Berta Sándor
Németország törvénnyel szabályozná a közösségi portálokat
A Szövetségi Tanács (Bundesrat) javítani szeretne az online adatvédelmen és ezt részben szigorú szabályozással érné el. 16 év alattiak csak komoly korlátozásokkal használhatnák a közösségi oldalakat.
Amennyiben elfogadják a tervezetet, úgy Németországban teljesen új korszak kezdődhet, a jövőben ugyanis a Facebookot, a Twittert és a többi közösségi platformot nem használhatnák szabadon a 16 évesnél fiatalabb felhasználók. Minden ilyen személynek a profiljában a legmagasabb szintűre állítanék be az adatvédelmet, s ezen a 16 éves koruk eléréséig nem is változtathatnának.
A dokumentum készítői az indoklásban kiemelik, hogy az internetezők - különösen a felhasználók által készített tartalmakat kínáló szolgáltatások esetében - nem foglalkoznak azzal, hogy milyen veszélyek leselkednek rájuk és vakon megbíznak ezekben a szolgáltatásokban. A döntéshozók azt is előírnák, hogy minden felhasználónak az oldalra való belépés előtt fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a szolgáltatás használata veszélyeztetheti a munkahelyét és a személyiséglopástól a munkahely elvesztéséig bármi megtörténhet velük.
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban minden adatot és tartalmat törölhetővé vagy felismerhetetlenné kell tenni. A sütifájlok tárolására is csak akkor lenne lehetőség, ha erről a szolgáltatás üzemeltetői előzetesen megkérdezték az illetőt és ő ehhez hozzájárult. Ez a kitétel gyakorlatilag megegyezik az Európai Unió e-Privacy irányelvében leírtakkal. Az új szabályozás a tervek alapján a német telemédia törvény 13 paragrafusába kerülhet bele. A javaslatcsomaggal először a német kormány foglalkozik, a kabinetnek augusztus elejéig kell döntenie a kérdésben. Amennyiben az állásfoglalás megszületik, utána a német parlament tárgyal a törvény megváltoztatásáról. A módosított jogszabályt ősszel fogadhatják el.
A tervezet alighanem részben a Facebook-partik elterjedésének is köszönhető. Németországban nemrég több tartományi belügyminiszter is úgy nyilatkozott, hogy betiltaná ezeket a rendezvényeket, míg Ilse Aigner fogyasztóvédelmi miniszter úgy vélte, hogy a partikat elsősorban a közösségi platform üzemeltetőinek kell megakadályozniuk, illetve ezek zökkenőmentes lebonyolításáért is nekik kell felelősséget vállalniuk. Egy felmérésből kiderült: nem csak a gyerekek, hanem a szülők is óvatlanok a Facebookon. Ugyanakkora az esélye annak, hogy túl sok személyes információt osztanak meg az oldalon, mint a tinédzsereknél. Az eredmények azt mutatták, hogy ugyan a fiatalok többet árulnak el magukról, mint a felnőttek, de csak azért, mert több időt töltenek a közösségi hálón, és nem azért, mert kevésbé törődnének a biztonsággal. Az adatok megosztásának mozgatórugói között fontos tényező a népszerűség iránti vágy.
Amennyiben elfogadják a tervezetet, úgy Németországban teljesen új korszak kezdődhet, a jövőben ugyanis a Facebookot, a Twittert és a többi közösségi platformot nem használhatnák szabadon a 16 évesnél fiatalabb felhasználók. Minden ilyen személynek a profiljában a legmagasabb szintűre állítanék be az adatvédelmet, s ezen a 16 éves koruk eléréséig nem is változtathatnának.
A dokumentum készítői az indoklásban kiemelik, hogy az internetezők - különösen a felhasználók által készített tartalmakat kínáló szolgáltatások esetében - nem foglalkoznak azzal, hogy milyen veszélyek leselkednek rájuk és vakon megbíznak ezekben a szolgáltatásokban. A döntéshozók azt is előírnák, hogy minden felhasználónak az oldalra való belépés előtt fel kell hívni a figyelmet arra, hogy a szolgáltatás használata veszélyeztetheti a munkahelyét és a személyiséglopástól a munkahely elvesztéséig bármi megtörténhet velük.
Végül, de egyáltalán nem utolsósorban minden adatot és tartalmat törölhetővé vagy felismerhetetlenné kell tenni. A sütifájlok tárolására is csak akkor lenne lehetőség, ha erről a szolgáltatás üzemeltetői előzetesen megkérdezték az illetőt és ő ehhez hozzájárult. Ez a kitétel gyakorlatilag megegyezik az Európai Unió e-Privacy irányelvében leírtakkal. Az új szabályozás a tervek alapján a német telemédia törvény 13 paragrafusába kerülhet bele. A javaslatcsomaggal először a német kormány foglalkozik, a kabinetnek augusztus elejéig kell döntenie a kérdésben. Amennyiben az állásfoglalás megszületik, utána a német parlament tárgyal a törvény megváltoztatásáról. A módosított jogszabályt ősszel fogadhatják el.
A tervezet alighanem részben a Facebook-partik elterjedésének is köszönhető. Németországban nemrég több tartományi belügyminiszter is úgy nyilatkozott, hogy betiltaná ezeket a rendezvényeket, míg Ilse Aigner fogyasztóvédelmi miniszter úgy vélte, hogy a partikat elsősorban a közösségi platform üzemeltetőinek kell megakadályozniuk, illetve ezek zökkenőmentes lebonyolításáért is nekik kell felelősséget vállalniuk. Egy felmérésből kiderült: nem csak a gyerekek, hanem a szülők is óvatlanok a Facebookon. Ugyanakkora az esélye annak, hogy túl sok személyes információt osztanak meg az oldalon, mint a tinédzsereknél. Az eredmények azt mutatták, hogy ugyan a fiatalok többet árulnak el magukról, mint a felnőttek, de csak azért, mert több időt töltenek a közösségi hálón, és nem azért, mert kevésbé törődnének a biztonsággal. Az adatok megosztásának mozgatórugói között fontos tényező a népszerűség iránti vágy.