Gyurkity Péter
Mindenkit lepipál az Apple
Bár a gyártók versenyében továbbra sem vezetnek (és talán ezt a helyet soha nem is kaparintják majd meg), a cég vezetését ez valószínűleg a legkevésbé sem zavarja, mivel a bevétel és a rendelkezésre álló tőke tekintetében messze lehagyják a többieket. Miközben egyesek azon élcelődnek, hogy immár több pénzük van, mint amennyit az USA a hitelezéssel és a büdzsé egyensúlyával kapcsolatban napokban lezajlott vita közben fel tudott mutatni, az Apple egyaránt vezet a vásárlói elégedettség, az okostelefonok eladása, valamint az ebből származó bevételek terén. A Microsoft ugyan szintén rekorderedményről számolt be, saját mobil operációs rendszere azonban ebből vajmi keveset tudott magának kihasítani, a Samsung pedig a maga részéről a jövőben inkább hallgatna eredményeiről, ami sokatmondó részlet.
Az elmúlt hetekben egyre-másra érkeztek a hírek az Apple háza tájáról, amelyek elsősorban az ősszel befutó iOS5 és az iPhone 5 újításaival foglalkoztak, többnyire pletykaszinten. Ezek valóságtartalmáról lehet vitatkozni, a források hitelességét akár kétségbe is vonhatjuk, az azonban biztos, hogy a vállalat sokadik virágkorát éli. Ezen várhatóan az sem változtat majd, hogy második nagy dobásuk, a hordozható zenelejátszó, belátható időn belül kimegy a divatból és helyét az okostelefonok veszik át. Az iPhone család révén itt legalább olyan jól állnak, mint az előd esetében, nagyon úgy tűnik tehát, hogy jókor egészítették ki a portfóliót egy további készülékkel. Az iPhone pedig egy új korszakba vezetheti át a céget, amely minden korábbinál nagyobb profitot eredményezhet számukra.
Amennyiben csak a legutóbbi negyedéves adatokat vesszük közelebbről szemügyre, rögtön kitűnik, hogy milyen nagyságokba emelkedett az Apple, hiszen a rendelkezésre álló készpénz a jelentés tanúsága szerint 76,2 milliárd dollár. A tengerentúlon rögtön ki is számították, hogy ez lehetővé tenné számukra 247 dollár kiosztását minden egyes amerikai állampolgárnak, a nagyságrend pedig az Egyesült Államok büdzséjével hasonlítható össze, amelyben jelenleg valamivel több mint 73 milliárd dollár felhasználható.
Ennek kapcsán természetesen ismét felerősödtek azon félelmek, miszerint a nagyvállalatok a jövőben zsebre vágják majd az államok többségét, amit elsősorban arra az éles különbségre alapoznak, hogy miközben ők hatalmas bevételekre tesznek szert, utóbbiak óriási adósságokkal küszködnek és nem igazán találják a válságból kivezető utat. Ez a nézet még akkor is makacsul tartja magát, ha a két entitás helyzetét és költségvetését nyilvánvalóan nem illik összehasonlítani, már csak annak szerkezete, illetve a bevételek összetétele és forrása miatt sem. Az USA továbbra sem vesztette el adófizetőit, az országnak pedig egyelőre "csak" attól kell tartania, hogy a politikai és gazdasági vita esetleges rossz kimenetele kapcsán elvesztik legjobbnak számító hitelminősítésüket.
Két év alatt a duplájára nőtt a cég részvényeinek árfolyama
Mindenesetre érdekes adalék, hogy az Apple globális szinten már a második helyre küzdötte fel magát, közvetlenül az Exxon Mobile mögé, hiszen a cég teljes piaci értéke eléri a 363 milliárd dollárt - nem rossz eredmény ez a Mac személyi számítógépekkel induló, majd pedig az idők szavára hallgatva hordozható kütyükre váltó társaságtól, különösen annak fényében, hogy a hosszú és rögös úton mennyi nagy rivális ragadt kátyúba, majd merült a feledés homályába. A cég részvényárfolyama is jól mutatja a sikert, ez ugyanis a 400 dolláros szintet ostromolja, dacára annak, hogy sokan ezen magasságokban hozzá sem mernek nyúlni a papírokhoz.
Ahogy arról mi is beszámoltunk, az amerikai piacon az okostelefonok versenyében már egyértelműen vezetnek (a második negyedben leszállított 20 millió példánnyal), természetesen a gyártók között, hiszen az Android mindent elsöprő áradatával még ők sem nagyon tudnak mit kezdeni. A Google helyzete azonban itt is különleges, hiszen platformjuk ingyenes, ők nem a készülékek után származó licencdíjakból, hanem elsősorban a mobilos online keresésekből, a hirdetésekből, valamint a szoftverboltból szeretnék megszedni magukat, operációs rendszerük pedig számos gyártó egymástól eltérő készülékein megtalálható, amely ebben a kategóriában (is) nyerő húzásnak tűnik.
Az Apple ennek ellenére az USA-okostelefon párosításban nagyon erős, míg a minden mobiltelefont átfogó globális piacon a Nokia továbbra is vezet - ők azonban inkább tartani igyekeznek magukat, miközben a platformcserére készülnek, hogy valahogy kihúzzák az átmeneti időszakot. A vásárlói elégedettség terén sincs okuk a panaszra, egy nemrég elkészült felmérés szerint itt is az első helyen tanyázik az almás cég, a jelek szerint tehát az iPhone 4 vegyes fogadtatása, majd pedig a készülék hiányosságaival, zavaró hibáival kapcsolatos vita nem sokat ártott az imázsnak.
A Microsoft oldalán már nem ilyen rózsás a kép, dacára annak, hogy itt is rekordbevételről és túláradó optimizmusról szóltak a beszámolók. Amennyiben azonban a jelentés mélyére ásunk, a nyilvánosságra hozott adatokból kibányászhatjuk a Windows Phone 7 részleg valószínűsíthető eredményét, ez pedig nem ad okot túl sok örömre a szoftvercégnél. Az Entertainment and Devices Division ugyan az elmúlt üzleti évben 8,7 milliárd dollár bevételre tett szert, ebből azonban az Xbox részleg egymaga 8,1 milliárdért volt felelős, vagyis mintegy 613 millió marad minden más kütyünek. Ezen osztozik a Zune, a Mediaroom, a Surface, illetve egyéb hardveres és kiegészítő projektek, és ugyanide sorolható a WP7 platform is, ebből kiindulva pedig ez utóbbi nagyjából 500 millió dollárt hajtott a cégnek, ami kissé kiábrándító.
A bevétel persze a Google esetében is hiányzik, a Microsoft viszont velük ellentétben éppen a licencdíjakra számít, ezek pedig csak nem akarnak beindulni - igaz, a Nokia váltása még várat magára, erre az ősszel, illetve az ünnepekhez közeledve kerül majd sor, mint ahogy a Mango (WP7.5) megjelenése is jótékony hatással lehet a platform elfogadottságára. Azt azonban Steve Ballmer is elismeri, hogy a részleg bevétele "nagyon kicsi", így ennek a jövőben változnia kell ahhoz, hogy valódi sikerről számolhassanak be.
A Samsung a maga részéről szintén rekordokat döntöget, elsősorban a Galaxy S II kapcsán, amely több mint 120 országban kapható, a megjelenést követő első 85 napban pedig már 5 millió példányban talált gazdára, amivel közvetlen elődjét is lepipálta. A cég azonban a jövőben nem szeretne piaci adatokat közölni saját okostelefonjairól és tábláiról, amit a szoros versennyel és az ebből fakadó esetleges hátrányokkal magyaráznak. Előfordulhat, hogy az Apple-lel folytatott jogi vita áll a döntés hátterében, az viszont biztos, hogy a második negyedben mintegy 70 millió mobil készüléket adtak el, ami szintén igen erős adat (a bevételek némileg visszaestek, de a profit még mindig jelentős). Talán nem véletlen, hogy az Apple megpróbálta elérni egyes Samsung készülékek betiltását az USA-ban (sikertelenül), mindenesetre úgy tűnik, hogy a jövőben nem számíthatunk hasonló pontos jelentésekre a gyártó részéről.
Ami az elkövetkező időszakot illeti, ezt az iSuppli szerint nem csak a minden korábbinál kiélezettebb verseny, hanem bizonyos készüléktípusok eltűnése, illetve felváltásra is jellemzi majd. A piackutató cég ugyanis arra számít, hogy az okostelefonok veszik át az olyan hordozható eszközök helyét, mint amilyen például az iPod. Az egy-egy feladatra kiélezett fejlesztések már nem annyira népszerűek, a vásárlók többsége szeretne univerzális megoldásokra szert tenni, ez pedig oda vezethet, hogy a néhány évvel ezelőtt menőnek számító termékek idejétmúlttá válnak, elvesztik varázsukat. Az okostelefonok forgalma az évtized közepére eléri majd az 1 milliárdot, a táblák pedig a 260 millió darabot, miközben az MP3-lejátszók népszerűsége fokozatosan csökkenni fog, hogy végül ezek szinte teljes eltűnéséhez vezessen.
Teljességgel érthető tehát a fokozódó verseny, 2015-re kiderül, hogy mely cégek jöttek ki a legjobban az újabb generációváltásból.
Az elmúlt hetekben egyre-másra érkeztek a hírek az Apple háza tájáról, amelyek elsősorban az ősszel befutó iOS5 és az iPhone 5 újításaival foglalkoztak, többnyire pletykaszinten. Ezek valóságtartalmáról lehet vitatkozni, a források hitelességét akár kétségbe is vonhatjuk, az azonban biztos, hogy a vállalat sokadik virágkorát éli. Ezen várhatóan az sem változtat majd, hogy második nagy dobásuk, a hordozható zenelejátszó, belátható időn belül kimegy a divatból és helyét az okostelefonok veszik át. Az iPhone család révén itt legalább olyan jól állnak, mint az előd esetében, nagyon úgy tűnik tehát, hogy jókor egészítették ki a portfóliót egy további készülékkel. Az iPhone pedig egy új korszakba vezetheti át a céget, amely minden korábbinál nagyobb profitot eredményezhet számukra.
Amennyiben csak a legutóbbi negyedéves adatokat vesszük közelebbről szemügyre, rögtön kitűnik, hogy milyen nagyságokba emelkedett az Apple, hiszen a rendelkezésre álló készpénz a jelentés tanúsága szerint 76,2 milliárd dollár. A tengerentúlon rögtön ki is számították, hogy ez lehetővé tenné számukra 247 dollár kiosztását minden egyes amerikai állampolgárnak, a nagyságrend pedig az Egyesült Államok büdzséjével hasonlítható össze, amelyben jelenleg valamivel több mint 73 milliárd dollár felhasználható.
Ennek kapcsán természetesen ismét felerősödtek azon félelmek, miszerint a nagyvállalatok a jövőben zsebre vágják majd az államok többségét, amit elsősorban arra az éles különbségre alapoznak, hogy miközben ők hatalmas bevételekre tesznek szert, utóbbiak óriási adósságokkal küszködnek és nem igazán találják a válságból kivezető utat. Ez a nézet még akkor is makacsul tartja magát, ha a két entitás helyzetét és költségvetését nyilvánvalóan nem illik összehasonlítani, már csak annak szerkezete, illetve a bevételek összetétele és forrása miatt sem. Az USA továbbra sem vesztette el adófizetőit, az országnak pedig egyelőre "csak" attól kell tartania, hogy a politikai és gazdasági vita esetleges rossz kimenetele kapcsán elvesztik legjobbnak számító hitelminősítésüket.
Két év alatt a duplájára nőtt a cég részvényeinek árfolyama
Mindenesetre érdekes adalék, hogy az Apple globális szinten már a második helyre küzdötte fel magát, közvetlenül az Exxon Mobile mögé, hiszen a cég teljes piaci értéke eléri a 363 milliárd dollárt - nem rossz eredmény ez a Mac személyi számítógépekkel induló, majd pedig az idők szavára hallgatva hordozható kütyükre váltó társaságtól, különösen annak fényében, hogy a hosszú és rögös úton mennyi nagy rivális ragadt kátyúba, majd merült a feledés homályába. A cég részvényárfolyama is jól mutatja a sikert, ez ugyanis a 400 dolláros szintet ostromolja, dacára annak, hogy sokan ezen magasságokban hozzá sem mernek nyúlni a papírokhoz.
Ahogy arról mi is beszámoltunk, az amerikai piacon az okostelefonok versenyében már egyértelműen vezetnek (a második negyedben leszállított 20 millió példánnyal), természetesen a gyártók között, hiszen az Android mindent elsöprő áradatával még ők sem nagyon tudnak mit kezdeni. A Google helyzete azonban itt is különleges, hiszen platformjuk ingyenes, ők nem a készülékek után származó licencdíjakból, hanem elsősorban a mobilos online keresésekből, a hirdetésekből, valamint a szoftverboltból szeretnék megszedni magukat, operációs rendszerük pedig számos gyártó egymástól eltérő készülékein megtalálható, amely ebben a kategóriában (is) nyerő húzásnak tűnik.
Az Apple ennek ellenére az USA-okostelefon párosításban nagyon erős, míg a minden mobiltelefont átfogó globális piacon a Nokia továbbra is vezet - ők azonban inkább tartani igyekeznek magukat, miközben a platformcserére készülnek, hogy valahogy kihúzzák az átmeneti időszakot. A vásárlói elégedettség terén sincs okuk a panaszra, egy nemrég elkészült felmérés szerint itt is az első helyen tanyázik az almás cég, a jelek szerint tehát az iPhone 4 vegyes fogadtatása, majd pedig a készülék hiányosságaival, zavaró hibáival kapcsolatos vita nem sokat ártott az imázsnak.
A Microsoft oldalán már nem ilyen rózsás a kép, dacára annak, hogy itt is rekordbevételről és túláradó optimizmusról szóltak a beszámolók. Amennyiben azonban a jelentés mélyére ásunk, a nyilvánosságra hozott adatokból kibányászhatjuk a Windows Phone 7 részleg valószínűsíthető eredményét, ez pedig nem ad okot túl sok örömre a szoftvercégnél. Az Entertainment and Devices Division ugyan az elmúlt üzleti évben 8,7 milliárd dollár bevételre tett szert, ebből azonban az Xbox részleg egymaga 8,1 milliárdért volt felelős, vagyis mintegy 613 millió marad minden más kütyünek. Ezen osztozik a Zune, a Mediaroom, a Surface, illetve egyéb hardveres és kiegészítő projektek, és ugyanide sorolható a WP7 platform is, ebből kiindulva pedig ez utóbbi nagyjából 500 millió dollárt hajtott a cégnek, ami kissé kiábrándító.
A bevétel persze a Google esetében is hiányzik, a Microsoft viszont velük ellentétben éppen a licencdíjakra számít, ezek pedig csak nem akarnak beindulni - igaz, a Nokia váltása még várat magára, erre az ősszel, illetve az ünnepekhez közeledve kerül majd sor, mint ahogy a Mango (WP7.5) megjelenése is jótékony hatással lehet a platform elfogadottságára. Azt azonban Steve Ballmer is elismeri, hogy a részleg bevétele "nagyon kicsi", így ennek a jövőben változnia kell ahhoz, hogy valódi sikerről számolhassanak be.
A Samsung a maga részéről szintén rekordokat döntöget, elsősorban a Galaxy S II kapcsán, amely több mint 120 országban kapható, a megjelenést követő első 85 napban pedig már 5 millió példányban talált gazdára, amivel közvetlen elődjét is lepipálta. A cég azonban a jövőben nem szeretne piaci adatokat közölni saját okostelefonjairól és tábláiról, amit a szoros versennyel és az ebből fakadó esetleges hátrányokkal magyaráznak. Előfordulhat, hogy az Apple-lel folytatott jogi vita áll a döntés hátterében, az viszont biztos, hogy a második negyedben mintegy 70 millió mobil készüléket adtak el, ami szintén igen erős adat (a bevételek némileg visszaestek, de a profit még mindig jelentős). Talán nem véletlen, hogy az Apple megpróbálta elérni egyes Samsung készülékek betiltását az USA-ban (sikertelenül), mindenesetre úgy tűnik, hogy a jövőben nem számíthatunk hasonló pontos jelentésekre a gyártó részéről.
Ami az elkövetkező időszakot illeti, ezt az iSuppli szerint nem csak a minden korábbinál kiélezettebb verseny, hanem bizonyos készüléktípusok eltűnése, illetve felváltásra is jellemzi majd. A piackutató cég ugyanis arra számít, hogy az okostelefonok veszik át az olyan hordozható eszközök helyét, mint amilyen például az iPod. Az egy-egy feladatra kiélezett fejlesztések már nem annyira népszerűek, a vásárlók többsége szeretne univerzális megoldásokra szert tenni, ez pedig oda vezethet, hogy a néhány évvel ezelőtt menőnek számító termékek idejétmúlttá válnak, elvesztik varázsukat. Az okostelefonok forgalma az évtized közepére eléri majd az 1 milliárdot, a táblák pedig a 260 millió darabot, miközben az MP3-lejátszók népszerűsége fokozatosan csökkenni fog, hogy végül ezek szinte teljes eltűnéséhez vezessen.
Teljességgel érthető tehát a fokozódó verseny, 2015-re kiderül, hogy mely cégek jöttek ki a legjobban az újabb generációváltásból.