Gyurkity Péter
A névtelen készülékek vezetnek a mobiltelefonoknál
A legfrissebb piackutatói adatokból nemcsak az derül ki, hogy az okostelefonok szinte robbanásszerűen növelik arányukat a globális színtéren - ezt már jó ideje tudjuk, megfigyeltük -, hanem az is, hogy a fejlődő országokban egy ettől alaposan eltérő játszma bontakozik ki. Ez utóbbi államokban ugyanis nem a drága, az eddigieknél több funkciót és szolgáltatást felvonultató készülékek kaparinthatják meg az első helyet, hanem a rendkívül olcsó, többnyire névtelen megoldások, amelyek ugyanakkor szintén kielégítik az alapvető igényeket.
Az okostelefonok folyamatos térhódításáról az elmúlt hónapokban több alkalommal is beszámoltunk, ebben szinte semmi meglepő nincs, amikor a legújabb piaci adatokra pillantunk. Elég ha csak arra gondolunk, hogy milyen verseny van kibontakozóban a mobil operációs rendszerek szegmensében, illetve hogy nagyon gyorsan bővül a telefonokon keresztül lebonyolított adatforgalom mértéke. Aki az elmúlt időszakban járt a nyugat-európai, vagy még inkább az észak-amerikai országokban, jól láthatta, hogy az okostelefonok szinte mindenhol megtalálhatók, és a vásárlói igényeket a legkevésbé az határozza meg, hogy valóban szükség van-e az általuk nyújtott funkciókra.
A Gartner, illetve az IDC által publikált legfrissebb összesítés ezt az érzést erősíti meg bennünk, előbbi ugyanis kijelenti, hogy a harmadik negyedévben csaknem megduplázódott az okostelefonok globális piacának forgalma az év évvel ezelőtt időszakhoz képest, míg utóbbi 90 százalékban határozza meg a növekedés ütemét. A piaci elemzők ráadásul arra számítanak, hogy az év utolsó három hónapjában még ennél is nagyobb bővülésre kerülhet sor, vagyis beigazolódnak a jó ideje fel-felbukkanó jóslatok, miszerint a következő nagy robbanás a mobil vonalon játszódik majd le.
Az okostelefonok terén persze a nagyok viszik a prímet, itt a listában olyan neveket találunk, mint az iOS, az Android, a Symbian, a Blackberry, illetve a Windows. Maga a játszótér is jelentős változáson ment keresztül az utóbbi hónapokban, hiszen felgyorsult a verseny, a szereplők egyre gyakrabban frissítik megoldásaikat, igyekeznek nem lemaradni a riválisokkal szemben, az új belépők pedig tovább fokozzák az iramot. A késlekedők lemondhatnak a zsíros szerződésekről, ezzel pedig szinte azonnal piacot veszítenek, ami persze alaposan visszahat a következő negyedévi beszámolókra.
Elemzők egyetértenek abban, hogy az okostelefonok minden eddiginél nagyobb súllyal jelennek meg a mobiltelefonok globális piacán belül. Az IDC szerint az év végére a leszállított új készülékek 20 százaléka lesz ilyen megoldás, ez pedig jövőre még tovább emelkedhet. A fejlett országok viszik a prímet, elsősorban itt figyelhető meg a kezdődő robbanás, ám ezzel egy időben a fejlődőnek mondott államokban egy párhuzamos folyamat figyelhető meg, amely igencsak eltérő jegyeket mutat fel.
A piackutatók által közzétett felmérésekben Indiát, Oroszországot, Afrikát, valamint Latin-Amerikát említik példaként ez utóbbi folyamattal kapcsolatban, ezen régiókban ugyanis nagyon magas azok aránya, akik életük első mobiltelefonjára tesznek szert. Márpedig ők nyilván nem a drágább és menőbb okostelefonok között válogatnak, hanem azon, többnyire névtelen megoldások kínálatában, amelyek rendkívül alacsony gyártási költséggel készülnek, ennélfogva pedig kedvező árfekvéssel kerülnek a boltok polcaira. A teljes mobilpiac immár 33 százalékát, vagyis éppen egyharmadát teszik ki ezen megoldások, így pedig megelőzik az eddig első helyen tanyázó Nokiát. A listát immár az "Egyéb" gyártók vezetik, ami elgondolkodtató.
Gartner statitsztika az összes eladásról - az egyéb gyártók már 33%-ot tesznek ki
Az "Egyéb" szócskával jelölt gyártók nagy többsége természetesen Kínában tevékenykedik, ahol az olcsó alkatrészekre, valamint a még olcsóbb munkaerőre támaszkodva biztosítják a nagyon alacsony költségeket. A kutatók véleménye azzal kapcsolatban is egybehangzó, hogy mindez nem lesz rövid életű tündöklés, itt egy komoly, elhúzódó folyamatról van szó, amely alapvető módon befolyásolhatja a mobiltelefonok szegmensének alakulását, és egyben komoly nyomást gyakorol majd a drágább készülékek gyártóira. Mindezt garantálja, hogy továbbra is magas lesz az igény a 3G-elérést nem támogató telefonok iránt, főként persze a kevésbé szerencsésebb régiókban.
A trend nagyon jól megfigyelhető a Gartner publikációjában, amely az egy évvel ezelőtti eredményeket is közli. Míg 2009 harmadik negyedévében a névtelen gyártók alig 16 százalékot birtokoltak globális szinten és a Nokia magabiztosan vezette a listát a maga csaknem 37 százalékával, mostanra mindez megfordult: előbbi csoport 33 százalékra tett szert, utóbbi pedig visszaszorult 28 százalékra. A harmadik a Samsung (17,2%), a negyedik messze leszakadva az LG (6,6%), az ötödik pedig az Apple (3,2%). Az olyan nagy nevek, mint a RIM, a Sony Ericsson, a Motorola, valamint a HTC, csak ezek után következnek, hiszen ők nem tudták elérni, átlépni a bűvös 3 százalékos határt.
Az IDC elemzésében az okostelefonok toplistáját látjuk, amely ettől eltérő eredményeket tartalmaz. A Nokia itt megőrizte első helyét csaknem 33 százalékkal, másodikként futottak be az "Egyéb" gyártók 18 százalékkal, mögöttük van az Apple 17, valamint a RIM 15 százalékkal. A sort a Samsung és a HTC zárja 10 százalék alatti eredménnyel, ami azonban szintén nem lebecsülendő, hiszen egyrészt okostelefonokról, másrészt pedig azok globális forgalmáról van szó.
IDC statitsztika az okostelefon-gyártókról
A hagyományos - és nagyon olcsó - mobiltelefonok előretörésében természetesen az előfizetési díjak jelentős csökkenése is szerepet játszik, amely különösen a fejlődő országokban fontos tényező. Mások az idősebb generációk bevonását említik, hiszen számukra a legtöbbször egyáltalán nem számítanak a kiegészítő, olykor feleslegesnek tűnő funkciók, a többség marad a hagyományos (alap)szolgáltatásoknál. Elhangoznak olyan vélemények is, miszerint az újabb és újabb készülékek lassan a belépő szintre szorítják vissza a ma még csúcskategóriásnak tűnő megoldásokat, így a folyamat idővel mindenképpen elvezet majd az okostelefonok teljes győzelméhez. Könnyen előfordulhat azonban, hogy ez hosszú ideig elhúzódhat.
Az okostelefonok folyamatos térhódításáról az elmúlt hónapokban több alkalommal is beszámoltunk, ebben szinte semmi meglepő nincs, amikor a legújabb piaci adatokra pillantunk. Elég ha csak arra gondolunk, hogy milyen verseny van kibontakozóban a mobil operációs rendszerek szegmensében, illetve hogy nagyon gyorsan bővül a telefonokon keresztül lebonyolított adatforgalom mértéke. Aki az elmúlt időszakban járt a nyugat-európai, vagy még inkább az észak-amerikai országokban, jól láthatta, hogy az okostelefonok szinte mindenhol megtalálhatók, és a vásárlói igényeket a legkevésbé az határozza meg, hogy valóban szükség van-e az általuk nyújtott funkciókra.
A Gartner, illetve az IDC által publikált legfrissebb összesítés ezt az érzést erősíti meg bennünk, előbbi ugyanis kijelenti, hogy a harmadik negyedévben csaknem megduplázódott az okostelefonok globális piacának forgalma az év évvel ezelőtt időszakhoz képest, míg utóbbi 90 százalékban határozza meg a növekedés ütemét. A piaci elemzők ráadásul arra számítanak, hogy az év utolsó három hónapjában még ennél is nagyobb bővülésre kerülhet sor, vagyis beigazolódnak a jó ideje fel-felbukkanó jóslatok, miszerint a következő nagy robbanás a mobil vonalon játszódik majd le.
Az okostelefonok terén persze a nagyok viszik a prímet, itt a listában olyan neveket találunk, mint az iOS, az Android, a Symbian, a Blackberry, illetve a Windows. Maga a játszótér is jelentős változáson ment keresztül az utóbbi hónapokban, hiszen felgyorsult a verseny, a szereplők egyre gyakrabban frissítik megoldásaikat, igyekeznek nem lemaradni a riválisokkal szemben, az új belépők pedig tovább fokozzák az iramot. A késlekedők lemondhatnak a zsíros szerződésekről, ezzel pedig szinte azonnal piacot veszítenek, ami persze alaposan visszahat a következő negyedévi beszámolókra.
Elemzők egyetértenek abban, hogy az okostelefonok minden eddiginél nagyobb súllyal jelennek meg a mobiltelefonok globális piacán belül. Az IDC szerint az év végére a leszállított új készülékek 20 százaléka lesz ilyen megoldás, ez pedig jövőre még tovább emelkedhet. A fejlett országok viszik a prímet, elsősorban itt figyelhető meg a kezdődő robbanás, ám ezzel egy időben a fejlődőnek mondott államokban egy párhuzamos folyamat figyelhető meg, amely igencsak eltérő jegyeket mutat fel.
A piackutatók által közzétett felmérésekben Indiát, Oroszországot, Afrikát, valamint Latin-Amerikát említik példaként ez utóbbi folyamattal kapcsolatban, ezen régiókban ugyanis nagyon magas azok aránya, akik életük első mobiltelefonjára tesznek szert. Márpedig ők nyilván nem a drágább és menőbb okostelefonok között válogatnak, hanem azon, többnyire névtelen megoldások kínálatában, amelyek rendkívül alacsony gyártási költséggel készülnek, ennélfogva pedig kedvező árfekvéssel kerülnek a boltok polcaira. A teljes mobilpiac immár 33 százalékát, vagyis éppen egyharmadát teszik ki ezen megoldások, így pedig megelőzik az eddig első helyen tanyázó Nokiát. A listát immár az "Egyéb" gyártók vezetik, ami elgondolkodtató.
Gartner statitsztika az összes eladásról - az egyéb gyártók már 33%-ot tesznek ki
Az "Egyéb" szócskával jelölt gyártók nagy többsége természetesen Kínában tevékenykedik, ahol az olcsó alkatrészekre, valamint a még olcsóbb munkaerőre támaszkodva biztosítják a nagyon alacsony költségeket. A kutatók véleménye azzal kapcsolatban is egybehangzó, hogy mindez nem lesz rövid életű tündöklés, itt egy komoly, elhúzódó folyamatról van szó, amely alapvető módon befolyásolhatja a mobiltelefonok szegmensének alakulását, és egyben komoly nyomást gyakorol majd a drágább készülékek gyártóira. Mindezt garantálja, hogy továbbra is magas lesz az igény a 3G-elérést nem támogató telefonok iránt, főként persze a kevésbé szerencsésebb régiókban.
A trend nagyon jól megfigyelhető a Gartner publikációjában, amely az egy évvel ezelőtti eredményeket is közli. Míg 2009 harmadik negyedévében a névtelen gyártók alig 16 százalékot birtokoltak globális szinten és a Nokia magabiztosan vezette a listát a maga csaknem 37 százalékával, mostanra mindez megfordult: előbbi csoport 33 százalékra tett szert, utóbbi pedig visszaszorult 28 százalékra. A harmadik a Samsung (17,2%), a negyedik messze leszakadva az LG (6,6%), az ötödik pedig az Apple (3,2%). Az olyan nagy nevek, mint a RIM, a Sony Ericsson, a Motorola, valamint a HTC, csak ezek után következnek, hiszen ők nem tudták elérni, átlépni a bűvös 3 százalékos határt.
Az IDC elemzésében az okostelefonok toplistáját látjuk, amely ettől eltérő eredményeket tartalmaz. A Nokia itt megőrizte első helyét csaknem 33 százalékkal, másodikként futottak be az "Egyéb" gyártók 18 százalékkal, mögöttük van az Apple 17, valamint a RIM 15 százalékkal. A sort a Samsung és a HTC zárja 10 százalék alatti eredménnyel, ami azonban szintén nem lebecsülendő, hiszen egyrészt okostelefonokról, másrészt pedig azok globális forgalmáról van szó.
IDC statitsztika az okostelefon-gyártókról
A hagyományos - és nagyon olcsó - mobiltelefonok előretörésében természetesen az előfizetési díjak jelentős csökkenése is szerepet játszik, amely különösen a fejlődő országokban fontos tényező. Mások az idősebb generációk bevonását említik, hiszen számukra a legtöbbször egyáltalán nem számítanak a kiegészítő, olykor feleslegesnek tűnő funkciók, a többség marad a hagyományos (alap)szolgáltatásoknál. Elhangoznak olyan vélemények is, miszerint az újabb és újabb készülékek lassan a belépő szintre szorítják vissza a ma még csúcskategóriásnak tűnő megoldásokat, így a folyamat idővel mindenképpen elvezet majd az okostelefonok teljes győzelméhez. Könnyen előfordulhat azonban, hogy ez hosszú ideig elhúzódhat.