Berta Sándor

Hogyan keresnek a felhasználók?

A Google keresője jóval okosabbnak tűnik annál, mint amilyen intelligens valójában. A szoftver nem érti meg a világhálót, csupán az embereket és a szokásaikat elemzi ki.

Az 55 éves Dan Russell 2005 óta dolgozik a Google központjában és azt kutatja, hogy miként használják a felhasználók a cég keresőjét. A szakember előbb a Xerox Palo Alto Kutatóközpontban (PARC) az ember-gép interfészeket tanulmányozta, majd az Apple és az IBM munkatársa lett. "Néhány dolgot nagyon nehéz megtalálni a Google keresőjével. Számos többértelmű fogalmat még nem ismer fel a program. Emellett nagyon nehéz felkutatni a segítségével a bizonyos problémákra megoldást nyújtó szoftvereket. Jelenleg csupán körülírni lehet, hogy mit keresünk. A kereső csak akkor tud megfelelő válaszokat adni ezekre a keresésekre, ha valaki leírja a világhálón, hogy ez a szoftver megoldja ezt a problémát. A kérdés az, hogy vajon a Google keresője megérti-e egyáltalán, hogy mit is keresünk?"

"Az emberek gyakran két vagy három eltérő fogalmat is használnak, miközben ugyanarra a dologra kíváncsiak. Sok felhasználó nehezen tudja megfogalmazni a kereséseit. A legfontosabb azonban, hogy mi sem értjük, hogy mit akarnak valójában a felhasználók. Viszont azt tudjuk, hogy melyik eredményekre kattintanak, milyen hosszan maradnak egy adott oldalon. Azonnal elhagyják-e az adott honlapot, vagy maradnak? Amennyiben valaki, azonnal távozik, akkor alighanem nem ezt az információt kereste."

"Rendszeresen végzünk fókuszcsoportos kísérleteket, melyeknél az embereket különböző feladatok elvégzésével bízzuk meg és megfigyeljük, hogy miként keresnek rá egyes dolgokra az interneten. Amennyiben a feladat az, hogy miként juthat el valaki A pontból a B pontba, akkor vannak, akik a közlekedési társaság oldalát keresik fel, mások a Google Maps szolgáltatást hívják elő, vagy a weben keresnek rá az információra. Előfordul az is, hogy tesztszemélyeket kísérünk el a városban vagy a munkájuk során és szintén megfigyeljük, hogyan keresnek rá az információkra. Ezt a dolgot keresési antropológiának neveztem el. De nem csak a keresési szokásokat tanulmányozzuk, hanem azt is, hogy kinek milyen funkciókra van szüksége. Van, akinek fontos a keresés közben a helyesírás-ellenőrző, másoknak nem"- jelentette ki a szakember.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy sokan csak egy téma rövid összefoglalójára kíváncsiak, mondjuk alig 30 másodpercet szánnak valaminek a tanulmányozására. De a legfontosabb az, hogy senki se tekintsen kérdésekre adott válaszként a keresési eredményekre, a Google ugyanis nem veszi át az emberektől a gondolkodás felelősségét. Russell kiemelte, hogy a legtöbb felhasználó nem tudja, hogy miként működik a Google keresője, ugyanakkor az internetezők többsége azzal tisztában van, hogy az eredmények hivatkozások, és ezeket mások helyezik el. A linkek csak a válaszok lehetséges forrásait mutatják meg és nem maguk a válaszok.

"A Google a társadalmat tükrözi vissza. Olyan ez, mint amikor egy parkban létrejön egy ösvény. Senki sem taposta ki, mégis valahogy kialakult, mert egyre többen választották azt az utat. Mi nem ítéljük meg, hogy melyik a legjobb út, mi csak azt elemezzük, hogy kik használják a parkot. Elemezzük például a szavak jelentését, az algoritmusaink megtanulják az egyes szavak szinonimáit. Ugyanakkor nem elemzik szemantikus módon az egész webet és nem ismerik fel például az igéket" - hangsúlyozta Dan Russell.

S hogy miként keres valaki jól? Dan Russell szerint egy kéztörésnél ne akarjunk orvosi fogalmakat megadni, hanem írjuk be, hogy kéztörés. A legtöbb felhasználó túl bonyolultan gondolkozik ilyenkor és a keresés során olyan szavakat ad meg, amiket egyébként nem használ.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #12
    A tbs http get/post parameter, nem a kereso mezobe kell beirni, hanem a generalt http request reszekent kell hasznalni. Magyarul az url sorba kell beirni url encoding-gal a keresesi kifejezes mezoje utan. A masodik link-en emagyarazzak, igy aki beszeli a http-t, az tud sajat request-et osszerakni, a google honlapjanak betoltese nelkul is. (magyarul ez nem egy embereknek keszult az interface, de elerheto, mint ahogy egy telnet kliens segitsegevel is el lehet beszelgetni egy webszerverrel, bar az mar kb. olyan mint ami a regi vicc: te tudsz 1200 baud-dal futyulni?)

    ps: Gyakorlatban: beirjuk a keresi kifejezest a gooble-be, elinditjuk a keresest a nyomogombbal, megszakitjuk az oldal betolteset, behozzuk a teljes url sort szerkesztesre, hozzairjuk url encoding-gal a lenti parametert a vegehez, majd ujrainditjuk a kerest) Idomilliomos profik irhatnak ra sajat szoftvert vagy legalabb egy custom browser toolbar-t. (bar lehet, hogy mar mindketto elerheto valahol a neten)
  • B0nFire #11
    Ezt a "tbs=cdr:1,cd_min:2001.01.01.,cd_max:2002.02.02." kifejezést egyáltalán nem tudja értelmezni. Nálam legalábbis nem működik.
  • kvp #10
    Szerintem nezd meg itt:
    http://www.googleguide.com/advanced_operators.html

    Az ido alapu kereses pedig az url resze, a kifejezestol kulon mezoben, pl.:
    tbs=cdr:1,cd_min:2001.01.01.,cd_max:2002.02.02.

    http://jwebnet.net/advancedgooglesearch.html#advDatePeriod
  • B0nFire #9
    Azért az se lenne túl nagy baj, ha valaki összeírná a Google operátorokat egy csokorba, hogy meg lehessen találni és tanulni. Én mindössze 3-4-et tudok, amit használok is, de pl nem találtam sehol, hogy hogy lehetne cikket keresni egy adott dátum intervallumon belül.

    Példa: Mondjuk, hogy olvastam egy érdekes cikket az Indexen, és nem jegyeztem meg a címét, csak a tartalmára emlékszem, meg arra, hogy kábé 2010 júniusi volt. Most beírom a keresőszót "szó amire emlékszem a cikkből site:index.hu", és csak az Index cikkeit dobja ki ugye, csak éppen most 2011 október van, és valahogy jó lenne dátumoperátorral szűkíteni a listát, hogy ne a 100. találati oldalon kelljen meglelni.

    Kerestem Google operátorokat összefoglaló cikket, és semmi értelmeset nem találtam. Csak azt, hogy használjuk a Speciális keresést, de az sem jó mindenre. Nekem olyan dátum kell, hogy az ettől-eddigieket listázza csak ki.
  • kvp #8
    Jelen esetben az ember a sajat aldozata lehet, ugyanis a google megtanulta, hogy nem a legalis oldalakat keresi elsosorban. Nekem pl. a cannon europa oldala jott ki elso talalatnak, az azsiai a 2-4, az usa az 6-10, es a microsoft support az 5.:
    http://software.canon-europe.com/products/0010323.asp

    Szoval virusos oldal nincs a lathataron, pedig a safesearch off-ban van... (na ezert jo az adaptiv google kereso)
  • daninet #7
    igen, a driveres oldalak 90%-ban kamuk, ha letöltöd a drivert, egy zseniális programot kapsz csak, ami neked majd jólesz.
    pont ma kerestem egy canon nyomtatóhoz drivert, semmi extra, sima win7-est. Elég népszerű nyomtatóról van szó. Mindössze annyit írtam be, hogy "Canon ix5000 windows 7 x64 driver" (ennél logikusabbat jelen esetben nem tudok megadni) az első négy találat rossz helyre vezet, ráadásul a 4-ből 3 egy kamu driveres oldalra mutat.
  • szbende #6
    "A keresőmotorok sokféle módszert használnak az emberek gondolkodásának utánzására és viselkedésük megbecslésére. Ennek következtében a legtöbb szabályra van kivétel. Például azt a lekérdezést, hogy [ for better or for worse ] a Google nem OR lekérdezésként értelmezi, hanem egy olyan kifejezésként, amely egy (nagyon népszerű) képregényre utal. Amikor a következő kifejezést írjuk be: [ 34 * 87 ] akkor a Google nem a "helykitöltő" operátort használja, hanem kiszámolja a műveletet."
    Tehát kedves kvp írhatsz logikai kifejezést, de majd a google eldönti hogy mit akar vissza adni neked. Amúgy a logikai kifejezések operátor készlete siralmas és a sorrendet sem igazán tudod befolyásolni. De sajnos nincs jobb, ami nagyságrendileg hasonló adatbázissal rendelkezne és korrekten keresne. (ráadásul ingyen)
  • gforce9 #5
    Ez így ebben a formában nem igaz egyszerűen, ha valami speciális hardwerhez keresek drivert, akkor tuti hogy az első 1 oldal csak kamu oldalakkal van tele. Ezeket igazán szűrhetné a google is, ha már ténylegesen találati arányokat akar növelni, nem pedig kattintásszámot.
  • kvp #4
    "Sokszor reklámokkal agyon pakolt kesze kusza oldalakat dobál be az első találati helyekre. Egyáltalán nem olyan oldalakat amiken akár érdemes lenne időzni."

    Ekkor tobbnyire nem jo a kerdes. A cikkben is ezt irjak. A legtobb ilyen reklamoldalas talalat olyankor jon elo, amikor a felhasznalo olyan kerdest irt be amire nincs normal oldalakon valasz. Ez tobbnyire azt jelenti, hogy tulspecifikalta a kerdest, a helyett, hogy egy egyszerubb kerdesbol indulva szukitette volna a talalati listat. A google ha teheti mindig a megbizhatobb oldalakon keres valaszt es csak akkor ad vissza ismeretlen tartalmat, ha nepszeru helyeken nem talalt valaszt.

    Ha valaki keszit egy oldalt ami tartalmaz egy olyan kifejezest vagy mondatot amire addig 0 volt a talati lista, akkor erre a kifejezesre elso helyen lesz a google listajaban. A statisztikai szemetet gyartok (seo) ugyanezt teszik, csak megprobaljak az oldalukat hamis link-ekkel nepszerunek beallitani. Erre a google-nek van mar megoldasa, de az csak akkor fog jol mukodni, ha az emberek nem kattintanak tovabb egy ilyen lathatoan hamis vagy zagyva oldalrol. (a link masik vegen tobbnyire ugyanugy egy hamis oldal van, tehat nem eri meg) Onnantol ezen oldalak sulya leesne es eltunnenek a talati listabol.
  • DjDano #3
    Egy dolog biztos, néha olyan igénytelen szutyok lapok vannak az első találati oldalon, hogy csak lesek... Van még mit fejleszteni a Google-n.