Berta Sándor
Egy portál forradalmasítaná az ipari gyártást
A Shapeways nevű oldal vezetője több ezer felhasználó segítségével változtatná meg az ipart. Bárki kinyomtathatja a számára szükséges eszközöket és alkatrészeket, majd akár el is adhatja azokat.
"A forradalmak mindig alulról szerveződnek. A Shapeways és más hasonló ajánlatok segítségével a fogyasztók először gyárthatnak olyan termékeket, amelyekre valóban szükségük van. Amennyiben valaki egy saját tervezésű lámpaernyőt akart elkészíteni, akkor ehhez eddig kellett találnia valakit, aki legyártja neki. A 3D-s nyomtatás korában azonban már nincsenek kockázatok, elég csak egy ötletet kigondolni, majd egy virtuális modellt feltölteni a Shapeways rendszerébe. Mindegy, hogy valaki a saját lakásába akar egyetlen lámpaernyőt készíteni, vagy egy virtuális boltban akar ilyen termékeket árulni."
"Ezzel a megoldással az ipar számos problémáját megoldhatjuk. Csak akkor gyártunk le valamit, ha arra igény van, de még ennél is fontosabb, hogy a tervezők bármikor eleget tehetnek a vevők kéréseinek. Kijavíthatják a hibákat, megváltoztathatják a termékek színét vagy új funkciókkal láthatják el azokat. Mindez hasonlít az internetes innovációkra, ráadásul a technika lecsökkenti a piacra dobáshoz szükséges időt. Az iPhone 4 eladásának kezdete után csupán néhány órára volt szükség ahhoz, hogy az első tervezők megjelentessék a honlapunkon a készülékhez illő új védőtasakokat. Ilyen gyorsan a sorozatgyártást alkalmazó cégek soha nem tudnak reagálni. Ugyanez volt a helyzet az iPad 2 megjelenésekor is."
A cég 3D nyomtatókkal készíti el a feltöltött tárgyakat
"A költségek természetesek attól is függnek, hogy milyen anyagokra van szükség az adott termék elkészítéséhez és ezekből az anyagokból pontosan mennyi kell. Egy műanyagból készített védőtasak ára például körülbelül 50 dollár. A költségeket a szoftverünk automatikusan kiszámítja a felhasznált anyagok és a gyártási idő alapján. Bárkinek lehetősége van arra, hogy értékesítse a nálunk legyártott eszközét. A platformunkon 300 000 termék található meg és tavaly 750 000 darabot nyomtattunk és szállítottunk ki. Idén szeretnénk ezt a számot túlszárnyalni. Márciusig 300 000 megrendelés érkezett hozzánk" - jelentette ki Peter Weijmarshausen, a Shapeways első embere.
A platform minden eladott termék árából részesedik. Ez a részesedés általában az összeg 10 százaléka, de függ az adott eszköz vagy alkatrész anyagától is. Az elsődleges cél nem a haszonszerzés, hanem az, hogy az ajánlatot olyan olcsóvá tegyék, amennyire lehetséges, mert a 3D-s nyomtatási technológia csak így juthat el mindenkihez. Éppen ezért az üzemeltetők mindig új technológiákba fektetnek be, így az ügyfelek egyszerű és olcsó dolgokat tervezhetnek meg és adhatnak el.
A nyomtatáshoz használt berendezések New Yorkban és Hollandiában találhatók, ezenkívül az oldalnak számos beszállítója is van. Az eddig készített termékek mindegyike egyetlen anyagból volt, például műanyagból, acélból, ezüstből, kerámiából vagy üvegből, ezért ez a technika leginkább gyűrűk, láncok, edények és más kiegészítők gyártásához volt ideális. De különleges nyomtatók segítségével készült már 70 alkatrészből álló játék, valamint bikini is.
"További műanyagok, például a nejlon segítségével szeretnénk két éven belül ruhákat is nyomtatni, de addig is szeretnénk más anyagokat felvenni a portfóliónkba. Elsősorban a mindennapos használati cikkekhez való hozzáféréseket szeretnénk megkönnyíteni. Kicsit olyanok vagyunk, mint a világhálón a blogok. A nagyobb vállalatok jobban meg fogják érezni a kisebb tervezőkkel folytatott versenyt, különösen akkor, ha utóbbiaknak jobb ötleteik vannak, vagy gyorsabban tudnak reagálni az emberek igényeire. Mindez oda vezethet, hogy a kisebb cégek jobban keresnek majd, de a végeredményt tekintve az új technológia hozzá fog járulni ahhoz, hogy a minden eddiginél többen terveznek majd új termékeket" - hangsúlyozta Peter Weijmarshausen.
"A forradalmak mindig alulról szerveződnek. A Shapeways és más hasonló ajánlatok segítségével a fogyasztók először gyárthatnak olyan termékeket, amelyekre valóban szükségük van. Amennyiben valaki egy saját tervezésű lámpaernyőt akart elkészíteni, akkor ehhez eddig kellett találnia valakit, aki legyártja neki. A 3D-s nyomtatás korában azonban már nincsenek kockázatok, elég csak egy ötletet kigondolni, majd egy virtuális modellt feltölteni a Shapeways rendszerébe. Mindegy, hogy valaki a saját lakásába akar egyetlen lámpaernyőt készíteni, vagy egy virtuális boltban akar ilyen termékeket árulni."
"Ezzel a megoldással az ipar számos problémáját megoldhatjuk. Csak akkor gyártunk le valamit, ha arra igény van, de még ennél is fontosabb, hogy a tervezők bármikor eleget tehetnek a vevők kéréseinek. Kijavíthatják a hibákat, megváltoztathatják a termékek színét vagy új funkciókkal láthatják el azokat. Mindez hasonlít az internetes innovációkra, ráadásul a technika lecsökkenti a piacra dobáshoz szükséges időt. Az iPhone 4 eladásának kezdete után csupán néhány órára volt szükség ahhoz, hogy az első tervezők megjelentessék a honlapunkon a készülékhez illő új védőtasakokat. Ilyen gyorsan a sorozatgyártást alkalmazó cégek soha nem tudnak reagálni. Ugyanez volt a helyzet az iPad 2 megjelenésekor is."
A cég 3D nyomtatókkal készíti el a feltöltött tárgyakat
"A költségek természetesek attól is függnek, hogy milyen anyagokra van szükség az adott termék elkészítéséhez és ezekből az anyagokból pontosan mennyi kell. Egy műanyagból készített védőtasak ára például körülbelül 50 dollár. A költségeket a szoftverünk automatikusan kiszámítja a felhasznált anyagok és a gyártási idő alapján. Bárkinek lehetősége van arra, hogy értékesítse a nálunk legyártott eszközét. A platformunkon 300 000 termék található meg és tavaly 750 000 darabot nyomtattunk és szállítottunk ki. Idén szeretnénk ezt a számot túlszárnyalni. Márciusig 300 000 megrendelés érkezett hozzánk" - jelentette ki Peter Weijmarshausen, a Shapeways első embere.
A platform minden eladott termék árából részesedik. Ez a részesedés általában az összeg 10 százaléka, de függ az adott eszköz vagy alkatrész anyagától is. Az elsődleges cél nem a haszonszerzés, hanem az, hogy az ajánlatot olyan olcsóvá tegyék, amennyire lehetséges, mert a 3D-s nyomtatási technológia csak így juthat el mindenkihez. Éppen ezért az üzemeltetők mindig új technológiákba fektetnek be, így az ügyfelek egyszerű és olcsó dolgokat tervezhetnek meg és adhatnak el.
A nyomtatáshoz használt berendezések New Yorkban és Hollandiában találhatók, ezenkívül az oldalnak számos beszállítója is van. Az eddig készített termékek mindegyike egyetlen anyagból volt, például műanyagból, acélból, ezüstből, kerámiából vagy üvegből, ezért ez a technika leginkább gyűrűk, láncok, edények és más kiegészítők gyártásához volt ideális. De különleges nyomtatók segítségével készült már 70 alkatrészből álló játék, valamint bikini is.
"További műanyagok, például a nejlon segítségével szeretnénk két éven belül ruhákat is nyomtatni, de addig is szeretnénk más anyagokat felvenni a portfóliónkba. Elsősorban a mindennapos használati cikkekhez való hozzáféréseket szeretnénk megkönnyíteni. Kicsit olyanok vagyunk, mint a világhálón a blogok. A nagyobb vállalatok jobban meg fogják érezni a kisebb tervezőkkel folytatott versenyt, különösen akkor, ha utóbbiaknak jobb ötleteik vannak, vagy gyorsabban tudnak reagálni az emberek igényeire. Mindez oda vezethet, hogy a kisebb cégek jobban keresnek majd, de a végeredményt tekintve az új technológia hozzá fog járulni ahhoz, hogy a minden eddiginél többen terveznek majd új termékeket" - hangsúlyozta Peter Weijmarshausen.