Gyurkity Péter
A vásárlót nem érdekli a mobil OS
Miközben a Google és az Apple is újabb szoftverfrissítésén dolgozik, az elemzők a gyártókkal és a szolgáltatókkal együtt készülnek az ünnepi szezonra. A várt roham egyes vélemények szerint komoly változásokat idézhet elő a mobil operációs rendszerek szegmensében, egyesek kieshetnek, mások pedig komoly előnyre tehetnek szert. A következő évben, években ezáltal átalakulhat a mezőny, a legfontosabb tényező pedig továbbra is a vásárló lesz, amely azonban a szakértők véleménye szerint nem foglalkozik behatóan magával az operációs rendszerrel, választásában egyéb szempontok játszanak főszerepet.
Egyre közelebb kerülünk az ünnepekhez, ezért nem is meglepő, hogy egyre-másra tűnnek fel hosszabb cikkek, elemzések a különböző internetes oldalakon és a piackutató cégek berkein belül. Ezek egyike az In-Stat munkájára hivatkozva a mobil operációs rendszerek területén néz alaposabban körül, igyekezvén kiragadni azon részleteket, amelyek meghatározzák a jelenlegi erőviszonyokat, és amelyek komolyan befolyásolhatják majd azok alakulását a jövőben. Az említett cég szakértőit elsősorban az a kérdés foglalkoztatja, hogy vajon egy nagy győztes, avagy több nyerésre álló vetélytárs kerülhet-e majd ki a kibontakozóban lévő csatából, illetve hogy e két megoldás mennyiben szolgálná a piaci szereplők érdekeit.
Számos eltérő szereplőről beszélhetünk, hiszen a gyártók és a szolgáltatók (és természetesen maguk a vásárlók) mellett ott vannak még a tartalomszolgáltatók és a független szoftverkiadók, akik az egyes mobil alkalmazásokat készítik és bocsájtják rendelkezésünkre - nyilván ők is szeretnének minél nagyobb szeletet kiharapni a tortából. Számukra ugyanúgy nagy lehetőségeket kínál a most következő néhány hét, ez pedig nem zárul le az ünnepekkel - és az akkor várt nagy vásárlói rohammal -, hiszen rögtön utána következik a hagyományosan nagy visszhangot kapó Consumer Electronics Show (CES) januárban, amely legalább olyan fontos szereplési lehetőséget jelent.
Ha végigfutunk a versenyzők listáján, immár meglehetősen széles mezőnyt látunk magunk előtt. Ott van a felsorolásban a Nokia a MeeGo és a Symbian révén (előbbihez immár az AMD is csatlakozott, hogy az Intellel közösen dolgozzanak a platformon), a HP - Palm a WebOS fejlesztőjeként, és a RIM, amely leginkább teljesítménybeli előnyét hangsúlyozza ki a riválisokkal szemben. Eközben az Apple magabiztosan hangoztatja modelljének egyedüli hatékonyságát, a Microsoft hatalmas összeget költ megújuló rohama és a korábban elvesztett pozíciók visszaszerzése érdekében, a Google pedig lassan mindenhol ott lesz az Android terjeszkedése révén.
Mindenképpen érdekes megfigyelni azt, hogy a különböző cégek miként viszonyulnak eme fragmentált, és sok szempontból még mindig korai szakaszát élő területhez. A gyártók nagy többsége igyekszik minél több operációs rendszert támogatni és kiaknázni azok előnyeit, egyúttal nem felbőszíteni és maga ellen fordítani a nagyobb neveket, hiszen még mindig nem tudni, hogy melyikük kerülhet majd ki győztesen a versenyfutásból. Utóbbiak nyilván a vásárlók kegyeit keresik, minél több szolgáltatást és funkciót támogatva a platformokon belül, ezzel egy időben ugyanakkor a megfelelő sebességről és használhatóságról is gondoskodva.
A szolgáltatók számára a megfelelő tartalmak biztosítása okoz fejtörést, hiszen ezen a területen még mindig sok a bepótolni való. Ennek hiányában komoly szereplők eshetnek ki a versenyből, ám ez egyelőre a tartalomszolgáltatóknak nem érdeke, hiszen ők szeretnének minél nagyobb piaci szegmenst, minél több vásárlót lefedni ajánlataikkal, így inkább megpróbálnak minden lehetséges platformot támogatni. A szoftverfejlesztők is hasonlóképpen gondolkodnak, ám mivel jelentős részük egyszerűen nem tud minden platformra egy időben fejleszteni, ők kénytelenek kiválasztani a lehetséges befutókat, és azokra koncentrálni erőfeszítéseiket.
A kulcsszereplő még mindig maga a vásárló, amely azonban - legalábbis az In-Stat elemzése szerint - nem igazán foglalkozik a mobil operációs rendszerrel. Számára a nyújtott szolgáltatások és funkciók, vagyis a felhasználói élmény teljessége a legfontosabb, ezért is tudott oly sikeres lenni az Apple, amely ezen a téren kiemelkedőt alkotott. Ugyanígy szinte minden elképzelhető részletet támogat az Android, amely magabiztosan nyomul előre a szegmensben, lassan maga alá gyűrve mindenki mást. Mindketten az élmény teljességére helyezik a hangsúlyt, ám ez még nem jelenti azt, hogy minden vásárló videót szeretne nézni mobil készülékén, avagy a különböző előfizetéses rendszereken keresztül zenét hallgatni. Elég csak arra gondolni, hogy immár a névtelen készülékek vezetik a globális mobiltelefonos ranglistát.
Az biztos, hogy az ünnepek és a 2011 első fele fordulópontot jelenthet sokak számára. Az okostelefonok minden korábbinál gyorsabban terjednek, a versenyzők egyre agresszívebben akarnak majd teret nyerni, a vásárlók pedig a legjobb és legkényelmesebb ajánlatra vágynak. Nem véletlen, hogy a Google és az Apple egyaránt új frissítésen dolgozik, amelyek újabb szolgáltatásokat emelnek majd be a platformokba. Előbbi a Gingerbread kódnéven jelzett Android 2.3, utóbbi pedig immár az iOS 4.3 részletein munkálkodik, a megjelenés pedig még decemberben esedékes.
Az Android 2.3 kapcsán eddig csak pletykák jelentek meg, eredetileg 3.0 verziószámmal emlegetve az új változatot. A legújabb hírek szerint december 6-án jelenthetik be hivatalosan a frissítést, amely elsősorban a kezelőfelületen hoz majd magával változásokat, illetve az Android Market platformot is alaposan átszabja. A külső alkalmazások új, nagy felbontású ikonnal, nagyobb méretű képpel, valamint belinkelt YouTube-videóval jelenhetnek majd meg, ezzel is felkészülve az újabb, jobb kijelzővel érkező készülékek felbukkanására. Sajnos több részlet eddig nem derült ki, erre december elejéig várnunk kell.
Az Apple a maga részéről az iOS 4.2-vel lehetővé tette a televíziós tartalmak 99 centért történő kölcsönzését az iTunes rendszerén keresztül, javította a Safari keresőjét, a biztonsági funkciókat és a nyelvi támogatást (25 újabb nyelvvel), frissített, illetve beépített olyan alkalmazásokat, mint AirPlay, Game Center, valamint AirPrint (a nyomtatás támogatása érdekében), valamint mindenki számára elérhetővé tette az elvesztett készülékek megtalálását, valamint azok tartalmának távolról történő törlését lehetővé tévő szolgáltatást (ez csak a MobileMe előfizetők számára volt igénybe vehető eddig). A 4.3-as verzió talán legfontosabb újdonsága az előfizetéssel érkező külső alkalmazások támogatása lesz, emellett pedig az AirPlay és egyéb funkciókkal kapcsolatos felhasználói panaszok orvoslása. A hivatalos bejelentésre december 9-én kerülhet sor, legalábbis a mostani hírek szerint.
Egyre közelebb kerülünk az ünnepekhez, ezért nem is meglepő, hogy egyre-másra tűnnek fel hosszabb cikkek, elemzések a különböző internetes oldalakon és a piackutató cégek berkein belül. Ezek egyike az In-Stat munkájára hivatkozva a mobil operációs rendszerek területén néz alaposabban körül, igyekezvén kiragadni azon részleteket, amelyek meghatározzák a jelenlegi erőviszonyokat, és amelyek komolyan befolyásolhatják majd azok alakulását a jövőben. Az említett cég szakértőit elsősorban az a kérdés foglalkoztatja, hogy vajon egy nagy győztes, avagy több nyerésre álló vetélytárs kerülhet-e majd ki a kibontakozóban lévő csatából, illetve hogy e két megoldás mennyiben szolgálná a piaci szereplők érdekeit.
Számos eltérő szereplőről beszélhetünk, hiszen a gyártók és a szolgáltatók (és természetesen maguk a vásárlók) mellett ott vannak még a tartalomszolgáltatók és a független szoftverkiadók, akik az egyes mobil alkalmazásokat készítik és bocsájtják rendelkezésünkre - nyilván ők is szeretnének minél nagyobb szeletet kiharapni a tortából. Számukra ugyanúgy nagy lehetőségeket kínál a most következő néhány hét, ez pedig nem zárul le az ünnepekkel - és az akkor várt nagy vásárlói rohammal -, hiszen rögtön utána következik a hagyományosan nagy visszhangot kapó Consumer Electronics Show (CES) januárban, amely legalább olyan fontos szereplési lehetőséget jelent.
Ha végigfutunk a versenyzők listáján, immár meglehetősen széles mezőnyt látunk magunk előtt. Ott van a felsorolásban a Nokia a MeeGo és a Symbian révén (előbbihez immár az AMD is csatlakozott, hogy az Intellel közösen dolgozzanak a platformon), a HP - Palm a WebOS fejlesztőjeként, és a RIM, amely leginkább teljesítménybeli előnyét hangsúlyozza ki a riválisokkal szemben. Eközben az Apple magabiztosan hangoztatja modelljének egyedüli hatékonyságát, a Microsoft hatalmas összeget költ megújuló rohama és a korábban elvesztett pozíciók visszaszerzése érdekében, a Google pedig lassan mindenhol ott lesz az Android terjeszkedése révén.
Mindenképpen érdekes megfigyelni azt, hogy a különböző cégek miként viszonyulnak eme fragmentált, és sok szempontból még mindig korai szakaszát élő területhez. A gyártók nagy többsége igyekszik minél több operációs rendszert támogatni és kiaknázni azok előnyeit, egyúttal nem felbőszíteni és maga ellen fordítani a nagyobb neveket, hiszen még mindig nem tudni, hogy melyikük kerülhet majd ki győztesen a versenyfutásból. Utóbbiak nyilván a vásárlók kegyeit keresik, minél több szolgáltatást és funkciót támogatva a platformokon belül, ezzel egy időben ugyanakkor a megfelelő sebességről és használhatóságról is gondoskodva.
A szolgáltatók számára a megfelelő tartalmak biztosítása okoz fejtörést, hiszen ezen a területen még mindig sok a bepótolni való. Ennek hiányában komoly szereplők eshetnek ki a versenyből, ám ez egyelőre a tartalomszolgáltatóknak nem érdeke, hiszen ők szeretnének minél nagyobb piaci szegmenst, minél több vásárlót lefedni ajánlataikkal, így inkább megpróbálnak minden lehetséges platformot támogatni. A szoftverfejlesztők is hasonlóképpen gondolkodnak, ám mivel jelentős részük egyszerűen nem tud minden platformra egy időben fejleszteni, ők kénytelenek kiválasztani a lehetséges befutókat, és azokra koncentrálni erőfeszítéseiket.
A kulcsszereplő még mindig maga a vásárló, amely azonban - legalábbis az In-Stat elemzése szerint - nem igazán foglalkozik a mobil operációs rendszerrel. Számára a nyújtott szolgáltatások és funkciók, vagyis a felhasználói élmény teljessége a legfontosabb, ezért is tudott oly sikeres lenni az Apple, amely ezen a téren kiemelkedőt alkotott. Ugyanígy szinte minden elképzelhető részletet támogat az Android, amely magabiztosan nyomul előre a szegmensben, lassan maga alá gyűrve mindenki mást. Mindketten az élmény teljességére helyezik a hangsúlyt, ám ez még nem jelenti azt, hogy minden vásárló videót szeretne nézni mobil készülékén, avagy a különböző előfizetéses rendszereken keresztül zenét hallgatni. Elég csak arra gondolni, hogy immár a névtelen készülékek vezetik a globális mobiltelefonos ranglistát.
Az biztos, hogy az ünnepek és a 2011 első fele fordulópontot jelenthet sokak számára. Az okostelefonok minden korábbinál gyorsabban terjednek, a versenyzők egyre agresszívebben akarnak majd teret nyerni, a vásárlók pedig a legjobb és legkényelmesebb ajánlatra vágynak. Nem véletlen, hogy a Google és az Apple egyaránt új frissítésen dolgozik, amelyek újabb szolgáltatásokat emelnek majd be a platformokba. Előbbi a Gingerbread kódnéven jelzett Android 2.3, utóbbi pedig immár az iOS 4.3 részletein munkálkodik, a megjelenés pedig még decemberben esedékes.
Az Android 2.3 kapcsán eddig csak pletykák jelentek meg, eredetileg 3.0 verziószámmal emlegetve az új változatot. A legújabb hírek szerint december 6-án jelenthetik be hivatalosan a frissítést, amely elsősorban a kezelőfelületen hoz majd magával változásokat, illetve az Android Market platformot is alaposan átszabja. A külső alkalmazások új, nagy felbontású ikonnal, nagyobb méretű képpel, valamint belinkelt YouTube-videóval jelenhetnek majd meg, ezzel is felkészülve az újabb, jobb kijelzővel érkező készülékek felbukkanására. Sajnos több részlet eddig nem derült ki, erre december elejéig várnunk kell.
Az Apple a maga részéről az iOS 4.2-vel lehetővé tette a televíziós tartalmak 99 centért történő kölcsönzését az iTunes rendszerén keresztül, javította a Safari keresőjét, a biztonsági funkciókat és a nyelvi támogatást (25 újabb nyelvvel), frissített, illetve beépített olyan alkalmazásokat, mint AirPlay, Game Center, valamint AirPrint (a nyomtatás támogatása érdekében), valamint mindenki számára elérhetővé tette az elvesztett készülékek megtalálását, valamint azok tartalmának távolról történő törlését lehetővé tévő szolgáltatást (ez csak a MobileMe előfizetők számára volt igénybe vehető eddig). A 4.3-as verzió talán legfontosabb újdonsága az előfizetéssel érkező külső alkalmazások támogatása lesz, emellett pedig az AirPlay és egyéb funkciókkal kapcsolatos felhasználói panaszok orvoslása. A hivatalos bejelentésre december 9-én kerülhet sor, legalábbis a mostani hírek szerint.