Alex

EU-projekt az automaták és terminálok akadálymentesítésére

Egy európai uniós finanszírozású projekt meg kívánja könnyíteni az önkiszolgáló terminálokhoz, így tömegközlekedési jegyértékesítő automatákhoz, lakossági információs pultokhoz vagy bankjegykiadó automatákhoz való hozzáférést a fogyatékkal élők - vagyis minden hatodik európai - és a 65 év felettiek - vagyis 87 millió európai - számára.

EU-szerte több százezer nyilvános digitális terminál létezik, többek között tömegközlekedési jegyárusító automaták és több mint 425 000 bankjegykiadó automata. A piac számos technológiai megoldást kínál használatuk megkönnyítésére, ilyen például a kerekes széket használók számára elérhető billentyűzet, a Braille-karakterekkel ellátott billentyűk vagy a látássérült felhasználók részére a hangszórón keresztül közvetített hangüzenetek. Ugyanakkor ezek az alapvető funkciók gyakran nem állnak rendelkezésre vagy az aktiválás bonyolultsága miatt nincsenek aktiválva.

Egy uniós tanulmány szerint Unió-szerte a bankjegykiadó automaták (ATM-ek) csupán 38%-a képes hangalapú megoldásokat felkínálni a fogyatékkal élő ügyfelek számára. Ez az arány jóval alacsonyabb, mint az USA (61%) és Kanada (közel az összes ATM) esetében. Az Európai Bizottság 3,41 millió euróval, a projekt összköltségvetésének felével járul hozzá az "APSIS4All" elnevezésű projekthez, amelynek célja a személyre szabott interfészek - többek között érintésmentes kártyák - megtervezése és validálása a hozzáférést korlátozó tényezők megszüntetése érdekében.

"Nyilvános önkiszolgáló terminálokkal már mindenhol találkozhatunk és számuk folyamatosan növekszik. Használatuk azonban sok esetben gondot okoz a fogyatékkal élők vagy egyes idősebb emberek számára, akik ezért nem tudják igénybe venni az adott szolgáltatást." - nyilatkozta Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke.

Az APSIS4All projekt valós élethelyzetekben olyan személyre szabott interfészek megtervezésére és validálására vállalkozik, amelyek révén megszűnnek a hozzáférést gátló fennálló akadályok. A projekt első szakasza információgyűjtés, amelynek keretében 3000 felhasználó teszteli a különböző gépeket annak érdekében, hogy az interfészeket az egyéni igényekhez és kívánságokhoz lehessen igazítani. A tesztelésre 2011. szeptember 1-jétől Spanyolországban, a barcelonai Caixa Bank 65 bankjegykiadó automatáján, valamint 2012. január 1-jétől Németországban, a padenborni Höft & Wessel AG által működtetett 24 jegyértékesítő automatán kerül sor.

A projekt célja, hogy egy olyan egységes keretet javasoljon, amely lehetővé teszi, hogy az ATM ágazat és szolgáltatók további eredményeket érjenek el az elektronikus szolgáltatások hozzáférhetősége terén. Ez hozzájárulna ahhoz, hogy a nyilvános digitális terminálokhoz való hozzáférés a felhasználók széles köre, így a technológiát kevésbé ismerők, az olvasási nehézségekkel küzdők, egy adott országba látogató, de az ország nyelvét nem ismerő turisták vagy egyszerűen csak az olvasószemüvegüket otthon felejtők számára könnyebbé váljon.

Az APSI4All projekt középpontjában olyan technológiák állnak, mint az érintés nélküli kommunikáció (NFC) vagy a rövid hatótávolságú vezeték nélküli adatátvitel. A tesztelésbe például be lehetne vonni olyan programozott kártyákat is, amelyek a felhasználó egyéni preferenciáit tartalmazza. Ahogy a felhasználó a kártyát az ATM-hez közelíti, a gép (akár a betűnagyság vagy a nyelv megváltoztatásával) illeszkedik a felhasználó igényeihez. Más interfészek tartalmazhatnának egy olyan, hozzáférési funkciókkal ellátott mobiltelefont, amellyel az ügyfél az interneten jegyet tud vásárolni és azt a jegykiadó automatán keresztül a telefonra küldött biztonsági kód alkalmazásával kifizetheti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!