Gyurkity Péter

Mindenkit lepipál az Apple

Bár a gyártók versenyében továbbra sem vezetnek (és talán ezt a helyet soha nem is kaparintják majd meg), a cég vezetését ez valószínűleg a legkevésbé sem zavarja, mivel a bevétel és a rendelkezésre álló tőke tekintetében messze lehagyják a többieket. Miközben egyesek azon élcelődnek, hogy immár több pénzük van, mint amennyit az USA a hitelezéssel és a büdzsé egyensúlyával kapcsolatban napokban lezajlott vita közben fel tudott mutatni, az Apple egyaránt vezet a vásárlói elégedettség, az okostelefonok eladása, valamint az ebből származó bevételek terén. A Microsoft ugyan szintén rekorderedményről számolt be, saját mobil operációs rendszere azonban ebből vajmi keveset tudott magának kihasítani, a Samsung pedig a maga részéről a jövőben inkább hallgatna eredményeiről, ami sokatmondó részlet.

Az elmúlt hetekben egyre-másra érkeztek a hírek az Apple háza tájáról, amelyek elsősorban az ősszel befutó iOS5 és az iPhone 5 újításaival foglalkoztak, többnyire pletykaszinten. Ezek valóságtartalmáról lehet vitatkozni, a források hitelességét akár kétségbe is vonhatjuk, az azonban biztos, hogy a vállalat sokadik virágkorát éli. Ezen várhatóan az sem változtat majd, hogy második nagy dobásuk, a hordozható zenelejátszó, belátható időn belül kimegy a divatból és helyét az okostelefonok veszik át. Az iPhone család révén itt legalább olyan jól állnak, mint az előd esetében, nagyon úgy tűnik tehát, hogy jókor egészítették ki a portfóliót egy további készülékkel. Az iPhone pedig egy új korszakba vezetheti át a céget, amely minden korábbinál nagyobb profitot eredményezhet számukra.

Amennyiben csak a legutóbbi negyedéves adatokat vesszük közelebbről szemügyre, rögtön kitűnik, hogy milyen nagyságokba emelkedett az Apple, hiszen a rendelkezésre álló készpénz a jelentés tanúsága szerint 76,2 milliárd dollár. A tengerentúlon rögtön ki is számították, hogy ez lehetővé tenné számukra 247 dollár kiosztását minden egyes amerikai állampolgárnak, a nagyságrend pedig az Egyesült Államok büdzséjével hasonlítható össze, amelyben jelenleg valamivel több mint 73 milliárd dollár felhasználható.

Ennek kapcsán természetesen ismét felerősödtek azon félelmek, miszerint a nagyvállalatok a jövőben zsebre vágják majd az államok többségét, amit elsősorban arra az éles különbségre alapoznak, hogy miközben ők hatalmas bevételekre tesznek szert, utóbbiak óriási adósságokkal küszködnek és nem igazán találják a válságból kivezető utat. Ez a nézet még akkor is makacsul tartja magát, ha a két entitás helyzetét és költségvetését nyilvánvalóan nem illik összehasonlítani, már csak annak szerkezete, illetve a bevételek összetétele és forrása miatt sem. Az USA továbbra sem vesztette el adófizetőit, az országnak pedig egyelőre "csak" attól kell tartania, hogy a politikai és gazdasági vita esetleges rossz kimenetele kapcsán elvesztik legjobbnak számító hitelminősítésüket.


Két év alatt a duplájára nőtt a cég részvényeinek árfolyama

Mindenesetre érdekes adalék, hogy az Apple globális szinten már a második helyre küzdötte fel magát, közvetlenül az Exxon Mobile mögé, hiszen a cég teljes piaci értéke eléri a 363 milliárd dollárt - nem rossz eredmény ez a Mac személyi számítógépekkel induló, majd pedig az idők szavára hallgatva hordozható kütyükre váltó társaságtól, különösen annak fényében, hogy a hosszú és rögös úton mennyi nagy rivális ragadt kátyúba, majd merült a feledés homályába. A cég részvényárfolyama is jól mutatja a sikert, ez ugyanis a 400 dolláros szintet ostromolja, dacára annak, hogy sokan ezen magasságokban hozzá sem mernek nyúlni a papírokhoz.

Ahogy arról mi is beszámoltunk, az amerikai piacon az okostelefonok versenyében már egyértelműen vezetnek (a második negyedben leszállított 20 millió példánnyal), természetesen a gyártók között, hiszen az Android mindent elsöprő áradatával még ők sem nagyon tudnak mit kezdeni. A Google helyzete azonban itt is különleges, hiszen platformjuk ingyenes, ők nem a készülékek után származó licencdíjakból, hanem elsősorban a mobilos online keresésekből, a hirdetésekből, valamint a szoftverboltból szeretnék megszedni magukat, operációs rendszerük pedig számos gyártó egymástól eltérő készülékein megtalálható, amely ebben a kategóriában (is) nyerő húzásnak tűnik.


Az Apple ennek ellenére az USA-okostelefon párosításban nagyon erős, míg a minden mobiltelefont átfogó globális piacon a Nokia továbbra is vezet - ők azonban inkább tartani igyekeznek magukat, miközben a platformcserére készülnek, hogy valahogy kihúzzák az átmeneti időszakot. A vásárlói elégedettség terén sincs okuk a panaszra, egy nemrég elkészült felmérés szerint itt is az első helyen tanyázik az almás cég, a jelek szerint tehát az iPhone 4 vegyes fogadtatása, majd pedig a készülék hiányosságaival, zavaró hibáival kapcsolatos vita nem sokat ártott az imázsnak.

A Microsoft oldalán már nem ilyen rózsás a kép, dacára annak, hogy itt is rekordbevételről és túláradó optimizmusról szóltak a beszámolók. Amennyiben azonban a jelentés mélyére ásunk, a nyilvánosságra hozott adatokból kibányászhatjuk a Windows Phone 7 részleg valószínűsíthető eredményét, ez pedig nem ad okot túl sok örömre a szoftvercégnél. Az Entertainment and Devices Division ugyan az elmúlt üzleti évben 8,7 milliárd dollár bevételre tett szert, ebből azonban az Xbox részleg egymaga 8,1 milliárdért volt felelős, vagyis mintegy 613 millió marad minden más kütyünek. Ezen osztozik a Zune, a Mediaroom, a Surface, illetve egyéb hardveres és kiegészítő projektek, és ugyanide sorolható a WP7 platform is, ebből kiindulva pedig ez utóbbi nagyjából 500 millió dollárt hajtott a cégnek, ami kissé kiábrándító.

A bevétel persze a Google esetében is hiányzik, a Microsoft viszont velük ellentétben éppen a licencdíjakra számít, ezek pedig csak nem akarnak beindulni - igaz, a Nokia váltása még várat magára, erre az ősszel, illetve az ünnepekhez közeledve kerül majd sor, mint ahogy a Mango (WP7.5) megjelenése is jótékony hatással lehet a platform elfogadottságára. Azt azonban Steve Ballmer is elismeri, hogy a részleg bevétele "nagyon kicsi", így ennek a jövőben változnia kell ahhoz, hogy valódi sikerről számolhassanak be.


A Samsung a maga részéről szintén rekordokat döntöget, elsősorban a Galaxy S II kapcsán, amely több mint 120 országban kapható, a megjelenést követő első 85 napban pedig már 5 millió példányban talált gazdára, amivel közvetlen elődjét is lepipálta. A cég azonban a jövőben nem szeretne piaci adatokat közölni saját okostelefonjairól és tábláiról, amit a szoros versennyel és az ebből fakadó esetleges hátrányokkal magyaráznak. Előfordulhat, hogy az Apple-lel folytatott jogi vita áll a döntés hátterében, az viszont biztos, hogy a második negyedben mintegy 70 millió mobil készüléket adtak el, ami szintén igen erős adat (a bevételek némileg visszaestek, de a profit még mindig jelentős). Talán nem véletlen, hogy az Apple megpróbálta elérni egyes Samsung készülékek betiltását az USA-ban (sikertelenül), mindenesetre úgy tűnik, hogy a jövőben nem számíthatunk hasonló pontos jelentésekre a gyártó részéről.


Ami az elkövetkező időszakot illeti, ezt az iSuppli szerint nem csak a minden korábbinál kiélezettebb verseny, hanem bizonyos készüléktípusok eltűnése, illetve felváltásra is jellemzi majd. A piackutató cég ugyanis arra számít, hogy az okostelefonok veszik át az olyan hordozható eszközök helyét, mint amilyen például az iPod. Az egy-egy feladatra kiélezett fejlesztések már nem annyira népszerűek, a vásárlók többsége szeretne univerzális megoldásokra szert tenni, ez pedig oda vezethet, hogy a néhány évvel ezelőtt menőnek számító termékek idejétmúlttá válnak, elvesztik varázsukat. Az okostelefonok forgalma az évtized közepére eléri majd az 1 milliárdot, a táblák pedig a 260 millió darabot, miközben az MP3-lejátszók népszerűsége fokozatosan csökkenni fog, hogy végül ezek szinte teljes eltűnéséhez vezessen.

Teljességgel érthető tehát a fokozódó verseny, 2015-re kiderül, hogy mely cégek jöttek ki a legjobban az újabb generációváltásból.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • philcsy #86
    Most aztán jol megmondtad. De kihagytad, hogy gyúrás után lementél még szájkaratézni is. Ne is tagadd!
    hajnali 2:52? az idő relativ :)
  • moikboy #85
    Ó haver, nem mondod, hogy hajnali 2:52-kor ezzel múlattad az idődet haver! :O Te aztán ráérhetsz haver az hétszentség ;)

    Egyébként haver, ha már szóba hoztad, valóban védekezésképpen írtam ezeket a dolgokat, azt hittem nem jön rá senki :( Mint ahogyan arra sem, hogy iPodom sincs a valóságban :( Viszont tényleg lementem az edzőterembe haver!!! Fel is raktam a rúdra vagy négy kilót is, aztán nyomtam mint a gép - csak kár, hogy 3 után a nyakamon maradt és úgy jöttek oda leszedni haver. De nembaj megérte haver!!! Hazafelé csak úgy stíröltek a BIGÉK hallod!!! ;)

    Na de, örülök azért, hogy járnak még köztünk ilyen magányos harcosok, ilyen valódi, éjszakai urban warriorok haver, mint te, akik nem restek hajnali 2:52-kor sem áldozni az idejükből arra, hogy leleplezzék a gazságaimat, amit a topik berkein belül merészeltem elkövetni haver. :)
  • llaszlo #84
    "Hát ez van. Igazából lófaszt sem érnének, ha nem lenne egy komoly zombitábor, amelyik emgvesz tőlük minden szart."

    Látom teljesen bele látsz az emberek fejébe. Te nagyon szerencsés vagy. LOL
    Amit meg írtál az egy kurva nagy baromság.

    Először bizonyos vásárlóknál lehet, hogy van egy komoly érzelmi érdeklődés a termék iránt, viszont a legtöbb ember nem vesz meg újra és újra olyan terméket amivel nem elégedett. GYK szóval neked: ezt hívják vásárlói elégedettségnek. Mem ártana egy kis pszichológiát tanulni és akkor nem írnál ekkora f@szságokat.

    A vásárlók egy része nyilván azért veszi meg a terméket, mert Apple, de hogy mindenki csak ezért olyan nem létezik. Plusz ha annyira szar termékeket árulnának ahogy te ezt "okosan" leírtad akkor a kutya sem venné meg mégegyszer vagy csak nagyon minimális eladásaik lennének.

    Persze ettől még lehet ez a torz kép a fejedben, de ha nem csak az appletroll agyaddal gondolkodnál hanem képes lennél objektíven szemlélni a dolgokat (persze te erre képtelen vagy) akkor láthatnád, hogy a hájp nem képes ennyi terméket eladni. Persze van szerepe az eladásoknál ennek is.

    De, hogyan is keletkezik egy termék promótálása?? Én elégedett vagyok egy termékkel és ezt elmondom a barátaimnak akik ennek hatására vagy vesznek ilyen terméket vagy nem. Viszont akár megveszi az ember ezt a terméket akár nem én már reklámoztam azt.
    Az ismerősöm így vett egy Milestone 2-t meg is kérdezte, hgoy a moto kifizette-e már nekem a reklámot? :) :)
    Nyilván ha szar valami akkor azt nem reklámozom sőt felhívom rá a figyelmet, hogy ne vegyél olyat, mert nekem is van/volt és ezeket a hibákat tapasztaltam vagy ezért nem jó.
    Viszont amit te meg a többi appletroll barátod csinál annak a legtöbb esetben semmi tapasztalati háttere nincs (a legtöbb esetben úgy gondolkodtok, mint akik érzelmileg függnek az appletől csak ti pont, hogy gyűlölitek), csak a fejedben kialakult képet nyomatod ráadásul elég bunkó stílusban.
  • philcsy #83
    Nem személyeskedik, csak rohadt idegestő, hogy minden második szavad pajti. Főleg ugy hogy az elején nem igy kezdted. Mintha csak védekezésképpen vetted volna fel ezt a lekezelő stilust.
    A fogom az iszaromt és lemegyek gyúrni, szőveged pedig kétségtelenül feltette az i-re a pont.
  • SlickAdam #82
    ámen...
  • G_ArchAngel #81
    A vilag tele van ezzel, mindenki rajong valamiert, van kicsit jobban, van aki kevesbe.
    En imadom a magas, vekony lanyokat, szeretek megbizhato minosegi dolgokat hasznalni, de pl. autora soha nem adnek ki 2M-nal tobbet.
    Ellenben fototechnikara kepes lennek ennek a 10x-eset is kifizetni.

    Mindenkinek megvan a sajat hulyesege, csak van, aki ezt nem latja be:)
  • G_ArchAngel #80
    a micsodaja?:)
  • who am I 7 #79
    és azt meglehet kérdezni, h hány éves vagy?Egy világító logon veszekedni mind a 2 oldalról gyermeteg.Most komolyan, akkor felnőtt valaki, ha tetszik neki egy világító megrágott alma egy serpenyőszürke tepsin?szakadok :D überkomoly..tényleg..azoknak komoly, akik benyelik ezt a maszlagot és még védik is..üzletileg és parasztvakítás ügyileg az apple csillagos 6-os, kész, pont
  • Zolivok #78
    hülye vagy te, egy apple logóhoz képest egy alien fej komolytalan , egy alien gép belseje és esport támogatása a cégnek már komoly
  • 5c0rp330n #77
    nemtom milyen "felhekkelesrol" beszelsz, ugyanugy telepiteni lehet oket, mint azt barmilyen mas os-en megszokhattad. az pedig, hogy a nyomogombokat mar ugy emlegeted mint valami negativ dolog, megint nem egy szerencses dolog, csak a "minek tobb mint 1 gomb" sztereotipiat erosited.. osszesen 145k-t fogsz ra kolteni? ha attol el is tekintek, hogy ez nem igaz (nem veletlenul nem fogsz talalni sehol annyiert uj iphone 4-et), akkor is qrva jo boltot csinaltal vele, mondhatom :) annyi penzbol konkretan pl 2 galaxy s-t kapsz, ami hw-esen kb mindenben ugyanolyan vagy jellemzoen inkabb jobb, es az os-e miatt meg tenylegesen okostelefonnak is mondhato.. vagy mondhatnek 5 zte blade-et is. ill. annyi penzbol konkretan mas vesz egy laptopot amire szinten eleg okos os-eket fel lehet tenni.. szoval sokmindent meg lehet magyarazni, de azt nem szerencses megmagyarazni, hogy az iphone nincs qrvaerosen tularazva. szerinted megis honnan az a qrvanagy profit amit a cikk is taglal? a ti zsebetekbol, nem mashonnan.