Berta Sándor

Csak Kínában lehet piacvezető a Baidu

A kínai online kereső rendkívül gyorsan növekszik, elsősorban természetesen az ázsiai államban hódít. Ugyan a cég részvényei vonzóak, de meglehetősen drágák és kockázatosak, ez megakadályozhatja a társaság globális térhódítását.

Jelenleg világszerte a Google számít az internetes keresés mércéjének. Az Egyesült Államokban háromból két online keresés a Google rendszerén keresztül fut, de más országokban ez az arány még magasabb, akár 90 százalékos. Van egy hely, ahol viszont az amerikai cég szinte csak statisztának számít, Kínában ugyanis a Baidu a piacvezető ezen a területen. Az Analysys International adatai szerint a vállalat piaci részesedése a tavalyi esztendő utolsó negyedévében már elérte a 75,5 százalékot. Ez 1,5 százalékos növekedés a 2010-es év harmadik negyedévében mért adatokhoz képest. Ugyanitt a Google piaci részesedése csak 19,6 százalék volt, ami 2 százalékos visszaesést jelent a tavalyi esztendő harmadik negyedévében mért adatokkal szemben.

Az idei esztendő eleje óta a Baidu részvényeinek árfolyama közel 34 százalékkal nőtt. Az elért eredmények azonban meglehetősen csalókák. A társaság a sikert elsősorban a Google és Peking közötti vitának köszönheti. A jelenlegi kínai jogszabályok kimondják: ahhoz, hogy valaki egy online keresőt üzemeltessen, köteleznie kell magát arra, hogy a rendszert bíráló találatokat kiszűri az eredmények közül. A Baidunak ezzel semmi problémája nincs és nem is volt, míg ugyanez a Google esetében már nem mondható el.


Az amerikai riválishoz hasonlóan a Baidu is alapvetően az online hirdetésekkel keres pénzt. Miután egy felhasználó megadott egy keresési fogalmat, akkor a találati listában számos olyan eredmény is megjelenik, amelyek kapcsolódnak a megadott szóhoz. A reklámügynökségek a hirdetéseikre kattintó felhasználók száma alapján számolják ki az átutalandó összegeket. A módszer rendkívül egyszerű és hatásos, ráadásul Kínában is kiválóan működik. A cég tavaly 78 százalékkal, 1,2 milliárd dollárra növelte forgalmát, nyeresége pedig 137 százalékkal emelkedett és elérte az 534 millió dollárt.

A Baidu gyors növekedése természetesen nem kerülte el a piaci elemzők figyelmét sem. A társaság részvényeivel kapcsolatban a szakemberek többsége pozitívan nyilatkozott. "Kína a világ leggyorsabban növekvő internetpiaca és a Baidunak a legjobb lehetőségei vannak arra, hogy ebből a folyamatból profitáljon" - mondta Trucker Grinnan, a HSBC Global Research munkatársa. Grinnan úgy vélte, hogy a Baidu piaci részesedése a közeljövőben 80 százalékra növekedhet és hogy a társaság forgalma és bevétele 2013-ban a tavalyi háromszorosa lehet. Alicia Yap, a Citigroup elemzője is biztos abban, hogy a Baidu Kínában - egy egyébként is gyorsan növekvő online piacon - már most gyakorlatilag monopolhelyzetben van.

A vállalat ennek ellenére nem ülhet nyugodtan a babérjain, részvényei ugyanis túl drágák, így közel sem tartoznak a legkeresettebb értékpapírok közé. Ráadásul nem zárható ki az sem, hogy a Google a jövőben erősíteni fogja kínai jelenlétét. Szintén problémát jelent, hogy a Baidu jelenleg szinte csak Kínában piacvezető és bármennyire sokan szörfölnek is az ázsiai államban, ez önmagában nem lehet elég a globális térnyeréshez. Az már tavaly áprilisban kiderült, hogy a Google kivonulásán a Baidu nagyot nyert. A cég gyakorlatilag megduplázta a 2010-es első negyedévi profitját. Ugyanakkor az is igaz, hogy a harc kétélű, hiszen a Baidu erősödésével a Google elveszítheti a kínai keresőpiacot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • MsUser #2
    Én most hallok erről először, BAIDU? De ez itt Európában így van rendjén!
  • sanyicks #1
    hát miért is kéne globálisan egy cenzúrázott kereső? Na az az ami főleg gátolja.
    Még eszak koreai piacra betörhetne... arra a 3 számítógépre amiből 2 jóllakott óvodás arcú úr tulajdonában van :D