Berta Sándor
Túlzottak az adatvédelmi félelmek
A Facebook és a Google napjainkban gyakran kerül a kritikák kereszttüzébe, mondván: túl sok információt gyűjtenek össze a felhasználókról. Néhány kutató azonban óva intett a túlzott pánikkeltéstől.
"A Facebookkal kapcsolatos jelenlegi vita túlzó. Szeretnék minden olyan cégnél, amely az adataimat tárolja, ennyire részletes adatvédelmi beállításokat látni. Továbbá tisztában kell lennünk azzal, hogy egy közösségi portál mely információinkat gyűjti. Ha például a Facebook ismeri a lábméretemet vagy leírom ott, hogy különösen liberális politikai beállítottságú vagyok, akkor nem hiszem, hogy ezekkel az adataimmal igazán vissza lehetne élni. Ugyanakkor problémásnak látom, hogy sok beállítási lehetőség eleve adott és azokat az embereknek utólag kell megváltoztatniuk" - mondta Georg Holzer író. Holzer kiemelte, hogy sokan egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy például az üzletekben kiváltott ügyfélkártyáikkal is beleegyeznek személyes adataik gyűjtésébe és kiértékelésébe.
"Aki sok mindent tud egy ügyfeléről, az tényleg képes sokkal jobban felismerni az őt leginkább érdeklő dolgokat és megfelelni az igényeinek" - hangsúlyozta Tim Cole gazdasági újságíró. A szakember úgy vélte, hogy - a visszaélési lehetőségeket is figyelembe véve - a jelenlegi konstrukciók inkább előnyösek, mintsem hátrányosak az emberek számára. Ettől függetlenül a cégeknek figyelniük kell arra, hogy a túlzott adatgyűjtéseik miatt nehogy elveszítsék klienseiket. "Fel kell tenni a kérdést, hogy valóban minden kért adatra szükség van-e egy adott szolgáltatás használatához vagy egy hírlevélre való feliratkozáshoz" - jegyezte meg Cole.
David Lowey, a Fleishman-Hillard marketingstratégája szerint a szociális média világában a hitelesség a legkomolyabb árucikk. Ahhoz, hogy egy vállalat a Web 2.0 korszakában sikeres legyen, aktívan, és - ami talán még fontosabb - őszintén kell kommunikálni a felhasználókkal. "Ha például problémák vannak egy termékkel, akkor ezt nem szabad eltitkolni az emberek elől. A mai kommunikációs megoldásoknak köszönhetően ugyanis előbb vagy utóbb minden kitudódik, s ebben az esetben teljesen mindegy, hogy egy óriáscégről vagy csak egy 10 főt foglalkoztató kis manufaktúráról van szó."
"Amennyiben egy vállalat létrehozza a Facebook-profilját, akkor tisztában kell lennie azzal, hogy azt rendszeresen frissítenie kell. Egy ilyen megjelenéssel együtt megnőnek az ügyfelek igényei is. A felhasználók napjainkban elvárják, hogy azonnal és közvetlenül az illetékesekkel beszélhessenek. Ráadásul figyelembe kell venni, hogy a Facebookon és a fórumokon zajló kommunikáció nyilvános" - tanácsolta Lowey. A szakértő leszögezte: ha egy társaság jól közelíti meg ezt a kérdést, akkor nagyon sokat profitálhat a közösségi média világából.
Korábban Bruce Schneier, az Egyesült Államok egyik legismertebb és elismertebb IT-biztonsági szakértője azt rótta fel a Google és a Facebook vezetőinek, hogy szinte árucikként tekintenek az emberekre. Schneier leginkább abban látta a problémát, hogy az emberiség túl gyorsan váltott át egy szociális környezetből egy szocio-technológiai környezetbe. Az eredmény: a webes cégek a korábbinál jobban áttekinthetőbbé tették az internetezők életét, s könnyebbé vált a személyes adatok összegyűjtése is.
"A Facebookkal kapcsolatos jelenlegi vita túlzó. Szeretnék minden olyan cégnél, amely az adataimat tárolja, ennyire részletes adatvédelmi beállításokat látni. Továbbá tisztában kell lennünk azzal, hogy egy közösségi portál mely információinkat gyűjti. Ha például a Facebook ismeri a lábméretemet vagy leírom ott, hogy különösen liberális politikai beállítottságú vagyok, akkor nem hiszem, hogy ezekkel az adataimmal igazán vissza lehetne élni. Ugyanakkor problémásnak látom, hogy sok beállítási lehetőség eleve adott és azokat az embereknek utólag kell megváltoztatniuk" - mondta Georg Holzer író. Holzer kiemelte, hogy sokan egyáltalán nincsenek tisztában azzal, hogy például az üzletekben kiváltott ügyfélkártyáikkal is beleegyeznek személyes adataik gyűjtésébe és kiértékelésébe.
"Aki sok mindent tud egy ügyfeléről, az tényleg képes sokkal jobban felismerni az őt leginkább érdeklő dolgokat és megfelelni az igényeinek" - hangsúlyozta Tim Cole gazdasági újságíró. A szakember úgy vélte, hogy - a visszaélési lehetőségeket is figyelembe véve - a jelenlegi konstrukciók inkább előnyösek, mintsem hátrányosak az emberek számára. Ettől függetlenül a cégeknek figyelniük kell arra, hogy a túlzott adatgyűjtéseik miatt nehogy elveszítsék klienseiket. "Fel kell tenni a kérdést, hogy valóban minden kért adatra szükség van-e egy adott szolgáltatás használatához vagy egy hírlevélre való feliratkozáshoz" - jegyezte meg Cole.
David Lowey, a Fleishman-Hillard marketingstratégája szerint a szociális média világában a hitelesség a legkomolyabb árucikk. Ahhoz, hogy egy vállalat a Web 2.0 korszakában sikeres legyen, aktívan, és - ami talán még fontosabb - őszintén kell kommunikálni a felhasználókkal. "Ha például problémák vannak egy termékkel, akkor ezt nem szabad eltitkolni az emberek elől. A mai kommunikációs megoldásoknak köszönhetően ugyanis előbb vagy utóbb minden kitudódik, s ebben az esetben teljesen mindegy, hogy egy óriáscégről vagy csak egy 10 főt foglalkoztató kis manufaktúráról van szó."
"Amennyiben egy vállalat létrehozza a Facebook-profilját, akkor tisztában kell lennie azzal, hogy azt rendszeresen frissítenie kell. Egy ilyen megjelenéssel együtt megnőnek az ügyfelek igényei is. A felhasználók napjainkban elvárják, hogy azonnal és közvetlenül az illetékesekkel beszélhessenek. Ráadásul figyelembe kell venni, hogy a Facebookon és a fórumokon zajló kommunikáció nyilvános" - tanácsolta Lowey. A szakértő leszögezte: ha egy társaság jól közelíti meg ezt a kérdést, akkor nagyon sokat profitálhat a közösségi média világából.
Korábban Bruce Schneier, az Egyesült Államok egyik legismertebb és elismertebb IT-biztonsági szakértője azt rótta fel a Google és a Facebook vezetőinek, hogy szinte árucikként tekintenek az emberekre. Schneier leginkább abban látta a problémát, hogy az emberiség túl gyorsan váltott át egy szociális környezetből egy szocio-technológiai környezetbe. Az eredmény: a webes cégek a korábbinál jobban áttekinthetőbbé tették az internetezők életét, s könnyebbé vált a személyes adatok összegyűjtése is.