Berta Sándor
Természetes mimikájú digitális arcok készíthetők
A Microsoft kutatói egy olyan rendszert fejlesztettek ki, amely képes az emberi arcokról nagy pontosságú digitális másolatok készíteni. A technika segítségével valósághűbb virtuális arcok hozhatók létre, s ezek filmekben és játékokban egyaránt felhasználhatók.
Az emberi arc számítógépes modellezése rendkívül bonyolult és időigényes feladat. Éppen ezért nagyon nehéz azoknak a szakembereknek a dolga, akik szeretnének tökéletes digitális másolatot készíteni egy emberi arcról. Komoly feladatra vállalkoztak tehát a Microsoft ázsiai kutatóközpontjának munkatársai, de a munkájukat siker koronázta. Xin Tong és kollégái a Siggraph 2011 Konferencián mutatták be az általuk kifejlesztett rendszert, amely nagy pontossággal térképezi fel az emberi arcot, majd digitális másolatot készít róla.
A rendszer nagy felbontású 3D-s képeket készít az emberi arcról, így a legapróbb vonások, ráncok is jól láthatók. A 3D-s képeket úgy készítik el, hogy kis méretű, fényvisszaverő jelöléseket ragasztanak az arcbőrre és ezek jelzéseit ötvözik egy 3D-s lézerszkenner nagy felbontású felvételeivel. Így mind a két eljárás előnyei kombinálhatók: nagy pontosság érhető el és az arcmozgások is megörökíthetők. A tesztben résztvevő személyek arcára 100 fényvisszaverő jelölést ragasztottak fel, majd az arcukról több videót is készítettek.
A kapott adatok feldolgozására egy új algoritmust alkottak, ez volt a munka nehezebb része. A legapróbb eltérés esetén ugyanis a digitális másolat már közel sem hatott annyira élethűen, mint az eredeti arc. Ráadásul előfordult, hogy egy digitális kópián felbukkant egy ránc, majd újra eltűnt.
Tongnak meggyőződése, hogy a technika hamarosan nagy mértékben befolyásolni fogja a film- és a videojáték-gyártást. Az új módszerrel sokkal élethűbb virtuális szereplőket, vagy avatárokat lehet majd készíteni. A karakterek virtuálisak lennének, de az arcvonásaik valódiak. A rendszer hatékony segítséget jelenthet a videokonferencia-beszélgetéseknél is. Tong ugyanakkor nem győzte hangsúlyozni, hogy ez még a jövő zenéje. Jelenleg a kutatók arra sem képesek, hogy a digitális felvételen a szem- és az ajakmozgásokat koordinálják, ráadásul az új eljáráshoz sokkal nagyobb teljesítményű számítógépek kellenek. A valósághű digitális arcképek elkészítése akár több órát is igénybe vehet. A végső cél a valós idejű feldolgozás.
A Microsoft munkatársai márciusban ismertették a 3-D, Photo-Real Talking Head nevű program, amelynek segítségével fotorealisztikus avatárokat fejleszthetők ki. Ezek az avatárok mozgathatják a szemeiket vagy a szájukat, éppúgy, ahogy a felhasználók.
Az emberi arc számítógépes modellezése rendkívül bonyolult és időigényes feladat. Éppen ezért nagyon nehéz azoknak a szakembereknek a dolga, akik szeretnének tökéletes digitális másolatot készíteni egy emberi arcról. Komoly feladatra vállalkoztak tehát a Microsoft ázsiai kutatóközpontjának munkatársai, de a munkájukat siker koronázta. Xin Tong és kollégái a Siggraph 2011 Konferencián mutatták be az általuk kifejlesztett rendszert, amely nagy pontossággal térképezi fel az emberi arcot, majd digitális másolatot készít róla.
A rendszer nagy felbontású 3D-s képeket készít az emberi arcról, így a legapróbb vonások, ráncok is jól láthatók. A 3D-s képeket úgy készítik el, hogy kis méretű, fényvisszaverő jelöléseket ragasztanak az arcbőrre és ezek jelzéseit ötvözik egy 3D-s lézerszkenner nagy felbontású felvételeivel. Így mind a két eljárás előnyei kombinálhatók: nagy pontosság érhető el és az arcmozgások is megörökíthetők. A tesztben résztvevő személyek arcára 100 fényvisszaverő jelölést ragasztottak fel, majd az arcukról több videót is készítettek.
A kapott adatok feldolgozására egy új algoritmust alkottak, ez volt a munka nehezebb része. A legapróbb eltérés esetén ugyanis a digitális másolat már közel sem hatott annyira élethűen, mint az eredeti arc. Ráadásul előfordult, hogy egy digitális kópián felbukkant egy ránc, majd újra eltűnt.
Tongnak meggyőződése, hogy a technika hamarosan nagy mértékben befolyásolni fogja a film- és a videojáték-gyártást. Az új módszerrel sokkal élethűbb virtuális szereplőket, vagy avatárokat lehet majd készíteni. A karakterek virtuálisak lennének, de az arcvonásaik valódiak. A rendszer hatékony segítséget jelenthet a videokonferencia-beszélgetéseknél is. Tong ugyanakkor nem győzte hangsúlyozni, hogy ez még a jövő zenéje. Jelenleg a kutatók arra sem képesek, hogy a digitális felvételen a szem- és az ajakmozgásokat koordinálják, ráadásul az új eljáráshoz sokkal nagyobb teljesítményű számítógépek kellenek. A valósághű digitális arcképek elkészítése akár több órát is igénybe vehet. A végső cél a valós idejű feldolgozás.
A Microsoft munkatársai márciusban ismertették a 3-D, Photo-Real Talking Head nevű program, amelynek segítségével fotorealisztikus avatárokat fejleszthetők ki. Ezek az avatárok mozgathatják a szemeiket vagy a szájukat, éppúgy, ahogy a felhasználók.