizonyult, mert számos veszteséges év után a Washington Post Company mindössze egyetlen dollárért - a lap 47 millió dolláros adósságának átvállalása mellett - eladta az időközben elhunyt Sidney Harman vállalkozónak, a harmon/kardan audiotechnikai cég egyik alapítójának.
Később összevonták a The Daily Beast nevű online kiadvánnyal, amely az Interactive Corp. (IAC) tulajdonában van. Ezzel az online politikai és közéleti portál látogatóinak száma 70 százalékkal emelkedett egy év alatt, most már 15 millió egyedi látogatójuk van havonta. Az IAC néhány hónappal ezelőtt megszerezte a többségi tulajdonrészt és Barry Diller, a cég igazgatótanácsának elnöke már júliusban utalt rá, hogy a Newsweek nyomtatott formában hamarosan megszűnhet, mert az a részleg, amihez a Newsweek és a The Daily Beast egyaránt tartozik, továbbra is veszteséget termel.
A híres magazin online változata elérhető lesz elektronikus könyvolvasókra, táblagépekre és okostelefonokra is, s egyetlen globális kiadás lesz majd. Ugyanakkor Tina Brown hangsúlyozta: a nyomtatott kiadástól való búcsú mindannyiuk számára nehéz pillanatot jelent. Szeretnének továbbra is minőségi lapot készíteni, azonban az átmeneti időszakban és az után is számítani lehet létszámleépítésekre. "A váltás nem minőségi, nem a Newsweek stílusát, tartalmát vagy integritását befolyásolja. Ez egy gazdasági döntés" - írta. "Az amerikaiak 39 százaléka valamilyen digitális forrásból tájékozódik, a táblagép-felhasználók száma a 2011-ben mért 13 millióról 2012 decemberére 70 millióra nő."
Az MSNBC-n megjelent elemzés szerint ugyanakkor a Newsweek elektronikussá válása nem függ össze a nyomtatott sajtó általános válságával, hanem a lap kiadójának saját pénzügyi gondjaira vezethető vissza. A hagyományos újságoknak ugyan számos intézkedést kellett hozniuk az elmúlt években a túlélés érdekében, ám a válság idején tapasztalt szabadesés mostanra megállt, a magazinipar az elmúlt három évben stabilizálta a helyét.
iPad verziók címlapjai
Júliusban a The Daily Beast Newsweek jelenlegi többségi tulajdonosa a Guardianben kijelentette, hogy csak idő kérdése, mikor szüntetik meg a nyomtatott kiadást. Akkor a főszerkesztő még vehemensen cáfolta a pletykákat és a szerkesztőség tagjait személyesen nyugtatta meg, hogy nem szűnik meg a lap. A Newsweek problémája nem egyedi. Az amerikai médiapiac átalakulása, az olvasók média- és hírfogyasztási szokásaiban beéllt drasztikus változás a nyomtatott sajtó végnapjait vetíti elő, amit már 2009-ben megjósoltak.
Akad olyan amerikai napilap, amit egyszerűen bezártak (Minneapolis Star Tribune, Rocky Mountain News, Seattle Post, stb,) mások csökkentett példányszámban jelennek csak meg, és olyanról is lehetett olvasni, hogy bizonyos helyi lapok már nem a hét öt-hét, hanem csak 3 napján jelennek meg. A The New York Times és a Wall Street Journal Brazíliába tart, ahol a válság hatásai még nem érezhetők olyan markánsan, mint az USA-ban, és a külföldre menekülés úgy tűni megoldás lehet gondjaikra.
A nyomtatott sajtó válsága természetesen nemcsak az USA-ban tapasztalható. A brit Guardianről éppen a minap reppent fel az a pletyka, hogy tulajdonosai megunták, hogy a napilap évente 44 millió fontos veszteséget termel, és inkább a 47 milliós nyereséget hozó online és táblagépekre és okostelefonokra szánt digitális kiadásba fektetnének komolyabb összeget, miközben a nyomtatott kiadást egyszerűen megszüntetnék. A főszerkesztő egyelőre cáfol, de a történet kísértetiesen emlékeztet arra, ami éppen a Newsweekkel történik.
A hírt Tina Brown, a magazin kiadója jelentette be. A lap először 1933-ban jelent meg és az idén decemberig vásárolható majd meg a nyomtatott változat. Az utolsó nyomtatott szám 2012. december 31-én kerül a standokra, 2013. január elseje után azonban már csak fizetős online kiadványként fog létezni, Newsweek Global néven. A döntés hátterében az áll, hogy egyetlen évtized alatt a lapeladás 4 millióról 1,5 millióra csökkent és a nyomtatott újságkészítés-, illetve -terjesztés nehéz gazdasági helyzetben van. A munkahelyek megmentése érdekében a nyomdaköltségen spórol a kiadó. A nyomtatott hetilap kiadásának feladása miatt 1,4 millió előfizetőnek kell lemondania a kézbe fogható Newsweekről.
A Newsweek a Time mellett a legismertebb amerikai magazinnak számít. 4,7 millió példányban jelenik meg hetente, ebből 2,7 milliót egészen 2010-ig az amerikai előfizetők és vásárlók kaptak kézhez. A többi olvasót a lap 12 nemzetközi és négy angol nyelvű kiadása hozta. Két évvel ezelőtt a hazai példányszám 1,5 millióra esett vissza, amiből csak 40 000 került az újságos standokra. A lap számára a 2010-es év különösen nehéznek bizonyult, mert számos veszteséges év után a Washington Post Company mindössze egyetlen dollárért - a lap 47 millió dolláros adósságának átvállalása mellett - eladta az időközben elhunyt Sidney Harman vállalkozónak, a harmon/kardan audiotechnikai cég egyik alapítójának.
Később összevonták a The Daily Beast nevű online kiadvánnyal, amely az Interactive Corp. (IAC) tulajdonában van. Ezzel az online politikai és közéleti portál látogatóinak száma 70 százalékkal emelkedett egy év alatt, most már 15 millió egyedi látogatójuk van havonta. Az IAC néhány hónappal ezelőtt megszerezte a többségi tulajdonrészt és Barry Diller, a cég igazgatótanácsának elnöke már júliusban utalt rá, hogy a Newsweek nyomtatott formában hamarosan megszűnhet, mert az a részleg, amihez a Newsweek és a The Daily Beast egyaránt tartozik, továbbra is veszteséget termel.
A híres magazin online változata elérhető lesz elektronikus könyvolvasókra, táblagépekre és okostelefonokra is, s egyetlen globális kiadás lesz majd. Ugyanakkor Tina Brown hangsúlyozta: a nyomtatott kiadástól való búcsú mindannyiuk számára nehéz pillanatot jelent. Szeretnének továbbra is minőségi lapot készíteni, azonban az átmeneti időszakban és az után is számítani lehet létszámleépítésekre. "A váltás nem minőségi, nem a Newsweek stílusát, tartalmát vagy integritását befolyásolja. Ez egy gazdasági döntés" - írta. "Az amerikaiak 39 százaléka valamilyen digitális forrásból tájékozódik, a táblagép-felhasználók száma a 2011-ben mért 13 millióról 2012 decemberére 70 millióra nő."
Az MSNBC-n megjelent elemzés szerint ugyanakkor a Newsweek elektronikussá válása nem függ össze a nyomtatott sajtó általános válságával, hanem a lap kiadójának saját pénzügyi gondjaira vezethető vissza. A hagyományos újságoknak ugyan számos intézkedést kellett hozniuk az elmúlt években a túlélés érdekében, ám a válság idején tapasztalt szabadesés mostanra megállt, a magazinipar az elmúlt három évben stabilizálta a helyét.
iPad verziók címlapjai
Júliusban a The Daily Beast Newsweek jelenlegi többségi tulajdonosa a Guardianben kijelentette, hogy csak idő kérdése, mikor szüntetik meg a nyomtatott kiadást. Akkor a főszerkesztő még vehemensen cáfolta a pletykákat és a szerkesztőség tagjait személyesen nyugtatta meg, hogy nem szűnik meg a lap. A Newsweek problémája nem egyedi. Az amerikai médiapiac átalakulása, az olvasók média- és hírfogyasztási szokásaiban beéllt drasztikus változás a nyomtatott sajtó végnapjait vetíti elő, amit már 2009-ben megjósoltak.
Akad olyan amerikai napilap, amit egyszerűen bezártak (Minneapolis Star Tribune, Rocky Mountain News, Seattle Post, stb,) mások csökkentett példányszámban jelennek csak meg, és olyanról is lehetett olvasni, hogy bizonyos helyi lapok már nem a hét öt-hét, hanem csak 3 napján jelennek meg. A The New York Times és a Wall Street Journal Brazíliába tart, ahol a válság hatásai még nem érezhetők olyan markánsan, mint az USA-ban, és a külföldre menekülés úgy tűni megoldás lehet gondjaikra.
A nyomtatott sajtó válsága természetesen nemcsak az USA-ban tapasztalható. A brit Guardianről éppen a minap reppent fel az a pletyka, hogy tulajdonosai megunták, hogy a napilap évente 44 millió fontos veszteséget termel, és inkább a 47 milliós nyereséget hozó online és táblagépekre és okostelefonokra szánt digitális kiadásba fektetnének komolyabb összeget, miközben a nyomtatott kiadást egyszerűen megszüntetnék. A főszerkesztő egyelőre cáfol, de a történet kísértetiesen emlékeztet arra, ami éppen a Newsweekkel történik.