Gyurkity Péter
Gondokat okozhat a mobilosok nagy száma
A mobiltelefonokat birtokló vásárlók között egyre nagyobb számban találunk okostelefont használókat, ez pedig a nagyobb bevételek mellett egyben növekvő fejfájást is jelent a legtöbb szolgáltatónak, akik az adatforgalom korlátozásával, valamint a költségek leszorításával igyekeznek ellensúlyozni a robbanásszerű növekedést.
Ez utóbbi azonban csak nem akar csökkenni, mi több, az újabb technológiák és a nagyobb átviteli sebességek alkalmazása a hálózatok folyamatos fejlesztését igényli, vagyis a kiadási oldalon jóval nagyobb összegek mutatkoznak, miközben a növekvő felhasználói bázis kiszolgálása sem könnyű feladat számukra. Hatalmas számokat láthatunk a kérdéssel foglalkozó felmérésekben, a folyamat pedig az elkövetkező években sem lassul majd.
A múlt héten még az Apple hihetetlennek tűnő eredményével foglalkoztunk, kiemelve, hogy a második negyedévben sikerült elhódítaniuk az első helyet, vagyis igencsak jó lóra tettek, amikor négy évvel ezelőtt csatlakoztak a szegmenshez. A hordozható zenelejátszók szerepét és megkülönböztetett helyét a vásárlók gondolkodásában mára az okostelefonok foglalták el, és a generációváltás globális szinten is jól megfigyelhető. Erre hívja fel a figyelmet legújabb tanulmányában a Gartner, amely arra figyelmeztet, hogy ez nemcsak előnyökkel, hanem egyértelmű negatívumokkal is jár a legtöbb szolgáltató számára.
A piackutató cég jóslata szerint ugyanis idén a tavalyi 5 milliárd helyett már 5,6 milliárd elérésről kell gondoskodniuk az érintett vállalatoknak, ez a szám pedig az évtized közepére, vagyis 2015-re eléri majd a 7,4 milliárdot. Ezzel szinte minden egyes lakosra jut majd egy internetes adatforgalmat lebonyolító mobil, hiszen a friss adatok szerint a teljes lakosság idén éri el a 7 milliárd főt. Az elérések idei 11 százalékos növekedése természetesen a bevételek megugrását is eredményezi, ez tavaly még 257 milliárd dollár volt, idén pedig 314,7 milliárd dollár lesz, hogy négy év múlva elérje az 522 milliárdot. Egyre többen férnek majd hozzá a mobil adathálózatokhoz, ezzel folyamatosan növekszik a forgalom (általános és egy főre eső viszonylatban is), ezen szolgáltatások pedig lassan univerzálissá válnak.
A probléma éppen ebben, vagyis a gyors növekedésben rejlik, ugyanis a megugró bevételek nem feltétlenül biztosítják majd a folyamatos fejlesztésekhez és bővítésekhez szükséges anyagi hátteret, márpedig a szolgáltatóknak mindkét tényezőt figyelembe kell venniük, amikor az elkövetkező évekre terveznek. A bevételek növekedési rátája ráadásul alulmarad majd az elérések és a forgalom robbanásához viszonyítva, miközben az új, nagy sebességet biztosító technológiák - mint például az LTE - nagyobb fejlesztési költségeket jelentenek a szóban forgó cégeknek. Ezt pedig nyilván nem lehet sokáig húzni-halasztani, így könnyen előfordulhat, hogy még több korlátozással és limittel kell majd számolnunk az okostelefonok kapcsán, cserébe a nagyobb sebességért és a még több elérésért.
Ezen felhasználói igények pedig már itt vannak, és egyre erőteljesebben jelennek majd meg, ahogy a ma még olykor luxusnak számító mobilos adatforgalom hétköznapivá, egyetemessé válik. Ezt erősíti meg az IDC is, amely szerint 2015-ben kereken 1 milliárd készüléket szállítanak majd le a különböző gyártók, miközben egyesek attól tartanak, hogy ezen piackutató cégek még ilyen és hasonló jóslatokkal is konzervatívak, óvatosak maradnak, különös tekintettel a táblák és a nagyobb kijelzőkkel érkező okostelefonok már most kiemelkedő népszerűségére.
Előfordulhat tehát, hogy a piac még a fenti előrejelzéseket is felülteljesíti majd. Példaként említik, hogy még tavaly sem merték megjósolni a 2008 végén egyetlen készülékkel és egyetlen szolgáltatóval elrajtoló Android óriási sikerét, márpedig ez globális szinten ma már 48 százalékos piaci részesedésben mutatkozik meg, ami a cég keresőjéhez hasonlóan szinte egyeduralmat eredményez, legalábbis a szoftveres oldalon, a mobil operációs rendszerek versenyében.
A gyártók versenyfutásával, annak legújabb globális eredményeivel egyébként éppen az IDC foglalkozik hosszabb terjedelemben, kihangsúlyozva az első öt által felmutatott erényeket és esetleges mulasztásokat. Itt is azt látjuk, hogy a gyártóknál már az Apple vezet (természetesen kizárólag okostelefonokról van szó). Több mint 20 millió leszállított készülékével a cég komoly előnnyel zárta a második negyedévet, több mint 200 szolgáltatóval szerződve nagyjából ugyanennyi országban. A második helyezett Samsung a legnagyobb növekedést produkálta egyetlen év alatt, nyilván a Galaxy S vonalnak köszönhetően, amely a csúcskategória mellett a mainstream szegmensbe is sikeresen hatolt be. A cég főként az Android és Bada platformra építhetett, hiszen a Windows Phone 7-re alapozó változatok kevésbé ragyogó eredményeket produkáltak.
A Nokia a harmadik helyre szorult vissza, feladva éveken át őrzött első helyét, ezúttal ugyanis 20 millió darab alatt produkáltak, amire 2009 harmadik negyede óta nem volt példa. Próbálkoztak néhány újabb Symbian fejlesztéssel, egy MeeGo készülékkel, de a nagy visszatérést a WP7 okostelefonoktól várják, amelyek az év vége felé érkeznek majd nagyobb számban - meglátjuk, hogyan muzsikálnak majd az új platformmal. A RIM a negyedik helyen zárt, ők növekedtek éves viszonylatban a leglassabb ütemben - meglehetősen kevés új példányt mutattak be, ezzel a riválisok némi előnyre tudtak szert tenni, ez pedig az üzleti szegmensben is megmutatkozott, bár azért temetni még nem kell a céget. A HTC zárta az első öt versenyét, egyértelműen sikeres negyedévet mutatva fel, több új készülékkel, ez pedig kellő alapot adhat majd az elkövetkező időszak várható további sikereihez.
A gyártók tehát - legalábbis a nagyok - a szolgáltatókhoz hasonló, ahhoz fogható növekedést produkáltak, és őket nyilván kevésbé érinti majd a mindennapi felhasználásból eredő problémakör, konkrét visszaeséstől a készülékek számát illetően pedig jó ideig nem kell tartaniuk. Visszatérve a Gartner előrejelzéséhez, a cég konkrét javaslatokkal fordul a szolgáltatókhoz, amelyek véleményük szerint segíthetnek a növekedés negatív hatásainak csökkentésében, azok minimalizálásában, ezzel egy időben biztosítva a bevételek növekedését, vagyis az egészséges arány megőrzését.
Kiemelik, hogy a forgalom korlátozása helyett (amire egyébként várhatóan egyre nagyobb számban és arányban lesz majd példa a közeljövőben) inkább nagyobb átláthatóságot, az egyes csomagok, előfizetési ajánlatok egyszerűsítését kell biztosítani a felhasználók számára, személyre szabhatósággal, valamint könnyen alkalmazható kiegészítőkkel. Netán a havi limiten felüli forgalmat engedélyező, esetleg még nagyobb sebességet elérhetővé tévő opciókkal (nyilván némi felárral), amennyiben szükség van rájuk. A mobilos adatforgalom nem marad sokáig luxus, ez pedig egyre szélesebb vásárlói rétegek bekapcsolódását jelenti, akik közül sokan nyilván az olcsóbb ajánlatokra, kedvezményekre pályáznak majd. A díjak és csomagok egyszerűsítése, nagyobb átláthatósága kedvező lenne számukra, ezzel a vékonyabb pénztárcával rendelkezők is határozottabban lépnének, végeredményben a szolgáltatók bevételeit növelve.
Az még kérdés, hogy az érintettek mely változatra voksolnak - előreláthatóan több korlátozással kell majd szembesülnünk az elkövetkező időszakban, remélhetőleg ez csak ideiglenes megoldásként lesz jelen.
Ez utóbbi azonban csak nem akar csökkenni, mi több, az újabb technológiák és a nagyobb átviteli sebességek alkalmazása a hálózatok folyamatos fejlesztését igényli, vagyis a kiadási oldalon jóval nagyobb összegek mutatkoznak, miközben a növekvő felhasználói bázis kiszolgálása sem könnyű feladat számukra. Hatalmas számokat láthatunk a kérdéssel foglalkozó felmérésekben, a folyamat pedig az elkövetkező években sem lassul majd.
A múlt héten még az Apple hihetetlennek tűnő eredményével foglalkoztunk, kiemelve, hogy a második negyedévben sikerült elhódítaniuk az első helyet, vagyis igencsak jó lóra tettek, amikor négy évvel ezelőtt csatlakoztak a szegmenshez. A hordozható zenelejátszók szerepét és megkülönböztetett helyét a vásárlók gondolkodásában mára az okostelefonok foglalták el, és a generációváltás globális szinten is jól megfigyelhető. Erre hívja fel a figyelmet legújabb tanulmányában a Gartner, amely arra figyelmeztet, hogy ez nemcsak előnyökkel, hanem egyértelmű negatívumokkal is jár a legtöbb szolgáltató számára.
A piackutató cég jóslata szerint ugyanis idén a tavalyi 5 milliárd helyett már 5,6 milliárd elérésről kell gondoskodniuk az érintett vállalatoknak, ez a szám pedig az évtized közepére, vagyis 2015-re eléri majd a 7,4 milliárdot. Ezzel szinte minden egyes lakosra jut majd egy internetes adatforgalmat lebonyolító mobil, hiszen a friss adatok szerint a teljes lakosság idén éri el a 7 milliárd főt. Az elérések idei 11 százalékos növekedése természetesen a bevételek megugrását is eredményezi, ez tavaly még 257 milliárd dollár volt, idén pedig 314,7 milliárd dollár lesz, hogy négy év múlva elérje az 522 milliárdot. Egyre többen férnek majd hozzá a mobil adathálózatokhoz, ezzel folyamatosan növekszik a forgalom (általános és egy főre eső viszonylatban is), ezen szolgáltatások pedig lassan univerzálissá válnak.
A probléma éppen ebben, vagyis a gyors növekedésben rejlik, ugyanis a megugró bevételek nem feltétlenül biztosítják majd a folyamatos fejlesztésekhez és bővítésekhez szükséges anyagi hátteret, márpedig a szolgáltatóknak mindkét tényezőt figyelembe kell venniük, amikor az elkövetkező évekre terveznek. A bevételek növekedési rátája ráadásul alulmarad majd az elérések és a forgalom robbanásához viszonyítva, miközben az új, nagy sebességet biztosító technológiák - mint például az LTE - nagyobb fejlesztési költségeket jelentenek a szóban forgó cégeknek. Ezt pedig nyilván nem lehet sokáig húzni-halasztani, így könnyen előfordulhat, hogy még több korlátozással és limittel kell majd számolnunk az okostelefonok kapcsán, cserébe a nagyobb sebességért és a még több elérésért.
Ezen felhasználói igények pedig már itt vannak, és egyre erőteljesebben jelennek majd meg, ahogy a ma még olykor luxusnak számító mobilos adatforgalom hétköznapivá, egyetemessé válik. Ezt erősíti meg az IDC is, amely szerint 2015-ben kereken 1 milliárd készüléket szállítanak majd le a különböző gyártók, miközben egyesek attól tartanak, hogy ezen piackutató cégek még ilyen és hasonló jóslatokkal is konzervatívak, óvatosak maradnak, különös tekintettel a táblák és a nagyobb kijelzőkkel érkező okostelefonok már most kiemelkedő népszerűségére.
Előfordulhat tehát, hogy a piac még a fenti előrejelzéseket is felülteljesíti majd. Példaként említik, hogy még tavaly sem merték megjósolni a 2008 végén egyetlen készülékkel és egyetlen szolgáltatóval elrajtoló Android óriási sikerét, márpedig ez globális szinten ma már 48 százalékos piaci részesedésben mutatkozik meg, ami a cég keresőjéhez hasonlóan szinte egyeduralmat eredményez, legalábbis a szoftveres oldalon, a mobil operációs rendszerek versenyében.
A gyártók versenyfutásával, annak legújabb globális eredményeivel egyébként éppen az IDC foglalkozik hosszabb terjedelemben, kihangsúlyozva az első öt által felmutatott erényeket és esetleges mulasztásokat. Itt is azt látjuk, hogy a gyártóknál már az Apple vezet (természetesen kizárólag okostelefonokról van szó). Több mint 20 millió leszállított készülékével a cég komoly előnnyel zárta a második negyedévet, több mint 200 szolgáltatóval szerződve nagyjából ugyanennyi országban. A második helyezett Samsung a legnagyobb növekedést produkálta egyetlen év alatt, nyilván a Galaxy S vonalnak köszönhetően, amely a csúcskategória mellett a mainstream szegmensbe is sikeresen hatolt be. A cég főként az Android és Bada platformra építhetett, hiszen a Windows Phone 7-re alapozó változatok kevésbé ragyogó eredményeket produkáltak.
A Nokia a harmadik helyre szorult vissza, feladva éveken át őrzött első helyét, ezúttal ugyanis 20 millió darab alatt produkáltak, amire 2009 harmadik negyede óta nem volt példa. Próbálkoztak néhány újabb Symbian fejlesztéssel, egy MeeGo készülékkel, de a nagy visszatérést a WP7 okostelefonoktól várják, amelyek az év vége felé érkeznek majd nagyobb számban - meglátjuk, hogyan muzsikálnak majd az új platformmal. A RIM a negyedik helyen zárt, ők növekedtek éves viszonylatban a leglassabb ütemben - meglehetősen kevés új példányt mutattak be, ezzel a riválisok némi előnyre tudtak szert tenni, ez pedig az üzleti szegmensben is megmutatkozott, bár azért temetni még nem kell a céget. A HTC zárta az első öt versenyét, egyértelműen sikeres negyedévet mutatva fel, több új készülékkel, ez pedig kellő alapot adhat majd az elkövetkező időszak várható további sikereihez.
A gyártók tehát - legalábbis a nagyok - a szolgáltatókhoz hasonló, ahhoz fogható növekedést produkáltak, és őket nyilván kevésbé érinti majd a mindennapi felhasználásból eredő problémakör, konkrét visszaeséstől a készülékek számát illetően pedig jó ideig nem kell tartaniuk. Visszatérve a Gartner előrejelzéséhez, a cég konkrét javaslatokkal fordul a szolgáltatókhoz, amelyek véleményük szerint segíthetnek a növekedés negatív hatásainak csökkentésében, azok minimalizálásában, ezzel egy időben biztosítva a bevételek növekedését, vagyis az egészséges arány megőrzését.
Kiemelik, hogy a forgalom korlátozása helyett (amire egyébként várhatóan egyre nagyobb számban és arányban lesz majd példa a közeljövőben) inkább nagyobb átláthatóságot, az egyes csomagok, előfizetési ajánlatok egyszerűsítését kell biztosítani a felhasználók számára, személyre szabhatósággal, valamint könnyen alkalmazható kiegészítőkkel. Netán a havi limiten felüli forgalmat engedélyező, esetleg még nagyobb sebességet elérhetővé tévő opciókkal (nyilván némi felárral), amennyiben szükség van rájuk. A mobilos adatforgalom nem marad sokáig luxus, ez pedig egyre szélesebb vásárlói rétegek bekapcsolódását jelenti, akik közül sokan nyilván az olcsóbb ajánlatokra, kedvezményekre pályáznak majd. A díjak és csomagok egyszerűsítése, nagyobb átláthatósága kedvező lenne számukra, ezzel a vékonyabb pénztárcával rendelkezők is határozottabban lépnének, végeredményben a szolgáltatók bevételeit növelve.
Az még kérdés, hogy az érintettek mely változatra voksolnak - előreláthatóan több korlátozással kell majd szembesülnünk az elkövetkező időszakban, remélhetőleg ez csak ideiglenes megoldásként lesz jelen.