MTI

Bárki tud zenélni egy szoftver segítségével

A Smule társaság termékeinek közös célja, hogy interaktív zenélésre ösztönözzön mindenkit. A cégvezető szerint mindenki zenélhet, és mindenkinek zenélnie is kell.

Gyéren megvilágított konferenciaterem Kaliforniában. A zenei alkalmazásokat készítő-fejlesztő cég, a Smule irodájában Ge Wang "értekezletet tart" kollégáinak: dúdol, énekel, különleges sistergő hangokat suttog egy iPad mikrofonjába, a képernyőre pillant, majd a fúgák kódjait a hozzákapcsolt laptopon rögzíti. Egy olyan gyerekre emlékeztet, aki önfeledten szórakoztatja magát, miközben a felnőttek locsognak körülötte. Wang viselkedése látszólag senkit sem zavar a jelenlévők közül: éppen kicserélik egymással tapasztalataikat a Smule egyik alkalmazásának, a Mini Magic Pianónak a legújabb frissítéseiről. Amikor az egyik srác az asztal túloldalán megemlíti, hogy az üdvözlő oldal grafikája most finoman pulzál, Wang felnéz, és csak annyit mond: "Ja! Mindennek pulzálnia kell". Aztán ismét belesistereg valamit az iPad mikrofonjába, és bezongorázik még egy kis kódot a laptop billentyűzetén keresztül.


Ge Wang
Wang, a Smule 34 éves alapítója gyakran kelti egy megzavart gyermek benyomását, de valójában hihetetlenül produktív. Szereti azt állítani magáról, hogy két teljes munkakört tölt be, amelyeknek ránézésre semmi közük egymáshoz. Az egyik a Stanford Egyetem, ahol adjunktusként dolgozik, egy teljes évfolyamot oktatva a "karmának" becézett Center for Computer Research in Music and Acoustics központban: kísérleti "zenekart" vezényel, amelyet ügyesen testre szabott laptopok, okostelefonok és egyéb elektronikai eszközök alkotnak. Wang életének másik felében a Smule-nál, egy nyereségorientált - a közelmúltban kockázatitőke-emelésen átesett - magáncégnél olyan alkalmazások kidolgozását irányítja, amelyeket zenekedvelők milliói vásárolnak meg.

A 2008-ban alapított Smule több alkalmazást is megjelentetett gyors egymásutánban, de az igazi áttörést az iPhone-ra írt Ocarina hozta meg a cég számára. Ez az app a mikrofonbemenetet - és az érintőképernyőt - kissé másképp kihasználva klasszikus, hálózaton is összekapcsolható fúvós hangszerré alakítja át az okostelefont. A Smule-ra jellemző különlegesség ezután következik: az app része ugyanis egy stilizált földgömb, ezen pedig zöld fények jelzik, ha valaki a világon éppen használja az alkalmazást. Elég megérinteni a zöld pöttyöcskét, és már hallható is, mit játszik valaki a másik féltekén, és alkalmi duettet is alkothatnak olyanok, akik - mivel egymástól sok ezer kilométerre élnek - személyesen sohasem találkozhattak… Az Ocarinát félmillió alkalommal töltötték le - 99 cent fejében - az első pár hónapban, három héten át folyamatosan az eladási listák élén állt.


A Smule termékeinek közös célja, hogy interaktív zenélésre ösztönözzön mindenkit: Wang szerint mindenki zenélhet, és mindenkinek zenélnie is kell. Vannak közöttük vokális alkalmazások, mint az I Am T-Pain és a Glee Karaoke, és vannak digitális hangszerváltozatok, mint a Magic Piano vagy a Magic Fiddle.

Hogy mennyire meghatározó Wang személye a Smule stratégiájának kialakításában? A The New York Times tudósítója számára ez akkor vált világossá, amikor a Project Oke első demója előtt megkérdezte az egyik Smule-alkalmazottat arról, hogy mi lesz az alkalmazásban, hogyan fog működni. Az pedig vidáman vállat vont, és csak annyit mondott: "Most még minden csak Ge fejében létezik". Ami pedig az első Project Oke demó alkalmával júliusban kipattant Wang agyából, abból egy aranyos, éneklő, táncoló robot lett. Az app ma Sing, Robot, Sing! névre hallgat, és valószínűleg a jövő év elején jelenik meg az Apple App Store kínálatában a "zene" kategóriában, egy sor káprázatos termék társaságában.


Ezek között vannak szolgáltatások, mint az analóg rádiózásra szolgáló Spotify és Pandora, és vannak játékok is, mint a Tap Tap Revenge, amelynél a telefon képernyőjének különböző pontjait kell megérinteni, szinkronban a dalokkal. Egyes előadóművészek rutinszerűen adnak ki okostelefonra és táblagépre olyan alkalmazásokat, amelyek révén mindenki önállóan készítheti el a maga remixét. Vannak még bonyolult, komoly technikai készséget vagy zenei tudást igénylő hangszerszerű alkalmazások, és olyanok, amelyek ezek végletesen amatőr formában való reprodukálására - vagyis karaokéra - szolgálnak.

Az alkalmazások sora tehát a művészi igényűektől az idő puszta elverésére szolgálókig terjed, a Smule termékei pedig valahol közepén foglalnak helyet ezen a skálán. (A Smule egyébként a Sonic Mule - Hangadó Öszvér - kifejezés rövidítése: olyan karakterre utal Isaac Asimov Alapítvány trilógiájából, aki azok tudta nélkül befolyásol másokat, és megzavarva a meglévő hatalmi struktúrákat épít ki egy birodalmat.) Smule appjeinak vannak instrumentális funkcióik, így használhatók új, kifejező hangok létrehozására is, de mindeközben játékoknak is tekinthetők. Wang tehát - akár az Öszvér - lényegében észrevétlenül igyekszik rávenni a felhasználókat a zenélésre, mielőtt azokban tudatosulna, mit is csinálnak.

A cégalapító Pekingben született, első hangszere 7 éves korában egy harmonika volt. Két évvel később költöztek az Egyesült Államokba: apja a Georgiai Egyetemen doktorált, majd a Missouri Egyetemen jutott tanári álláshoz. Wang 13. születésnapjára egy elektromos gitárt kapott. Sem ő, sem szülei nem asszociáltak a gitárról valamiféle lázadó hajlamra - egyszerűen szórakoztató, vidám hangzású hangszernek tekintették -, még ha Wanget vonzotta is a Metallica vagy a Guns 'N' Roses. Videojáték-fanatikusként elkezdte felfedezni, hogy a számítógépéből érdekes hangokat is elő lehet csalogatni: egy másik számítógép- és zeneszerető középiskolai osztálytársával négysávos magnót használtak arra, hogy összeállítsanak egy 12 dalból álló, mindenféle őrültséget, különleges zenei hatást rögzítő kazettát. "Minden társunk megvette" - emlékszik vissza a barát, Visnu Pitiyanuvath, aki jelenleg start-up cégek tanácsadójaként dolgozik a San Franciscó-i öböl térségében.


Wang nagyon koncentrál a hangulatra - a design részleteire, az érzésre. Ezért válik izgatottá, amikor egy grafikus kép pulzálni kezd: ez látszólag felesleges elem, de mulatságos és magával ragadó. Mint mondja, a grafikának és a kezelőfelületnek is a boszorkánykonyhában a helye, mindig meg kell haladni a normális, mindennapos élményeket. A kódolók csapata egész nyáron és ősszel dolgozott a Project Oke ideális változatának kialakításán, és még Wang is szavát adta, hogy addig nem fog Starcraftot játszani, amíg a bétaverzió teljes nem lesz. Októberre elkészült a demóváltozat, amelyet aztán már át is neveztek Sing, Robot, Sing!-re. A demó mindenkit lenyűgöz, Wang azonban szokatlanul kimerült tűnik, és még mindig nem elégedett a felhasználóknak szóló vizuális visszajelzések megvalósításával.

A korábbi gyakorlattól eltérően a Smule azt tervezi, hogy a Sing, Robot, Sing!-et ingyenesen teszi elérhetővé az Apple App Store-on. Az üzleti stratégia szerint ugyanis az generál majd pénzt, hogy az egyre népesebb felhasználói tábor egyre több dalt, valamint egyedi kiegészítőket vásárol majd a maga robotavatarjaihoz. Ahogy növekszik a cég, mind több felhasználó érzi szükségét annak, hogy "meg legyen osztva" a többi Smule-felhasználóval, és saját közösségi hálós kapcsolataik révén is újabb Smule-ügyfelek kapcsolódhatnak a körbe. És ez - túl az üzleti lehetőségeken - még jobban is illik Wang küldetéséhez, annak elősegítéséhez, hogy millióknak nyújtson élvezetet a zenélés. Olyan zenei kölcsönhatások révén, amelyekre korábban gondolni sem lehetett: vadidegen emberek számára teremtve az egész világot átfogó közös zenei platformot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nedudu #48
    Az elektronikus hangszerek is kívánnak egyfajta zenei képzettséget. Most nem az Ieszköz nyomkodására gondolok, de aki hallgatott, látott már Jean Michel Jarre vagy Mike Oldfield koncertet, felvételt az tudja hogy az igazi elektronikus zene is lehet ugyanolyan jó mint egy csak tisztán hangszereken előadott System Of A Down vagy egyéb.

    Mivel én zenei mindenevő vagyok ezért nagyon sok hangszer hangját imádom köztük a hegedű, gitár, hárfa, lézer hárfa, nagybőgő, dob és még sorolhatnám sokáig.

    Egy zene igazi értékét nem az határozza meg hogy milyen eszközökön készült. Viszont az ilyen programokkal könnyebb tucatzenét előállítani ami nem baj, de azért messze van az igazi "mesterműtől". Nem véletlen hogy egy-egy zenész nem 2-3 napos előképzettséggel áll neki koncertezni. Az ilyen eszközök inkább kiegészítik a repertoárt. Aki megfelelően tudja használni az szerintem egy darab sajtból is tud hangot csiholni és tetszeni fog (vagy nem, de ugye itt már megint ízlések és pofonok kérdése jön elő).
  • narumon #47
    Nagyon jól megfogalmaztad!
  • Tetsuo #46
    Nem az a lenyeg, hogy "elektronikus" vagy "akusztikus". Eleve ezek a fogalmak sem tisztak. Szamtalan elektronikus projektben szolalnak meg akusztikus mintak, sot akusztikus hangszerek szolo jatekat gyakran csak kiegesziti az elektronikus hangzas, (barmi legyen is az).
    Akusztikus zenet pedig eleve elektronikusan rogzitik, lejatszak, kozotte pedig keverni is kell a savokat meg maszterelni a hanganyagot.
    Sok eloadashoz ill. jatekhoz a zenesz v a banda egyszeruen nem engedheti meg azt, hogy akusztikus hangszereket vasaroljon es azt karban is tartsa... egyszerubb egy elekromos zongorat venni, mint egy 3m-es angolmechanikas hangversenyzongorat. Raadasul sok elektromos hangszer is mar klasszikus, akar jazz bandakban is, pl. Hammond orgonak vagy elektromos gitarok.

    Zeneszerzo, hangmernok, zenesz es enekes (eloado), lemezlovas.. ezek mind, mas fogalmak. Sokan persze tobb tevekenyseget is lefednek, de a legtobb tinedzser azert is keveri ossze oket, mert zeneileg alulmuvlet; csupan csordaszellemben a mesterseges trendeket koveti.

    A media pedig kiszolgalva a piacot persze, hiszen a legfobb ertek es mertek is a nezo-hallgatoszam, ontja a sok agyzsibbaszto, butito ocskasagot, amin aztan tenyleg nem kell gondolkodni, csak bambulni, lazulni mint egy drogon.
    Es ez nem az elektronikus zenere ertendo, csak ezeket a fajta "zeneket" konnyebb eloallitani elektronikusan, de ma az angol pop-rock is errol szol, akarmilyen akusztikus hangszert is nyomatnak benne.





  • Ferrer #45
    "Ezt most hogy érted? Miért más ha "élőben" lejátsza? Egyáltalán mi az hogy élőben lejátsza? Nem tök mindegy hogy az otthoni erősítőn megy a megadj sample programból kinyert mp3 vagy a disco erősítőjén? Nem értem hogy mit akarsz ezzel..."

    Én se értem, te mit akarsz ezzel. A kommentekben az idióták a zenészeket hasonlították a DJ-khez, akik csak lejátszák közönség előtt. Persze a kettő nem zárja ki egymást, aki zenész, lehet DJ is és fordítva. De a kettő teljesen más téma. Ha viszont valaki 2 gombnyomással összeránt egy elektronikus zenét a semmiből (ahogy itt is említette némelyik okos), az grammy díjat érdemel.

    Ja! Mike Oldfield is faszán szólózik, de a trance stílusú zenéit csak két gombnyomással keverte a dídzsépult előtt? Kötve hiszem, bár nagyon is valós, hogy egy-két barlanglakó fejében ilyen elképzelések vannak.
  • usersg #44
    "Node miért akarna húros meg fúvós hangszert utánozni valaki?"

    Te olvastad a cikket? Nézted a bemutató videókat?

    "Az elektronikus zene semmivel sem kevesebb zene mint az akusztikus."

    Maga az elektronikus zene, mint műfaj, valóban nem kevesebb. Én ezt nem is állítottam. Ennek vannak sekélyes formái amik elterjedtek (tuctuctuc "balatoni nyáááááá ááááá áááááááá tuc tuc tuc "nyá ááá ááá áááááá" tuctuctuc) és ide sorolandó amikor egy Iszar mellett valaki azt hiszi hogy zenész, és összehasonlítja magát egy valódi zenésszel. Semmi gond nincs amúgy azzal hogy egy ilyen programmal elhülyéskednek az emberek, de ez még az elektronikus zenei műfajokon belül is csak valami kedvcsináló. Ezen megy itt most egy vita. Most belinkelek ide egy zenészt:

    http://www.youtube.com/watch?v=hU-3_D26mUg

    Én nem vagyok rajongója, de piszkosul jól gitározik, azért linkeltem be, mert solo -zik álltalában. (zenekart ugye nem linkelhetek, gondolom nem kell leírnom hogy miért nem) Lássuk be azért hogy messze nem ugyanaz, erős túlzás annak beállítani. De ha akarod, bármelyik hangszerhez linkelhetek ilyesmit. Elektronikus zenéhez is lehet találni profi zenészt, de abban biztos lehetsz hogy nem Iszaron zenél.
  • usersg #43
    "A számítógépes szintihez is hangjegyeket kell beírni"

    Itt persze nem a hangjegyekről volt szó, és nem is a leírásukról, de jó hogy tudod értelmezni a dolgokokat. :D

    "Ja és akármilyen hihetetlen, más az, ha valaki készt egy trance zenét mondjuk, meg más ha aztán élőben lejátssza."

    Ezt most hogy érted? Miért más ha "élőben" lejátsza? Egyáltalán mi az hogy élőben lejátsza? Nem tök mindegy hogy az otthoni erősítőn megy a megadj sample programból kinyert mp3 vagy a disco erősítőjén? Nem értem hogy mit akarsz ezzel...

    "De ez néhány hokirokkernek persze sose fog leesni."

    Majd ha megtanulod megfogalmazni azt amit mondani akarsz, akkor "le is fog esni" másoknak, és nem csak a rockereknek. Egyáltalán bezsélt itt valaki rockerekről? :D
  • Bujden91 #42
    Ez tök hülyeség az a jó zene amiben az ember megtalálja a harmóniát egyátalán nem függ össze a stílustól, én hallgatok minden zenét de főleg rockot,bluest, és nem szégyellem bevallani hogy volt pár Kesha meg ladygaga meg ilyen hasonló előadók amiknek egy egy számait rongyosra hallgattam, az más dolog hogy én azét nem leszek rappet(vagy utálom) mert nem tetszik amit képvisel a zene, másrészt nem szerintem azért mégis kevesebbek azok a zenekedvelők a más zenekedvelőknél azok az emberek akik ilyen mtv szar zenéket hallgatnak, mert az nem stílus hanem majmolás, azt hallgatják azok amit akarnak hogy, az mtv hallgasson, ergo semmi egyénisége nincs a hallgatónak csak felveszi az éppen divatban lévő stílust.
    (itt csak az ízlésről van szó semmi köze nincs az intelligenciahányadoshoz meg ilyenekhez, és természetesen nem minden MTV kedvelő emberre érvényes a mondandóm hanem csak a nagy részére, és még annyit hozzátennék hogy SZERINTEM)
  • finizlik #41
    De pontosan -100 IQ val kevesebb.

  • Xellos999 #40
    te meg egy kis csicska szar
  • Ferrer #39
    Gombot? Billentyűket inkább :D kajak hülye vagy.