Berta Sándor
Internet a Lufthansa rövid távú járatain is
A légitársaság jövőre indítja el a Smartphone-FlyNet nevű szolgáltatását, amely lehetővé teszi, hogy az utasok a mobiltelefonjaikkal és a táblagépeikkel is internetezhessenek az út során.
A felhasználóknak ugyanakkor nem lesz lehetőségük arra, hogy telefonáljanak a készülékeikkel és VoIP-beszélgetéseket sem kezdeményezhetnek, vagy fogadhatnak a repülőúton. Jelenleg a FlyNet keretében bárki internetezhet a Lufthansa repülőgépein, azonban az árak meglehetősen borsosak: egy óra internet 10,95 euróba kerül, de 19,95 eurós átalánydíj kifizetéséért cserébe az utas az egész úton szörfölhet a világhálón. A cél az, hogy a szolgáltatás a jövőben a rövid és a közepes távú járatokon is elérhetővé váljon. "Jelenleg is azon dolgozunk, hogy megtaláljuk az ideális megoldást egy ilyen Blackberry-FlyNet számára" - mondta Christine Foerster, a Lufthansa flottafejlesztésért felelős alelnöke.
A hosszú távú járatokon műholdas rendszereket használnak, azonban a rövid távú járatokon földi állomásokat építenének ki. Jelenleg ezt a megoldást az Egyesült Államokban már a Delta Airlines és a Virgin America is alkalmazza. A Virgin America már 2008 végén bemutatta a Gogo nevű internetszolgáltatását. Ennél egy repülőút során 10 vagy 13 dollárt kérnek el az utasoktól. Az összeg attól függ, hogy az adott út 3 óránál kevesebb, vagy hosszabb ideig tart. Az okostelefonokra vonatkozó tarifa pedig körülbelül 8 dollár. "Európában nem ilyen egyszerű kiépíteni a földi állomásokat, mivel minden egyes országgal, amely felett átrepül a gép, külön roaming-megállapodást kell kötni" - ecsetelte a nehézségeket Christine Foerster. A szakember hozzátette, hogy az új ajánlat kizárólag azoknak az utasoknak lesz elérhető, akik business osztályon utaznak.
A FlyNet rendszert eddig a Lufthansa 20 nagy hatótávolságú repülőgépére szerelték fel, de az idei év végére - az Airbus A380 kivételével - a német légitársaság összes nagy hatótávolságú repülőgépén üzembe fogják helyezni. 2006-ban már a Lufthansa 50 repülőgépén volt internetezési lehetőség, a légitársaság 2010 közepétől teljes körű kommunikációs szabadságot biztosít az utasainak.
A FlyNet szélessávú szolgáltatásnak köszönhetően az utasok nem csak szörfölhetnek a világhálón a WLAN-elérések segítségével, hanem SMS-t is küldhetnek a mobil eszközeikről, adatokat továbbíthatnak a PDA-ik, az iPhone- és a Blackberry-készülékeikkel, valamint a GSM/GPRS-hálózatokat is használhatják. A célkitűzések között szerepel, hogy az utasok virtuális privát hálózatokat (VPN) hozhassanak létre, illetve hogy lehetővé váljon az utasok egészségügyi távfelügyelete. A Lufthansa az első légitársaság, amely szélessávú internetet kínált utasainak a nemzetközi járatokon.
A felhasználóknak ugyanakkor nem lesz lehetőségük arra, hogy telefonáljanak a készülékeikkel és VoIP-beszélgetéseket sem kezdeményezhetnek, vagy fogadhatnak a repülőúton. Jelenleg a FlyNet keretében bárki internetezhet a Lufthansa repülőgépein, azonban az árak meglehetősen borsosak: egy óra internet 10,95 euróba kerül, de 19,95 eurós átalánydíj kifizetéséért cserébe az utas az egész úton szörfölhet a világhálón. A cél az, hogy a szolgáltatás a jövőben a rövid és a közepes távú járatokon is elérhetővé váljon. "Jelenleg is azon dolgozunk, hogy megtaláljuk az ideális megoldást egy ilyen Blackberry-FlyNet számára" - mondta Christine Foerster, a Lufthansa flottafejlesztésért felelős alelnöke.
A hosszú távú járatokon műholdas rendszereket használnak, azonban a rövid távú járatokon földi állomásokat építenének ki. Jelenleg ezt a megoldást az Egyesült Államokban már a Delta Airlines és a Virgin America is alkalmazza. A Virgin America már 2008 végén bemutatta a Gogo nevű internetszolgáltatását. Ennél egy repülőút során 10 vagy 13 dollárt kérnek el az utasoktól. Az összeg attól függ, hogy az adott út 3 óránál kevesebb, vagy hosszabb ideig tart. Az okostelefonokra vonatkozó tarifa pedig körülbelül 8 dollár. "Európában nem ilyen egyszerű kiépíteni a földi állomásokat, mivel minden egyes országgal, amely felett átrepül a gép, külön roaming-megállapodást kell kötni" - ecsetelte a nehézségeket Christine Foerster. A szakember hozzátette, hogy az új ajánlat kizárólag azoknak az utasoknak lesz elérhető, akik business osztályon utaznak.
A FlyNet rendszert eddig a Lufthansa 20 nagy hatótávolságú repülőgépére szerelték fel, de az idei év végére - az Airbus A380 kivételével - a német légitársaság összes nagy hatótávolságú repülőgépén üzembe fogják helyezni. 2006-ban már a Lufthansa 50 repülőgépén volt internetezési lehetőség, a légitársaság 2010 közepétől teljes körű kommunikációs szabadságot biztosít az utasainak.
A FlyNet szélessávú szolgáltatásnak köszönhetően az utasok nem csak szörfölhetnek a világhálón a WLAN-elérések segítségével, hanem SMS-t is küldhetnek a mobil eszközeikről, adatokat továbbíthatnak a PDA-ik, az iPhone- és a Blackberry-készülékeikkel, valamint a GSM/GPRS-hálózatokat is használhatják. A célkitűzések között szerepel, hogy az utasok virtuális privát hálózatokat (VPN) hozhassanak létre, illetve hogy lehetővé váljon az utasok egészségügyi távfelügyelete. A Lufthansa az első légitársaság, amely szélessávú internetet kínált utasainak a nemzetközi járatokon.