Napi Online

Így várja az MTelekom az állami mobilcéget és a kétforintos adót

Váratlanul érte a kormány távközlésiadó-terve a Magyar Telekomot − nyilatkozta a társaság elnök-vezérigazgatója, Christopher Mattheisen −, de bíznak a szakmai egyeztetésekben. Az új mobiltelefon-társaságnak szerinte nem lesz könnyű dolga, egyelőre várják, milyen elképzelésekkel áll elő.

Amilyen meglepetésszerűen vezette be a kormány az idén kifutó távközlési különadót, a szélesebb közönséget éppolyan váratlanul érte a kormány távközlési adóval kapcsolatos elképzelése. Önök mióta tudnak róla és mi a véleményük?
− A közvéleménnyel egy időben értesültünk a tervezetről. Aggályosnak tartjuk, hogy az új adófajta ügyfeleinket terhelné, ez az egész nemzetgazdaság számára kockázatokat rejt és így a céljaival ellentétes hatást válthat ki. Egy ilyen típusú adó bevezetése a bruttó árak emelkedéséhez és valószínűleg forgalomcsökkenéshez vezetne, végső soron pedig akár az ország versenyképességére is kedvezőtlenül hatna. Ezzel együtt bízunk a szaktárcával folyó tárgyalásokban, remélve, hogy figyelembe veszik szakmai javaslatainkat. Arra számítunk, hogy észrevételeinkkel csökkenthetők a kockázatok.

A napokban mutatkozott be az új mobiltelefon-szolgáltató, bár továbbra sem lehet sokat tudni a szándékukról. Önök mit várnak a cégtől?
− Egy ilyen telített piacon nem lesz könnyű dolga a negyedik mobilszolgáltatónak; részben azért, mert nagyon sokat kell befektetnie, részben mert mi is versenyezni fogunk vele. A rendelkezésre álló spektrum szempontjából sem tartjuk szerencsésnek a megjelenését. A következő időszakban jelentősen nőni fog a mobil szélessáv iránti igény, és ahhoz, hogy ezt jó minőségben ki tudjuk elégíteni, további frekvenciákra lenne szükségünk. A frekvenciahiány pedig értelmetlenné teheti a további befektetéseinket, hiszen azok révén sem nyílna lehetőség a szolgáltatások teljes körének nyújtására. Ezért tartjuk sürgősnek, hogy az ország mielőbb hasznosítsa a szélessávú mobilinternet fejlesztéséhez szükséges spektrumkészletet. Itt elsősorban a digitális hozadék (800 MHz) és a 2,6 GHz sávokra gondolok.

A Magyar Telekomra milyen hatása lehet egy állami szereplőnek?
− Remélem, a tulajdonos mibenléte nem lesz meghatározó, de abban biztos vagyok, hogy újabb verseny kezdődik. Mi nagyon keményen megdolgoztunk a piaci részesedésünkért, hasonlóan a többi társasághoz. A két új virtuális mobilszolgáltatónak (MVNO) köszönhetően a verseny az utóbbi időben is fokozódott. A virtuális szolgáltatóknak megvan az az előnyük, hogy erős márkához kapcsolódnak és kialakult értékesítési csatornákkal rendelkeznek, míg egy teljesen új szolgáltatónak a hálózaton túl ezeket is föl kell építenie. Ez tehát lényegesen más helyzet, mint az MVNO-ké, noha az ő sikerük sem garantált.

Továbbra sem lehet tudni, hogy pontosan milyen stratégiát követ a negyedik szolgáltató, a házon belül készülnek valamiféle reakcióra?
− Várjuk, hogy milyen ajánlatokkal áll elő a társaság és kinek akar szolgáltatásokat nyújtani. A leggyakrabban azt hangoztatják vele kapcsolatban, hogy állami cégként az állami szférát akarja megszólítani − épp itt a legélesebb a verseny a jelenlegi három szereplő között is. Ha az új szereplő − közbeszerzési eljárás keretében − mégis itt kívánna versenybe szállni, az neki sem lesz egyszerű feladat.

Az ügyfelek számára hozhat árcsökkenést az új helyzet?
− Hozhat, de mindig az ár-érték arányra kell tekintettel lenni. Ha például ez áraiban egy fapados szolgáltató lenne, akkor fapados szolgáltatás várható.

Milyen hatása lehet az új szereplőnek a Telekom pénzügyi eredményeire?
− Elképzelhető, hogy a verseny miatt rövid távon hatással lesz a számainkra, de mi olyan stratégiát követünk évek óta, amely a lehető legjobban megvéd bennünket ettől. Úgy vélem, a virtuális szolgáltatókhoz hasonlóan az új cégnek is egy kisebb üzleti területet kell választania, egyszerre ugyanis nem lesz képes mindenre.

Ahhoz, hogy az új cég már a kezdetektől országos szolgáltatást tudjon nyújtani, nemzeti roaming-megállapodást kell kötnie a távközlési társaságokkal. Ebben partner lesz a Magyar Telekom?
− Igen, de egy cég nem építheti stratégiáját a nemzeti roamingra. Egy több száz milliárd forintos beruházás ugyanis hosszú távon nem alapulhat ilyen megoldáson.

Több távközlési cég, köztük a Telekom, a bíróságon támadta meg a frekvenciapályázatot kiíró Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság határozatának azon részét, amelyben nyertessé nyilvánította az állami konzorciumot. Mit várnak ettől?
− Mi azért fellebbeztünk, mert úgy gondoljuk, hogy a pályázat során formai és eljárási hibák voltak, és ha ilyet észlelünk, azt kötelességünk jelezni, különösen egy ilyen nagy jelentőségű tender kapcsán.

A folyamat elhúzódásának vagy netán a pályázat érvénytelenítésének reményében támadta meg a Telekom az eljárást?
− Nem tőlünk függ, milyen döntés születik. De úgy gondoljuk, hogy voltak hibák és ezeket orvosolni kell.

Szóba hoztuk már a virtuális mobiltelefon-szolgáltatásokat, amelyek Magyarországon néhány hónapja léteznek; az egyik (a Blue Mobil) épp a Telekom közreműködésével jött létre, és a Lidl cég partnere ebben. Milyenek a kezdeti tapasztalatok?
− A virtuális mobilszolgáltatók általában fokuszálnak valamire, mi is így vagyunk ezzel. Ebben a szolgáltatási formában sok minden eltér attól, amit az előfizetők megszoktak, egyelőre azt tapasztaljuk, hogy érdeklődnek a szolgáltatásunk iránt.

Magyarországon a fogyasztók a távközlési szolgáltatásokat nem inkább az erre szakosodott cégtől akarják megvenni?
− Ilyen szemlélet valóban megfigyelhető, de sokan kipróbálják az új szolgáltatókat is.

Milyenek az MVNO-val kapcsolatos külföldi tapasztalatok?
− Nagyon vegyesek, az MVNO-k többsége nem sikeres. A túlélők annak köszönhetik sikerüket, hogy nagyon megbízható márkával és kiváló ügyfélkiszolgálási infrastruktúrával rendelkeznek. Szerintem ez fog Magyarországra is vonatkozni.

A Magyar Telekom az egyéb távközlés alapú szolgáltatásban, mint például az iptv vagy a sat tv terén is igyekszik erősíteni pozícióit. Kereskedelmi igény vagy a Telekom hívja életre ezeket?
− Ebben az iparágban vannak olyan szolgáltatások, termékek, amelyeket keresnek az ügyfelek, és vannak olyanok is, amelyekről nem tudják, hogy hasznosak lehetnek nekik − ilyenek voltak például a táblagépek, az iptv vagy az iPad. Nekünk az is dolgunk, hogy az ilyen lehetőségekre ráirányítsuk az ügyfelek figyelmét, ne csak kielégítsük a keresletet, hanem meg is teremtsük.

Ilyen ismeretlen termék lehet az ügyfelek számára a szuper szélessávú hálózat, a 4G/LTE is?
− Jelenleg a magyar piacon az ügyfelek többsége még nem tudja, mi is az LTE. Kevesen vannak tisztában a 4G-s mobilszolgáltatás jellemzőivel, azt sem tudják, mire lenne ez jó nekik, de bízom benne, hogy rövidesen már igényt tartanak rá.

Mikorra térülhet meg az a több tíz milliárd forintos beruházás, amit ennek érdekében végrehajtott a Telekom?
− Biztosan nem kellenek hozzá évtizedek. Azért akartunk Magyarországon elsők lenni az LTE alapú szolgáltatásokkal, mert úgy látjuk, ez az a technológia, amit az egész iparág támogatni fog: a hálózat- és készülékszállítók, az alkalmazásfejlesztők. Európában még csak egy LTE-képes táblagép van a piacon, de az év végére már több ilyen készülék, illetve okos telefon jelenik meg, s a Telekom ezek terjesztésében is az élen akar járni. Bizakodó vagyok, hiszen tavaly azt vártam, hogy az eladott készülékek 30 százaléka a 3G-képes okos telefonok közül kerül ki − év végére kiderült, hogy ez az arány megközelítette a 70 százalékot. Minél előbb a piacra kerülnek az LTE-képes telefonok, táblagépek, annál előbb megtérül a befektetésünk − azt gondoljuk, hogy a 4G esetében ez sokkal gyorsabb lesz, mint korábban a 3G-nél, mert az utóbbira alkalmas készülékek lassabban terjedtek el, mint napjainkban a 4G-s megoldások.

A távközlési piac mellett az energiaszolgáltatás területén is lépett a Telekom, ma már az ország teljes területén kínál lakossági ügyfelei számára villamosenergia- és földgázszolgáltatást. Idővel milyen súlya lesz az energia- és az egyéb szolgáltatásoknak a cég portfóliójában?
− Az energiaszolgáltatás az árbevételünk szempontjából nem a legjelentősebb, de ennek kapcsán nem is ez a legfontosabb számunkra. Lényegesebb, hogy ügyfeleink a T-Home márkanév alatt hozzájuthassanak mindahhoz, amire otthon szükségük van, és ebbe jól illeszkedik az energiaszolgáltatás vagy például az otthon-távfelügyelet. Ezeket a termékeket egy előfizetéssel, egy számlázással lehet igénybe venni.
A jelen gazdasági körülmények között lesz ezekre vagy egyáltalán a távközlési alapszolgáltatásokra fizetőképes kereslet?
− Azt tapasztaljuk, hogy például a mobil szélessávú szolgáltatásra előfizetők többsége egy kisebb adatcsomaggal kezd, és feltölt néhány applikációt, aztán egyre újabbakra tart igényt. Amikor pedig optimalizálni kell a költségeket, a távközlést fontos elemként kezelik, vagyis erre általában továbbra is költenek.

Nem igazán akvizíciós időszakot élünk, de vannak ilyen tervei a Telekomnak? − Külföldön valóban nem sok lehetőség van, de belföldön még mindig konszolidációs fázisban van a kábel- és a hozzáférési piac. Ezeken a területeken, illetve az it-cégeknél látunk további lehetőségeket. Ilyen szempontból akár még kedvező is lehet a jelenlegi időszak.

Említettük már a távközlési különadót, aminek kivetését időközben az Európai Unió jogellenesnek tekintette és ügye már az Európai Bíróságon van. Mire számítanak, mikor kaphatják vissza a pénzüket?
− Nem számítunk sem pozitív, sem negatív végkifejletre. Ezt a terhet az elmúlt három évben úgy tudtuk kezelni, hogy az nem vált működési kérdéssé. A különadót nagyon rövid időn belül vezette be a kormány és visszamenőlegesen, ami elbizonytalanító. Remélem, bármi lesz a jövőben, az nem lesz visszamenőleg hatályos és nem lesz meglepetésszerű, mert egy cég nem tud hosszú távon tervezni, ha nem tudja, hogy jogi szempontból mi várható másnap reggel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • szgege #11
    Jah persze a csak éppen az IPTV mellett az ilyen net előfizetést elfelejtheted,mert a vonal nem bírja. Részemről Bp. belvárosában lakok és már jó ideje várok a nagyobb sávszélességre de basznak fejleszteni. De akkor baszott be a dolog igazán ,mikor te előfizető vagy 3 éve és aki frissen lép be ,jóval jobb áron kapja. Szerintem neked is bosszantó lenne,hogy az ő surmóságuk miatt kénytelen vagy 5megás netet fizetén annyiért,amiért másutt jóval többet kapsz.
  • Chris05 #10
    Létezik 80/25 MBit sávszélesség is 4700 Ft-ért. Na az stabil, nincs priorizálás, nincs Fair Use Policy (300 Gigánál többet ne forgalmazz, mert dádá). Terákat seedelek minden hónapban és senkit sem érdekel.
  • szgege #9
    Egyébként csak tanulságul jegyzem meg:a T-Home csoport még akkor is kiszámláz szolgáltatást,mikor már rég leadtam a modemet és boxot és rég nem használt szolgáltatásért fizessek. Mivel akkor állnak le a számlázással,amikor a szerelő leszedte a vonalat. Valamiből ki kell fizetni a sok vízfejű öltönyös embert. Az ügyfélszolgálat értelmi szintje már néha a békaseggét alulról se súrolja,s nem bírja az önérzetük a kritikát,ha lemondásról van szó abban a pillanatban olyan parasztok veled,ahogy csak lehet. Nesze neked innovatív cég!
  • szgege #8
    Nekem az IP TV boxa 4x ment tönkre,egyszer az volt szöveg hogy nem kompatibilis a tv-vel(egy frissítés miatt jött a szöveg,és akkor mi f.sznak van az EMC?). :D Egyszer a router+modom kombo (ami szintén egy kalap szar ,Pirelli) Aztán a hálózat vágta szét,majd vinyó hiba. A tv adás mindig megszakadt. Az internet is állandóan megszakadt és bocsi de manapság 5mbit-et ennyiért drága... Ezért inkább neki kéne fizetnie ,hogy használjam. Arról már nem is beszélek,hogy a szutyok boxot ,ha megnézed tiszta kínai szemét,s nem képesek elalvás kikapcsolást belerakni. S ez a cég hirdeti magát innovatívnak és környezet barátnak. :DDD Az UPC se sokkal jobb,de ha komolyabb csomagod van,akkor CISCO boxot kapsz és jé a netem is megy kb. 4000 Ft-ért 25 mbit. Szóval akkor ne írja senki,hogy 5mbit ér 3-4-5 ezret...
  • Inquisitor #7
    Az anyacéget érdekes módon átnevezték nem oly' régen Deutche Telekom-ról Telekom Deutchland-ra. Talán jobban mutatja a függőségi rendszert. Kérdés itthon megcserélik vagy pont a megtévesztő neve miatt megtartják? Nortel is eldobta a Pannon nevet ...
  • chuky123 #6
    Majd jól összekarteleznek a 4 ik mobilcéggel oszt csokolom.
  • sanyicks #5
    a tré egy kedves cég. Azokon a területeken ahol van konkurenciája, fél/harmad áron adja a netet, ahol nincsm ott teljes (mindegyik szolgáltatónál magasabb) áron kedveskedik a hűséges felhasználónak.
    Emellett még kábelen kevesebbet ad ugyan azért a pénzért mint optikán mert "a technológia nem engedi" (engedi egyébként), de persze ahol kábel van oda nem is hajlandóak optikát húzni, csak ilyenkor már az a mondás hogy "minek, úgy is ugyan azt tudja".
  • Ferrer #4
    Csak az én fülemet bántja a Magyar Telekomban lévő "magyar" szó??
  • hammerjoe #3
    Azt azért ne felejtsük el, hogy Ő az egyedüli TV szolgáltató, akinél szinte (kis túlzással) havonta változik a minicsomagok összetétele(állítólag az előfizetők kérésére, de ezt rohadtul nem hiszem el, mert akkor csak egyszer kellene "belőni" a csomagokat, és mindenki boldog volna!)! Nálam ráadásul olyan király módon megcsinálták, hogy legalább kétnaponta bekapcsoláskor kiírja, hogy nincs műholdas vételi jel. Na de kérdem én IPTV-nél? Mert ha tányéros volna, akkor oké, aláírom. De így? A set-top-box meg egy gagyi sz*r, nem értem, hogy ennyi pénzért miért egy alap szutyok francia(sagem) vacakot adnak! És az egyoldalú áremelésről ne is beszéljünk! Tavaly 3x emeltek árat! Szerződés, ide vagy oda......
    Az internet kapcsolattal viszont meg vagyok elégedve(25MB-os). Az nagyon jól működik!
  • lammaer #2
    Nekem tökéletesen megy az IPTV, megvan már vagy 3-4 éve. Szeretjük hogy lehet vele felvenni (a fiam pl ott gyűjti a meséket), megnézi az ember 2-3 napra előre hogy mi érdekli, egy gombnyomással beállítja aztán amikor éppen ideje van megnézi (reklámokat átpörgetve).

    Eddig kb 2x volt hálózati probléma és egyszer pukkant el a set top box, de minden gondot nagyon gyorsan orvosoltak. A boxot pl péntek este jelentettem be és SZOMBATON!!! reggel már jött az SMS hogy hoznák az új boxot, mikor érünk rá?
    A mellette lévő 5 megás nettel sincs semmi baj, megbízhatóan megy, full sávszéllel. Lehetnem persze nagyobb is, de nekem ennyi elég.

    Tudom trendi szídni a T-birodalmat, de nekem ezen a téren nincs rossz tapasztalatom velük kapcsolatban és az IPTV teljesen korrekt szolgáltatás funkcióít tekintve.