Berta Sándor

Túlzottak az adatvédelmi félelmek

A Facebook és a Google napjainkban gyakran kerül a kritikák kereszttüzébe, mondván: túl sok információt gyűjtenek össze a felhasználókról. Néhány kutató azonban óva intett a túlzott pánikkeltéstől.

"A Facebookkal kapcsolatos jelenlegi vita túlzó. Szeretnék minden olyan cégnél, amely az adataimat tárolja, ennyire részletes adatvédelmi beállításokat látni. Továbbá tisztában kell lennünk azzal, hogy egy közösségi portál mely információinkat gyűjti. Ha például a Facebook ismeri a lábméretemet vagy leírom ott, hogy különösen liberális politikai beállítottságú vagyok, akkor nem hiszem, hogy ezekkel az adataimmal igazán vissza lehetne élni. Ugyanakkor problémásnak látom, hogy sok beállítási lehetőség eleve adott és azokat az embereknek utólag kell megváltoztatniuk" - mondta Georg Holzer író. Holzer kiemelte, hogy sokan egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy például az üzletekben kiváltott ügyfélkártyáikkal is beleegyeznek személyes adataik gyűjtésébe és kiértékelésébe.

"Aki sok mindent tud egy ügyfeléről, az tényleg képes sokkal jobban felismerni az őt leginkább érdeklő dolgokat és megfelelni az igényeinek" - hangsúlyozta Tim Cole gazdasági újságíró. A szakember úgy vélte, hogy - a visszaélési lehetőségeket is figyelembe véve - a jelenlegi konstrukciók inkább előnyösek, mintsem hátrányosak az emberek számára. Ettől függetlenül a cégeknek figyelniük kell arra, hogy a túlzott adatgyűjtéseik miatt nehogy elveszítsék klienseiket. "Fel kell tenni a kérdést, hogy valóban minden kért adatra szükség van-e egy adott szolgáltatás használatához vagy egy hírlevélre való feliratkozáshoz" - jegyezte meg Cole.


David Lowey, a Fleishman-Hillard marketingstratégája szerint a szociális média világában a hitelesség a legkomolyabb árucikk. Ahhoz, hogy egy vállalat a Web 2.0 korszakában sikeres legyen, aktívan, és - ami talán még fontosabb - őszintén kell kommunikálni a felhasználókkal. "Ha például problémák vannak egy termékkel, akkor ezt nem szabad eltitkolni az emberek elől. A mai kommunikációs megoldásoknak köszönhetően ugyanis előbb vagy utóbb minden kitudódik, s ebben az esetben teljesen mindegy, hogy egy óriáscégről vagy csak egy 10 főt foglalkoztató kis manufaktúráról van szó."

"Amennyiben egy vállalat létrehozza a Facebook-profilját, akkor tisztában kell lennie azzal, hogy azt rendszeresen frissítenie kell. Egy ilyen megjelenéssel együtt megnőnek az ügyfelek igényei is. A felhasználók napjainkban elvárják, hogy azonnal és közvetlenül az illetékesekkel beszélhessenek. Ráadásul figyelembe kell venni, hogy a Facebookon és a fórumokon zajló kommunikáció nyilvános" - tanácsolta Lowey. A szakértő leszögezte: ha egy társaság jól közelíti meg ezt a kérdést, akkor nagyon sokat profitálhat a közösségi média világából.

Korábban Bruce Schneier, az Egyesült Államok egyik legismertebb és elismertebb IT-biztonsági szakértője azt rótta fel a Google és a Facebook vezetőinek, hogy szinte árucikként tekintenek az emberekre. Schneier leginkább abban látta a problémát, hogy az emberiség túl gyorsan váltott át egy szociális környezetből egy szocio-technológiai környezetbe. Az eredmény: a webes cégek a korábbinál jobban áttekinthetőbbé tették az internetezők életét, s könnyebbé vált a személyes adatok összegyűjtése is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • sanyicks #12
    A megoldás a hostsba:
    # Block Facebook
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 facebook.com
    127.0.0.1 static.ak.fbcdn.net
    127.0.0.1 www.static.ak.fbcdn.net
    127.0.0.1 login.facebook.com
    127.0.0.1 www.login.facebook.com
    127.0.0.1 fbcdn.net
    127.0.0.1 www.fbcdn.net
    127.0.0.1 fbcdn.com
    127.0.0.1 www.fbcdn.com
    127.0.0.1 static.ak.connect.facebook.com
    127.0.0.1 www.static.ak.connect.facebook.com
    127.0.0.1 blog.facebook.com
    127.0.0.1 apps.facebook.com
  • Rotyoka #11
    wáá jön megint a sok okos..

    Lányok.. Ha a Google meg a Microsoft nem gyűjtene rólad adatokat, kb nem lenne se google se Windows.

    Amúgy ez a FB eladja az adatokat ökörséget akkor hiszem el, ha nekem szerződéseket mutattok fel, nem olyat, hogy Pistike beírta a blogjába mert ő hallota a nagy HEKKER haverjától
  • aronvirginas #10
    "Túlzottak az adatvédelmi félelmek"

    Túlzottak a fenét! Épp ellenkezőleg: sokan nem ismerik fel a valós veszélyeket...
  • Armagedown #9
    felhasználni nem tudják ellened , de ezeket az adatokat eladja a hirdetőknek és személyre szabott reklámokat kapsz ezután
  • Szefmester #8
    Közvetve valóban senki sem kényszerít a regisztrációra, ellenben páromnak kellett csinálnia egy kamu reget, mert kedves egyetemista csoporttársai a tanulási segédletek nagy részét csak és kizárólag csak ott hajlandó megosztani link formájában. A mi kérdésünkre hogy miért ott csak az volt a válasza hogy ha nem kell akkor nem regelünk. Később párommal kerestünk egy ultragagyi és nevenincs külföldi közösségi baromságot, csináltunk ismét egy kamureget majd oda raktuk fel az általunk elkészített segédletet. Mi volt a reakciója a fent emlegetett baromarcúnak? Miért pont oda, miért nem lehet az FB-re, ahol -szerinte- mindenki fent van.

    Vagy volt nemrégiben a vaterának egy -balul elsült- akciója ahova ha nem volt FB reged és Twittered akkor esélyed sem volt nyerni, bár ha volt regisztrációd sem volt sok esélyed, ami fel is tűnt pár emberkének a fórumokon.

    2 perc összedobni egy ilyen scriptet? De jóóó... és azzal a 2 perces scritptel csak a publikus infókat gyűjtöd be vagy esetlegesen azokat is amiket a felhasználó csak a barátainak vagy urambocsá' a belsőbb körbe helyezett személyeknek enged csupán? Mert nem mindegy. Tudom hogy látni olyan barmokat akik a telefonszámukat és mindenüket kirakják nyilvánosba, és vannak akik fent vannak, de semmi értelmeset nem írnak. Ez két véglet, de a középső tartomány se százas néha. De ha nem lennének nem lenne olvasnivaló a dailyshit.com-on :)
  • Gerygrey #7
    Mik a kedvencei, mit szeret. Mikor jár vásárolni. Menyit költ... stb.

    És ezzel az információval miként tudnak nekem ártani, hogyan tudják ellenem felhasználni?
  • tmisi #6
    A legjobb az, hogy (egyelőre) senki sem kötelez arra, hogy regisztráljunk facebook-ra.
    Egyébként meg valóban a felhasználó dolga mit tesz ki, de a FB lehetőséget ad tulajdonképpen bárminek a megosztására. És sokan a "láttam egyszer így felveszem" ismerősöknek is kiadnak így mindent, ahelyett hogy törődnének azzal, hogy csak azok lássák, akikben megbíznak.
    Elméletben játszadozhatunk: pontos lakcím, fotóknál képek a lakásból (plazma tv, házimozi előtt pózolunk), majd hírfolyamra: megyünk egy hétre nyaralni. Akkor mehetnek betörni, mert van mit elhozni és nincsenek is otthon. :)))
  • syn7h37ic #5
    A pontkártyákon már én is gondolkodtam, ugyanis csak sima vonalkód van rajt, és a multi gyűjti a vásárlásonkénti infókat.
  • Crane #4
    Én se értettem sose ezt az adatvédelmi parát. A Facebook senkit nem kötelez arra, hogy minden létező adatát megadja, vagy hogy olyan alkalmazásokat használjon, ami mindenféle privát infót gyűjt róla. Arra sem kötelez, hogy az ember a mindennapi ügyes-bajos dolgait kiteregesse az üzenőfalon.
    Egyszerűen a felhasználón múlik minden. Ha félti az adatait, akkor ne adja meg. Ha nem szeretné, hogy mások csámcsogjanak a problémáin, akkor ne írja ki. Ennyi.

    Ugyanakkor az senkit sem zavar, hogy pl. a hipermarketek pontgyűjtő kártyáival gyakorlatig folyamatosan loggolni lehet, hogy a személyesen azonosított vevő hol, mikor, és mit vett. Mik a kedvencei, mit szeret. Mikor jár vásárolni. Menyit költ... stb. Számomra ez sokkal ijesztőbb (nincs is ilyen kártyám, hiába tukmálják minden vásárláskor)
  • fergusonpapa #3
    1 fake.komolyan elhiszed ezt?! a másik h midenki annyi adatot ad meg amennyit akar facebookon,söt nem is muszáj rajta lenni,azt birom ha károgok 90% nincs is fbon..de bizonyára csak sajnálja a többit és ezért ekkora aza bizonyos szájméret..emelet a facebook nem adja el az adaatinkat.ök igencsak meglélnek azzal a jobb oldalái reklámcsikkal.jobb ha elfogadjátok.adatokat meg bárki begyüjthet random egy egyszerü alkalmazással.(2perc összedobni 1 scriptet)

    a google meg természetessen alapinfokat szed be rolunk h amitöl nagy cég ö a hirdetéseket minnél jobban megcélozza.Sokadjára mondom..h nem fogja se elopni a banki adatainkat és azse érdekli ha épp szombat esténként felnőt tartalmat nézzel.

    remélem igy sokan leállnak a flamel.